Ik ben PS2 fan, en daar heb ik mijn redenen voor ... Om hier ff een goeie discussie te openen zal ik uitleggen WAAROM de PlayStation"2 DE console wordt en de Xbox nooit ...
Ten eerste kijken we naar de specs ... Ik zal het in een taal houden die iedereen kan begrijpen.
De Xbox maakt gebruik van een (nou komt het, opletten!) PENTIUM 733 MHZ processor. Deze techniek is al lang achterhaald ... Pentium heeft zijn tijd gehad. Ik heb thuis bijvoorbeeld een AMD Athlon 600 Mhz staan, en die is al SNELLER !! Hetzelfde met de PS2. De Emotion Engine is geavanceerder en zeker minimaal net zo snel als de Xbox.
Het gaat namelijk niet om het aantal MHZ'zen, maar om het aantal floating points per seconde die de processor kan berekenen. Dit is bij de GameCube het hoogst en bij de Xbox het laagst. (de PS2 zit er dus tussenin). De PS2 mag dan gebruik maken van een 300 MHZ CHIP maar door de bouw van de processor is minimaal net zo snel dan de Pentium 733 processor van de Xbox.
Grafisch ... Ok, grafisch is de Xbox IETSIE(!) sterker dan de PS2, maar (hier komt het weer) dat is op een TV scherm AMPER, of zelfs NIET te zien. Tenzij je allebei de consoles op een computermonitor aansluit zul je een klein verschilletje zien. Dus ook hier is de Xbox NIET BETER.
Ok, ik ben dan ook wel weer zo eerlijk om toe te geven dat de Xbox beter geluid heeft. Als het op sound aankomt verslaat de Xbox de PS2 simpel. Maar dat mag ook wel, want de console komt 2 jaar later uit.
Genoeg over de specs ... Het gaat bij een console namelijk niet alleen om de specs, maar voornamelijk om de games. En juist op dit gebied zal de PS2 (misschien ook de cube ...) de Xbox de grond in stampen. Net zoals Sony het voordeel had op de PSX, zullen er ook voor de PS2 de meeste spellen komen. Er is al een gigantische line-up spellen bekendgemaakt waar de Xbox niet tegen op kan. De PS2 zal weer de meeste spellen krijgen met de meeste diepgang en de meeste verschillende catogoriën spellen. (racing, shooters, enz)
Heb je thuis een PC staan (een pc boven de athlon 500 of een pentium 3 700) koop dan geen Xbox. De Xbox maakt gebruik van dezelfde technieken als een PC en je zult dus vele overeenkomsten ontdekken. Waarom zou je dus geld uitgeven aan een Xbox als je alles op een PC kunt spelen. Want BIJNA alle Xbox spellen zijn er ook op pc ... Ja, oke, natuurlijk heeft de Xbox wat exclusieve spellen, maar die kun je op 2 handen tellen. En DAAR koop je dus geen Xbox voor naar wij dachten ...
Als ik jullie was (maar dat ben ik niet) zou ik een keuze maken tussen de PlayStation"2 en den Nintendo GameCube. DIT zullen de 2 consoles krijgen met de meeste games (vooral PS2). GameCube is weliswaar sneller dan PS2, maar toch blijft het een Nintendo die vooral gericht is op de jongere generatie. Waar je van houdt ligt aan jou ...
GameCube zal ik waarschijnlijk ook gaan aanschaffen, maar zolang mijn PC nog heel blijft komt de Xbox er bij mij niet in !
En wat de software betreft (heb ik van profesionele pers ook gehoord) -> "De Xbox zal het zonder de steun van Japanse consumenten (!!!) maar ook de Japanse developers (!!!!!!!) niet halen."
PS2 rulezzz (en NGC misschien ook)
Laatst bewerkt: 29 jul 2001