1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sticky XBW film van de maand (Coherence)

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Hybrid, 20 apr 2014.

  1. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Dan heeft de film je wel geraakt zoals bedoeld ;)
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.514
    Toen was ik inderdaad 2. 8)
     
  3. Conscience

    Conscience Mr. Fahrenheit

    Berichten:
    2.406
    Leuk Bevonden:
    54
    Net gezien, heel goede film. Film boeit ook tot en met het einde, maar sommige stukjes vond ik wat kort door de bocht. Mikkelsen speelt ook weer ontzettend goed.

    8,9
     
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    hoeft toch niet? De ervaring kan zonder vermaak toch ook een meerwaarde hebben. Wellicht geeft het een stukje inzicht over bepaalde zaken. Iets wat veel mensen met Jagten bijvoorbeeld hebben en ik duidelijk niet :+

    Irreversible is bijvoorbeeld ook een film die voornamelijk een negatieve toon heeft. Ik vond het echter een bijzonder goede film die op treffende maar heftige wijze laat zien hoe een bepaalt drama kan gebeuren.
     
  5. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik vind het juist mooi als je een film verlaat en deze je nog bezig houdt en aan het denken zet. Daarnaast loopt deze film helemaal niet depressief af. Scandinaviërs zijn juist erg sterk in films waarin conflicten tussen mensen of families worden uitgediept.

    Tijd geleden al gezien, maar hele sterke film.
     
  6. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Kijk, een maand is eigenlijk wel te lang hoor....
    De meesten hebben de film al gezien en de discussie is gaan liggen. Nu gebeurt er hier een halve maand niks. Kunnen we niet om de halve maand een film kiezen ofzo?
     
  7. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik moet hem nog kijken. Geen tijd nog gehad.
     
  8. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Ik moet het ook nog bekijken. De reden dat de discussie er al direct was, kwam omdat een aantal de film al gezien hadden recent ;)
     
  9. Siemenn

    Siemenn pee es vee

    Berichten:
    7.883
    Leuk Bevonden:
    444
    Gisteravond ook maar Jagten gekeken. Pfff, prima film en Mads speelt echt gruwelijk goed weer. Ik ben niet van het geven van punten, maar was een erg sterke film.

    Ik zat de hele film geplakt aan de televisie. Had 'm met m'n vriendin gekeken en die moest zelfs een traantje wegpinken toen
    er een baksteen door het raam gegooid werd en Fanny dood lag voor de deur.

    .. wat een klote scène was dat. :'-(
    Sowieso vond ik de hele film best heftig.

    Ik vraag me overigens wel af ..

    Wat zou er gebeurd zijn in die laatste tijdsprong naar het 'feest' van de jachtakte van Marcus? Lucas komt daar binnen en iedereen begroet hem vriendelijk. Zou het gesprek met Theo wat veranderd hebben? Ik had zo'n einde niet verwacht, ik dacht dat de film zo'n gitzwart, verschrikkelijk eind zou krijgen.

    Het einde met..

    Dat iemand op hem schiet, vind ik ook klote. Kreeg je net het gevoel dat het weer een stukje beter ging, komt die scène..

    Poeh poeh, top film!
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2014
  10. Obscure Thing

    Obscure Thing Active Member

    Berichten:
    1.026
    Leuk Bevonden:
    142
    Maar die scene in die kerk is toch wel het toppunt, ijzingwekkend goed _O_
     
  11. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Film gekeken en kan Kevf's reactie nu wel plaatsen. Ja het plot ging wat snel, maar ik vond het echter totaal niet storend. Het was duidelijk waar het over ging en wat het doel was. Ik snap alleen niet waarom Mads (wat was zijn naam in de film :+?) niet gewoon tegen iedereen verkondigde dat hij het niet had gedaan. Vond dat echt heel vreemd. Zo van "ja maar hoe denk jij erover?" ipv zeggen "Fuck jullie met dat snelle oordelen. Ik heb niks gedaan, klootzakken".

    Daarnaast begreep ik ook niet helemaal de beweegredenen in de scenes in de kerk en supermarkt en de laatste scene.

    Wel echt een hele goede film en precies zoals Killamonkey het beschreven heeft. Aanrader en daarom een 8/10. Er hadden best wat dingen beter gekund, maar de film laat wel een heel gevoelig onderwerp zien en doet dit met overtuiging. De acteerprestaties waren ook erg goed.
     
  12. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Jagten

    Net gezien. Vond hem best indrukwekkend. Gevoel van machteloosheid en oneerlijkheid. Kreeg echt langzaam haat tegen het dorp.
    Tuurlijk waren die mensen misschien iets te simpel in het denken. Zelfs als Klara zegt tegen haar moeder dat er niks is gebeurd wimpelt ze dat af als je wilt er niet meer aan terugdenken. Zit wel een kern van waarheid in dat er gelijk een heksenjacht ontstaat en ook aardig actueel is. Ik bedoel tegenwoordig kan je als man bijna niet meer in het onderwijs werken ofzo. "Politieonderzoek" was ook wat vreemd en was er misschien niet echt. Maar uiteindelijk blijft de algemene gevoel van de film veel meer hangen dan misschien wat te snelle plot en rare politieonderzoek

    De vraag blijft alleen waarom zeiden alle kinderen hetzelfde? Dan hebben we nog die kelder en de gast op het einde van de film met de gun. Dat laatste kan ik wel een beetje begrijpen. Ook al ben je vrijgesproken van zoiets echt vrij ben je nooit meer want er zal altijd wel iemand zijn die het niet gelooft en ben je nooit echt vrij van beschuldiging. Oftewel je bent altijd nog een target.

    8.7/10
     
  13. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Dat vond ik ook vreemd ja.

    En onderwijs kan wel hoor ;) crèches etc echter bijna niet meer. En tbh zou je dat denk ik ook niet willen. Zoals in de film ook naar voren kwam dat het zelfs verdacht wordt dat je met kinderen mee naar huis liep en zo. Lijkt mij echt verschrikkelijk om zo behandeld te worden
     
  14. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Omdat je kinderen van die leeftijd heel makkelijk woorden in de mond kunt leggen met suggestieve vragen.
    Het is voor mij al weer een tijdje terug dat ik 'm gezien heb, maar vond 'm extreem indrukwekkend.
    Het is een heksenjacht waarin volwassen de oogkleppen op hebben. Zoals ik hierboven al zegt zijn kinderen op die leeftijd makkelijk te manipuleren en krijg je de antwoorden die je wil. Het ontkennen van het kind later in de film (zeggen dat het allemaal niet is gebeurd) past vervolgens niet meer in het beeld van de ouders. Dat wordt dus genegeerd.
    Ik vond het een heel realistisch beeld schetsen van een (actueel) maatschappelijk probleem.
     
  15. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Hmm nee ging mij echt meer om de andere kinderen.
     
  16. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Kan me zo even niet de scene voor de geest halen. Maar zoals ik al zei, kan je een hele groep kinderen de antwoorden laten geven die je wilt horen.
     
  17. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Het was dat opeens alle kinderen een kelder beschreven die er nooit was en dat ze overal details van hebben gegeven.

    Dat vond ik erg raar.
     
  18. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    [yt]KPgpRw9tiuM[/yt]

    En zo zou dat dus ook (kunnen) zijn gegaan met een hele groep
    Zoals hier ook al vaker is gemeld ontwikkelt het plot zich vrij snel waardoor bepaalde details niet worden uitgewerkt. Wil echter niet zeggen dat ze onrealistisch zijn. Misschien wel te weinig belicht.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
  19. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat is idd goed mogelijk. Maar dat hadden misschien dan even moeten laten zien. Of iets van het onderzoek. Dan was het misschien iets duidelijker geworden.
    Wilde de poilitie dat of was het gewoon toeval etc.
     
  20. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    In mijn beleving wilde de regisseur een beeld neerzetten van een klein akkevietje dat in no-time explodeert tot iets gigantisch.
    Dit wordt veroorzaakt door de vooringenomen volwassenen in de film (politie, leraren, ouders, gemeenschap)
    Zij weten maar al te goed wat er is gebeurd, zoeken hierbij de bevestiging bij een manipuleerbare groep (kids) en verliezen de waarheid daarbij volledig uit het oog.

    Dat is hoe ik de film in ieder geval beleefd heb.

    De minder belichte (maar wel belangrijke) details kon ik daarbij zelf wel invullen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2014

Deel Deze Pagina