Dan heb je er logischerwijs twee besteld slimpie
Eentje er af halen...
Nee hoor, als je een normale TV hebt, dan hoef je je nooit zorgen te maken over het inbranden. Inbranden is van toepassingen op Plasma TV's en projectie TV's en heeft nog eens niets te maken met 50 of 60 herz maar met het inbranden van bijvoorbeeld menu's als je tig uren achter elkaar speelt.
50 of 60 herz is de frequentie van de beeldverversing. Amerika wordt 60 herz gebruikt in lagere resolutie, in europa 50 herz in hogere resolutie. Mar in europe kun je ook de hogere resolutie met 60 herz afspelen op 'normale' televisies van de laatste 10 jaar of meer. Als je TV dat niet kan, dan wordt het beeld zwart/wit geloof ik, verder gebeurt er dan niets.
(het voordeel is overigens dat het mogelijk wordt voor spellen om op 60 (30) frames per seconde te draaien in plaats van 50 (25). Het nadeel is dat als je europese spellen gemaakt op 50 afspeelt je een framedrop krijg om de zo veel seconden. Maar alle spellen van tegenwoordig is dit niet het geval.
Als je halo hebt op je oude Xbox kun je dit zien. Speel het spel op 50 herz en het is perfect, speel het op 60 herz en je merkt dat het stabiel af en toe een schokje geeft, dat is omdat de beeldverversing twee keer het zelfde beeld ververst. Maar goed dat is nu niet belangrijk meer, aangezien spellen nu standaard 60 herz zijn en alle TV's dat makkelijk aankunnen.
Met een LCD wordt dat weer irrelevant aangezien die weinig tot niets met herzen en verversingen te maken heeft en gelimiteerd wordt door de verversing van zijn lcd korrels en niet de beeldverversing in de console. Het zou eventueel uit kunnen maken bij een plasma of projectietv, waarbij als je 60 herz hebt er meer ingebrand wordt dan bij 50 herz, maar wederom, die nieuwe plasma\s en projectietv hebben daar minder last van en het is een nonissue als je daar bij nadenkt en niet 12 uur achter elkaar gamed op die specifieke tv's.
Laatst bewerkt: 11 jul 2006