Versterker / Boxen / ... raadgevingen plz ?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Catscratch, 13 aug 2002.

1. Catscratch

Catscratch Access Peace !

Leuk Bevonden:
    0
    [Vooreerst mijn excuses omdat dit in dialect is getypt]

Welkom in m'n woonkamer :)

[​IMG] (rechterkant op beide plannen)

Eind dit jaar verhuis ik (samen met m'n vriendin) naar mijn duplex appartement. Nu zit ik wat in de knoop met m'n "audio" voorziening in de living (+/- 8m x 7m). Waarschijnlijk komt er nen Sony breedbeeld tv van een goei 82cm (met gepast meubel). Nen Sony DVD-speler heb ik al.

Op de eerste tekening kunde mijn living zien ... de plaats waar mijnen tv komt en m'n salon. De boxen (sattelites) zullen bevestigd worden in de hoeken van de living bovenaan. Hoe zouden jullie het verder afmaken ? Qua welke versterker, welke boxen (merk, type) ...

De oplossing zou zowel voor surround moeten dienen (DVD, consolegaming), maar even goed moeten dienen om een rustig audio ceedeeke af te spelen, of gewoon om wa radio te beluisteren. Waarschijnlijk is dit al belangrijk bij de keuze van de boxen.

De versterker zou een soort van dynamische positionering van't geluid moeten hebben. Dus da ge kunt zeggen van ... dien box staat zoveel van het salon verwijderd, den die zoveel ... ik moet wel, aangezien het salon niet pal in't midden staat ... en ik wil me geen 2 aparte boxensets aanpassen. Ik zeg er ook nog bij dat ik een versterker van Sony prefereer aangezien de rest allemaal Sony is.

Let wel op ... ik zit op een appartement ! De bovenverdieping is wel van mij maar den onderkant nie. Eveneens heb ik buren langs beide kanten. 't is niet de bedoeling dat ik de buren hunnen luster erafneuk terwijl we rustig ff Pearl Harbour kijken. Er staat wel in't lastenboek dat er extra aandacht is besteed aan geluids-isolatie maar nen subwoofer die vollenbak openstaat houde toch nooit tegen. Het geluid moet kwalitatief goed zijn.

Ik heb dit probleem eveneens op een ander forum gepost en daar kwam als beste oplossing dit uit de bus:

- Sony QS serie Receiver DB-840 (5x100W) => +/- 800€
    http://www.sony-europe.com/view.x?p...&tech&loc=en_NL
    - JBL SCS 178 (6x100W) => +/- 750€
    http://www.jbl.nl//gfx-producten/JBL/SCS178.jpg

Bedankt voor ieder die hier zijnen tijd in wil steken. Diegene die me de beste oplossing kan voorschotelen nodig ik uit op nen cinema-avond bij mij en mag heel den avond drinken op mijn kosten. 8)

Cheers :D

2. X-Booster

X-Booster New Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik zou naar naar een professionele winkel gaan, heb je meer kans op een goede oplossing :{

3. The Bear

The Bear ...

Leuk Bevonden:
    0
    Jamo, Bose en JBL boxen zijn van goeie kwaliteit. En daar betaal je ook wel voor. Maar idd ga maar eens naar een audiowinkel en stel hun eens die vraag, meestal krijg je dan wel een goed antwoord.

4. beuker(sr)

beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

Leuk Bevonden:
    3
    lol

mischien weet meneer jambers hier wel raad mee.8)

5. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik had deze vraag gepost op een ander forum en de beste oplossing die uit de bus is gekomen is onderstaande:

Denon AVR 3802 versterker (7x150W)
    JBL Northridge boxen (4x N26-II / 1x NCenter-II / 1x PB-10)

6. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De denon 3802 durf ik zonder meer me hand voor in het vuur te steken dat is een prima versterker voor dat geld, heb de 3801 en die bevalt tot nu toe heel goed.

De plaatsing van je satelites kan ik me minder invinden je hebt een hele grote woonkamer en dan ga je je satelites helemaal in de hoekjes proppen, ik ben bang dat dat een telleurstelling zal worden. Als ik jouw was en je (vriendin?) wil je graag satelites dan kan dat best maar koop er dan standaards bij en ze om je zithoek heen. Dan krijg je het onderstaande plaatje:

Nu alleen nog een projector boven je bank en een scherm tegen de want waar je tv staat en je bent klaar.

7. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    Zo heb ik het willen doen in het begin maar ik kreeg m'n vriendin vierkant tegen :/. Ze wil als er bv een audiocd of radio wordt gespeeld dat alles niet uit 1 hoek van de woonkamer komt.

Vandaar zou ik voor die JBL bookshelf speakers gaan ... het geluid voor een audio cd zal beter klinken dan sattelite speakers denk ik en met de instelling (van de versterker) dat je elke box apart kan regelen moet dit wel te doen zijn.

Maar ik ben wel sterk aan het overwegen om de boxen gewoon op de grond te zetten ipv te hangen in de hoeken. Ik weet niet of een box van 43cm in een bovenhoek een mooi zicht geeft.

8. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien moet jouw vriendin eens met die van mij praten..... Weet je vriendin ook dat een cd stereo is en dat het geluid alleen uit je front speakers komt? Als je je radio aangooit hoor je dus alleen geluid uit die boxen bij je tv. Goed je eventueel toekomstige denon kan er ook een dts neo 6.1 signaal uittoveren maar dat klinkt met radio / tv / cd echt niet geweldig hoor.

Als je er nou voor zorgt dat er een paar knappe full range frontspeakers staan dan klinkt het echt al een stuk beter.

Als je vriendin zo graag die dingen klein en in de hoek wil dan kun je net zo goed geen 5.1 set kopen want het effect gaat echt verloren zo.

9. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    Schitterend ... al wat je replied kan en zal tegen haar gebruikt worden 8)

Dank voor de raad! Ik ga deze vrijdag eens een paar hifi zaken afgaan en voorschotelen met dit probleem ... ik ben nieuwsgierig naar de oplossingen.

10. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bij dit soort verhalen begint het altijd verschrikkelijk te jeuken :)

Toevallig net subwoofer overgekocht van iemand die ze set moest verkopen van ze girlie omdat naar een kleiner apartement moesten verhuizen. Dag sub, dag versterker, dag projector, auw, dat wens je je ergste vijand niet toe. Je moet gewoon eens bij wat veel extremere huiskamers gaan kijken en dan valt wat jij wilt vast wel erg mee }:]

11. TaMMie

TaMMie Vrouw van...

Leuk Bevonden:
    0
    Anders laat je haar met mij praten...ik wou eerst ook kleine boxjes maar zoals je aan tipex zijn set-up kunt zien ben ik overstag gegaan ;)

12. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    lol, dit is hier gewoon een complot ;)
    Ik hoop enkel dat ik de buren niet te veel ga ergeren wanneer ik een filmpje opzet :)

13. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ach jij mag toch ook wel een beetje lol van jullie nieuwe huisje hebben? Wat is er nou mis met een box, je hebt hele mooi speakers hoor. Ik woon zelf in een nieuwbouw apartement en heb rondom buren en ik heb in de twee jaar dat ik er woon nog geen enkele klacht gehad. Je moet het gewoon niet te gek maken, niet midden in de nacht gaan lopen knallen. Ik zorg er voor dat het geluid na tienen op een normaal nivo staat en kijk meestal alleen films in het weekend. Ook kun je met spikes al een boel overlast voorkomen, iets wat je overige buren vast niet doen.

Gisteren toevallig eens door de weeks filmpie gekeken en me sub uitgeprobeerd met lord of the rings, de scene met de balrog staat echt me hele huiskamer te schudden maar niets gehoord van me buurtjes :)

14. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Ik dacht dat Jamo juist de wat goedkopere boxen waren? En Bose melkpakjes horen in de koelkast vind ik, niet in een audio-systeem.

idd... vraag het de betere audiozaak!

15. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    Wat zijn de meningen omtrent B&W vs JBL. In het achterhoofd houdende dat ik een budget voor speakers wil hanteren rond de 1250€ max.

16. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een keer een jamo home theater set gehoord (thx uitvoering) en die klonken werkelijk subliem ben exacte naam van die set kwijt maar die was zo uit me hoofd rond de 2000 euro.

Bose zou ik zeker niet voor gaan, de satelites gaan misschien nog wel maar die sub is afschuwelijk slecht.

B&W ben ik erg van gecharmeerd en daar heb je een "budget" serie van waar je met je budget wel voor moet kunnen slagen.

JBL heb ik geen ervaring mee.

17. Catscratch

Leuk Bevonden:
    0
    Pfff wat is dit alles immens duur ... voor 1250 € heb je een "budget" reeks :'-(

Ik dacht een 5000€ te besteden aan Tv (+ meubel), versterker (+tuner), cd-speler & speakers ... kom ik er nog maar amper met toe.

Dan gaan we toch bij die Northridge reeks blijven van JBL :)

18. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik noem het budget omdat B&W ook speakers heeft van 9000 euro per stuk!

Nautilus Signature 800
    Superlatieven schieten tekort bij het beschrijven van dit nieuwe topmodel uit de Nautilus-serie. Volgens sommige hifi-tijdschriften is dit de beste luidspreker ter wereld. Met zijn betonnen voet weegt de Nautilus 800 maar liefst 125 kilo! Deze High End luidspreker is extreem zwaar belastbaar (tot 1000 Watt continu). Deze gigant heeft grotere woofers dan de Nautlius 802 en brengt daarmee werkelijk de allerlaagste tonen in uw muziek tot leven. De met leer en aluminium afgewerkte Nautilus 800 staat als een juweel in een, bij voorkeur, ruime woonkamer.

Voor 1250 zou je eens kunnen kijken naar de DM serie van B&W.

19. Godd

Godd Listen to Godd

Leuk Bevonden:
    0
    o fje kan misschien wel mission speakers kopen, die zijn ook van goede kwaliteit. je moet eigenlijk niet afgaan op wat een ander zegt wat goede boxen zijn je moet naar een winkel gaan en daar gaan luisteren, wat jij de mooist klinkende boxen vind zijn voor jou de perfecte boxen.

ook moet je er voor zorgen dat je versterker sterk genoeg is, je kan beter een 2x te sterke versterker hebben dan 2x te sterke boxen als het op kwaliteit aankomt, als een versterker op een hoog vollume staat gaat ie clippen en krijg je een glijkstroomstoot, waardoor je conus een lange tijd heeft om naar voren te gaan waardoor je speakers snel kapot kunnen gaan.

als je boxen wil dan hoef je niet te letten op de sterkte van je boxen, 50 watt is bijna ltijd meer dan genoeg. Waar je wel op moet letten is hoe gevoelig je speakers zijn.(dit is eik alleen maar van toepassing als je wil dat je boxen hard gaan)

20. tipex

tipex Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je hoeft overigens natuurlijk niet persee nieuwe speakers / versterker te kopen er wordt genoeg leuk spul aangeboden voor leuke prijzen (www.hifi.nl ). Het is deze periode ook op veel plekken hifi uitverkoop dus dit is het moment om te kijken, volgende periode is ergens begin van het nieuwe jaar. Mijn sub en projector zijn ook tweedehands aangeschaft en daar heb ik totaal geen spijt van.

Deel Deze Pagina