Xbox teveel afhankelijk van MS als game-developer?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Rox, 27 apr 2004.

1. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    In huize Rox is het vakantie, een ideaal moment dus om de xbox weer overuren te laten draaien 8). Ook maar weer eens wat gegamed op de PC. En daar startte ik Rise of Nations op. En ook daar kwam dat scherm van Microsoft Game...... En toen bedacht ik mij eens: Bijna alle toppers voor de xbox worden uitgegeven/gemaakt door MS zelf.

Wat vinden jullie daarvan? Is dit een goede of een slechte zaak? Heb ik gelijk of loop ik weer eens te overdrijven :+

Noem alle toppers voor de xbox maar eens op, weet zeker dat iig 75% ervan van MS komt. Ik noem: Halo, PGR en PGR2, Top Spin. Fable en Sudeki worden ook uitgegeven door MS. Toppers die niet van MS komen zijn volgens mij schaarser: KoToR, DTM 1 en 2, Splinter Cell en Rainbow Six

En we weten hoe het langzaam minder gaat met Nintendo, volgt de xbox dezelfde route, of is er nog een weg terug?

2. gamer2003

gamer2003 xbox

Leuk Bevonden:
    0
    Heb je denk ik wel gelijk in, maar bij Nintendo is het niet anders. Het maakt mij eigenlijk ook niet zo veel uit door wie een spel word uitgegeven, als ie maar goed is. Het voordeel van Microsoft als uitgever voor de xbox is dat het spel niet op andere consoles uitgegeven word.

3. Furies

Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    6
    Zolang de games goed blijven heb ik er geen problemen mee. Maar commercieel gezien zou het beter zijn als ook veel andere uitgevers 'toppers' voor de Xbox maken. Dan staat de Xbox steviger in de markt.

4. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Ik denk niet dat MS bezig blijft met geldschieten. Er zullen toch ook eens zelfstandige projecten van de grond moeten komen, anders gaat het op een gegevenogenblik toch bergafwaarts met het kwaliteitsaanbod lijkt me...

5. player

player fly like a chicken

Leuk Bevonden:
    0
    het is nu eenmaal een feit dat ''Mr Gates'' een monopoly positie heeft en dus de touwtjes in handen heeft, de mensen met het meeste geld in hun zak, hebben nu eenmaal het meeste macht en een stap voor (in deze maatschappij welteverstaan!)

en het is niet een kwestie van; ''een goede of slechte zaak'' het is zoals het is; hier kan ook niets aan worden gedaan...tenzij iedereen massaal weigerd ''microsoft produkten te kopen'' maar dat zie ik (nog) niet gebeuren...

6. Ko3N

Ko3N Winterswieker

Leuk Bevonden:
    0
    Wat maakt het uit :D. Zolang er maar goeie games op de xbox blijven komen vind ik het wel best. Of zie ik dat weer verkeerd ?

7. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Dat zie je niet verkeerd Ko3n, alleen bekroop mij gisteren ineens het gevoel dat MS natuurlijk niet maar games kan blijven ontwikkelen, er moet ook initiatief komen van de andere ontwikkelaars/uitgevers. Want op zich was er weinig mis met de dreamcast, maar waarom flopte die dan toch? En ook de Gamecube is nog maar een schim van wat nintendo vroeger aan consoles had.

8. Benson

Benson Kriepkriep

Leuk Bevonden:
    7
    Uuhm... Mr Gates heeft die touwtjes bij MS allang niet meer in handen volges mij...
    Het kost MS ontzettend veel geld om die spellen te ontwikkelen. Dat vinden ze zelf ook niet fijn maar doordat het zoveel geld kost om de spellen uit te geven is het voor de ontwikkelaar zelf niet te betalen, en daarom zijn ze toch een beetje gedwongen bij MS aan te kloppen. Om de xbox toch een overlevingskans te geven zal MS wel geld moeten blijven steken in het uitgeven van (kwalitets)spellen. Als de xbox populairder is zal MS lang niet meer zoveel spellen gaan uitgeven als nu het geval is, ben ik bang.

Laatst bewerkt: 27 apr 2004
  9. lapdog

lapdog Master of Disaster

Leuk Bevonden:
    1
    Het komt er dus op neer dat ontwikkelaars zelf het geld niet kunnen ophoesten om spellen uit te geven en derhalve bij MS aankloppen. Maar dat betekend dus niet dat ontwikkelaars niet voor The XBOX willen ontwikkelen.

10. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Das waar, foute formulering van mij :9, ik bedoelde hetzelfde als wat jij zegt

11. Pre-Doxium

Pre-Doxium Zalazar LM

Leuk Bevonden:
    1
    uh rox zolang mensen vertrouwen hebben in onze xbox dan blijft hij nog makkelijk een paar jaartjes bestaan, denk je niet?:)

12. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Dat denk ik ook wel, maar met zulk soort dingen moet je altijd overdrijven om leuke reacties los te krijgen :) Ik denk ook wel dat de xbox overleeft, maar het viel me ineens op :9

13. sgaapy

sgaapy Professioneel Grazer

Leuk Bevonden:
    0
    Ubisoft brengt de laatste tijd ook veel goede games uit op de Xbox. Bij IGN kan je goed zien iid waar de meeste games van jezelf worden developed, bij mij was het altijd MS tot ik SC2 kocht die zorgde dat het ubisoft werd.

14. Rox

Rox Marketing 2.0..

Leuk Bevonden:
    2
    Maar dat is volgens mij ook een van de weinige uitgevers (naast MS) die goede games uitgeeft. En dat was juist het probleem waar ik doelde. Het zijn er veel te weinig die veel en goede games uitgeven op de xbox

15. Sheex

Sheex Exordium

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan mij alleen maar neerleggen bij wat er eerder gepost is.
    Het maakt mij helemaal niets uit wie een game uitbrengt - tenzij het 3DO is,
    God.. - zolang het maar een goede game is. En dat is iets waarin de Microsoft-stal
    onderdoet voor veteranen als Nintendo en Sony.

Daarnaast hebben we Tecmo!

16. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    Ja, je hebt wel gelijk, maar bij Nintendo is het helemaal erg. En bij de ps2 eigenlijk ook. En alle andere toppers komen bijna altijd op alle consoles uit. Maar we hebben nog rainbow six 3, half life 2, Doom III, Full Spectrum Warrior... die komen niet van microsoft.

17. Sheex

Sheex Exordium

Leuk Bevonden:
    0
    De PlayStation 2 heeft bergen en bergen met titels van third party developers..
    Kilometer hoge bergen, wel te verstaan! En vergeet Tecmo niet, alhoewel ze niet
    lang meer titels voor Microsoft uit zullen brengen.. (Tecmo brengt altijd uit voor
    de krachtigste hardware, en met de komst van de next-next generation consoles..)

18. Dodgie

Dodgie Beat me up Scotty

Leuk Bevonden:
    10
    Tja, ik heb deze thread op het eerste gezicht gewoon links laten liggen, maar vanochtend bedacht ik me nou zo, wat zijn nou eigenlijk de first-party ontwikkelaars voor Microsoft & de Xbox?
    Bungie? Grotendeels wel, maar Halo is ook uitgebracht op de PC, en of dat met Halo 2 gaat gebeuren.. Wie weet, na een lange tijd..?
    Big Blue Box(BBB)? Volgens mij wel toch? Was Fable niet hun eerste titel? Er is alleen 1 ding wat me zorgen baat; een quote uit de off. Fable faq:
    Currently? Wat dus zou kunnen betekenen dat Fable naar verloop van tijd, net als Halo, ook wordt geport naar de PC? Hmm..

Tecmo.. Mag je tecmo eigenlijk wel rekenen tot de first party ontwikkelaars? Als de PS3 sterker (qua hardware) is dan de Xbox 2, dan is het 'dag dag Tecmo'. Maar gezien Microsoft zo gericht is de sterkste next-gen console te maken, weet ik nog niet precies hoe ik daar over moet denken.
    En dan Climax.. De ontwikkelaars van MotoGP 1&2 en momenteel Sudeki. Ze brengen weliswaar wel Xbox exclusive games uit (sudeki), maar ze ontwikkelen ook voor alle andere platvormen, ze zouden de Xbox kunnen laten vallen wanneer ze maar willen.

Bizarre creations ook. PGR2 als (zeer goede) Xbox Xclusive, maa daar houd het niet op, ok zij hebben games ontwikkelt vor andere platvormen. Maar gezien het succes van PGR2 zie ik ze de Xbox nog niet snel laten vallen.

Dus hier mijn vraag: Wat zijn nou eigenlijk de echte first party ontwikkelaars v/d Xbox?

19. bary_nl

bary_nl Longhorn

Leuk Bevonden:
    1
    Je vergeet Far Cry nog.

20. Ruttyx

Ruttyx Oh inverted world

Leuk Bevonden:
    5
    er is nog steeds onduidelijkheid over op welke consoles Far Cry verschijnt... Waarschijnlijk niet alleen op de xbox.

Deel Deze Pagina