1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 10]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 25 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, maar ondanks dat ik toch wat te doen moet hebben, lijkt het erop dat ik sommige uitspraken wederom moet corrigeren.

    Het nut van SATA2 heeft zich op dit moment niet bewezen mede vanwege het feit dat SATA2 helemaal geen standaard is maar een opvolger van van SATA, te weten een groep mensen die bepaalde standaarden voor ogen hebben. => zie ook http://www.sata-io.org/aboutsata.asp en http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

    Kort gezegd: VVD is ook een afkorting voor een politieke partij die bepaalde standaarden voor ogen heeft; hetzelfde geldt voor SATA2 alleen die doen iets met harddisk-bepalingen definieren.


    En even in het algemeen: er zijn al 7200RPM-schijven die op een haartje na even snel zijn als de huidige Raptor ADFD-revisie en, als je kijkt naar prijs/GB, zelfs goedkoper zijn dan de Raptor 150GB.


    @Eman: Intel Quadcore borden zijn meestal voorzien van de Intel 975X-set en voorzien van LGA-775 socket. Met een beetje creatief zoeken op de sites van Asus, DFI, MSI en Gigabyte, moet je toch wel tot 4 borden kunnen komen die in Google weer mooie benchmarks leveren.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2007
  2. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat noemen ze een snel antwoord :)

    inderdaad, net toen je dit poste, vond ik er 1. 110 euro, en wel goeie features... 2x PCI-e sloten zelf...
     
  3. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    2x PCI-e zegt niet alles. Als je "zometeen" 2 high-end videokaarten erin wil stoppen, moet je even goed kijken/lezen of het dan wel 2x PCI-e x16 blijft of dat de sloten op x8 gaan draaien.
     
  4. ErroX

    ErroX Active Member

    Berichten:
    5.059
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb precies dat moederbord vandaag binnen gekregen. Netjes bord met veel functies voor de formfactor (matx). Als je geen barebone/mini tower PC wil maken zou ik em niet pakken. Zo wel, dan kun je em gerust pakken.
    Er zijn wel een aantal problemen met het geluid en/of BIOS. Als je wil overclocken is het misschien niet een perfect idee.

    Vooral handig nu de Asus site er al 3 dagen uit ligt:p.. mja pech heb persoonlijk toch nog niet m'n CPU/VGA binnen:).
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2007
  5. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    De Asus-site werkte vanmiddag al weer bij mij.
     
  6. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de goede reacties!

    Handig zo'n vraagbaak hier :)!
     
  7. m_telkamp

    m_telkamp = ViPeR NL360

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik begin me nu toch echt af te vragen of jij misschien een probleem hebt met lezen/begrijpen van teksten.
    Ik zeg hier dat de overgang mij wel handig lijkt, ik zeg niet dat het altijd beter is, al is dit toch vaak genoeg bewezen, kijk de diverse benchmarking sites er maar op na. Het is ook niet voor niets SATA300 ipv SATA150.
    Het kan wel zijn dat het (nog) geen standaard is, bewezen is het zeker dat het diverse voordelen biedt tov SATA1, waaronder nieuwe technieken. Ook is het vaak sneller tov zijn voorloper. En alle grote mobo fabrikanten implementeren toch SATA2, ook al is het geen standaard, op deze manier forceren zij het bijna.
    Wat je hier nu precies probeert te corrigeren is mij niet geheel duidelijk, maar dat zal wel aan jou liggen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2007
  8. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed. Benchmarking sites? Sneller? Mobofabrikanten forceren?

    Misschien zijn die sites inderdaad wel handig voor jou om eens te lezen want wat is op dit moment de snelste schijf die elke gemiddelde PC-gebruiker kent? Jawel, de enige echte Raptor. En in wat voor systemen zit 'ie vaak? Inderdaad; de wat duurdere game-machines en workstations met nieuwe technologieen (zoals de Intel 975X of de 680SLI).

    Nou zal je ongetwijfeld wederom een weerwoord hebben maar alleen al als je kijkt naar je eigen systeem uit je sig. Je zal toch wel minimaal SATA2 ondersteunen op je moederbord? En je zegt zelf eerder in het topic dat je de Raptor gebruikt voor het booten van Vista, een OS wat toch al niet te zuinig omgaat met HDD-ruimte en je dus voordeel hebt van een snelle schijf.

    Een Raptor 150GB ADFD-versie is... jawel... nog steeds native SATA-compliant en dus maximaal 1.5Gbps doorvoer over een moederbord wat zowel SATA als SATA2 ondersteunt.

    Dus, ik weet het niet precies maar kan het zijn dat SATA2 gehyped wordt en dat je in real-life er nog steeds erg weinig van zal merken en dat waarden zoals access-time en random read time veeeel belangrijker zijn dan dat er 0.2Mbps extra over de interface gaat?


    Maar, aangezien ik blijkbaar toch onzin praat: onderbouw nou eens waarom jij het handig vindt dat iemand liever/beter/slimmer een SATA2 dan een SATA schijf + controller zou gebruiken in hun PC want blijkbaar, als ik e.e.a. lees, is jouw systeem dus ook al verouderd omdat je ook gebruik maakt van SATA-schijven en zou het "handiger" om daar andere schijven of moederbord voor te kopen? Ik vind het namelijk altijd erg vreemd om iemand te geloven als hij/zij zelf dat in de praktijk anders ten uitvoer brengt!
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2007
  9. Stealth TBH

    Stealth TBH Active Member

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb pas een nieuw systeempje in elkaar gezet.
    Nu word alleen tijdens een potje C&C 3 mijn videokaart 75 graden. Teminste dat geeft Nvtemplogger aan.
    Is dat veel te hoog of normaal?
    Ik doe trouwens niet aan overclocken.
    De pc slaat ook willekeurig uit, niet als ik ingame ben maar gewoon in windows.
    Dan start hij automatisch weer opnieuw op. Tot nu toe heb ik het 4 x gehad waarvan iedere keer 2 x zeer snel achter elkaar..

    het gaat om:

    - Intel C2D e6600
    - xfx 8800 GTS 640 mb
    - 2 gb ddr II ram
    - 500 watt voeding
    - 250 gb HDD
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2007
  10. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Temperatuur lijkt me normaal. Welke voeding heb je?

    Maar zo'n random reboot in windows zelf wordt meestal veroorzaakt door een fout in het geheugen. Draai eens memtest86( best de DOS versie eens een nachtje laten draaien) en kijk of er errors zijn.

    Als het niet aan de voeding of het geheugen ligt, dan weet ik het niet meer. Zoiets kan aan alles liggen waardoor de oorzaak eigenlijk nooit echt wordt gevonden (vraag maar aan Zero, die heeft er ervaring mee :+).

    Oh ja, dit is eigenlijk het verkeerde topic. Je moet in de hardware helpthread zijn ;).
     
  11. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Je temperatuur is niet te hoog maar wel erg hoog in vergelijking met anderen die een 8800GTS hebben getest, zelfs 24 uur lang. Afhankelijk van de koeler die werd geleverd door de fabrikant (in jouw geval XFX), lees ik waarden van 48 tot 69 graden en dat is na uren en uren de GPU belasten.

    Het rebooten kan aan veel dingen liggen, zoals Pegas zegt, maar ik wil je erop attenderen dat als je Vista draait i.c.m. een 8800-serie, dat driver-issues nog aanzienlijk aanwezig zijn van NVidia en dat je het liefst de allernieuwste driver installeert en dat de komende maanden regelmatig bijhoudt.

    Verder kan het aan veel andere oorzaken liggen; een 500W van Qtec levert in ieder geval bij lange na niet genoeg om jouw systeem draaiende te houden dus ga op zoek naar de specificaties van je voeding en dan vooral de 12V-lijnen.
     
  12. Stealth TBH

    Stealth TBH Active Member

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik draai nog steeds gewoon windows xp pro.
    En de voeding dat is een 500 watt Igreen coolermaster.
    dit vond ik over de 12v lijn. (daar heb ik dus totaal 0 verstand van)
    Mijn kast is de Cooler Master Centurion 5 (voor een 80 mm intake achter 120 outtake).
     
  13. MAX3400

    MAX3400 Virtualization...

    Berichten:
    1.210
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je probleem gevonden is... De 8800GTS vereist voedingen die continu 26A kunnen leveren op je 12V. Jouw voeding doet continu 27A.

    De 27A is berekend voor een systeem waar gebruik wordt gemaakt van 1 of 2 schijven, geluidskaartje en dat soort dingen. Als je jouw systeem dus hebt volgehangen met extra coolers, schijven, DVD-drives en meer, is het dus zeeer goed mogelijk dat je voeding het gewoon niet trekt.
     
  14. Stealth TBH

    Stealth TBH Active Member

    Berichten:
    376
    Leuk Bevonden:
    2
    Aan wat voor een voeding moet ik dan denken? ( Ik heb trouwens 1 dvd drive, 1 HDD, en dus die 2 extra koelers)
    maar kan het (te) warm worden van de videokaart daar dan ook aan liggen?
    En met welk programma kan ik het beste de videokaart temperatuur uitlezen?

    Edit: Ik ben hem nu aan het testen met memtest86, hoe lang is nodig voor een goed testresultaat?
    bvd, Michiel
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2007
  15. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    laat hem tot vanavond aanstaan .. in ieder geval een paar uur
     
  16. m_telkamp

    m_telkamp = ViPeR NL360

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Mwa 2/3 keer een volledige run in memtest moet ook genoeg zijn.
     
  17. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu ik zie staan dat 75 graden een hoge temperatuur is... Mijn X1950XTX wordt soms tot 83 graden (dynamische koeling, vanaf dan draait hij 80%)

    Ik heb een 400 watt voeding(of 450, heb geen zin om te kijken) en de rest van mijn specs zie je in mijn handtekening... Iemand enig idee? of Tweakers vonden ze de temperatuur normaal;;. Maar nu ik zie dat 75 al veel is...
     
  18. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    75° is hoog, maar voor sommige kaarten is dat normaal met de standaard koeler, voor de X1900 reeks is het zelfs nog aan de lage kant :+.

    Maar 83° voor een X1950XTX is een beetje aan de hoge kant, deze kaart zou normaal rond de 70° moeten zijn op voorwaarde dat je een goede airflow in je case heb. De X1950XTX blaast zijn dan wel niet in de case, maar een goede airflow scheelt dan nog altijd een paar graden. Je moet ook eens zien of de de ventilatiegaten van de koeler niet vol stof zitten, net zoals de rest van je (case)fans.

    Oh ja, de voeding heeft niets te maken met de temperatuur van de grafische kaart.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2007
  19. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had ook een defect in mijn ram waardoor C&C 3 steeds vastliep, ik moest hem echt een dag aan laten staan voordat de fout pas naar voren kwam :)




     
  20. Eman

    Eman SuperCharged

    Berichten:
    303
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja. ik heb een normale PC. 1 intake 80MM bij de HDD, 1intake ter hoogte van de CPU en 1 outtake (voeding) 12mm.

    Ik zou er nog 1 kunnen installeren net boven de grafische kaart. Gat zit ongeveer in het middan, een 5tal centimeter lager dan de CPU intake. Maar ik betwijfel of dat zou helpen...

    De koeler vol stof? En hij is 2 maand oud? |:-
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina