Het is in dit geval ook niet alleen Sony die het van de daken schreeuwt dat ze een toch, OH ZO WAANZIGE, processor hebben. Want deze nieuwe Cell processor wordt samen ontwikkeld met IBM en Toshiba. De vergelijking(over het hypen van de performance) met de PS2(Emotion Engine) gaat niet op. Dat was een eigen fabricaat die niet heel erg anders was dan de op dat moment bestaande processoren. Wel was/is het een processor waar het lastig voor programmeren was/is. Maar als je goed je best doet krijg je er echt behoorlijke kracht uit. En dat terwijl de techniek een aantal jaar eerder was dan de Xbox, kan het toch nog goed mee.
Maar door zich, tijdens het ontwerpen ervan, puur te richten op brute kracht voor de nieuwe Cell processor zal het eveneens lastig worden om hier direct snel op te kunnen produceren. Daar heeft microsoft met XNA zeker een voorsprong op Sony. XNA helpt ontwikkelaars om sneller hun spellen te kunnen ontwikkelen. Voor de Cell bestaat er momenteel nog niet zo'n dergelijke development omgeving. En het kan dus even duren voordat de echte performance eruit wordt gehaald die erin zit.
Maar wat het mooie is van de Cell architectuur is dat je er makkelijk een tweede, derde, vierde, etc. processor bij kan zetten, en het wordt allemaal weer veel sneller! Stel je voor dat ze dit met de PS3 zouden doen. Ze brengen hem uit met 4 Cell's en als ze aantal jaren verder zijn, dan brengen ze een expansion pack uit met nog eens 4 Cell's, waardoor de PS3 ineens veel meer rekenkracht krijgt, en dus kan meegroeien met de demand van de ontwikkelaars. Dus hoef je niet direct nieuwe hardware te kopen (PS4) maar upgrade je je bestaande console. En wat als je denkt aan het feit dat de Cell ook in andere apparatuur wordt gestopt. Alle aparatuur kan van elkaars rekenkracht gebruik maken, mits ze natuurlijk aan elkaar gekoppelt zijn met een vorm van netwerk.
En last but not least. Jaaaaren geleden had Sega een primeur, ze hadden een insteek kaart gemaakt voor de PC, waar een complete megadrive op zat! Je kreeg dan op aan de voorkant van je pc een sleuf, waar je je cartridges in kon doen, en Voila een Megadrive PC! Het mooie van dit concept was dat het niet uitmaakte wat voor een processor je in je PC had, want alle rekenkracht zat op de insteekkaart. Oke, nu spoelen we vooruit naar 2006. Een PS3 insteek kaart voor je PC. Het maakt niet uit wat voor PC je hebt, maar je kan toch super vette games spelen. Nu moet je PC nog altijd uitgerust zijn met een vette processor en dure grafische kaart. Stel je voor dat je voor veel minder geld een PS3 kaart in je PC kon stoppen, en dan toch al je gebruikelijke games kon spelen die je gewent was van de PC. Dat zou een ware revolutie op het PC gaming gebied kunnen betekenen. KUNNEN... want het is allemaal natuurlijk maar speculeren. Maar het vooruitzicht op dergelijke mogelijkheden in de niet al te verre toekomst is natuurlijk waanzinnig.
Laatst bewerkt: 22 jan 2005