1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

waar? hoe? wanneer? waarom?

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door Cole Trickle, 19 nov 2003.

  1. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Zoals de topic zegt. Vragen vragen vragen. Dat is wat ik veelvuldig lees in diverse draden die behoren te gaan over de inhoud van games.

    Vragen is nu niet echt het probleem, maar wel welke vragen. Ik bedoel dan ook met name:

    Waar heb je de game gekocht?
    Hoe kom je aan de game?
    Waneer komt die game nu uit?
    Waarom speel jij de game al?

    Volgens mij een trend gestart enkele weken geleden. Mi ergeren zeer veel mensen zich hieraan, niet in het minst de moderatoren zelf.

    De post van anciensunlight (wil stipuleren dat hij geen vrager is, maar een geirriteerde) was voor mij de druppel. Kan preventief beleid worden bedacht? Of eventueel zeer streng worden opgetreden tegen deze vorm van vervuiling?
     
  2. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk is streven naar perfectie op een forum altijd leuk (doe en wil ik ook best aan mee werken), maar bedenk wel dat hier mensen tussen de 10 en 70 rondlopen. Een kind van 10 denkt echt niet eerst even aan de FAQ of aan de irritaties die zijn post/thread opwekken.
    Dat is nu eenmaal het nadeel van een forum, en daar zul(len) jij(wij) mee moeten leren omgaan, misschien moeten we ons allemaal aanpassen, want het enige wat mij de keel uithangt is het eerste antwoord in een thread altijd is van: ....hier is al een thread over, .......beetje zinloos dit, slotje enz.
     
  3. balleknieper

    balleknieper .

    Berichten:
    546
    Leuk Bevonden:
    4
    En vooral als je er ook nog eens extra op gaat letten iriteer je je er mateloos aan. Maar sommige van deze threads kunnen best goed lopen en dan zie ik geen reden om hem te sluiten.
     
  4. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Ga naar de PGR2 draad, de Crimson Skies draad of andere draad van een game die net is gereleased of wordt gereleased en je ziet misschien wat ik bedoel. Over 1 of 2 nutteloze post zal je mij echt niet horen, maar 2/3 pagina's zonbder ook maar 1 inhoudelijke opmerking gaat mij te ver. Leid ook tot niks.
     
  5. Lucca

    Lucca Bored

    Berichten:
    823
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar ontkom je gewoon niet aan om zo'n groot forum, als die paar threads alles is, vergeleken met alle threads die het wel goed doen dan is er toch geen probleem.
    Die paar bladzijdes kijk je toch gewoon overheen, dus Hop niet zeuren, paar vitaminepillen er tegen aan en gaan met de banaan :)
     
  6. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Cole, je hebt helemaal gelijk. Normaal gesproken is mijn visie op modereren dat ik het het liefste doe 'met zachte hand'; liever iets 2 x uitleggen dan gelijk met waarschuwingen gaan strooien.

    Toch is dit inderdaad een trend die de laatste tijd sterk opkomt. En eerlijk gezegd ben ik er beu van. Nadat WouteR al meerdere malen had aangegeven in de PGR2 draad dat er veelteveel onnodige vragen werden gesteld, ging het notabene 1 pagina later alweer mis. En niet veel later na nóg een opmerking door ondergetekende weer.

    Nu is wat mij betreft de maat ook wel vol in de PGR2 draad. De volgende die zo lui is niet terug te lezen en die weer gaat roepen 'waar heb je em vandaan dan :eek:' oid krijgt een officiele waarschuwing.

    Hoe kunnen we dit voorkomen? Tja, zoals The_Eraser al zegt is dit 1 van de dingen die blijkbaar 'hoort' bij het beheren van een groot forum. Op het eerste gezicht lijkt mij het handig de 'overtreders' te PMen en vervolgens de offtopic reacties te verwijderen uit de draad, met een melding van de mod.

    Het is nu wel een beetje laat, morgen zal ik er goed over nadenken. Heb je zelf ook geen goede tips?
     
  7. Q-Dancer

    Q-Dancer Guest

    Ok, mijn idee: (Jaja..nu komt het:eek: )

    Zet in 'Xboxworld.nl : Aankondigingen' Een nieuwe thread neer met als inhoud hetgeen wat Cole net aangeeft, en vermeld erin dat dit vanav NU af aan bestraft gaat worden met een offciele waarschuwing dan wel een ban van (bijv.) 3 dagen. Maak in elk subforum een sticky aan gedurende 1/2 weken met daarin een verwijzing naar de thread in 'Xboxworld.nl : Aankondigingen'. Zo weten alle actieve gebruikers van dit forum dat dit soort flauwekul/onzin niet meer getollereert word en het nu met harde hand van de hand word gedaan (hihi..woordgrapje|:- ) Je zult (volgens mij) zien dat dit een erg goed effect heeft op de gang van zaken in threads over spellen/dingen die net gereleased zijn of waarvan dat nog moet gebeuren. Het is misschien een btje veel werk, maar och..je moet wat als mod he;)

    Hmz, zoals Marius al zegt is het een btje laat, ik kijk morgen me post nog ff na en dan edit ik hem wel net zoveel zodat het een btje te begrijpen is:)

    Truste
     
  8. HellHound

    HellHound Active Member

    Berichten:
    1.452
    Leuk Bevonden:
    16
    Op zich geen slecht idee ware het niet dat het volgens mij toch weinig effect zal hebben. Wie een beetje meedraait op dit forum kan toch eigenlijk niet anders concluderen dan dat veel members eigenlijk wel een beetje aan de luie kant zijn. Een klein beetje moeite doen om zelf eens een keer iets op te zoeken is voor de meesten al teveel gevraagd. Tja en wat betreft het lezen van iets... ik heb zomaar het idee dat een sticky thread of een post in de Aankondigingen thread net zo goed gelezen wordt als de FAQ. :{

    Misschien is het wel een goed idee om ervoor te zorgen dat je bij iedere eerste post op iedere nieuwe pagina van een thread dus een post krijgt waarin beknopt de regels staan beschreven met daarbij een doorverwijzing naar de uitgebreidere FAQ. Op die manier moet je de regels wel zien. Ik weet alleen niet of dit technisch haalbaar is.

    Al zul je wel probleemgevalletjes blijven houden natuurlijk. Zelf ben ik echt soms met stomheid verbaast over het feit dat mensen info posten dat notabene nog maar een paar post boven hen al was neergezet. Een dieptepunt in mijn ogen van de laatste tijd is toch o.a. wel het hele GTA Doublepack gedoe in het Gamesforum. Post ikzelf als eerste het nieuws in de algemene GTA Doublepack thread dat er problemen in Amerika zijn met door bugs geplaagde games in deze pack, vervolgens wordt erover gediscussieerd en wat denk je? Iemand komt op het briljante idee om hetzelfde nieuws als mij aan te kondigen, terwijl dat maar 5 posts boven zijn bericht stond. Nog erger werd het toen iemand even later ook nog eens een compleet nieuwe thread opende met hetzelfde nieuws daarin. Of wat te denken van het aantal threads dat wat werd geopend over het hele gerucht dat er iets zou gebeuren op 15-11. Hoe triest was dat zeg.
    Andere zaken waar ik me de laatste tijd aan erger zijn toch wel dat een aantal members hier met regelmaat onnodige threads openen en dat daar blijkbaar verder geen consequenties aan verbonden zijn. Ik zal als voorbeeld drie members aanhalen die zich hier redelijk vaak schuldig aan maken. klik, klik en klik.

    Als je dan kijkt naar het aantal al gesloten threads van deze members dan wordt je daar niet echt vrolijk van. Dit soort threads willen ook nog wel eens met regelmaat vervallen in complete flame threads waarbij veelvuldig de toevoeging wordt gemaakt dat de thread toch dicht gaat als een mod hem ziet, maar de post zelf eens een keer melden door middel van een pm of de 'meld dit bericht bij een moderator functie' is dan blijkbaar weer teveel gevraagd.

    Zo ik heb weer even genoeg gal gespuwd vandaag. :)
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2003
  9. salva

    salva Active Member

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    Van den deze wordt ik zo moe!8)
     
  10. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Ik ben het helemaal met cole eens ... maar om het te gaan modereren word een probleem ... het kost gewoon veel tijd om de nutteloze topics te verwijderen
     
  11. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Dat is waar.. Maar ik denk toch dat het uiteindelijk zijn vruchten af zal werpen.. Zie b.v. de verkoop threads.
    Nou weet ik niet of o.a. Saaur nog steeds veel titels aanpast maar ik zie in ieder geval wel veel minder threads gesloten worden vanwege die titels.
    Tuurlijk is die titel kwestie iets anders als dit, maar ik denk wel dat het een goed voorbeeld is van een beleid waar mods zeer attent op zijn (lees desnoods met geweld door de strotten van bepaalde members douwen ;) ) waar toch wel wat werk in zit voor de mods maar uiteindelijk wel werkt.

    Wat GothicRulez zegt ben ik het ook mee eens, over het algemeen zijn veel members te lui om een thread helemaal door te lezen danwel de laatste paar pagina's, nou kan ik me dat ook nog wel een beetje voorstellen als je een thread heb van 15+ pagina's maar echt netjes is het natuurlijk niet.
    Echter zie ik het niet zo somber als hem en denk ik zelf dat als er flink op gelet wordt dat het uiteindelijk wel zal werken.

    Ik weet niet of dit mogelijk is in dit forum maar misschien is het een idee.. Paar maanden geleden zat ik op een autoforum waar de eerste post altijd bovenaan de pagina stond.. (bedoel dus op pagina's na de 1ste) net als een soort banner.. Die post was ook up to date met datums etc. In dit geval ging het over auto onderdelen (weet helaas het forum niet meer, kwam er toevallig op) Maar misschien zou dit wel werken op de games forum. Als die eerste post up to date is kwa release datum etc zou het misschien een heleboel nutteloze posts voorkomen.
     
  12. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Hopelijk komt er een up to date release date met de koms van V3
     
  13. HellHound

    HellHound Active Member

    Berichten:
    1.452
    Leuk Bevonden:
    16
    Dat men het verdomd om een thread te lezen omdat deze te lang zou zijn lijkt misschien wel een geldige reden, ware het niet dat de meeste van die threads ironisch genoeg zo lang zijn geworden door de onnodig herhalende vragen die Cole Trickle juist aankaart. :)
     
  14. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    ik denk ook dat voor een hoop mensen het gewoon leuk is om zichzelf te zien op het forum en dat ze iets gepost hebben....ik heb af en toe ook het idee dat ze de thread gewoon niet lezen en maar reageren op iets totaal anders (zal ik misschien zelf ook wel schuldig aan zijn)
    Zo had ik een thread geopend over de verhuur van xbox games, ik wilde echt gewoon weten waarom dat ze nergens verhuurd worden en dan krijg je antwoorden als: bij mij verhuren ze het niet/wel, of hee kom jij ook uit dit dorp.......ik heb mijn vraag toen maar herhaalt, maar echt zinnige antwoorden hoef je niet te verwachten......jammer (misschien is het wel een onzin topic????, maar dat was iig niet de bedoeling)....Het is jammer dat er zoveel geblaat wordt, daar worden de topics alleen maar onoverzichtelijk van en krijg je idd topics van 15+ pagina's die niet echt uitnodigen om te lezen......voor de rest vind ik het forum gewoon goed en mogen de mods echt wel wat harder optreden af en toe
     
  15. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Tja een hapklare oplossing heb ik zo niet 1,2,3. Maar wat Gothicrules, Nemesis en ook jij Marius, irriteert is exact mijn irritatie.

    Oftewel met zachte hand wordt gecorrigeerd (en absoluut ik begrijp dat politie-agentje spelen niet leuk is in je vrije tijd), maar dat wordt achteloos terzijde geschoven.

    Bij mij is de irritatie al een tijdje voor de PGR2 draad begonnen. Als ik mij goed herinner heeft WouteR eerst op een fatsoenlijke wijze geprobeerd in diverse draden aan te geven dat hij een specifieke draad had gemaakt waar dus kan worden aangegeven dat ergens in het land een game te koop was, of waar je kan vragen of een game al te koop is. Maar vrij snel daarna begon het opnieuw, gezeur van ongeduldige mensen die iets begeren, wat ze nochtans helemaal niet kennen (een game die niet gereleased is kan je aanspreken, maar of je het echt een geweldige game gaat vinden is altijd nog een 2e!).

    Ook verbaas ik mij wel eens over het aantal hardnekkige wederkerende draden (top 5 of 3’s bijvoorbeeld) waar ook de faq een hapklare oplossing voor heeft.

    Wel vond ik toen ik mij aanmeldde (nog maar een paar maanden terug, dus ik ga ervan uit dat dat nog hetzelfde werkt), dat het zeer vrijblijvend was. Je kon zelf een password aanmaken en daarna zelfs zonder de officiële bevestiging van XBW gaan posten. Met als gevolg dat je door medeforumleden of moderatoren/administratoren bij je 3e post het verzoek krijgt om alsnog de faq door te lezen. Misschien dat dat wat meer gereguleerd kan worden? Bijvoorbeeld met een door xbw afgegeven password (wat je bij je 1ste verzoek uiteraard kan wijzigen), met daarbij vermeld (kort lijkt mij dan nuttig) de (belangrijkste) 10 do’s en de 10 dont’s. Natuurlijk staat bij de dont’s vermeld dat het als een overtreding wordt gezien en dat bij veelvuldig overtreden je de toegang wordt ontzegd. Heb je iig al ammunitie op het moment dat iemand voor de 1ste x in de fout gaat.

    Want echt 1,2 of 3 onzinnige post lees ik zo overheen, maar bladzijden achter elkaar ga ik niet doorspitten.
     
  16. softrunner

    softrunner Active Member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat er inderdaad een bevestigingsmail van xbw moet komen. met een activerings link waarbij je moet aanvinken dat je de faq gelezen hebt. dan kan niemand het bestaan van de faq/forum regels ontkennen. sterker je hebt bevestigd dat je de regels gelezen hebt.
     
  17. Q-Dancer

    Q-Dancer Guest

    Exactly, dit d8 ik dus ook als oplossing te hebben toen ik mijn post maakte, maar door diezelfde rede als jij net noemt heb ik het maar veranderd in wat het nu is. Zo moet je die thread wel zien nl!:)

    Maar goed, ik hoop dat er snel een passende oplossing word bedacht..goodluck*)
     
  18. Q-Dancer

    Q-Dancer Guest

    Hoevaak registreer jij je bij iets wat je toch niet denkt veelvuldig te gebruiken? Lees jij dan ook helemaal de FAQ door? Juist..neen. Je zegt gewoon dat je de FAQ gelezen heb en gaat het forum/website op zonder ook maar enig benul van wat de exacte regels zijn,daar los je dus niks mee op
     
  19. softrunner

    softrunner Active Member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    0
    juist, zo moet je de thread wel zien, maar dan wordt hij wel gelezen?

    als iemand iets niet wil lezen, wordt het niet gelezen.
    je kan iemand namelijk niet dwingen om iets te lezen. je kan er alleen voor zorgen dat iemand weet dat de faq aanwezig is, liefst nog voor/tijdens registratie.
     
  20. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Q-Dancer's argument vind ik wel houtsnijden. De hele faq is denk ik dan ook veel.

    Maar zoals door mij aangedragen, 10 do's en 10 dont's (misschien zelfs minder) kort uitgelegd in bijvoorbeeld bold/capital. Kan je dan toch moeilijk omheen?
     

Deel Deze Pagina