welk optisch kabeltje?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door diazull, 2 jun 2002.

1. diazull

diazull game junkie

Leuk Bevonden:
    0
    wie gebruikt welk optisch kabeltje en wat kosten ze.
    ik heb wel 1 gekocht maar weet niet of het wel een goede is. ( 6 euro)
    en waar zijn ze te krijgen aangezien xbox zelf nog geen optisch kabeltje heeft!

2. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    6 euro voor een optische kabel is spotgoedkoop.
    Ik voor de mijne bijna (Sony) bijna 30 Euro betaald.

3. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    De kabel die je nodig hebt is een ODT glasvezel kabel.
    Je kunt hem bekijken bij http://www.conrad.nl
    Je kan odt als zoek opdracht geven.
    Je moet de ODT kabel gebruiken samen met de Scart Advenced (uitgebreide) € 29.95
    Want daarin zit de optische uitgang !!!

Maar ik blijf erbij dat € 6 echt heel weinig is
    voor zo'n optische kabel.

4. diazull

diazull game junkie

Leuk Bevonden:
    0
    het klinkt allemaal verder goed, ik kan natuurlijk ook niet vergelijken met een ander kabeltje, weet ook niet wat voor merk het is.
    bij halo hoor ik mezelf hijgen hoor kogels, met rsc hoor ik de autos van links of rechts komen.
    ik weet het niet mn broertje heefr ook nu een xbox, mischien dat hij een ander kabeltje koopt , kan ik dan ff vergelijken

5. Brembo

Brembo X-box dude

Leuk Bevonden:
    0
    Bij Homeparts kost een 1 meter ODT kabeltje €15

6. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    waar staat ODT dan voor?

optical digital transfer?
    optical digital toslink?
    iets anders?

volgens mij heten die dingen gewoon Toslink kabeltjes.

ik heb iets van 27 euro betaald bij de mediamarkt voor een 2m lang optisch kabeltje uit de Vivanco "home cinema surround systems" serie. Er staat ook "high end connection" op.

Ik heb voordat ik ging posten nog even op conrad.nl gekeken. Zijn noemen het idd een "ODT" kabel. Maar daar zie je ook Toslink staan. Dat slaat denk ik op het type van het stekkertje.

7. Brembo

Brembo X-box dude

Leuk Bevonden:
    0

Tos link optisch kabels

ODT optische kabel, nodig voor X-box in combinatie met adv. scart

Laatst bewerkt: 2 jun 2002
  8. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik heb hier n soort combo tussen een ODT en een toslink liggen :confused:

9. Brembo

Brembo X-box dude

Leuk Bevonden:
    0
    ligt beetje aan fabrikant toslink wordt ook wel voor beide kabels gebruikt.........

lange dunne stekker staat vaak bij voor minidisk speler te koppelen

10. TSTAR

TSTAR backatthehabit

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb voor de xbox ook gewoon een goedkope gekocht, voldoet prima. Voor mijn dvd-speler heb ik toendertijd me nog zo'n kabeltje van 150 gulden laten aansmeren. En ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil hoor.

11. WouteR

WouteR Senior Member

Leuk Bevonden:
    8
    Juist daar heb ik hem voor..

12. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    je kan (denk ik) geen verschil horen.
    het is glasvezel waar licht doorheen gaat.
    een kabel van €6,- zal niet beter zijn dan een kabel van €75,-.

13. Brembo

Brembo X-box dude

Leuk Bevonden:
    0
    Heb trouwens eens in een audio blad gelezen dat een digitale coax kabel beter is dan een optische kabel.
    Of je 't hoort is een tweede, je kan 't schijnbaar wel meten.

Die duurdere kabels zijn vaak beter afgeschermd, minder last van storingen van buiten af. Constructie is vaak wat degelijker, kijk maar naar die scart kabels van vijf euro en de iets duurdere van ca. 25 euro, daar zie je wel kwaliteits verschil in.

14. softrunner

softrunner Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    scart is analoog.
    optisch is digitaal. in het geval van toslink gaat er licht doorheen.
    dat licht komt aan of komt niet aan.
    ik kan mij niet voorstellen dat het storingen kan veroorzaken als je een dunne toslink kabel gebruikt. (ik het het dus niet over coaxiaal)

15. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Die bovenste is dus een 3,5mm miniplug toslink kabeltje, dat is voor bv minidiscspelers van Sony en die onderste is "normale" toslink, beiden dus toslink en dat is ook optisch/digitaal. Bij Conrad noemen ze het idd ODT.

Hier wat willekeurige links over "Toslink":
    http://www.core-sound.com/toslink-cables.html
    http://www.cablestogo.com/product.asp?cat%5Fid=2001&sku=27009
    http://www.wireworldaudio.com/toslink.htm

Wat betreft de kwaliteit van de kabels, ook in "digitale" kabels zit verschil! Het is geen digitale connectie zoals dat bij een PC werkt, waar geen data verloren gaat. Dus ook bij toslink kabels is kwaliteitsverschil! Waar je met toslink kabels ook nog last van kan hebben is jitter. Dat ontstaat in de omzetters van spanning naar licht en andersom.
    Geloof me, ik heb dagen op het internet zitten lezen en zoeken naar info over coax (electrische overdracht) en toslink (optische overdracht), deze zijn beide digitaal (voor de duidelijkheid). Je kunt stellen dat 50% van de audiofielen zweert bij coax en de andere helft bij optisch. De kwaliteit ontloopt elkaar niet veel bij gebruik van goede kabels. Er is dus geen "betere" in dit geval.

Ik heb mijn DVD nu op coax zitten en de Xbox op toslink. Beiden zijn van het merk Vivanco uit de "home cinema surround systems" serie, verkrijgbaar bij de mediamarkt. Wanneer ik dat toslink kabeltje voor de dvd gebruik, dan hoor ik geen verschil met wanneer hij met coax is aangesloten. Wanneer ik het standaard goedkope en dunne kabeltje gebruik wat bij de DVD speler zat en wat door moest gaan voor coax, dan hoor ik dat het geluid slechter is.
    Of je het verschil kunt horen met een toslink kabeltje van 150 euro, dan weet ik niet. Dan moet je ook een audio setje hebben van 10.000 euro en een erg goed gehoor.

Ik heb deze toslink kabel:
    Alleen staat er op de site van vivanco.com geen 2m versie bij, en die heb ik toch echt! (streepjescode: 400892811413:cool:

Laatst bewerkt: 3 jun 2002

Deel Deze Pagina