Zomerse week en dan live gaan met de xbox en ook de ps2 (dat is nu een maal hier in huis zo) is vragen om problemen. Toch gedaan. We kozen eerst voor de ICS oplossing. Na wat trial and error met allerlei instellingen en veel naspeurwerk in forums bleek de eindhobbel enkel nog de firewall te zijn. Wat poorten en adressen vrijgeven en zowel de xbox als de ps2 waren in de lucht. Ondertussen al veel gelezen over het tweaken van het modem, MTU instellen etc… Om het kort te maken. Als je de aanschaf doet komt het over als een plug en play verhaal. Zo wordt het in ieder geval gebracht. Nou.. mooi niet.
Nu zijn de xbox en de ps2 live… maar toch hebben we een andere oplossing moeten kiezen. Er staat nu een router. De problemen ontstonden toen ik unreal of mechassault wilde gaan spelen. Een download was nodig… en dat lukte dus niet. En nog steeds niet. Weer de forums langs en contact opgenomen met de helpdesk van xbox. Niet echt een oplossing aangereikt. De xbox direct aansluiten op het modem. We hebben nu eenmaal een PC (internet, forums) een ps2 en een xbox. En dat moet allemaal tegelijk aaan de slag kunnen.
En dan de ps2…. Geen enkel probleem. Geen downloads, direct kunnen spelen. Gewoon levels naar de memory stick kunnen downloaden. Bij de router oplossing alles op automatisch en gewoon gaan met die…..
Bij de xbox moesten we toch weer de dns instellingen handmatig aanmaken. Een wat meewarige blik van de ps2-er in huis was mijn deel als xbox eigenaar. Er is hier geen doorlopende oorlog aan de gang. We vergelijken alleen maar en geven elkaar complimenten als het zo uitkomt. In dit geval gaat het compliment uit naar de ps2, hoewel je toch wat aan de console moet vastschroeven (screw and plug and play).
Gelukkig heeft onze ps2-er een ruime kennis op netwerk en pc gebied en kan hij de schijnbare oplossingen die op de forums worden aangereikt eruit filteren.
We komen er wel uit denk ik. Maar weer naar de forums en proberen de (werkende) oplossing boven water te krijgen over downloaden van een content. Of even afwachten tot microsoft toch misschien eens even kijkt hoe sony dat allemaal voor elkaar heeft gekregen? Een echte console oplossing om via het intranet tegen elkaar te spelen.
Gewoon plug en play is toch de wens van elke klant. Nu heb ik een aanbieding gekocht (live set met spel) om goedkoop live te kunnen gaan. Ondertussen al een router erbij en wellicht ook nog een ander modem. Het zal wel niet compatibel zijn. Zo krijg ik toch weer het pc-gevoel terug en heb ik zeker geen koopje.
En de ps2-er heeft zoveel moeite gedaan om mij toch het console gevoel aan te praten… en zit ik nu toch meer met een pc opgescheept die er uit ziet als een console?
Reacties welkom… ook de oplossing voor het download probleem.
Gegevens:
- HCC net met ADSL (basis)
- Alcatel Speed Touch Home modem
- Edimax router
Laatst bewerkt: 23 aug 2003