Het gaat er ook erg veel om dat mensen hun dure aankoop willen verdedigen, en de PS3-gamers voelen zich soms ook 'verheven' boven Xbox- en Wii-gamers omdat de PS3 zo duur is. De Wii laat ik even buiten de discussie, want zoals Nintendo zelf al zegt wil Nintendo met de Wii eigenlijk geen directe strijd met de PS3 en de Xbox 360 aangaan. De Wii vind ik eigenlijk meer een soort impuls-aankoop omdat de motionsensors zo leuk lijken, en omdat die ene game erop verschijnt; daar houdt het dan ook op, want tenzij je WiiMusic, Cooking Mama, Wii Sports 2 (Resort) en weet ik veel leuk vindt, komt er dit jaar niet zoveel speciaals. De meeste Wii-gamers lijken mij dan ook casual-gamers, zoals huismoeders en een vader die met zijn zoon een racespelletje speelt. Daarom zie je ook niet zoveel berichten met "Wii is echt veel beter dan de gaystation en de kapotbox (
)!", maar veel meer berichten van PS3 <-> Xbox 360.
Het grappige is, is dat als je dan aan een PS3-gamer vraagt welke goede games er dit jaar uitkomen ze opeens stil zijn, en dan over GT5 (2010?), God of War 3 (2009?), Resistance 2 (Q4 2008?), etc gaan praten, en dat die véél beter zijn dan de games voor de Xbox 360, en dat de Xbox 360 zo vaak kapot gaat. De meeste PS3-gamers weten echter niet dat de repair maar 1,5 week duurt en dat je daarvoor meestal een nieuwere console krijgt en een maand gratis Gold. Als je PS3 gerepareerd moet worden duurt het langer en is het allemaal minder duidelijk, als in het zien van de status van je reparatie, waar hij nu is, etc. etc. True, sommige games van de PS3 zijn leuk (Ratchet and Clank, ehh... GT5 Prologue met wel 8 tracks, en Singstar, maar die is niet persé alleen voor de PS3 ), maar de echte games moeten nog komen. De Xbox 360 heeft ondertussen al mooie games gereleased, zoals Gears of War (nog steeds een supertitel), Halo 3, BioShock (die pas over een tijdje naar de PS3 geport wordt geloof ik), Forza Motorsport 2, Mass Effect, etc. etc.
Dan heb je ook nog de exclusiviteit van bepaalde games, zoals recent FFXIII voor de Xbox 360. Mening PS3-gamer was boos, om over dat filmpje van zo'n nep-Japanner maar niet te spreken. De reden om boos te zijn is voor de PS3-gamers omdat ze of 600 euro hebben betaald voor een console, of 400/500, en nu dus zien dat dezelfde game, met misschien een kleine verlaging in kwaliteit, veel goedkoper had gekund. Omdat ze boos zijn dat ze dus teveel hebben betaald, proberen ze hun aankoop weer te verdedigen, door boos uit te slaan met berichten zoals "Dan heb je zeker 10 discs nodig, hahaha, Xbox 360 sucks!" en vast nog veel meer. Ze willen gewoon niet dat andere mensen goedkoper/makkelijker aan dezelfde game kunnen komen als zij; toch zou het me niet verbazen dat als Gears of War 2 naar de PS3 zou komen de PS3-gamers opeens erg blij zouden zijn, en de Xbox 360-gamers opeens flink zouden gaan bashen.
De enige oplossing zou zijn dat Microsoft, Nintendo en PS3 (opsomming is volkomen toevallig
) samen zouden gaan werken aan een console, en niet meer zouden proberen de eerste zijn, de beste te zijn, of de innovatiefste; samen zouden ze dan namelijk én de beste hardware kunnen maken, én de beste software. Maar dat is natuurlijk maar een droom, want samen dingen maken zorgt ervoor dat je je geld moet delen, en dat wil geen van de drie. Dus, tot die tijd zullen we regelmatig wel fanboy-comments tegen zien komen, en zoveel kunnen we er dus niet aan doen.
Edit: Niet álles gaat over fanboys, maar het is wel samenhangend
.
Klik om te vergroten...