1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Werken in de gamesindustrie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Exige, 2 sep 2004.

  1. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    The gamers dream

    De droom van veel gamers is om later zelf in de gamesindustrie te werken. Allemaal leuk en aardig, maar weten de gamers dan wel waar ze het over hebben? Hier volgt een overzicht van de banen die te vinden zijn in de gamesindustrie.

    Jobs in the gamesbiz

    Bugfixing
    Wat: Games controleren op bugs (fouten in de game) en de makers hierop attenderen. Zie het als de laagste taak die je kunt vervullen binnen de gamesindustrie, maar je mag wel de hele dag games spelen.
    Doel: Ervoor zorgen dat games "bug-loos" (foutloos) de schappen in komen, waardoor patches (zo goed als) overbodig zullen zijn.
    Opleiding: Hier is geen opleiding voor, je moet kunnen gamen en weten hoe je met een computer moet omgaan. Bovendien moet je er rekening mee houden dat je waarschijnlijk 98630980 keer datzelfde stukje van level 89 over moet doen, omdat er fouten in blijven voorkomen.
    Kans: Je kan bij Davilex komen werken. Anders moet je naar het buitenland. Daar zitten de gamespublishers immers.

    [plaatje]http://www.sparrows.uni-ulm.de/german_open/images/friday/large/last-minute-bugfixing.jpg[/plaatje]​

    Gamejournalist
    Wat: Alle ins & outs in de gaten houden met alles wat met games te maken heeft. Dit zo snel mogelijk verwerken tot een leuk / makkelijk leesbaar artikel. Tevens zullen er games getest moeten worden, die vervolgens ge(p)reviewt moeten worden.
    Doel: Gamers informeren over alle ins & outs rond de gamesindustrie. Plus een game aan- of afraden met behulp van (p)reviews.
    Opleiding: Er is geen specifieke opleiding voor aangewezen. Misschien helpt journalistiek (HBO & WO), maar daarbij moet je een goede kennis van games hebben.
    Kans: Begin bij kleine gameswebsites en zorg ervoor dat je aansprekende artikelen schrijft. Je "groeit" langzaam omhoog in deze branche (in welke branche niet ;)).

    [​IMG]

    Games lokaliseren
    Wat: Lokaliseren = vertalen. Snappie? Nee? Ok, bijvoorbeeld een Engelse gametekst vertalen naar het Nederlands. Snappie 'm nu wel? Mooi. ;)
    Doel: Zorgen dat de kleintjes onder ons ook volop kunnen genieten van De Sims 2.
    Opleiding: Creativiteit is het belangrijkste! Je moet tevens beschikken over een talenknobbel. Engels, Frans, Duits, etc moeten voor jou geen probleem zijn. Mais oui, it's sehr moeilijk. :9 Tevens moet je goed kunnen werken met programma's als Word, Excel, Acrobat, ftp, etc. Of hier een specifieke opleiding voor is, is mij helaas ontgaan. Wel zijn er taal- en computercursussen.
    Kans: Er is in Nederland 1 bedrijf dat zich hiermee bezig houdt, namelijk: U-Trax. Momenteel zijn er geen vacatures (lees: banen) beschikbaar. Misschien toch ook maar een job in het buitenland?

    [​IMG]

    Games maken
    Wat: Je kan kiezen uit: ervoor zorgen dat: de game draait, er game er mooi uit ziet, de game goed klinkt, de rest zijn werk goed doet.
    Doel: Spreekt voor zich. Uiteindelijke doel is om een mooie, goed draaiende game te hebben, dat goed klinkt en binnen niet al te lange tijd wordt afgerond.
    Opleiding: 3D vormgeving op de HKU (Utrecht), kunst/CAD Design 3D opleiding, IT/programmering. Allen HBO- & WO-niveau.
    Kans: Hiermee heb je de grootste kans om binnen te komen van alle banen die ik hier heb benoemt. Het aanbod ligt op een paar 100 banen.

    [​IMG]

    Helpdeskmedewerker
    Wat: Gamers helpen verder te komen in hun game. Zorgen dat een Xbox wordt afgehaald en wordt gerepareerd. Klachten ontvangen, noteren en verwerken. Het hoort er allemaal bij in deze functie.
    Doel: Service aan de klant verlenen.
    Opleiding: Een goede kennis van games, de Engelse taal beheersen, duidelijk kunnen articuleren (duidelijk praten dus) en ervaring hebben met het te woord staan van mensen. Er is hiervoor geen specifieke opleiding, hoewel misschien HBO & WO: Communicatie.
    Kans: Bij een groot bedrijf als Microsoft loop je een redelijke kans om binnen te komen. Bij de kleinere bedrijven is de kans op een baan een stuk kleiner.

    [plaatje]http://www.delc.co.uk/PressZone%20images/MediumRes/Helpdesk.jpg[/plaatje]​

    Public Relations / Projectmanager
    Wat: Ervoor zorgen dat de games van zijn/haar publisher aandacht krijgen van de media (kranten, magazines, tv, radio, internet, etc).
    Doel: Bekendheid werven bij de koper, zodat zij de games zullen kopen.
    Opleiding: HBO / WO: Marketing - Communicatie - Communicatie-wetenschappen.
    Kans: Kleine kans dat je in de PR-branche terecht komt in de gamesindustrie. Momenteel zijn er in Nederland +/- 45 banen in deze branche.

    [​IMG]

    Jouw job?

    Misschien heb ik je nu wel laten twijfelen over een baantje binnen de gamesindustrie? Of denk je nu juist het tegenovergestelde. Ik ben dus nieuwsgierig. Welke taak wil jij graag vervullen in de gamesindustrie? Ben je dit serieus aan het overwegen? Waarom juist deze job? Ben je deze job van plan in Nederland uit te gaan voeren, of ga je hiervoor naar het buitenland?

    Het kan natuurlijk ook het geval zijn dat jij al actief bent in de gamesindustrie. Wat voor functie heb je? Welk bedrijf? Bevalt het? Wat doe je zoal op een gemiddelde dagelijkse werkdag? Ben je van plan deze baan te houden, of ben je al op zoek naar iets anders? Lucht je hart. ;)

    Houd het aub on-topic en over baantjes "binnen" de gamesindustrie.

    Aan de moderators: ik heb heel veel werk gestoken in dit artikel en heb geen vergelijkbare thread aangetroffen. Mocht deze er wel zijn, sluit deze dan aub niet! Dank. _O_

    Mijn toekomstvisie

    Momenteel studeer ik zelf communicatie. Ik doe deze opleiding niet persé om in de PR-branche binnen de gamesindustrie terecht te kunnen komen, maar het is wel een van de mogelijkheden. Het lijkt me dan ook zeker leuk om te doen, dus mijn keuze zou zijn: Public Relations / Projectmanager. Waarom? Afwisselende baan, met games bezig zijn, goed salaris en altijd actief bezig zijn. Dat is mijn "gamers dream".
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2004
  2. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Wat schuift dat bugfixing gebeuren eigenlijk? Overigens zou ik als ik echt in die business zou willen gaan werken, niet in ons kikkerlandje blijven plakken.
     
  3. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Goeie opening :).

    Je weet dat werken in de gamesindustrie en veel geld verdienen een utopie is?

    Naar aanleiding van je 'open sollicitatie' heb ik wel een vraag(vragen) aan je. Hoe komt het dat je wel weet welke branche je wilt werken, maar je nog geen specifieke functie in gedachten hebt? Denk je dat een vergelijkbare baan in de gamesindustrie alleen al leuker is omdat je geïnteresserd bent in games? En als laatst, ben je niet bang teveel met gamen bezig te zijn als je er fulltime werkt? Misschien is gamen zelf wel helemaal niet leuk meer als je al veertig uur aan het onderwerp je aandacht hebt gegeven?
     
  4. styliciouz

    styliciouz grasshoppert

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk het tegenovergestelde, je bent er op een hele andere manier mee bezig en gaat op hele andere dingen letten. Je ontdekt steeds meer technische en creative hoogstandjes. maw lijkt mij geweldig :D

    Maar als bugfixer?! Lijkt me ook nie geweldig hoor.

    Prima thread trouwens

    _0/
     
  5. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Heb wel eens gehoord dat bugtesters een level op x verschillende manieren moeten uitspelen. Elke keer net iets anders, om te kijken of er ergens iets niet goed staat/werkt. En ja, vraag me dan af of je nog wel plezier hebt aan het spelen op zo een manier. Maar verder lijkt me het werken in de gamebizz erg vet, niet zozeer qua games spelen, maar het ontwikkelen ervan en het hele proces dat er bij komt kijken.
     
  6. Ak-47(P)

    Ak-47(P) I love myself

    Berichten:
    473
    Leuk Bevonden:
    8
    Bugfixer lijkt me ook nie alles. Ik zou een gamedesigner willen worden en echt 's luisteren naar de gamers wa zij nou echt willen. That's my gamers dream..
     
  7. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat de baan die ik uitoefen leuk is, vind ik belangrijker dan dat ik er veel geld mee zal verdienen. Ik ben er dan ook van op de hoogte dat ik er niet veel geld mee zal verdienen, hoewel dit in de PR-sector wel meevalt wat inkomen betreft.

    Omdat ik diverse aspecten in mijn opleiding tegenkom die me erg aanspreken. Marketingcommunicatie spreekt me erg aan, maar corporate communicatie vind ik ook leuk. Ik zit momenteel in communicatie jaar 2 en ga mezelf dit jaar orienteren op de specifieke functies binnen de PR-branche. Maw, ik twijfel momenteel nog. Gelukkig duurt de studie 4 jaar, dus ik heb nog even de tijd voordat ik een keuze moet maken. ;)

    Ja, dat lijkt me inderdaad leuker. Omdat ik er veel vanaf weet, kan ik mensen er makkelijker over informeren. Ze zeggen wel eens: "van je hobby je beroep maken".

    Nee, daar vrees ik niet voor. Ik game al vanaf het moment dat ik dat kon (Atari, NES, SNES, Megadrive, etc.) en heb het altijd leuk gevonden. Naast gamen heb ik bovendien genoeg andere zaken waar ik me mee bezig kan houden.
     
  8. styliciouz

    styliciouz grasshoppert

    Berichten:
    185
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, dan moet je veel op fora als deze kijken, dan zou je dr toch snel achter moeten komen. Veel leesplezier! en suc6 ;)
     
  9. Revan NL

    Revan NL Active Member

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou zelf graag gamesjournalist willen worden. Ik studeer zelf journalistiek en bij mijn studiegenoten als bij de visie van kranten als het NRC en De Volkskrant wordt gamen nogal negatief belicht. Ik wil dat die tendens wordt doorbroken. Gamen is echt mijn ding, schrijven vind ik erg leuk (ben er ook goed in), dus probeer ik alles om maar als gamesjournalist aan de slag te kunnen.
     
  10. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk joh! Goed argument: games in het zonnetje zetten. Het zal eens een keer tijd worden. :)
     
  11. dutch_badass

    dutch_badass New Member

    Berichten:
    246
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik zou het liefst ConceptArt maken voor een vaste game ontwikkelaar al zou freelance samen met Webdesign ook niet slecht zijn

    Natuurlijk ga ik me dan ook in de 3D verdiepen want dan maak je veel meer kans in de industrie te komen
     
  12. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Garppi, ik deed ooit universitaire communicatie en tijdens de introductie bleek al dat het niet duidelijk was wat voor werk je kon vinden (daarom ben ik ermee gestopt). Doe jij de praktische HBO kant?
     
  13. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe inderdaad de praktische HBO kant. Ik ben veel in contact met opdrachtgevers van buiten school, zoals bijvoorbeeld het LUMC (Leidsch Universitair Medisch Centrum) waar ik dit jaar een ministage zal lopen (communicatie-afdeling). Doordat het niet alleen maar theorie is wat ik krijg opgedragen, vind ik het een hele leuke studie. De studie is ook zeer breed, maar goed, daar gaat deze thread niet over. Met de opleiding communicatie kan je o.a. in de gamesindustrie terecht komen.
     
  14. MassHyponotic

    MassHyponotic Active Member

    Berichten:
    582
    Leuk Bevonden:
    6
    Ben ik blij, wie weet groei ik ook wel uit. Werk momenteel nu bij een wat kleinere gamessite.
     
  15. woolyonline

    woolyonline I will kill you!!

    Berichten:
    929
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me wel wat, een game ontwerpen, maar dan wel de ultieme game, waar ik zo een a4 voor voltype wat mijn idee zou zijn!

    greetz wooly
     
  16. Phoenix NL

    Phoenix NL ...

    Berichten:
    691
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik laat jullie wel de games maken en dan speel ik ze lekker thuis relax op de bank. :p
     
  17. XboxRulez4ever!

    XboxRulez4ever! XBW Luizak

    Berichten:
    1.335
    Leuk Bevonden:
    1
    ik zou zelf graag ook games willen maken, lijkt me egt helemaal prachtig. ik doe nu opleiding digital media Production, en vind dit al gewledig ik ga dan ook zeer goed mijn best doen en als het lukt zit ik dan misschien dit jaar of volgende jaar in de opleiding grafisch Vormgeven. als ik daar mee klaar ben ik er nog een Hbo opleiding waar ik dan in zou kunne stromen en dat is oo kegt wat ik van plan ben. ik weet dat ik het ken en ik ben van plan het te gaan halen ook:9.
     
  18. DJ Appelmoes

    DJ Appelmoes 't Overkomt je

    Berichten:
    28
    Leuk Bevonden:
    0
    Zal ik eens lullig doen? Ik vind namelijk dat je niet goed in schrijven bent. Anders zou je de eerste drie zinnen niet met 'ik' beginnen... ;)
     
  19. Nosh

    Nosh innit?

    Berichten:
    750
    Leuk Bevonden:
    9
    De gameindustrie zuigt. Sorry, maar het is één van de hardste wereldjes waar je in terecht kan komen, zeker als je net begint met programmeren of ontwerpen. Bij de kleine creatieve studios is er een grote kans dat een publisher opeens de stekker uit je project trekt, zodat je zonder werk en geld zit, en bij de grote bedrijven heb je weliswaar zekerheid, maar mag je de een na de andere generieke sequel uitpoepen.

    Snap ook niet dat men nog steeds zo'n utopisch beeld heeft van het maken van games. Je hebt te maken met publishers die de meest debiele shit eisen, leeft tijden lang op pizza en cola, vrijwel geen kans op een sociaal leven en uberhaupt nauwelijks kans om in Nederland een baan te vinden. Of je moet gigantisch goed zijn, want er zijn tig ubertalenten uit amerika die allemaal dezelfde baan willen als jij. Jullie liever dan ik.
     
  20. Tigerstyle

    Tigerstyle Cinematic

    Berichten:
    849
    Leuk Bevonden:
    5
    Ik heb het!!, je zoekt zo snel mogelijk een goedverdienend vrouwtje op die je voor je wint, je gaat samenwonen, en je doet je voor als kunstenaar o.i.d. en kladdert hier en daar een schilderij in elkaar terwijl je de overige tijd van de dag besteed aan gamen, inkopen, koken en neuken.. OF je zoekt zo'n ontieglijk rijke vrouw/man (als je dat er voor overhebt) dat er zelfs een schoonmaakster e.d. ingehuurd wordt om jou gametijd nog meer uit te breiden.. Je zou ook nog kindjes kunnen maken met het vrouwtje (of zelfs man.....) en huisman kunnen worden maar dat vind ik dan net ethisch onverantwoord en niet kunnen...

    of je wint de lotto..

    ff echt ontopic en @ Nosh... Keiharde bussiness lijkt mij een tikkel overdreven, als je eenmaal ergens zit en je een goede opleiding hebt gehad lijkt het mij zeker een relaxde baan waar vooral creativiteit centraal staat. (behalve dan bij bugfixer enzow). Maar ook niet zo dat het superleuk is fzow, het blijft hard werken denk ik (in de meeste omstandigheden).
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2004

Deel Deze Pagina