Nederland heeft even geen zin om zich bezig te houden met de ramp in Pakistan. Zo kopten de kranten deze week. "Oja, dacht ik. Er is een ramp in Pakistan." "Ohja", dacht ik. "Er is een ramp in Pakistan."Er is een ramp in Pakistan dit had je al gezegd en dat is zo'n beetje alles wat ik er over wist. Een aardbeving geloofde ik, al kon het ook een overstroming of windhoos zijn. Ik geef toe, ik had geen idee wat zich zoal afspeelt in dat andere deel van de wereld. Er worden cijfers gegeven van 50.000 doden. Echt, ik kon me er niets bij voorstellen. "Echt"... Staat een beetje gek, is meer spreektaal. Haal dat 'echt' weg.De ramp was tegen de die tijd al 3 weken oud. En morgen, dat is woensdag 26 oktober ’05 2005, is het inzamel dag. Men gaat geld doneren voor Pakistan en ik ben één van die mensen die aan de andere kant van het telefoongesprek zit. Mijn taak is duidelijk, noteer de donatie in het systeem en bedank donateurs voor hun contributie. Het zou triest zijn om zonder kennis van zaken hieraan vrijwillig deel te nemen
Het grootste probleem rond Pakistan is dat er geen mooie beelden zijn van de ramp. Geen scheurende grond waar hele dorpen in verdwijnen, geen omvallende kerken of in elkaar stortende wolkenkrabbers. Bij de Twin Towers zagen we tenminste nog twee vliegtuigen in de gebouwen vliegen, in Enschede zagen we vuurwerk ontploffen en in Atjeh zagen wie we die golf hele wijken wegvagen. Daar konden we tenminste iets mee. We bleven op in de hoop Op in de hoop? Gekke zin. dat er weer een amateurfilmer was met spannend materiaal.
“De situatie in Pakistan, na de aardbeving is erger dan die in de in India na de tsunamie tsunami”, zo meldde de coördinator van noodhulp van de VN. Kofi Annan waarschuwt voor een tweede massale sterftegolf in het rampgebied, en uit statistieken blijkt dat er 3 miljoen mensen dakloos de winter in moeten gaan. Om misverstanden te voorkomen, in Pakistan kunnen in sommige plaatsen vooral s’nachts 's nachts en vooral in het betreffende rampgebied de temperaturen wegzakken tot ver onder nul graden Celsius. Uit diverse opiniepeilingen en zogenaamde polls op het internet blijkt al gauw dat Nederland niet bekend is met wat er allemaal gaande is in Kasjmir. Ook voor te stellen is dat men gewoon rampen moe is. "Ook voor te stellen is"? Gekke en volgens mij onjuiste zinsconstructie.
Op tweede kerstdag vorig jaar, vond er een ramp in Atjeh plaats, vrijwel iedereen was vrij die dag. Bijna iedereen zat voor de tv die dag, en blijkbaar waren er velen in een goedgeefse bui. Want de inzamelingsactie voor giro 555 bracht zo’n 207 miljoen euro op. Ook wereldwijd was de betrokkenheid met slachtoffers na de tsunamie groot. Het ingezamelde geld voor de gevolgen van die vloedgolf is tot op de dag van vandaag nog steeds niet uitbesteed.Even een inhoudelijke reactie: geef hier een bron voor, want dit is wel een behoorlijke 'statement'. Ik geloof er iig niks van eigenlijk, sorry.
De VN zei eerder 235 miljoen euro nodig te hebben om wat te kunnen beteken voor Pakistan, daarvan zijn slechts 35 miljoen euro toegewezen. Waarschijnlijk is men de rampen beu, velen denken al genoeg te hebben gegeven aan goede doelen voor de komende tijd, die trend spiegelt zich ook af andere fondsen. De feel-good factor lijkt voor het gros bevredigd te zijn. Media heeft hebben een leidende rol in de opinieschets over deze ramp voor de bevolking "voor de bevolking" is een beetje overbodig. De beelden van de ramp zijn al lang aan alle tv-omroepen gepresenteerd. Het is nu aan hen wat ze ermee doen. Tot op heden ziet geen enkele omroep meerwaarde voor de kijkcijfers om in deze periode, wanneer velen aan het werk zijn, de beelden ten koste van andere zendtijd aan de massa te laten zien. Pakistan wordt gewoon door omstandigheden aan de kant geschoven, “sorry”. Inhoudelijke reactie: niet echt mee eens, is ook voor de TV-actie gneoeg in het nieuws geweest.
In Pakistan is 97 procent van de bevolking moslim, en daar zijn ook mensen bij die tot voor kort luidkeels verkondigden dat het duivelse westen zosnel "zo snel", met spatie mogelijk richting vagevuur dient te worden gestuurd. De president van de Pakistaanse Islamitische republiek wees ook op grond van religieuze conflicten uit het verleden hulp van Hindoe India af. Veel interne hulp voor slachtoffers na de ramp word wordt niet geboden in Pakistan. Islamitische overtuigingen zijn ook niet bijzonder gunstig in de slachtoffer hulp, een van de kernwaarden in de Islam is het accepteren van leed dat Allah je oplegt. Verder is het buitenlands vertrouwen in de regering van Pakistan ook niet groot. Veel positieve gevlogen komen hier niet uit voort voorde nu talloze gewonden en lijdende slachtoffers van de aardbeving.
Enkele lichtpuntjes zijn misschien toch nog te zien. Zo geeft de Wereldbank Pakistan 391 miljoen euro als hulppakket beschikbaar. Paul Wolfowitz, president van de wereldbank, acht de omvang en de beangstigende gevolgen van de aardbeving in Pakistan werkelijk onvoorstelbaar. En de Nederlandse Hockeyers hockeyers, zonder hoofdletter organiseren binnenkort een benefietwedstrijd voor Pakistan. Verder komt er ook een uiteindelijk een TV-actie, waar mijn aandeel dus ook in zit. een uiteindelijk?
De betrokkenheid van Nederland zal zich morgen wel uitwijzen, maar misschien is het dan voor sommige al veel te laat hoeveel mensen weten nu dat de ramp zich al acht oktober had plaatsgevonden. Gekke zin, let op punten en komma's. En had = heeft.
Wadiem Seminsky
beoordeling please
Deze tekst is rap geschreven spelfouten nagelaten_0/
Klik om te vergroten...