VENI, VIDI, VICI The History of PLAYSTATION. Do not underestimate the power of Playstation Deze pakkende reclameslogan was het startschot voor de reclamecampagne van Sony die vooraf ging aan de introductie van hun nieuwe console: DE PLAYSTATION. Inmiddels zijn de Playstation en de Playstation 2 DE best verkochte consoles OOIT. De playstation deed wat Julius Ceasar eens zo mooi verwoorde VENI VEDI VICI, Hij kwam, zag en overwon. Begin 2000 verspreidde Sony met gepaste trots wereldwijd het bericht, In het jaar 1999 waren er al sinds de introductie van de Playstation 60.000.000 Playstations verkocht. Gamers uit alle werelddelen hadden besloten dat de Playstation DE console was. Alleen in Europa waren er al 16.500.000 Playstations verkocht. In de verenigde staten stonden zon slordige 20.000.000 Playstations in de huiskamers. Aan deze successtory gaat een pittige geschiedenis aan vooraf. In de allereerste beginfase werd het concept samen ontwikkeld met Nintendo. Begin jaren negentig is de console van Sega vol in de opmars. Nintendo roept de hulp van Sony in om zich hier tegen te wapenen. Zij gaan een samenwerkingsverband aan want Nintendo wil de cd/rom techniek en het lasergebeuren waar Sony sterk in is gaan gebruiken in hun nieuwe console. Plotseling besluit Nintendo zonder enige waarschuwing de samenwerking met Sony te laten vallen en over te stappen naar Phillips. Een historische vergissing. Sony blijft achter met een half ontwikkeld product, maar neemt het besluit niet bij de pakken neer te zitten en gaat zelf verder met de ontwikkeling. Ze haddden immers al veel bloed zweet en tranen in de ontwikkeling gestopt. Het is nog vroeg in de maandagochtend als Ken Kutaragi het hoofdkantoor van de vestiging van Sony binnenloopt. hij meld zich beleeft aan bij zijn chef Tokunaka. Ken, de kleine Jappaner, (maar ik ken ook geen grote japanners btw) heeft een big smile op zijn in zijn gezicht staan. Zijn chef bromt vanachter zijn imposante bureau: Wat is er waarom stoor je mij zo vroeg? Ken buigt als een knipmes en zegt: Hai Tokunaka -san HET is af......... Ken Kutargi was geobsedeerd door een thuis computer met grote kracht die 3D graphics op de monitor kon toveren. Twee jaar lang was Ken een zwerver binnen Sony hij werdt overgeplaatst van de ene naar de andere afdeling. Tokunaka zag echter de potentie wat Ken in zich had en nam hem onder zijn hoede. Hij had hem de opdracht gegeven om de half afgebouwde Playstation verder te ontwikkelen en had hem cart blanche gegeven. En Ken liet Tokunaka het prototype van de Playstation zien. Deze maakte hierna gelijk een afspraak met de grote baas van Sony, Ogha-san. Zenuwachtig maar enthousiast stelde Ken het prototype aan Ogha-san voor. Deze was zo onder de indruk dat Ken gelijk $100.000.000 krijgt om te gaan proberen het prototype in productie te krijgen. Ken's directe chef, Tokunaka tekend met trillende handjes een paar dagen later een bestelformulier waarin een slordige 1.300.000 chips worden besteld voor een bedrag van $50.000.000... Ken en zijn afdeling werken bijna dag en nacht, en de zegetocht is gestart. In 1993 kondigd Ken aan dat hij met zijn 5 koppige team klaar is met de Playstation zoals hij in productie zal gaan. Sony ziet hier een kans in om in de console markt te stappen en verdubbeld Ken's team. Het zelfde jaar richt Sony een nieuwe divisie op: Sony Computer Entertainment. En Ken en Tokunaka? Die worden beloond voor hun inzet, Tokunaka wordt president van de SCE divisie en Ken? Die wordt gepromoveerd tot Executive Vice President Ken Kutaragi-san. In 1994 is het grote moment de eerste Playstations rollen van de band en worden verscheept naar de winkels in Japan. Daarmee is Sony Nintendo een slag voor want de Nintendo 64 is nog in ontwikkeling. De industrie staat zich in de ogen te wrijven, het is Ken gelukt een volbloed console te bouwen. Maar Sony beseft dat je er alleen met goede hardware er niet bent. Dus zet Sony alles op alles en trekt een contract met Konami uit het vuur. Ook Squaresoft en Namco wordt door Sony contractueel verbonden. Een van de grootste voordelen was de cd-rom met een capaciteit van 650 mb. De door Nintendo gebruikte cartridges ging maar 95 mb op. Het voordeel van de cd-roms was, had je ze nodig kon je ze zo persen, je hoefde dus geen vooraad aan te leggen wat Nintendo met zijn cartridges wel moest doen. Die te maken was arbeidsintensief. En de ontwikkeling en het maken van cd-roms was gewoon VEEL goedkoper.De eerste Playstation ging 6 december 1994 over de Japanse toonbank en nog geen 1/2 jaar later waren er in Japan al 1.000.000 verkocht!! Sony zag de potentie van de Playstation al heel vroeg in. Heel voorzichtig zette Sony zijn voet op Europese grond en richte in januari 1995 Sony Computer Entertainment Europe op in London. En in het zelfde jaar gaat Sony naar de USA en richt in Juli Sony Computer Entertainment America op.In September ligt de Playstation in de in de Amerikaanse winkels. Binnen 2 dagen zijn al 100.000 Playstations in de Amerikaanse huiskamers onder de t.v.´s geinstalleerd!! Sony krijgt de smaak te pakken en komt in oktober 1995 de Europese huiskamers binnenvallen met de tv reclame do not underestimate the power of playstation, een kreet die niet zo maar een kreet was maar NU nog opgaat, de Playstation 2 laat nu ook pas, na 5 jaar zijn ware POWER zien. Een maand later doet Sony een goede zet Zij brengen in Engeland het eerste officiële gamesmagazine uit met iedere maand een gratis demo. Kerst 1995...onder 350.000 Europese kerstbomen ligt een Playstation. In Januari 1996 is het Sony duidelijk, zij hebben een goudader aangeboord. Wereldwijd staan er al 3.400.000 Playstations in de huiskamers en in Europa zijn er al 34 titels te verkrijgen. En Sony ziet dat de gamers een onbedwingbare honger hebben naar steeds nieuwe games, en de gamers worden op hun wenken bediend. In Maart 1996 zijn er al 700.000 Playstations verkocht in Europa. In Oktober 1996 bijna 2 jaar nadat de allereerste is verkocht zijn dat er al 9.000.000 wereldwijd. In Januari 1997 wordt een nieuwe mijlpaal bereikt, nog nooit tevoren werden er van een spel 3.500.000 exemplaren verkocht, deze eer viel aan Squaresoft met F.F. VII. Sony krijgt een goede neus voor deals. scouts van Sony speuren alle software huizen van de wereld af op zoek naar aankomende kaskrakers en in september 1997 tekend Sony een exclusieve deal met de makers van TOMBRAIDER. Een gouden deal blijkt achteraf. dat scouten blijven ze doen, zo zijn ze ook aan Evolution- Insomniac-Naughty Dog en Guerrila gekomen. Vanaf 1998 komt Sony met een nieuwe innovatie, de dualshock controller, waar door de devvies gretig gebruik van wordt gemaakt. Eind 1999 60.000.000 Playstations en 462.000.000 verkochte games. De Playstation 2 was al in ontwikkeling .....het allereertse bericht wat ik heb was dit.... JANUARI 1998 De speculaties in de wereld van de ontwikkelaars is terecht, maar de playstaion 2 is nog steeds een droom. Het zal ons niet verbazen als Sony er nu al mee bezig is. De specialisten hopen op de volgende specs: processor 200mhz Ram 14-20 mb ram voor textuur 2-4 mb resolutie 640 bij 480 Full alpha blending z-buffering biliniare filtering subpixelcorrection mipmapping 3 d vermogen 1.000.000 polygonen per seconde cd-rom liefst dvd-rom De europeese directeur van SCEE drukte ons echter persoonlijk op het hart dat er nog geen plannen zijn voor de opvolger van de Playstation. Echter krijgen wij ook via internet tegenstrijdige berichten. Ken Kutaragi zou al bezig zijn met de Playstation 2. Een directe vraag hierop beantwoorde hij met: Playstation 2? Ik kan nog niks verklappen maar als die er komt geef hem ff de tijd voor de ontwikkelaars om heb te leren kennen. En jullie zullen versteld staan............ De specs die de playstation meekreeg zijn bekend maar ff een vergelijk met de gewenste specs processor 200 mhz werd 300 mhz Ram 14-20 mb werd 32 mb Ram voor textuur 2-4 mb werd 4 mb Resolutie 640 bij 480 werd 1280 bij 1024 Full alpha blending z-buffering biliniare filtering subpixelcorrection mipmapping bumpmapping gourandshading texturemapping 3d vermogen 1.000.000 pol. per sec. werd 75.000.000 pol. per sec. Even wat cijfertjes: Op dit moment staat de teller voor de Playstation op 100 miljoen en voor de PS2 op 90 miljoen, dus er zijn in totaal al 190.000.000 Playstations verkocht. Voor de PS2 zijn nu wereldwijd zo'n 2500 titels beschikbaar. Maandelijks worden 2.000.000 games voor de PS2 verkocht. Nu staat de teller al boven de 400 miljoen games. Tel daar nog eens de in eind 1999 zo'n 420 miljoen verkochte PSone games bij op.... Ik zal er niet ver naast zitten als voor de PS en de PS2 al 1.000.000.000 ( 1 miljard ) games zijn verkocht. Een ongelofelijk aantal. De Playstation-franchische is heel belangrijk geworden voor Sony en Ken Kutaragi is een kei, ere wie ere toekomt. Nu staan we op het punt van de volgende stap in de succes-story van Sony en zijn Playstation, de PS3 komt er aan. maar Sony verzaakt zelf niet wat in mijn ogen Microsoft wel doet, het zelf blijven ondersteunen van hun PS2. Er zijn door Sony zelf nog games in ontwikkeling voor de PS2, en die worden niet zoals bij Microsoft doorgeschoven naar de xbox360. Ik vind dit belangrijk, het blijven ondersteunen van je huidige console terwijl je al bezig bent de voorbereidingen te maken voor de volgende console in de generatie. En ook het 100% backwords comp zijn vind ik belangrijk, en veel mensen in de gamebizz vinden dat ook. Third Party ontwikkelaars hebben al gezegd dat ze de komende 2 jaar games voor de PS2 zullen blijven maken, mede omdat zij weten dat Sony de PS2 zal blijven steunen. De PS2 zal een soort van instapmodel zijn tot de PS3 de overhand gaat nemen. Dat zal een paar jaar duren, dat was bij het PS- PS2 verhaal ook zo. Voor de xbox is het einde oefening die zal niet meer gemaakt worden, als de vooraden op zijn valt het doek voor de xbox. De third partys developers zullen nu nog de xbox blijven steunen maar gezien de lagere usersbase en het feit dat voor de xbox het doek zal vallen, en mede door het niet volledige backwords comp verhaal zal de stroom van xbox games sneller opdrogen als bij de PS2. Immers de developers die nu nog games gaan maken voor de xbox zullen niet weten of hun games genoeg verkopen zodat microsoft in overweging neemt ook van hun game emulatoren vrij te geven zodat hun games ook op de xbox360 gespeeld kunnen worden. En het lijkt mij sterk dat Sony nu zijn leiderspositie zal afstaan aan Microsoft. Playstation is een naam, die staat als een huis. De fout wat Nintendo maakte door de concurrentie te onderschatten maakt Sony duidelijk niet. Alleen al de specs van de PS3 bewijzen dat. En als Sony nu ook nog met een goed online verhaal komt, en goede exclusieve titels blijft leveren zoals ze nu doen, kan er niet veel meer misgaan.
Sorry, maar deze is inderdaad wel wat onzinning. Naast dat het fanboy-gahalte wat hoog ligt is dit meer iets van wat al gaande is in het topic van 360 vs. PS3 vs. Revolution. Dus een beetje dubbel is het ook. Vandaar dat deze op slot gaat.