1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox 360 vs PS3

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Nol, 7 mrt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nol

    Nol Pulp Fiction

    Berichten:
    2.284
    Leuk Bevonden:
    344
    Helaas heb ik het afgelopen jaar toch moeten constateren dat de Xbox en de PS2 niet veel voor elkaar onderdoen. Volgens mij is de Xbox haast een jaar later op de markt verschenen en heeft de console toch niet de kwaliteit om zich duidelijk te onderscheiden. Voor niet kenners is er zelfs haast geen verschil merkbaar, liefhebbers hebben vaak aan PS2 naast de Xbox staan om zodoende geen keuzes te hoeven maken.

    Hieruit moet ik toch opmaken dat de PS2 zijn tijd vooruit was en de Xbox min of meer achter de PS2 heeft aangehobbeld. Natuurlijk is Xbox Live een succes, echter zal de PS3 hier op in gaan spelen, waarschijnlijk met het voordeel dat online gameplay gratis aangeboden gaat worden.

    Ik vraag mij dan ook af hoeveel mensen er direct een Xbox II gaan aanschaffen op het moment dat deze verkrijgbaar is. Ik vermoed dat er netjes gewacht gaat worden op de PS3 en er meer gamers dan verwacht een overstap gaan maken. Misschien zie ik het wat pessimistisch, maar Microsoft zal met iets meer moeten komen dan dat het met de Xbox heeft gepresteerd. Ik ben benieuwd naar meningen van anderen…… :{
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2005
  2. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Een gratis online service is denk ik geen goede onderbouwing voor een kwaliteits-service en Microsoft is al zo ver voor op dat gebied, ik vraag me af of Sony dat durft te kopieren. :) (of kan..)

    Verder is je discussie denk ik een beetje vroeg, er zijn geen feiten bekend over beide consoles, dus het is helaas gissen naar welke 'beter' zal zijn. It's all in the eyes of the beholder.
     
  3. StealthViper

    StealthViper a.k.a. SlashBite

    Berichten:
    2.022
    Leuk Bevonden:
    0
    Zolang ik geen specs, spellen enz. enz. zie van beide console's, kan ik geen uiteindelijke keuze maken. Ik denk stiekem toch wel dat het voor mij weer een xbox2 wordt. Dat is geen fanboy-keuze, maar de xbox heeft in mijn ogen grote voordelen ten opzichte van zijn concurrent(en). Je zegt dat de ps2 misschien zijn tijd vooruit was, maar je kan het ook zo zien dat de xbox een enorme inhaalsprint heeft gemaakt. Ze hebben binnen een paar jaar ervoor gezorgd dat ze een console van formaat hebben, en mee kunnen komen met de grote jongens. Dat is iets wat niet veel bedrijven zal lukken. Natuurlijk komt dat omdat er achter xbox een lading geld zit, waar geen eind aan zal komen. Nintendo gaat er al bijna aan onderdoor (althans, zo zie ik het) en als dan de strijd tussen sony en microsoft plaatsvind, zal degene met het meeste geld overwinnen. Die kunnen zich immers het langst op de been houden.

    Ook noem je xbox live en wellicht de internet optie van ps3. Ik geef er persoonlijk niks om, dat ik moet betalen voor een goede internetservice. Dat heb ik liever, dan dat ik gratis op een bout server wordt geplaatst, waarbij de complete game regelmatig last van lag heeft. Kortom, gratis on-line gamen klinkt leuk, maar dan moet het ook wel soepel lopen.

    En dan nog een voordeel van de xbox (maar dat is puur smaak): De spellen. Japanse characters, felgekleurde landschappen en eindeloos veel rpg's in manga/anime style zijn leuk, maar ik wil ook gewoon een keer een spel in mijn console knallen met een wat meer 'amerikaanse' feeling. Dat is natuurlijk puur smaak en daar kun je over discussieren totdat je een ons weegt, maar dat is wel een groot voordeel wat de xbox heeft ten opzichte van andere console's IMO.

    En dan nog 1 voordeel die helemaal persoonlijk is: De xbox is fatsoenlijk te modden. En dan bedoel ik niet met zielige modchips e.d., maar mooie verlichting inknallen en de kappen spuiten e.d. Dat wordt bij de ps2 en NGC nogal moeilijk gemaakt. Tel dit voordeel maar niet mee, want er zijn zat mensen die hun zwarte/doorzichtige xbox niks aan willen doen ;)
     
  4. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Dit moet je toch even wat beter gaan onderbouwen jongen, de feiten spreken je namelijk tegen. Microsoft heeft niet goed gepresteerd met de Xbox? De Xbox is de krachtigste console op de markt en heeft het online gamen gerevolutioneerd. Daarnaast is de Xbox een nieuwe console en is het zeer knap dat de Xbox nu al zo'n naam heeft gemaakt. Wat had je nou verwacht? Dat de Playstation zo even werd ingehaald met een jaar achterstand? natuurlijk niet, het gaat erom dat de Xbox nu bestaat en beter in de markt staat dan de Gamecube. Als dat geen prestatie is voor een eerste console, dan weet ik het niet meer. Daarnaast hebben we een lading vette games gehad die legendarisch zijn. Halo, Knights of the Old Republic, Fable, Project Gotham etc, dat zie je andere nieuwkomers never nooit doen. Het pure succes van Halo 2 alleen al, 125 miljoen dollar omzet op de eerste seconde dat het spel uit was, dat doen er weinig na.

    De feiten zeggen dat de Xbox zich al onderscheden heeft in de 3 jaar dat hij er nu is. Hij heeft bewezen graphics beter te zijn, beter te zijn qua muziek en qua online mogelijkheden. Sony moet zich straks maar gaan bewijzen met online mogelijkheden. Xbox Live IS een succesvolle service die perfect werkt en ontwikkelaars mogelijkheden geeft die ze eerder niet hadden. Sony zal enkel wat van deze punten gaan kopiëren, en met een gratis service zal het ze zeker niet gaan lukken. Nu Microsoft straks als eerst aan zet is met de Xbox 2 zal het voor Sony echt moeilijk gaan worden. Microsoft heeft ongetwijfeld vele toppers klaar staan en het valt nog maar te bezien waarmee Sony zal komen. De grote exclusieve games die er waren voor de PS2 zijn ook op de Xbox te vinden. Final Fantasy maker gaat naar de Xbox 2, Grand Theft Auto is multiplatform. Persoonlijk vind ik dat Microsoft het beter gedaan heeft dan wie dan ook met de Xbox. Kijk wat er in 3 jaar bereikt is, dat mag je echt niet zomaar wegschuiven als dat er niets gepresteerd is.
     
  5. Wooffa

    Wooffa Deus Ex Machina

    Berichten:
    1.497
    Leuk Bevonden:
    3
    Mijn eigen kleine toevoeging aan een post waar ik het helemaal mee eens ben:
    Wie zegt eigenlijk dat de online functie op de PS3 gratis wordt? Ik haal er maar even Xbox Live en WoW bij. Xbox Live wordt voor betaald, WoW wordt nu ook al voor betaald [misschien wel een stap voor PC gaming in z'n algemeen]. Misschien volgt Sony dan ook wel. Want waar geld ligt......Ze zullen toch wel iets meer willen van die online functie dan het gewoonweg aantrekkelijk maken voor mensen om een PS3 te kopen, toch?
     
  6. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    wat een noob!
     
  7. Cyrax

    Cyrax Weldoener van beroep

    Berichten:
    6.104
    Leuk Bevonden:
    903
    Ik kan heel weinig toevoegen op wat Hordo en de anderen hebben gezegd. Ik kan alleen mijn eigen ervaring geven omdat het technische verhaal al meerdere malen gedaan is.

    Ten tijde van de release van de 1e 128 bit console, heb ik direct een dreamcast aangeschaft. De machine evenals de games waren top, alleen kwam er zeer weinig uit. Toen kwam de PS2 uit voor de belachelijke prijs van 1199 gulden... Ondanks dat ik een hardcore gamer was/ben vond ik dat absoluut overdreven. Pas toen hij ruim de helft goedkoper was ben ik hem gaan halen en heb er nog altijd veel plezier in. Daarna kwam de Cube uit en daar heb ik afgezien van het aantal releases ook veel plezier van.

    Een tijdje later kwam ook de Xbox uit, maar die had imo eerst nog alles te bewijzen alvorens ik tot een aanschaf zou overgaan. Dat de Xbox de sterkste zou zijn was imo ook logisch aangezien hij een aantal jaar na de PS2 kwam. Het ging mij om de games, en eerlijkheidsgehalve moet ik zeggen dat ik het in het begin maar magertjes vond. Veel te veel games in het genre van fighting, FPS.. Dat moet je ding zijn natuurlijk. Ik was dus nog niet overtuigd, de exlusives voor de Xbox deden me niet zo veel, overal was een imo beter alternatief voor op de PS2. Toen ik hoorde dat PES4 online ging (want op de PS2 online wist mij nou niet bepaald te bekoren om het maar voorzichtig uit te drukken) op de xbox ben ik het ding maar eens gaan halen en kocht er wat games bij. Het online gedeelte van de xbox is geweldig goed gedaan en daar heeft de xbox gewoon heel veel zieltjes mee gewonnen. De mijne wel iig, want als ik bijvoorbeeld Burnout3 wil aanschaffen, dan kan ik kiezen tussen drie versies, dus welke denk je dat ik zal nemen??? Juist, die van de xbox, want daar kan je tenminste goed en fatsoenlijk mee online, waarmee de levensduur van het spel aanzienelijk wordt verlengd.

    Ik ben dus van mening dat het weer de software zal zijn die de nieuwe console(s) straks moet gaan verkopen, evenals dat het heel belangrijk is dat de online mogelijkheden top zijn geregeld. Want online gamen op consoles is zwaar groeiende. Van de PS3 en de Xbox 2 weten we niet zoveel,zoniet niets. Wel is gebleken dat Microsoft heel goed weet wat wij willen en speelt daar slim op in. Het is ontzettend knap om als nieuwkomer een console op de markt te gooien en je er gewoon tussen te nestelen. Ik wacht het weer af, net als eerst en wil weten wat voor games er op gaan komen en hoe de online functies zullen zijn. En waarschijnlijk zit ik weer met twee nieuwe consoles te gamen (Echtelijke ruzies daargelaten, maar ik ben de baas ahum), omdat ik niet kan kiezen.... Welke console er de beste specs zal hebben is voor mij van ongeschikt belang, al helemaal omdat ik niet verwacht dat het verschil wereldschokkend zal zijn. Time will tell...
     
  8. Jerhui

    Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0
    Uiteraard weet nog niemand welke console de betere gaat worden, maar ik lees regelmatig reacties op nieuws sites waarbij ik me sterk afvraag of mensen überhaupt een langer geheugen hebben dan een week.

    Gezien de huidige generatie consoles verwacht ik dat de Xbox 2 en de PS3 en de GC 2 qua hardware zeer aan elkaar gewaagd zullen zijn. Ik ben erg benieuwd naar de Cell chip van de PS3, maar geloof niet de Sony fan-boys die iedereen doen geloven dat de PS3 velen malen krachtiger zal zijn dan de concurrentie. Simpel gezegd kan de concurrentie zich dat niet veroorloven. Zowel Microsoft als Nintendo weten precies wat Sony van plan is, één van de fabrikanten van de Cell levert namelijk ook de CPU voor de XB2 en de GC2.

    Welke toekomstige console het grootste marktaandeel zal pakken blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar gezien de huidige generatie verwacht ik dat Sony wederom de koppositie zal opeisen, vooral omdat de merknaam zo krachtig is onder de casual gemers. Ik verwacht overigens dat het verschil met de nummer twee dit keer wel kleiner zal zijn, al zal het nog steeds aanzienlijk zijn.

    De rede waardoor Microsoft het goed heeft gedaan als debutant komt volgens mij hoofdzakelijk door twee dingen, namelijk doordat de spellen over het algemeen beter uitzagen dan bij de concurrentie en doordat de Xbox relatief makkelijk was om te bouwen waardoor er een levendige handel was in illegale spellen. Het tweede punt lijkt misschien niet al te gunstig, maar hetzelfde heeft de Playstation 1 ook tot een succes gemaakt en dient als een goede basis voor de opvolger die ze dan wel goed kunnen beveiligen.

    Dat Microsoft met Live een goede service heeft opgebouwd is natuurlijk een groot pluspunt waarop ze in de toekomst kunnen voortborduren, maar op dit moment is dat nog niet het grote pluspunt voor de casual gemer.

    Sommige mensen vergeten nog wel eens dat het succes van een console (of wat voor product dan ook) niet afhangt van de hardcore gamer, maar voor de casual gamer. Kijk maar naar de meest succesvolle uitgever EA. EA maakt vooral spellen voor de grote markt, en alhoewel veel van hun eindeloze spelreeksen de ‘kenners’ hun strot uit komen staan ze nog steeds garant voor enorme verkopen… The Sims anyone?

    Dit brengt me ook gelijk bij de nieuwe console van Nintendo. Als Nintendo echt met een revolutionaire console gaat komen, dan ben ik bang dat het wel eens hun laatste zou kunnen worden. De casual gamer houdt niet van echt revolutionaire concepten die ze niet kunnen plaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar de DS versus de PSP. Ik spreek regelmatig met gameshop houders en in één van die winkels hebben ze een werkende DS naast een werkende PSP opgesteld. Als je vervolgens een tijdje luistert naar de reacties van de mensen die beide handhelds voor het eerst zien, dan wordt er unaniem voor de PSP gekozen, simpel weg omdat de graphics beter zijn.

    Mijn stukje is toch wat langer geworden dan gepland :eek: , maar mijn conclusie is, dat als Microsoft de aankomende generatie er voor kan zorgen dat de muliplatform games er beter uitzien dan bij de concurrentie (XNA kan hierbij helpen) dan zie ik een succesvolle toekomst tegemoet voor Microsoft in de console markt deze generatie. O-)
     
  9. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    ik hehb gelezen dat de ps3 met een 4ghz kaartje kjomt die sony net uit heeft gebracht dat vind ik wel genoeg reden om over te stappen maar ik koop mooi een xb2 en mn broer haalt wel een ps3 :p
     
  10. Macosa

    Macosa I'm with Flavio

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Als de XBox 2 en de PS3 allebei te koop zijn, er een aantal leuke titels in de schappen ligt en wanneer de prijs van de consoles naar een redelijk niveau gedaald is, dan zie ik het wel. Tot die tijd vermaak ik me nog prima met m'n XBox 1. Dat zal ook wel moeten denk ik, want volgens mij duurt het nog wel een tijdje voor het zover is.
     
  11. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik ga inelkgeval voor de Xbox 2 omdat de games die op de Xbox zijn uitgekomen mij velen malen meer aanspraken dan de PS2 games. Plus de live ondersteuning die bij bijna alle spellen zitten tegenwoordig maakt de keus helemaal makkelijk. Maar het is nog te vroeg om de 2 te vergelijken, mensen komen hier met hun geruchten die ze gehoord hebben. Er is nog niks echt hards bekend en laten we dus maar even wachten tot er meer bekend is.
     
  12. Revan NL

    Revan NL Active Member

    Berichten:
    706
    Leuk Bevonden:
    0
    ik haal ze allebei wel omdat er voor beide consoles wat te zeggen valt. Nintendo zie ik de volgende ronde echt kopje onder gaan en ik denk dat Sony en Microsoft zeer aan elkaar gewaagd zijn. Gezien het feit dat de xbox de eerste console is van Microsoft denk ik dat ze het heel behoorlijk hebben gedaan. De Xbox is mijn favo platform en wist PC gamers te overtuigen dat gamen op de console ook erg leuk kan zijn. Vergeet daarbij niet dat xbox het van een regio minder moet hebben. Waar Nintendo en Sony kunnen terugvallen op Japan, kan Microsoft dat niet. En ze hebben toch maar even Nintendo de hielen laten zien.
     
  13. exilim

    exilim mASter_eXiLim

    Berichten:
    172
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet nog niet welke ik ga halen, misschien allebei, maar ze moeten eerst wat goedkoper worden, waarschijnlijk zijn ze aardig duur bij de release maar in de tussentijd vermaak ik me wel met mn Xbox en PC.:)
     
  14. floris.sp

    floris.sp Active Member

    Berichten:
    198
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij zegt dat ze niet veel verschillen maar de processor van de xbox is 733MHz en die van de PS2 is 400MHz. En de xbox heft een harde schijf van 8gig de PS2 heeft een memorycard van 8MB. Dat is een erg groot verschil in plaats van dat ze niet veel verschillen van elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2005
  15. tribalme

    tribalme driver

    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    0
    jerhui zegt dat het mischien wel eens kon zijn dat de laatste nintendo eraan zit te komen..
    ik ben het daar echter niet mee eens, want weet je hoeveel mensen erzijn die zoon ding alleen al aanschaffen omdat er veel meer kindvriendelijke spellen op uit worden gebracht dan op bijvoorbeeld de xbox of ps2
    en veel kinderen houden van die gekke rode en groene loodgieters die pizza als ontbijt eten...
    dus schrijf de nintendo niet zomaar af...
    maar ik zou dus ook op mijn eerste gevoel voor de xbox 2 gaan omdat de xbox gewoon een beetje mijn console is geworden :eek: maar toch wacht ik ook even met speculeren, want de E3 zit eraan te komen, en ben benieuwd wat ze daar zeggen over xbox2(360) en ps3

    (moeilijk typen met een hand :{ heb me linker arm zwaar gekneusd en kan nu paar weken niet meer gamen :'-( :'-( )
     
  16. Jerhui

    Jerhui <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.081
    Leuk Bevonden:
    0
    Uiteraard heb ik hier geen glazenbol en wens ik Nintendo al het succes van de wereld, het zou zonde zijn als ze genoodzaakt zullen worden om zich terug te trekken uit de console markt, maar de trend die Nintendo heeft ingezet vanaf de N64 en onderschreven door de recente uitlatingen vrees ik het ergste.

    Ik wil het niet erger doen klinken dan het is. Nintendo doet het redelijk goed met de GC, maar van een bedrijf als Nintendo dat jarenlange ervaring heeft in de game markt en waarbij (niet geheel onbelangrijk) gamen hun hoofdactiviteit is, dit in tegenstelling tot Sony en Microsoft die daarbuiten veel meer activiteiten hebben, vindt ik dat ze niet naar behoren presteren.

    Het lijkt erop alsof Nintendo meer geïnteresseerd is om hun naam in de geschiedenisboeken te krijgen dan dat ze kijken waar op dit moment behoefde aan is. Als ze nu aankondigen dat ze hun volgende generatie console zo revolutionair willen maken dat het misschien wel eens ontwikkelaars zal gaan afschrikken, dan ben je volgens mij niet goed bezig.

    Uiteraard is innovatie belangrijk, maar dat mag nooit het uitgangspunt zijn. Als ik iets heb geleerd van de geschiedenis, dan is het dat innovatie voortkomt uit opties die aan een product worden toegevoegd in de vorm van extra’s. Kijk naar Live. Als je een Xbox koopt dan hoef je geen gebruik te maken van die service, maar de optie is wel aanwezig. De Xbox had nooit een succes geworden als je verplicht zou zijn geweest om enkel via Live spellen te kunnen spelen. Standaardisatie is vaak belangrijker dan innovatie!

    Toen de Game Cube werd geïntroduceerd werd de nadruk enorm gelegd op de connectiviteit met de GBA. Ondertussen weten we dat dit niet de killer-app is geworden waarop Nintendo had gehoopt.

    Nogmaals, ik weet niet wat Nintendo van plan is, misschien valt het allemaal wel mee en komen ze gewoon met een ‘normale console’ met een paar extra’s, als ze echt iets revolutionairs gaan doen waardoor ze veel ontwikkelaars gaan afschrikken omdat ze dan geen spellen kunnen porten naar Nintendo’s nieuwe console, dan heb ik er een hard hoofd in.

    Daarbij weet ik nog niet welke console ik als eerste zal kopen… daarvoor weet ik nog te weinig van de nieuwe generatie, maar waarschijnlijk zal mijn keuze gaan tussen de PS3 of/en de Xbox 2.

    @tribalme: Succes met je arm… ik weet hoe dat is. :)
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2005
  17. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Het spellen aanbod op de verschillende consoles zal toch de doorslag geven welke de beste console is.
     
  18. tribalme

    tribalme driver

    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    0
    dank u ;)
     
  19. starboard

    starboard gameslover

    Berichten:
    76
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens een artikel op anandtech één van de top websites rond hardware staat een artikel over de cell processor. Bij het lezen echter kwam ik dit tegen:
    'Cell’s architecture is similar to the next version of Microsoft’s Xbox and upcoming PC microprocessors in that it is heavily multithreaded. The next Xbox will execute between 3 and 6 threads simultaneously, while desktop PC microprocessors will execute between 2 - 4. The problem is that while Xbox 2/360/Next and the PC will be using multiple general purpose cores, Cell relies on more specialized hardware to achieve its peak performance. Cell’s SPEs being Altivec/VMX derived is a benefit, which should mean that the ISA is more familiar to developers working on any POWER based architecture, but the approach to development on Cell vs. development on the PC will literally be on opposite ends of the spectrum, with the new Xbox somewhere in between.'
    met andere woorden de cell processor zal niet zo veel verschillen van de cpu in de xbox 2.
    andere citaten:
    'According to TeamXbox, it is looking quite likely that the CELL processor and the processor that will be seen in the Xenon will be very similar'

    'In conclusion, the processors will be essentially the same chip, but with a slightly different arrangement or processors. They will most likely run at similar speeds as well, thus ruling out the idea that the PS3 will be far beyond the Xenon. It may end up being slightly more powerful, but using the same architecture, I don't see how it can possibly be anything too much better.'

    met andere woorden de cell zal misschien iets sterker zijn maar heel wat moeilijker om te programmeren.
     
  20. mutantemile

    mutantemile The Pub's Barman

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    44
    ik vind niet dat de twee met elkaar te vergelijken zijn, ps3 wordt speciaal voor het gamen terwijl xbox nu net zo goed een computer op de markt zou kunnen zetten
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina