1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Werken in de gamesindustrie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Exige, 2 sep 2004.

  1. Tim

    Tim Active Member

    Berichten:
    7.740
    Leuk Bevonden:
    1.938
    met een mbo niveau 2 diploma kun je volgens mij niet naar ´het hbo.Hiervoor heb je volgens mij idd een niveau 4 diploma nodig
     
  2. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij moet je daarvoor over een niveau 4 diploma beschikken zoals Tim hierboven al zei. Om 100% zekerheid te krijgen moet je gewoon even contact leggen met Utrecht. Je bent dus van plan de gamesindustrie in te duiken na het afronden van je ict-opleiding?
     
  3. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn er nog meer mensen die erover denken ooit in de gamesindustrie te gaan werken? Of mensen die er momenteel al werkzaam zijn?
     
  4. Arno S.

    Arno S. I never asked 4 this

    Berichten:
    897
    Leuk Bevonden:
    74
    game journo lijkt mij altijd nog wel eens wat maar wie wil dat nou niet zijn?
     
  5. BUZZA

    BUZZA dit is mijn internet

    Berichten:
    625
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe nu een Commerciële economie opleiding die toegespits is op entertainment en muziek... dus ook games. Ik weet nog niet zeker welke kant ik op ga maar ik denk toch de games.
     
  6. BUZZA

    BUZZA dit is mijn internet

    Berichten:
    625
    Leuk Bevonden:
    0

    ik ben gestopt met opleiding journalistiek... das echt een loze opleiding. je bent idd veel beter af om bij kleine sites reviews te schrijven en je er van begin af aan serieus mee bezig te houden.
     
  7. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Beginnen zou ik zeggen. Ga schrijven. Kijk of je jezelf kan waarderen, kijk of een ander het kan waarderen. Sluit je aan bij een kleine webpagina, zorg dat er wat ritme in je schrijven komt. Dan merk je vanzelf wel of je er mee verder kunt.

    Edit: Opleiding Journalistiek is leuk daarvoor, maar echt geen vereiste. Het zal voor de toekomst wle belangrijk en leuk zijn, omdat je jezelf traint in die zaken en in het veel schrijven, je technieken geleert krijgt en je met andere zaken in aanraking komt. Maar het is niet verplicht. Als jij het van jezelf kan, waarom niet nu beginnen? Een opleiding Journalistiek doorloop je ook alleen maar als je reeds aanleg hébt.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2004
  8. Elite LoneWolf

    Elite LoneWolf The Lonely Ninja

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn doel is om een gamejournalist te worden en ik ben daar nu al mee bezig. Vorig jaar ongeveer, toen ik 12 was, zag ik dat een of andere gamewebsite die nog niet eens gebouwd was, crew zocht. Ik besloot om te kijken of ik er in kon komen, en ze vonden me review aardig, maar niet goed genoeg. Ze gaven me een herkansing, maar toen ik het inleverde bleek dat het project was afgeblazen. Ik probeerde bij een andere website een tijdje later, een grote GBA website, maar daar werd ik uiteraard afgewezen. Ik krijg toch bij enkele crewmembers te horen dat ze me review best aardig vonden, maar de beslissing was aan iemand anders en die vond het niet goed genoeg. Hierna probeerde ik bij een andere website, eentje die net bestond en niet zo groot was, en ik werd direct aangenomen. Elke keer werden me reviews veel beter, en nu ben ik nog steeds bezig om steeds beter en beter te worden. Bij sommige mensen die ik ken en waar ik van weet dat ze beter dan ik reviews en previews kunnen schrijven, vraag ik daarom ook om advies en kritiek op me (p)reviews. Zo probeer ik om steeds hoger te komen, steeds bij betere en grote sites te komen.
     
  9. Arno S.

    Arno S. I never asked 4 this

    Berichten:
    897
    Leuk Bevonden:
    74
    Laat es wat van je reviews zien dan.
     
  10. Elite LoneWolf

    Elite LoneWolf The Lonely Ninja

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik de website hier plaats, word dat als spam gerekend, dus dat doe ik niet. Check gewoon me webpagina in mijn profile. Mijn previews daarop zijn van Fable en Jade Empire, en me reviews Ninja Gaiden en Sudeki. Vind btw me Fable preview en Ninja Gaiden review de beste van die 4.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2004
  11. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Elite Lonewolf: Je zit nog in een rare leeftijdscategorie. Ik heb niks van je gelezen, ik ga nergens van uit. Maar op je 12e/13e kan je slechts een beetje talent tonen door 'geen slecht' stukje te schrijven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar persoonlijk heb ik het idee dat je juist in de jaren ná je 12e/13e groeit in het algemeen schrijven van stukjes.

    Op school moet je meer en meer je antwoord bij vakken als AK en GS onderbouwen, je brouwt onnoemelijk veel werkstukken. Dat doet je niet nadenken over echte journalistieke of tekstinhoudelijke en opbouwelijke (?) zaken hoewel ook dat in de laatste jaren van de HAVO en het VWO aan bod komen.

    Ga lekker door zou ik zeggen. Zorg dat je - zelfs als je niet gelieerd bent aan een pagina - door blijft met schrijven, vooral in het begin kan je erg veel leren. Bouw een portfolio op, contacteer zo nu en dan wat kleinere websites met de vraag of je daar aan de slag kan - het liefst dus pagina's die wel wat 'stevig' staan', je ziet zelf namelijk dat 80% van de pagina's niet eens van de grond komt en daar schiet je ook niks mee op.

    Ik praat bijna als een ervaringsdeskundige, terwijl ik me nog maar afvraag of ik dat echt ben. Niet echt. Ooit, bijna vier jaar geleden denk ik, werd me gevraagd iets te schrijven en dat vond ik zelf ook verdomde goed (enige keer dat ik eigen werk 'goed' vond). Natuurlijk, als je dat nu terug leest was het nog niets en vol met cliché's maar het was een prachtige motivator om door te gaan, uiteindelijk pas maanden later hier door het starten van XBW. Mijn eerste verhaaltjes staan hier nog steeds op, zo nu en dan lees ik ze door en moet ik lachen. Nu schrijf ik niet zo veel meer. De zomer niets gedaan, nu weer een beetje op gang komend, maar vooral schrijvend actief voor school wat wel heel anders is. Ervaring opdoen is the key. Boeiend of je goed bent of niet, als jij het leuk vind om je gedachtes en meningen op papier te zetten moet je dat vooral doen.
     
  12. BUZZA

    BUZZA dit is mijn internet

    Berichten:
    625
    Leuk Bevonden:
    0
    En opleiding journalistiek is echt geen pre hoor die opleiding stelt nix voor. Je bent beter af een andere games geralteerde opleiding te doen (zij het zakelijk of creatief) zodat je altijd ergens op terug kunt vallen. Je kunt jezelf het beste tekstopbouw en alinea indeling bijleren door wat journalistieke boeken te kopen.
     
  13. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is herkenbaar WouteR. Artikelen schrijven waarmee je op dat moment zeer tevreden bent. Vervolgens lees je ze terug met een glimlach. "Dat ik dat goed heb gevonden", denk je dan. :)

    Wat voor studie doe je? Doe je XBW erbij, voor je lol dus?

    Zelf schrijf ik sindskort ook wat reviews en binnenkort ook nieuwsberichten. Ik ben aangesteld als Xbox Administrator van een site die binnenkort online komt. De reden dat ik artikelen schrijf is niet omdat ik gamesjournalist wil worden. Waarom dan wel? Om mijn competenties op te bouwen in het schrijven van artikelen. Ik studeer communicatie met als doel hiermee in de public relations te eindigen. Hierin zal ik o.a. artikelen moeten schrijven. Een goede oefening dus.
     
  14. maxieboy007

    maxieboy007 Active Member

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    0
    Hehehe ik werk bij U-Trax :D

    Stemmetjes inspreken :+ Dat doen ze ook daar en reclame's enzo inspreken.

    Schuift goed }:]
     
  15. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Ik schrijf ook niet omdat ik gamesjournalist wil worden, gewoon omdat het leuk is, zoals ik al zei, om op papier te zetten wat ik denk, vind en voel. Ik studeer op het moment Management Economie en Recht en ook daar wordt je redelijk aan het schrijven gezet, waar ik me dan ook lekker in thuis voel. Ik ben degene die de stukjes schrijft voor de projectgroep, bijvoorbeeld. Leuke aan schrijven over games is dat je volledig zelf bepaald wat je schrijft, jij bepaald het schrijfdoel etc. Er wordt je niks opgelegd. Op die manier kan je aspecten verkennen die je normaal op school nog niet tegen zou komen. En inderdaad - ik merk het zelf nu enorm - hoe meer je schrijft, hoe meer ervaring, hoe beter je wordt. Misschien is bij mij de rek er wat gamesrecensies etc er een beetje uit (hoewel, mijn laatste is van april ofzo, dus kijken wat de volgende brengt, eind deze week) maar op andere gebieden groei ik nog steeds.
     
  16. Mike

    Mike Curaçao

    Berichten:
    2.064
    Leuk Bevonden:
    3
    Een games gerelateerde opleiding is zeker geen must voor het schrijven van artikelen en review. Wat je wel kunt doen is veel lezen over games. Edge bijvoorbeeld, maar ook op het internet zijn er kwalitatief goede sites te vinden. Die stukjes worden geschreven door echt goede recensisten over het algemeen. Zo schaaf je jou algemene kennis over games bij en kun je ook leren van andermans schrijfstijl. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je een eigen 'schrijfstijl' ontwikkelt, dat mensen je werk kunnen herkennen. Zorg dat het lekker weg leest en probeer serieuze stukken eventueel te combineren met wat luchtigs (humor o.i.d.).

    Ik sluit mij verder aan bij alles wat Wouter zegt. Je ontwikkelt je in de loop der jaren. Rond mijn 14de ben ik ook begonnen bij een kleine website die kopje onder ging en op mijn 16de kwam ik bij Xboxworld terecht. Ik ben zelf heel kritisch op mijn werk, maar heb er wel plezier in. En dat is ook belangrijk. Als je het puur doet voor de aandacht, dan zit je al verkeerd. Je moet achter je schrijven staan, je moet aanvoelen wanneer het goed of slecht is. Dan kom je er wel. Een laatste puntje, grammatica en spellingskennis is o zo belangrijk. Persoonlijk vind ik niks zo vervelend als teksten die barsten van de fouten, dat maakt je stukjes minder geloofwaardig. Succes!
     
  17. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Wat is een iegen schrijftsijl en wat maakt ene review goed? Dat ligt vooral aan de lezer. De één vindt de vrolijke stijl van de PU geweldig, de ander haat het. Ieder genre is anders, en binnen de gamesmagazines zijn verschillende stijlvormen mogelijk. Ik vind veel reviewschrijvers lang van stof en te serieus.
     
  18. Mike

    Mike Curaçao

    Berichten:
    2.064
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja, dat klopt. Uiteindelijk is het de lezer die voor zichzelf beslist of de schrijfstijl van de recensist hem of haar bevalt. Maar het is wel belangrijk dat je er zelf over tevreden bent. Paar keer doorlezen, stukjes herschrijven, zorgen dat het niet te langdradig is etc. etc. Kritisch zijn, dan kom je al een heel eind.
     
  19. Exige

    Exige PS3: Miqe

    Berichten:
    952
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies, dat is nog een zeer leuke bijkomstigheid. Bovendien vind ik het leuk om te schrijven (en praten) over dingen waar ik verstand van heb. In dit geval games dus. Ben zeer benieuwd naar je volgende artikel en zal deze dan ook zeker gaan lezen. :)

    Iedere recensist heeft een eigen schrijfstijl en dat maakt het niet per definitie goed of slecht. Zoals Mike hierboven al vermeldt is het belangrijk dat de recensist tevreden is met zijn / haar artikel. Zelf zorg ik ervoor dat er humor in het artikel is terug te vinden. Dat houdt de lezer (meestal) lezende. Verder moet er voldoende informatie in zijn verwerkt.

    /edit:
    @ maxieboy007: Vertel, hoe ben je daar binnengekomen? Wat moeten we ons precies voorstellen van wat je daar doet? In welke games kunnen we jouw stem bewonderen? Vertel, vertel... ;)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2004
  20. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Ben er zelf ook niet al te zeker van 'wat nu echt goed is'. Het mooie van Internet is alleen, dat je genoeg keuze hebt. XBW - en ik eerst ook vooral - recenseren vrij uitgebreid bijvoorbeeld. Er zijn mensen die graag wat uitgebreider lezen, wat meer willen weten over hoe het precies werkt etc. Dat kan idd langdradig worden. Maar de kortere recensies zoals bv een pagina als Sengamer ze plaatst, vind ik dan weer té kort. Het doet te makkelijk aan, ik heb nooit het idee dat er érg veel tijd gestoken is in het spelen en doorgronden van het spel. Niet zozeer tegen Sengamer, maar tegen die vorm van recenseren in het algemeen. Natuurlijk zal er best wat tijd door heen zijn gegaan, maar het is meestal het schrijftalent dat de gamekennis overheerst in dat soort zaken.

    Dan is de vraag ook nog eens: Wat moet een recensie of review nu precies voorstellen? Een Sengamer - en nu XBW ook een beetje - geven bijvoorbeeld meer advies over 'goed of niet', onder andere om heel het cijfer gemeuk tegen te gaan. Meer zo van "als het je leuk lijkt, is het de 60 euro waard" of "Je moet wel twee keer nadenken wil je hiervoor blabla..." De ander - zo ook ik - gaat weer wat dieper in op wat er nu precies niet goed is. Alsof het meer een soort feedback verslag is voor de ontwikkelaar om nog eens aan de laatste hand aan het spel te leggen. Het is ook een manier van argumenteren en laten zien dat je beoordeling juist is.

    Lekkere clueloze post, dus een mooie afsluiter heb ik niet, het verband zie ik ook niet meer, maar goed :).
     

Deel Deze Pagina