Kijk, ik snap best dat je in een thread over cavia's niet moet beginnen over je xbox die een nieuw kleurtje heeft gekregen. Maar neem nu eens de thread over de kruidvat pc. Valt weinig over te zeggen, redelijke pc, met een kuttige videokaart. Dat was na ongeveer 4 posts al duidelijk. Ajax vraagt even of zijn pc ook hip is, krijgt advies qua videokaart en het is ook redelijk informatief voor een buitenstaander. Dan moet het weer ontopic, en waarschijnlijk komen er nu nog 3 posts als: 'Leuke pc voor het geld' of 'mooe pc, jammer van de videokaart' en raakt de thread in de vergetelheid. Of een fictief voorbeeld: Iemand opent een thread over de voordelen van de xbox t.o.v. andere consoles, omdat hij er een wilt kopen. Er worden wat voor de hand liggende voordelen opgesomt, iemand verwijt iemand anders dat hij een fanboy is, en een interresante discussie over het wel of niet fanboy zijn begint. Men is niet zeker over de definitie van het woord 'fanboy', er wordt fanatiek gediscussierd, een mod komt langs met de mededeling dat het weer ontopic moet, een paar mensen posten nog wat al genoemde dingen, en de thread sterft een langzame dood. Een forum is toch om te discussieren? Waarom worden threads die eindelijk leuk beginnen te worden meteen weer afgekapt omdat het 'off-topic' gaat?
Jouw fictief voorbeeld is nou net een mooi voorbeeld waarom off-topic posten zo irritant is. Een topic heeft een onderwerp, dwaalt een topic van dit onderwerp af dan kan het wel gezellig zijn maar is het geen bron van nuttige informatie. Als je dit dan verglijkt met je topic over een Xbox aankoop dan denk ik wel dat je je kan voorstellen dat het irritant is voor de topicstarter dat hij niet wordt geholpen maar er een totaal andere discussie ontstaan is. Zelfde verhaal wat ik wel eens zie bij help-topics, ik neem als voorbeeld Beyond Good & Evil.. Iemand vraagt om hulp en 10 andere mensen beginnen te zeuren of de game al wel uit is. Wat heeft de topicstarter daar nou aan
Mag ik dan zeggen dat het hele topic over de beelden die sykes wou zien (zijn reactie op het gesloten topic) dan wel heel errug off-topic is . Wel een interessante discussie, maar totaal niet waar de TS heen wou.
hey mijn xbox is zwart. Heeft de jouwe ook een koele kleur? maar Nosh heeft wel gelijk. En het voorbeeld dat Dioga geeft vind ik een uitzondering iemand vraagt tenslotte om hulp
Ik reageerde op zijn voorbeeld.. In de andere thread over de kruidvat pc geldt eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Onderwerp is kruidvat pc, iemand vraagt hoe goed het systeem is en andere reageren er niet op maar beginnen over een heel ander systeem... Wat heeft de topicstarter daar aan Om over specs van een pc te discussieren is zelfs een apart topic. Het off-topic gebeuren kan ook behulpzaam zijn, tot op zekere zin dat het maar behulpzaam is voor een paar minuten. Op het moment dat iemand gaat zoeken naar oudere informatie over b.v. de kruidvat pc zal ie weinig te weten komen als iedereen het over andere pc's heeft. Zelfde als je in een archief werkt waar je niks op alfabet zet.. Dan wordt het na een tijdje een grote puinhoop.
Nou ik vond het ook een beetje 'rude' om zo maar de thread te kapen (zoals DW het zo mooi zei). Dr is vast wel een thread voor die dingen, en anders ken hij er toch zelf een aanmaken? Ik denk ook dat of iets offtopic is bij een discussie thread anders wordt beoordeeld. Maar zoals Dioga al aangaf: Als iedereen dit zo doet wordt het echt een zootje, dan zit zelfs de ozo veelgebruikte zoekfunctie er voor nix, en dat ken de bedoeling niet zijn natuurlijk
Ik ben bij sokkebokje op dit punt, maar misschien werd er te vlug gezegd dat er offtopic werd gereageerd? Kan zijn natuurlijk. Ik ben wel voorstander van dat dynamische. Zo lang het een beetje in hetzelfde straatje is natuurlijk en niet uit de hand loopt, want dan start je maar een nieuw topic
Nadat er natuurlijk eerst uitbundig is gezocht met de search functie, om te kijken of er al een thread bestaat.
Ik ben het niet met de topicstarter eens.. Kijk het gaat om discussies, maar een thread gaat over iets, en ga je het ineens over iets heel algemeens hebben waar de thread wel iets mee te maken hebt, dan wordt het een chaos want dan kan je vanuit 10 verschillende soorten thread uiteindelijk allemaal op één en dezelfde discussie uitkomen en had je beter 1 thread kunnen maken.. Als een thread na 3 posts eigenlijk al verzadigd is, post er dan niet in, denk je dat je nog stof voor een nieuwe discussie hebt, maak dan een nieuwe thread en voer daar die discussie.. Zo blijft het toch overzichtelijk? Stel dat het wordt toegelaten dan praat je straks in de Ninja Gaiden thread bijvoorbeeld over gamen op de PS2.. ;/
Natuurlijk moet een thread over Ninja gaiden niet uitmonden op een thread over PS2 gamen. Dan mag er ook best gezegt worden dat er weer over Ninja Gaiden gepraat moet worden. Wat wel zou kunnen is dat iemand opmerkt dat Ninja's in games eigenlijk de shit zijn. Iemand anders reageert ermee dat dat zo is, maar dat ninja's in het echt heel anders handelden (oid), en er begint een discussie die wel wat met ninja gaiden te maken heeft, op een gegeven moment beginnen er toch wel mensen te posten over het spel zelf, en is de thread weer uit zichzelf on-topic gegaan. Ik kom hier voor mijn plezier, en als ik in veel threads 10 identieke reacties lees, kan ik dat niet echt leuk noemen. Tuurlijk, in gedeelten als 'Xbox games hulp' is het niet de bedoeling dat mensen vragen of de game al uit is, of roepen dat die en die game geen ruk aan is. Tuurlijk, in Xbazar is het niet goed als mensen zeggen dat een game daar en daar goedkoper is. Maar een forum wordt gezelliger als er iets soepeler met het off-topic beleid wordt omgegaan, gezelligheid kun je niet strak regisseren, dat moet door de users zelf gebeuren, en als die users de kans krijgen om relaxt te lullen over onderwerpen die met het hoofdonderwerp te maken hebben, is daar toch niks mis mee?
In de LAN/LIVE policy staat De titel van een thread bepaalt waar die thread over gaat. Begin als je daarvan wilt afwijken gewoon een nieuwe thread. "Thread stelen" is niet netjes en wordt daarom niet op prijs gesteld. Says it all.
als we niet een beetje offtopic mogen gaan in een topic, waarom word het topic dan niet gesloten na het geven van het antwoord?
Omdat een ander misschien nog een ontopic reaktie wil toevoegen; of omdat iemand met een soortgelijke vraag zit die heel wel ontopic zou kunnen zijn. Als een thread niet meer interessant is verdwijnt ie vanzelf naar beneden; daar hoef je hem toch niet voor te sluiten?
Dat is volgens mij een beetje afhankelijk van het subforum waar je in zit. In de wat algemenere subfora ben ik met je eens dat dat moet kunnen (maar daar ben ik geen mod, dus heb ik het niet voor het zeggen). Maar bijv is heel erg feitelijke subfora, zoals de Xbazar of Lan/Live moet je juist heel strikt omgaan met ontopic/offtopic discussies omdat anders allerhande threads een ongelooflijke rotzooi worden. Voorbeeld: Iemand vraagt in de 'xbconnect' thread "Kan ik op xbconnect met een router"? Nou, daar volgt dan een technische verhandeling op met een antwoord. Vervolgens vraagt die gebruiker "Kan ik dan ook op Xbox Live met die router?". Als je dan niet ingrijpt gaat men ongetwijfeld verhalen vertellen over MTUs of IP poorten die met Xbox Live wel of niet geredirect moeten worden en dat dat ook in de DMZ kan, enz enz enz. Vervolgens ontaardt de hele thread. Dat kan dus niet en daarom ben ik in LAN/LIVE redelijk strict met ontopic/offtopic toestanden. De Greenmile is een "sociaal forum" bij uitstek, waar mensen puur voor de gezelligheid komen en daar zou een mod wat relaxter kunnen zijn. Een Games forum is volgens mij eveneens een zakelijk forum. Als je een thread over NG hebt moet je niet over Tenchu gaan schrijven of een discussie uitlokken over modchips. Dan moet je je strict aan NG houden en daarmee basta. Juist met zo'n spel als NG, dat recentelijk door een klein groepje members is misbruikt om members en mods te provoceren, moet een mod dan heel strict worden, omdat er helaas enkelen op dit forum zijn die een kans om het topic te laten ontaarden ongetwijfeld (opnieuw) zullen aangrijpen. Het is niet zwart en het is niet wit; het is meestal de een of andere grijstint. De NG threads hebben helaas een historie en dat vereist dat de mod de thread gewapend met een vergrootglas volgt. Dank aan een klein groepje mensen die zich even hebben moeten "profileren".