X box op 12 Volt

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door moonshine, 22 apr 2003.

  1. moonshine

    moonshine Active Member

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    X box op 12V??????

    Weet iemand of een X box in de auto kan: oftewel op 12V kan draaien, aangesloten op een LCD scherm?
    Groetjes moonshine.

    Edit: mod: Ik heb je thread titel eventjes duidelijker gemaakt Mr.blond en darkwing heeft het eventjes in het juiste forum gezet. Hoop dat je vragen worden beantwoord, succes.
     
  2. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Move -> Xbox Hardware / Accessoires
     
  3. Ik dacht dat het wel kon. Er is namelijk een schermpje gemaakt om bijvoorbeeld in de auto te gamen. Maar zo'n schermpje kost wel iets van 300 euri's.
     
  4. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat kan want wij hebben altijd als we op vakantie gaan een koelkastje mee. Moet je gewoon een soort acutje kopen daar koppel je je stekker in en aan de andere kant van de doos komt dan een v12 stekkertje uit. Kosten ongeveer 35 eurotjes. Te koop bij camping winkels zoals De Wit ik weet niet of je het kent?
     
  5. Schranseman

    Schranseman Heeft altijd honger

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan bij sommige merken een ps2 standaard in je auto laten monteren.

    Als je een navigatiesysteem heb dan kun je daar soms een console op aansluiten.
    De xbox lijkt me alleen erg groot voor in de auto.
     
  6. Joeri71

    Joeri71 Keep an open mind...

    Berichten:
    732
    Leuk Bevonden:
    1
    Gewoon onder de voorstoelen schuiven ziet niemand em, alleen zorgen dat ie niet te warm wordt. Of gewoon een hele grote auto kopen...
     
  7. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Hier ben ik deze week mee begonnen. Ik moet nog de keuze maken tussen Xbox of PC (mini moederbord). Ik denk dat het de 2e wordt, maar het probleem is hetzelfde: beide systemen werken met

    12 volt
    -12 volt
    5 volt
    -5 volt
    en nog wat tussen spanningen zoals 3,3 volt en 1,8 volt.
    Je kunt hem dus niet direct op de auto accu (12v) hangen. Er moet iets tussen. Het makkelijkste (maar zeker niet BESTE of GOEDKOOPSTE) is een 12v-230v omvormer. Hiermee moet het zeker lukken. Aan het LCD scherm zal het zeker niet liggen, deze werken meestal op 12 volt of zelfs maar 5 volt.

    Zelf wil ik een omvormer maken die meteen allemaal de benodigde spanningen haalt/maakt uit de auto accu. Maar dit is niet eenvoudig!!

    Mijn tijdelijke oplossing (wat ik nu dus heb) is een UPS (Uninteruptable Power Supply) op de autoaccu aangesloten, en hier weer de voeding van de PC op. Ik heb alles werkend draaien, maar moet nog alles inbouwen. Het zal nog wel effe duren voordat alles klaar is, maar tegen die tijd post ik wel wat foto's ;)
     
  8. Lorre

    Lorre Brrrrrrrrmmm

    Berichten:
    650
    Leuk Bevonden:
    0
    he he hij gaat weer iets bouwen...

    moet je zo'n ups niet zo ver mogelijk van je accu wegzetten, in de koffer ofzo?
    ivm interferentie van electromagnetische stralen ofzowiets

    of is dat een ander toestel, en sla ik hier wat onsamenhangende onzin uit
     
  9. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Extra info:

    Je moet ook zeker rekening houden dat de Xbox uitvalt als je de auto start. Omdat de startmotor alle spanning eventjes wegpakt als die draait. Hierdoor valt dus de omvormer uit, en uiteraard de belasting wat eraan hangt (in dit geval Xbox of PC).

    Als je een UPS gebruikt met ingebouwde accu (zoals gewoonlijk) dan heb je dit probleem niet. Dan leverd de UPS-accu gewoon spanning aan de xbox/pc als de startmotor draait.

    Omdat in mijn UPS de accu's gaar waren heb ik ze eruit gehaald en de UPS meteen aan de autoaccu gehangen. Maar omdat die ook uitvalt als de startmotor draait heb ik er een dikke (lees: zeer dikke) condensator vlak naast de UPS gemonteerd. Deze vangt de spanningspiek (of beter daal) eventjes op. Dit is net genoeg om de tijd te overbruggen van het starten!! (ideaal dus).
     
  10. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Dat zou best kunnen, ik heb hem daarom ook netjes in de kofferbak gezet (naast de PC). Ik moet alleen nog alles netjes inbouwen enzo. En nog wat knopjes/LEDjes verlengen zodat ik ook in de auto alles ondercontrole hebt terwijl alles toch achterin ligt.
     
  11. Lorre

    Lorre Brrrrrrrrmmm

    Berichten:
    650
    Leuk Bevonden:
    0
    waar bouw je dat toetsenbord enzo dan in? en hoe zit het met een muis?
    of is het een touchscreen?

    waarvoor wil je die pc gebruiken tijdens het rijden?
    alssuperdeluxe mp3 speler of eerder als navigatiesysteem
    of heb je nog andere toepassingen in gedachten.

    Ik heb ook zo eens ergens een artikel gelezen over een kerel die een pc in zen golf had in gebouwd
    hierzo

    edit: de site bestaat precies niet meer
     
  12. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Voor toetsenbord en muis heb ik vervangers:

    Een infrarode afstandsbediening die alle functies van het toetsenbord en muis kan vervangen. Hiermee bedien ik winmap, mediaplayer, verkenner, volume, etc....

    En: een toetsenbord en muis passen ook nog wel in de kofferbak erbij (voor speciale configuraties of problemen). En als me dat met die afstandsbediening niet gaat bevalen voor de muis, dan bouw ik een trackball voor in. (bij het dashboard ergens).

    En als toepassingen heb ik deze al bedacht: (er zullen er vast en zeker meer zijn)

    - Winamp (MP3 luisteren dus)
    - Media Player (DivX/VCD kijken). Natuurlijk alleen als auto stil staat, of voor de mede passagiers (over een tijdje komen er ook 2 schermpjes in de kopsteunen voor de achterzitters)
    - DVD video (met PowerDVD ofzo)
    - DVD audio (heb ik niet, maar zou wel kunnen)
    - Gewone audio CD's
    - Routeplanner (offline, dus geen navigatie ;))
    - Telefoonboek
    - Alle andere dingen wat je met een PC kan....

    Extra toepassingen die ik nog verder moet uitwerken kunnen alarmsysteem of een soort "control functie" worden: temps, snelheden, tijden, etc.... (maarja zo ver ben ik dus nog lang niet)
     
  13. Herman

    Herman The guardian ©

    Berichten:
    533
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe wil je eigenlijk aan de spanning komen? Dit zuipt toch ongelovelijk veel Ampere's. Of bouw je er nog een extra dynamo in? Ik kan niet geloven dat 1 accu dat lang volhoud.
     
  14. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Niet als de auto stilstaat nee.
    Dan valt alles na 30 minuten ofzo uit.
    De auto moet "lopen" om de accu op peil te houden.
     
  15. HeAvY-GeAR

    HeAvY-GeAR Active Member

    Berichten:
    1.122
    Leuk Bevonden:
    0
    klinkt allemaal erg ingewikkeld,

    maar als je je xbox wil aansluiten
    heb je dus zo een tussen draad nodig
    transformer ofzo
     
  16. Lorre

    Lorre Brrrrrrrrmmm

    Berichten:
    650
    Leuk Bevonden:
    0
    waarom gebruik je dan geen laptop onderdelen Atmoz?
    Dat verbruikt toch minder energie?
    is wel iets duurder...
     
  17. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Je bedoeld onderdelen van een laptop in plaats van een gewone pc?
    Nou, de enigste 2 onderdelen wat je kunt gebruiken is de HD en de DVD drive. De rest is allemaal geintegreerd in de laptop zelf. En laat een DVD en een HD nu niet zoveel stroom opnemen.... ;)

    Het valt allemaal wel mee. Ik heb een speciaal heel klein mobo, dat ook maar weinig stroom vreet:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien is ook hierop alles geintegreerd. Het is maar 17x17 cm groot en dit zit er allemaal op:

    - processor 800 Mhz
    - geheugen 2x DIMM banken
    - 2xIDE poort ATA133 (totaal 4 HD's of DVD's)
    - sound (5.1 digitaal of gewoon)
    - VGA 32MB (niet voor heavy games dus ;))
    - COM poort
    - Parallele poort (LPT1)
    - USB 2x
    - Netwerk 10/100 Mbit
    - Video Out (composite + S-VIDEO)
    - PS/2 2x (muis/tb)

    Dit betekent dat er niet veel onderdelen aan te pas komen om een werkende setup te creeëren. Nog wat kabels/LCD schermen/schakelaars/LED's/Electronica en alles is voor mekaar ;)

    Maareh, wat ik me afvraag: Crew/MOD's? Is dit niet teveel offtopic?

    Greetz,
    Atmoz
     
  18. Mr.blond

    Mr.blond Active Member

    Berichten:
    911
    Leuk Bevonden:
    1
    Om de threadstarter niet te veel te pesten kunnen we het misschien terug even over zijn vraag hebben hè
    wel leuke informatie heb je, dus zo erg is het ook weer niet.
     
  19. Atmoz

    Atmoz TECHNO !!

    Berichten:
    302
    Leuk Bevonden:
    116
    Oke, laten we daar dan maar eens even op terug komen :+



    Het kan dus wel (zoals je kunt zien in dit topic), maar er komt toch wat meer bij kijken dan alleen aansluiten op de accu en klaar is kees. Je kunt het eigenlijk op 3 manieren doen:

    1) Je koopt een 12volt naar 230volt omvormer, en je sluit daarop je xbox aan zoals je ook thuis gewend bent. Hopelijk is het signaal wat uit zo'n omvormer komt "zuiver" genoeg om een xbox op te laten werken.

    2) Je neemt een UPS, en je sluit hierop je xbox aan, en de accu's van de UPS sluit je ook op de accu van de auto aan. Zo is er zowieso geen storing (wat bij de omvormer wel eens zou kunnen) en blijft de xbox ook aan als je de auto start.

    :cool: Je maakt zelf (ik heb ze op heel internet nog nergens gezien) een voeding die je op de autoaccu aansluit en waar dan precies de juiste spanningen uit komen die de xbox nodig heeft. Deze zijn ook 12, 5 en 3,3 volt. (misschien zelfs nog meer verchillende)
    Niet erg gemakkelijk en ook zeker niet goedkoop. (zijn allemaal dure onderdelen)

    Je kunt dus het beste kiezen uit de eerste 2 mogelijkheden.

    P.S: Als je de xbox gewoon onder de stoel, of in de kofferbak legt zal dat niet zo goed voor de HD zijn ivm schokken!! (drempels/stoepjes/in België}:] rijden)
     
  20. softrunner

    softrunner Active Member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    0
    even een vraagje: een 12V naar 220V omvormer levert geen perfecte sinus op, waarom denk jij dat een ups (ongeveer zelfde principe) wel een perfecte (betere) sinus opleverd.
     

Deel Deze Pagina