Welke RGBScart&Optical-Out kabel?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door aeon21, 3 okt 2002.

1. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi !

Ik heb van het weekend de Xbox gekocht en vind de beeldkwaliteit (lees: het beeldtransfer) wat tegenvallen. Het is vrij duidelijk te zien dat het videosignaal via een stnadaard composite AV kabel wordt overgebracht. Het beste wat je kunt krijgen wat betreft beeldtransfer is natuurlijk een RGB kabel. Echter vind ik de prijs van officiële (Xbox SCART-kabel (uitgebreid) wat aan de hoge kant: €29.99. Nij zijn er nog een aantal third-party RGB kabels, maar hierbij ben ik bang dat de kwaliteit toch minder is. Is mijn vrees ongegrond? Wat is jullie mening wat betreft de beeldkwaliteit en de verschillende aanbieders van RGB-kabels? Ik ben benieuwd!

Groeten,
    Gerrit

P.S. Waar kun je de officiële RGB+Digital Out kabel eigenlijk krijgen? (niet bij de FRS in ieder geval)

P.P.S. Ik stel een Digital Out plug eigenlijk wel op prijs bij aanschaf van een RGB-kabel.

2. chaser2600

chaser2600 X-gamer

Leuk Bevonden:
    0
    de orginele kan je halen bij intertoys

3. Tsunami

Tsunami Feel Tha Wave

Leuk Bevonden:
    0
    Een goedkopere kabel dan een SCART is bijv. een kabel met een S-Video uitgang die ook prima beeld levert. Hiermee zijn de kleuren opvallend nauwkeuriger en het beeld stukken scherper. Een S-video kabel van Thrustmaster, kost 9,95, tenminste zo meld XM2. Voor een uitgebreide uitleg kijk hier dus even in.

Edit/ en voor een goedkopere third party RGB kabel kijk even hier. Futuremax.nl bied er namelijk eentje van 8,95.

Laatst bewerkt: 3 okt 2002
  4. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Die digital out kan je alleen gebruiken op een dolby set (of andere versterker, die het hebben. Sommige dolby sets hebben het zelfs niet). Ik heb de oorspronkelijke gekocht bij de makro en moet zeggen dat je zeker een vooruitgang ziet in beeldkwaliteit (zeker op die nieuwe vlakke beeldbuisschermen met 100 hz, waarin digitale shit in zit). Ik heb ze ook zien liggen bij Dixons (hoewel vaak snel uitverkocht).

5. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt chaser. Dan weet ik dat alvast.

Om nog even mijn vraag te herhalen: heeft er iemand een third-party of de originele Advanced Scart kabel? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen?

N.B. Het gaat me dus niet om de vraag of RGB beter is dan S-video, maar om de prijs en kwaliteitsverschillen bij de RGB kabels onderling.

Alvast bedankt :)

Edit. Ik zie net dat er twee replies bij zijn gekomen. Die zie ik nu dus pas en die ga ik nu lezen ;)

Laatst bewerkt: 3 okt 2002
  6. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De Digital Out ga ik ook gebruiken om door te lussen naar een nieuw aan te schaffen AC3/DTS decoder (Philips FR995). Op het moment heb ik een stand-alone DVD speler (Philips DVD950) ook met ingebouwde AC3 decoder, helaas geen DTS dus. Wanneer ik de DVD speler vervang door de Xbox en de nieuwe receiver zal het geluid er in ieder geval op vooruit gaan (hoop ik). Alleen qua beeld zit ik dus nog te twijfelen. Ik wil het liefst dan ook de best mogelijke beeldkwaliteit uit de Xbox halen.

Zijn er eigenlijk ook third-party RGB kabels mét Optical Out? Zo niet dan zal mijn keuze niet moeilijk zijn...

7. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de info Tsunami, maar S-Video valt voor mij gewoon af. Ik ben een stand-alone speler gewend (met RGB transfer) en ben bang dat de Xbox zelfs met een RGB kabel nog lichtelijk tegen zal vallen. Maar de Xbox is er al en de Philips speler gaat binnenkort gewoon weg. Nu rest mij dus nog de vraag of er RGB kabels zijn met een goede prijskwaliteitsverhouding.

8. Tsunami

Tsunami Feel Tha Wave

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm heb nog even verder gekeken op futuremax.nl en daar vind je ook een third party RGB scartcable met optical out. Voor een prijs van maar 20 euro.... Scheelt toch nog wel 10 euro op de officiele MS kabel... Hier meer info:

XBOX RGB- AV Scart + kabel
    Scart, SVHS, optical, AV
    3rd party
    € 19,95

Futuremax.nl

9. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tsunami, heb je misschien ervaring met die RGB scart kabel? Ik heb zo even 1-2-3 gezocht naar een review o.i.d. maar kan jammer genoeg niks vinden. Het is me dus niet duidelijk hoe goed deze presteert vergeleken met de MS versie...

10. Liquid

Liquid Kobrakai

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm raar, met mijn 3rd party S-VHS kabel heb ik stukken beter beeld dan met de Advanced SCART Cable (officiële)...

Ik speel op een 100hz Grundig Xentia (4:3 versie), die ook platte beeldbuis heeft...

S-VHS wint het dus van RGB op mijn TV. :D

11. Tsunami

Tsunami Feel Tha Wave

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf geen ervaring met een van deze kabels. Zit zelf nog te prutsen met mijn composit. Maar als ik binnenkort mijn dolby set krijg stap ik ook over op de Advance Scartcable of een andere goede kabel in deze richting.

12. SnipeR nr 1

SnipeR nr 1 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    s video kabel - scart-cable

waar kun je die s-video kabel eigenlijk aansluiten?
    Is deze beter of slechter dan de scart cable?

13. aeon21

aeon21 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    S-video kun je net als een composit kabel via een scart plugje op je scart ingang aansluiten, maar composit is vaak ook los (1 kabel voor beeld en twee voor stereo) voor of aan de zijkant van je TV aan te sluiten. Bij composit zit het beeldsignaal op één (geel gekleurd) kabel terwijl het bij S-video gecodeerd zit op twee (zwart-wit (eigenlijk chrominance) en kleuren (eigenlijk luminance)) kanalen. Over het algemeen verkrijg je het beste beeld door RGB kabels te gebruiken. Hier worden de kleuren discreet overgebracht via drie kabeltjes namelijk Rood, Groen en Blauw. Als je de Advance Scart kabel van MS koopt zitten deze drie kabeltjes gebundeld in één groter kabel waar er aan een uiteinde een scart plugje zit.

Laatst bewerkt: 5 okt 2002
  14. SnipeR nr 1

SnipeR nr 1 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    eeuuuuuuhmm ik bedoelde eigenlijk in de Xbox ]:- of bedoel je dat? Want in Xbox magazine stond een fot en daar waren aan de 2 kanten zo 3 gekleurde kabelkes

15. Tsunami

Tsunami Feel Tha Wave

Leuk Bevonden:
    0
    Wat denk je er zit maar een opening in je Xbox voor geluid e.d. :) De rest is voor ethernetcable voor linken en online gaan met je xbox en dan heb je ook nog de kabel die naar de voeding gaat, dan blijft er niet veel over he :)

Deel Deze Pagina