1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 12] ‎

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door WinterBase, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Nope, het geheugen zegt bijna niets. Je moet vooral kijken naar de GPU, het aantal GPU's en de snelheid ervan. De 9800 GX2 heeft 2 GPU's (2x lager geclockte 8800 GTS 512MB) terwijl de 4870 er maar 1 heeft. De 4870 zou gehakt maken van 1 GPU (dus 1 8800 GTS), maar door dat het er 2 zijn slaagt de 9800 GX2 er in de 4870 (en zelfs de GTX 280) te verslaan. Enkel tegen de 4870 X2 (2x 4870) kan hij niet winnen, maar deze kaart kost een pak meer (net zoals de 9800 GX2 een tijd geleden).

    Al zou je 8GB geheugen op de 4870 steken, dan nog zou het niet winnen van de 9800 GX2, enkel als het verschil al miniem is zou extra geheugen verschil kunnen maken tussen winnen of verliezen (en dan zou het verschil nog steeds miniem zijn).

    Hoe wij weten of een kaart beter is dan een andere? Om te beginnen gaan wij al af op de specs, maar dat zegt verre van alles dus lezen wij reviews/benchmarks die je kan vinden op de sites die in de startpost staan.

    Oh ja, ondertussen ben ik te weten gekomen dat je voor de 9800 GX2 geen SLI moederbord nodig hebt.
     
  2. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    je hebt 1 poort nodig, maar die kaart is volgens mij zo breed, dat je hem op 2 poorten moet vast schroeven.
     
  3. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Had het niet over de aantal poorten maar om de ondersteuning van SLI in de chipset (een CF moederbord heeft namelijk ook 2 PCI-E sloten :+). Maar ondertussen weet ik dat je moederbord geen SLI moet ondersteunen.

    De 9800 GX2 is net zoals de 4870 een dual slot kaart. Dat wil zeggen dat je maar 1 PCI-E slot nodig hebt, maar hij gaat wel over het PCI(-E) slot eronder hangen.
     
  4. Manialmadcowie

    Manialmadcowie Active Member

    Berichten:
    838
    Leuk Bevonden:
    14
    Dank jullie wel, het is me nu duidelijk _O_

    Had ik toch nog een vraagje :+ is een quadcore een goede besteding? ik las bvb op de tweakers website dat een dualcore een betere besteding is, maar een quadcore is toch 2x zo goed als een dualcore? of zie ik iets over het hoofd? :confused:
     
  5. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Quad core is toekomst vaster, maar momenteel zijn er nog maar weinig programma's die meer dan 2 cores ondersteunen (tenzij je echt professionele render programma's gebruikt). Ook ondersteunen slechte enkel games meer dan 2 cores (Crysis bv. maximaal 4 cores), maar in de meeste games gaat het niet echt veel verschil maken (zeker niet op een hogere resolutie). RTS games hebben het meeste baat bij een sterkere CPU (en meer cores als ze het ondersteunen).

    Ik zou zeggen, stel een goede pc met een goede dual core samen en als je ziet dat je uiteindelijk nog genoeg geld over hebt om er een goede quad core in te steken, steek je er een goede quad core in ;).
     
  6. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Je hebt al een Phenom x4 voor de prijs van een core2duo van intel :p
    Hebje 4x2600mHz . kost je 170/180 euro
     
  7. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Deze (9950) moet het opnemen tegen de C2D E8400/E8500 en jammer genoeg voor AMD is hun CPU niet veel of zelfs niet sneller sneller in de benchmarks die 4 cores ondersteunen. In benchmarks/programma's die dat niet doen hebben ze helemaal geen schijn van kans.

    Lees/bekijk deze review maar eens.
     
  8. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Quad core nemen! :+

    Heb net alles geïnstalleerd en de Accelero S1 rev2 is niet compleet voor de 4850, zitten niet genoeg memory headsinks bij. Verder past het perfect.

    Heb dus even moeten improviseren, maar nu zit alles in elkaar. Normaal moet je er dus nog 6 ofzo van die mini headsinks voor memory bij kopen.

    Dus zometeen maar eens booten 8) (zit op laptop). En kijken hoe ver de q9550 te clocken valt.
     
  9. Manialmadcowie

    Manialmadcowie Active Member

    Berichten:
    838
    Leuk Bevonden:
    14
    Dankje Pegas voor jouw oog voor detail met het helpen van mij _O_

    Ik heb de review eens goed bekeken, en ik denk dat de Q6600 een fijne processor is, graag jouw mening hierover!

    Als dat hem wordt zoek ik alleen nog een degelijk moederbord \o/

    Edit:

    Dit systeem momenteel samengesteld, hebben jullie nog enige op/aanmerkingen, erg graag :D

    Videokaart: PCI-E 1GB GF9800GX2 HDTV+HDMI+2XDVI FAN
    Processor: CPU Q6600 2.40GHZ CORE 2 QUAD 1066MHZ 8MB BOX
    Moederbord: INTEL PEARLE CREEK FSB1333 MATX-DG31PR-VGA+PCIE
    Geheugen: Kingston Ddr2 2Gb 800 Kingston x2
    HDD 320GB SER SEAGATE 16MB 7200RPM SATA-300
    Behuizing: RECOM RC-BD-B Backdraft midi tower behuizing zwart
    Voeding: RECOM Gaming Engine 1050 Watt Voeding
    Koeling: ARCTIC S775 KOELER - FREEZER7 PRO
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  10. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Eerst een vooral: neem een andere voeding. 1050W is gewoon te veel maar vooral het merk trekt op niet veel. Je kan beter een 500-600W voeding nemen van een beter merk (zie de lijst die onder een link in de startpost staat). En heb je een link naar de moederbord?

    Ik raad je dan eerder voor voor de Phenom X4 9950 (2.6 GHz) te gaan. Deze is even snel dan de Q6600 en ook nog eens goedkoper. Het enigste voordeel dat de Q6600 heeft is zijn overclockbaarheid zoals ik eerder heb vermeld (weet alleen niet of dat in dit deel was). Anders raad ik je de C2D E8400 aan, deze is een dual core maar wel de snelste van de hoop (de E8500 is imo zijn meerprijs niet waard). Dus als je de meeste cores wil raad ik je de Phenom X4 9950 aan, als je de snelste wil raad ik je de Core 2 Duo E8400 aan.
     
  11. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ben nu al 1,5uur prime95 aan het testen met de Q9550 op 450x8 en 1:1 met geheugen. Op 1.31v :)

    1 Core wordt nu max 6967graden de rest max 6564. Beetje vaag:9 AC5 moet ook nog inwerken dus het zal nog wel minder worden.

    Daarnaast 3 nexus 120mm fans besteld die beter en stiller zullen koelen dan diegene die er nu in zitten.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  12. Manialmadcowie

    Manialmadcowie Active Member

    Berichten:
    838
    Leuk Bevonden:
    14
    Ik ga persoonlijk liever voor een intel dan een AMD, vraag me niet waarom maar ik heb de beste ervaringen met intel's gehad in mijn leven.

    Als ik jouw uitleg goed begrijp, is de Core 2 Duo E8400 met zijn 2 cores BETER dan de q6600 met zijn 4 cores? ik dacht juist te vernemen dat ik, met het toekomst in beeld, beter voor een 4 core kan gaan? helemaal omdat ik in de review's die eerder gepost zijn kan zien dat de intel's veel beter scoren dan de AMD's.

    Hier is een linkje naar het moederbord: http://www.eynstein.nl/index.php?page=product&id=37476

    De voeding is een duidelijk verhaal, ik heb blijkbaar een ongelovelijk *** merk uitgezocht :+ dankjewel voor het hierop wijzen.

    Tot nu toe hartstikke bedankt Pegas, je helpt me echt enorm :thumbs:
     
  13. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat is veel te warm..:{
     
  14. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    De E8400 presteert op dit moment beter dan die 2 quad-cores, tenzij de software echt al meer dan 2 cores ondersteunt. Op het moment van typen is dat nog niet veel software, zeker niet de software die de "gewone" consument gebruikt. In de toekomst zal je wel maar baat hebben met die 2 extra cores, maar wie weet hoeveel jaar later we dan zijn en of die extra cores het performance verschil met de E8400 kunnen dichten.

    Uiteindelijk moet je het zelf weten of je nu aan performance wil inboeten voor en er misschien later meer baat bij te hebben (quad core) of dat je nu voor de beste performance gaat (dual core). Als je dan quad core kiest, moet je zelf ook nog eens beslissen of je voor de AMD of Intel gaat. Hoe dan ook, met geen enkel van die 3 CPU's ga je een miskoop doen.

    Als je voor Intel gaat raad ik je wel een ander moederbord aan (als je voor AMD gaat zul je wel moeten). Als ik uit het gamma op die site moet kiezen, zou ik voor INTEL DRAGONTAIL FSB1333 ATX-P35DP-RAID-PCIE moederbord gaan. Deze is wel duurder, maar de chipset is een pak beter en je gaat geen last hebben van de on-board videokaart (dat moederbord heeft er namelijk geen).

    Mag ik er ook op wijzen dat het gamma (toch zeker wat moederborden betreft) out-dated is en/of beperkt is (bv. ook geen GTX 260 of 280 en geen 4870) en dat ik zelfs een moederbord voor AMD CPU's in de lijst van moederborden voor Intel CPU's terug vind.

    Ik dacht dat 65° stressed de grens van de "veilige zone" was, dus hij zit net op de grens :+.
     
  15. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Recom is geen *** merk, ze zijn alleen niet bekend geworden door hun voedingen. maar als je een 600W uitkiest van een beter merk, dan zit je wel goed :)
     
  16. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Inderdaad, Recom is geen *** merk maar zeker ook geen topper (ideale voedingen voor office pc's imo), maar gelukkig helemaal niet zo slecht als Q-tec/Sweex/... :+. Ik raad je de Antec NeoHEPower 550-EC aan van die shop (je neemt tenslotte een 9800 GX2, die vereist heel wat ampère en dus ook watt).
     
  17. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Nee nee zo'n n00b ben ik nou ook weer niet. De 45nm quad cores, de q9550 dus ook mogen sowieso 71,4 graden worden. Kritiek is 100graden.

    rond de 65graden is prima voor 24/7 full load.

    70 is de max voor core 2 duo's
     
  18. Manialmadcowie

    Manialmadcowie Active Member

    Berichten:
    838
    Leuk Bevonden:
    14
    CPU: CPU AMD AM2 X4 PHENOM 9550 QUAD CORE 2200MHZ
    Moederbord: Asus M2N-sli
    Geheugen: Kingston Ddr2 2Gb 800 Kingston x2
    Videokaart: PCI-E 1GB GF9800GX2 HDTV+HDMI+2XDVI FAN
    HDD 500GB SER SEAGATE 32MB 7200RPM SATA2-300
    Behuizing: RECOM RC-BD-B Backdraft midi tower behuizing zwart
    Voeding: Antec TruePower Trio TP3-650 EC
    Cpu-koeler: Zalman CNPS7700-CU <-- cpu cooler, is dit echt nodig?

    en WINDOWS VISTA HOME PREMIUM -NL- 32 BITS

    Vooral wat meer aandacht besteed aan de processor/moederbord combinatie zoals je kunt zien, de M2N is geloof ik erg populair en gewoon goed, er zitten ook 4 slots in voor geheugenstickjes, dit lijkt me erg handig.

    Er zit nu ook een andere voeding in, ik heb via de 'voeding verbruik test' uit de openingspost bekeken hoeveel ik nodig had, die kwam uit op ongeveer 550W, maar het lijkt me verstandig hier iets boven te zitten?

    Kun je hier wat mee Pegas? :)

    De cpu cooler...tja...ik zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd
     
  19. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Waarom ineens AMD? :+ Bovendien presteert die AMD CPU minder goed dan de Q6600 hé. Blijkbaar hebben ze er niet eens de 9950 :eek:. Dus ik raad je dan de Q6600 of E8400 aan (of E8500 als je echt dat beetje extra wil).

    Config is goed, buiten het OS. Neem 64-bit, anders ga je slechts 3GB van je 4GB geheugen kunnen gebruiken.

    En die CPU koeler is inderdaad niet per sé nodig. Bij je CPU zit al een koeler (ook bij de Q6600) die goed genoeg is om het koel te houden op standaard snelheid zonder al te veel lawaai te maken.
     
  20. Ebrithil

    Ebrithil Active Member

    Berichten:
    1.048
    Leuk Bevonden:
    39
    Alleen een boxed koeler heeft wel het risico om snel gaar te worden en dan de koeling onder de maat te brengen, dus crashed e.d. te veroorzaken.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina