Ok wat is nu precies dts, en is dat nu werkelijk zo een super hoorbaar verschil tegenover het normale dolby digital 5.1 Heeft iemand echt al eens bijvoorbeeld 2 van deze sets tegenover elkaar gehoord? Ik heb zelf de creative dtt3500 die er flink doorheen pompt er zeker helder van geluid is, dus ben er zeer tevreden mee. Maar ik wil zeer binnenkort een 2e set halen, is het het nu zoveel waard om meer uit te geven aan dts?
hmzz Je begrijpt toch wel dat ik aan zo een antwoord eigenlijk vrij weinig heb. Waar de afkorting dts voor staat weet ik overigens al, maar het gaat me er echt om wat het inhoudelijk is.
Wat is DTS en wat is het voordeel van DTS boven Dolby digital? DTS staat voor Digital Theatre Sound. De werking is exact gelijk aan Dolby Digital. Het enige verschil is de kwaliteit van het signaal. Het kwaliteitsverschil zit hem in de mate van compressie. Bij Dolby digital worden alle zes de kanelen met 64kbps weergegeven (vergelijk mp3: 128kbps stereo). Dit resulteert in een datastroom van maximaal 384kbps. Bij DTS is dit verhoogd tot 768kbps. Hier is dus 128kbps per kanaal beschikbaar (vergelijk mp3: 256kbps). De methode van comprimeren is niet dezelfde, maar het vergelijk blijft goed staan. Deze hogere bitrate resulteert in een nauwkeuriger "stereobeeld" (tussen aanhalingstekens omdat het om een totaal surroundbeeld gaat in dit geval). Akoestische instrumenten en stemmen profiteren aanzienlijk van de ruimere bandbreedte. Het heeft dus nut als je van plan bent veel muziek op je systeem te spelen, en als je het laatste restje surround uit je systeem wil persen. Het verschil is er zeker, maar niet zo overweldigend als het verschil tussen Dolby prologic en Dolby digital. Bron En wanneer gaat iedereen nu eens leren dat voor dit soort vragen een speciaal extra groot topic loopt?? Binnenkort komt er hier op het forum ook een FAQ die antwoord gaat geven op dit soort vragen.
hmzz Thanx, dat is begrijpelijke taal Ik weet dat er groot topic loopt, maar ik heb er inmiddels geen overzicht meer in vanwege de grootte.