1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 15]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Lenny-t, 21 okt 2012.

  1. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    Je bent de muis vergeten :+
     
  2. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik heb nog een muis, de Logitech MX Revolution, die werkt nog prima. :)
     
  3. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Cross post van Tweakers: (Volgens mij hebben we hier ook wel wat experts zitten ;))
    Ik zoek een nieuwe videokaart
    Ik wil mijn systeem graag upgraden met een recente videokaart om Fallout 4 beter te kunnen draaien. Zou tof zijn om het op max specs te kunnen draaien straks, maar het doel is iig zo hoog mogelijk. (Systeemeisen: nieuws: Bethesda maakt systeemeisen Fallout 4 bekend)

    Ik heb op dit moment twee schermen aangesloten, ik wil nog graag één scherm vervangen voor een 1440P scherm, zodat ik straks een 1440P en 1080P scherm heb. De grootste zal uiteraard gebruikt worden voor games.

    Wat is je budget?
    Mijn budget is ~ €250,-. Minder mag ook, aangezien ik me realiseer dat de levensduur van de rest van de componenten in mijn systeem waarschijnlijk ook geen 5 jaar meer is.

    Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
    Merk maakt me niet zoveel uit, maar ik ben bereid om extra te betalen voor een goed merk. Het liefst koop ik een kaart met een geluidsarme (stock!) koeler. AMD of Nvidia maakt me niet zoveel uit, als het maar bang for buck is en recente games goed draait op hoge specs. Ik heb het idee dat de meeste games tegenwoordig beter geoptimaliseerd worden voor Nvidia, dus dat dat de slimmere keus is. Maar misschien is die gedachte volledig onterecht.

    Ik zit niet te wachten op een upgrade van de overige componenten. (Is ook niet nodig volgens mij?) Dus de TDP zal waarschijnlijk niet heel veel meer moeten zijn dan 130W (huidige kaart) omdat mijn voeding het anders benauwd gaat krijgen.

    Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
    Intel Core i5 3570K Boxed
    Asus P8Z77-V Pro
    Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC GDDR5
    Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
    Corsair Obsidian 550D
    Scythe Mugen 2 Rev. B
    Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
    Seasonic M12II 520W
    Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

    Wat had ik zelf al gevonden
    EVGA GeForce GTX 960 4GB SuperSC ACX 2.0+
    HIS R9 380 IceQ X² OC 4GB

    Hier zat ik zelf een beetje naar te kijken. Ik vraag me wel sterk af of deze kaarten niet nogal overdreven zijn gezien de rest van mijn systeem inmiddels al weer 3,5 jaar oud is. Misschien is een 950 of R9 270 ook goed genoeg? Probleem is dat de Fallout specs recommend 3GB voor Nvidia of 4GB voor AMD zijn, en dat is er niet in die series. Zeker gezien ik op een hoge resolutie wil gaan spelen denk ik dat 4GB wel nodig is.

    Een kaart uit de eerdere serie is wat mij betreft ook prima, maar alleen als dat prijstechnisch ook interessant is. 2ehands Is op dat moment misschien ook interessant, maar uit een oudere serie zou ik al helemaal niet weten wat ik moet kiezen..
     
  4. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik ben nog een redelijke noob, maar ik heb wel veel op Tweakers gelezen de laatste tijd en met de R9 270 kun je volgens mij volgend jaar weer upgraden. Ik heb zelf een R9 290 gekocht via V&A op Tweakers, misschien kun je daar eens naar kijken. Dan krijg je zeker bang for your buck. En die staat ook bij de recommended specs voor Fallout 4.
     
  5. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.962
    Die 380 valt me eigenlijk ook nog wel mee. Ik zoek er ook nog een maar ik heb nog wel meer dingen die ik wil halen :mad:
     
  6. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Is de 290 niet beter dan de 380?
     
    RemcoM vindt dit leuk.
  7. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.468
    Ik heb een EVGA 960 GTX, en ik vind het persoonlijk een heerlijk kaartje. Witcher 3 op hoge (niet de allerhoogste) en MGS5 op de allerhoogste settings met gemak te spelen. Fallout 4 zal vast ook geen probleem zijn. Maar ik speel op een 1080p scherm, dus ik kan niet aangeven hoe de prestaties zijn op 1440p.
     
  8. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    Riep er iemand videokaart? :9

    De R9 380 > GTX 960 verder zijn het beide (zeer) goede 1080p kaarten.

    Een R9 290 zoals hierboven genoemd zal het een stuk beter doen op 1440p.
    Nieuw zit deze net een stukje boven het budget van 250 euro.

    Voor 1440p gaming (en nog eens een 2e montitor aansturen) ga je toch richting
    een GTX 970 of R9 390.

    @Maarten00 met jouw setup en wensen zou ik 75,- meer uitgeven en hiervoor kiezen,
    Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB
     
  9. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.278
    Leuk Bevonden:
    2.033
    Een 270x is een rebranded 7850, daar schiet je dus niet veel mee op ;).

    Als je iets nieuws wil kopen ga je al richting de 960 of 380, waarbij de 380 de betere kaart is.
    Als je op 1440p speelt kun je nog het beste voor een tweedehands 290x gaan, maar dan moet er ook een nieuwe voeding in aangezien die enorm zuipt.
    Een 380 gaat net lukken qua voeding, maar je hebt een redijk zuinige CPU (met een AMD was het lastiger geweest) en een goede voeding, dus je beste keus is een nieuwe 380.
    Een 280x is ook nog een optie, die is net iets krachtiger dan een 380 en erg goed te overclocken (maar dat zou ik niet doen met je huidige voeding) dus als je wat wil besparen en het niet erg vind om een tweedehands kaart te kopen is dat ook nog een optie.

    Agreed, maar voor een 390 is 520w weer te weinig ;)
     
  10. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
    Hij heeft een goede voeding van Seasonic, 520 Watt bronze, 80% efficiency = 416 Watt.
    Testresultaten R390 Nitro 8GB:
    Stroomverbruik (systeem) - Metro LL (1920x1080 VH, gem.) 332,63 W
    dus dat zou moeten lukken. Alleen heeft hij dus geen 2x PEG 8 aansluitingen op zijn voeding.

    Dus, zoek,
    MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB

    MSI specs, 1x6 1x8 PEG.

    Die zou beter zijn, alleen 100,- boven budget.
    Het probleem is niet alleen dat hij een 1440p monitor wil aansturen maar ook een 2e 1080p monitor.
    En dan nog eens dat alles een beetje soepel op >40FPS en High settings moet draaien.
    Dat gaat hem niet worden voor 250,-

    Die Seasonic heeft 2x 20A op de 12V rail, 40A op 12V = 480Watt en de R9 390 heeft een max. van 31A op 12V, dat zit wel goed.

    *edit* Altijd leuk ff puzzelen. Met de R9 290 zou je prijs/prestatie erg goed zitten :)
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2015
  11. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik heb veel gelezen en gevraagd op Tweakers over videokaarten de afgelopen weken en ik kwam tot de conclusie dat de R9 290 de beste bang for your buck is. Qua prestaties doet ie het nauwelijks onder voor de 290x, maar hij is goedkoper en maakt ook minder lawaai (wel afhankelijk van welke versie je neemt van beide kaarten natuurlijk). Als je dan een goede deal weet te maken via Tweakers V&A kan je gewoon binnen het budget van €250 blijven. Ik zag laatst al een Sapphire R9 290 TRI-X (volgens verschillende Tweakers een erg goede en stille videokaart) voor €225.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2015
  12. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Ah kijk, dat van die rebrand is nuttige info. 290 had ik inderdaad ook al eerder gehoord, maar mij leek ook dat dat niet ging lukken. 380 leek mij ook de beste keus, mits die 1440P op hoge settings een beetje bij kan benen.

    Hmm, 31*12 = 372w voor GPU, CPU is 77W TDP dus in totaal 449W. Dan zitten we toch al over de 416W heen? Zelfs al zou je uitgaan van 480W, dan houd je nog maar 31W over voor mobo, ssd, hdd en fans. Lijkt me vragen om problemen toch?

    De prijzen van een (gebruikte) 290 zijn wel aantrekkelijk. Ik zou het ook zonde vinden om nu een kaart van ~€250 te kopen die geen 1440P aan kan..
     
  13. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62

    Ik zou het ook zonde vinden om nu een kaart van ~€250 te kopen die geen 1440P aan kan..


    Mooi, nu heb je het door :) Ergo, dit gaat het niet worden. Je hebt een prima 1080p bakje, daarna houdt het op.
    Wat het stroomverbruik betreft zou je eerder je heil bij nVidia moeten zoeken in de GTX 9xx serie.

    In het algemeen, al die klets van 'PC Masterrace' moet je ook 'Masterrace' centen hebben.
    PC gaming >1080p is een dure hobby waar je veel zwaardere rigs voor moet samenstellen.

    Zelf kwijl ik ook onderhand teveel op QHD monitoren en 4K begint ook al binnen budget te raken.
    Maar daarmee ben ik er niet, er komt nog bijna het (drie)dubbele bedrag voor een videokaart bij :eek:
     
  14. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Ik denk dat ik maar eens even ga afwachten hoe mijn huidige setup de game draait. Mocht het net niet zijn kan ik altijd nog upgraden, die 1440P monitor zal ik maar uit mijn hoofd moeten zetten..
     
  15. Ironstar

    Ironstar Active Member

    Berichten:
    345
    Leuk Bevonden:
    62
  16. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Bij Skyrim was de game ook prima speelbaar op lagere specs dan het minimum. De engine is hetzelfde, dus zal wel meevallen lijkt me. Zo niet knal ik er alsnog een andere kaart in.
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.476
    Leuk Bevonden:
    8.468
    Bethesda systeemeisen zijn toch belachelijk. Herinner je je nog de eisen voor The Evil Within?

    :lol:
     
  18. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Op Tweakers hebben ze me verzekerd dat het met mijn voeding wel moet lukken om een R9 290 in mijn systeem gehangen. Dus toch een leuke kaart van Tweakers V&A geplukt. Vandaag binnen gekregen:

    [​IMG]
    Hij is iets groter dan mijn oude 7850 :+

    Alleen even 5 min Far Cry 4 gedraaid, maar lijkt het tot zover erg goed te doen. Morgen alleen even een paar benchmarks draaien voor de zekerheid.
     
    RemcoM vindt dit leuk.
  19. RemcoM

    RemcoM Ash and molten glass like Eyjafjallajökull

    Berichten:
    4.278
    Leuk Bevonden:
    2.033
    Top, veel plezier d'r mee :).

    Wel oppassen met benchmarks, gebruik liever die uit een game zoals GTA V.
    Ik heb ooit m'n voeding (was wel een goedkope) opgeblazen toen ik m'n 5830 benchmarkte met FurMark, die benchmark en een aantal andere stressen je videokaart veel meer dan tijdens het gamen, wat veel zwaarder is voor je voeding.
    Met die kaart zat ik ook op het randje van m'n voeding qua wattage, gamen ging allemaal uitsteken maar die benchmark was allemaal net even wat te veel.
     
  20. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik ben ook echt benieuwd naar m'n PC. :D Overmorgen samen met Gdzr in elkaar zetten. :) Volgens de specs van m'n case zou er bij mij ruimte genoeg zijn voor m'n R9 290. Qua watt zit ik ook wel op het randje met de voeding van 550w die ik gekocht heb.
     

Deel Deze Pagina