En ik ga ook even een reactie geven ..
Ten eerste, niets is gratis. Ook dit netwerk en al die hardware en al die mankracht om het te beheren moet ook ergens van betaald worden. Men verwacht dat dit van extra content gaat komen. Dan is eigenlijk de vraag, wat voor content? Kleine uitbreindingen of verschillende groter levels of circuits die eigenlijk ook in het eindproduct hadden moeten zitten?
Uitgevers klagen steen en been wat betreft de gestegen ontwikkelingskosten. Het achteraf leveren van extra content is een perfecte manier om deze kosten de baas te blijven en om zo extra centen te verdienen. Het blijft speculeren hoe dit precies gaat uitpakken. Een uitgever kan in ieder geval bezuinigen op de volgende wijze. Heel eenvoudig voorbeeld, een level kost een maand om te ontwikkelen. Eigenlijk hoort het volledige spel 12 levels te hebben maar dit duurt te lang. Men brengt dan het spel op de markt met 8 levels en voor de overige levels mag je daarna elke maand fijn extra betalen. Beetje hetzelfde idee waar Half Life heen gaat met zijn 'episodes'. Men heeft het erover dat de inkomsten moeten komen uit content, die inkomsten haal je echter niet uit content die een paar miezerige euro's kost.
Dat is heel nobel ware het niet dat afzonderlijke uitgevers vrij zijn om een bedrag te vragen voor de online service. Denk aan MMO's en dergelijke. Dus voor die ene toffe online game zou je wellicht gewoon kunnen dokken. Een goed voorbeeld is World of Warcraft, dan betaal je gewoon abonnementskosten. Wat ik hier vervelend aan vind is dat er dan een situatie kan ontstaan dat je voor meerdere van dit soort spellen abonnementjes hebt lopen. Stel een abonnementje kost 5 euro per maand. Een klein bedrag maar dat maakt zo'n game al meteen duurder dan de hele online service van 'die ander'.
Beetje vreemde uitspraak. Sinds wanneer is men hiervoor afhankelijk van Apple? Klinkt alsof men de kat uit de boom keek en simpelweg wachtte totdat de markt rijp was voor dit soort diensten. Ik krijg sterk het idee dat men met de PS3 een apparaat wil neerzetten om hun internationale distributie netwerk wat betreft allerhande content te ondersteunen. Of dat nou games zijn, film, muziek, trailers etc etc, dat maakt niet uit. Het gaat om digitale content in de breedste zin van het woord. Het gaat niet meer om games, het gaat om een universeel multimedia apparaat dat geschikt is om hun digitale cyberworld tot ver in de toekomst te dragen.
Een hele interessante uitspraak. Het was al enige tijd de vraag of Sony zelf het online gebeuren zou ondersteunen of dat men dit over zou laten aan de afzonderlijke uitgevers. Uit de bovenstaande uitspraak blijkt dat de uitgever hier weer voor verantwoordelijk kan zijn, net zoals bij de PS2. Of we hier blij mee moeten zijn is een tweede. Bij Microsoft bestaat zo'n uitzondering alleen in de vorm van EA. Het is nou eenmaal een feit dat de servers van EA niet altijd even lekker werken terwijl het normale netwerk van Microsoft dan als een speer gaat. En dat verhaal over die duizenden cell processoren. Klinkt allemaal erg leuk maar zoveel CPU's kosten a. veel centen, b. vreten enorm veel stroom en c. passen nooit allemaal in 1 server. Dus nu de ontwikkelkosten zo gestegen zijn is men ook genoodzaakt zelf een server park in te richten met alle bijhorende kosten? Dan heb ik het nog niet eens over de vereiste bandbreedte voor zo'n dienst. Hmmmmm, something does not add up ..
De consument heeft al enige tijd geen moeite met de aanschaf van betaalbare, kleine content. Dus waar Kutagri het over heeft? Misschien toch het level-up verhaal waar ik het over had? De term 'content' valt helaas te breed te interpreteren.
Uiteindelijk heeft iedereen een 1080p HDMI HDCP 42" tv thuis staan verbonden aan een 1Ghz netwerk. Zelfde soort uitspraak ..
Meneer vergeet supersnelle ADSL4+ verbindingen, verbindingen die lang niet overal de komende jaren beschikbaar zullen zijn. Wellicht leuke gedachtengang voor de PS4 maar laten we ons eerst eens concentreren op de PS3 waar we inhoudelijk nog altijd weinig over weten. Al dat misschien dit, misschien dat daar hebben wij gamers nu niks aan. Het wordt een tijd voor keihard feiten.
Een apparaat waarmee je muziek, films en foto's kan bekijken krijg je tegenwoordig al bijna cadeau bij een pak melk in de vorm van een dvd speler. Ik wil nu eens weten wat de PS3 nou echt zo bijzonder maakt. Men lijkt de strijd aan te willen gaan met zowel die andere console, online muziek, film en gaming diensten en tevens de PC. Maar of dit nou de juiste strategie is? We zullen het eind van dit jaar zien. Mijn persoonlijke mening: schoenmaker blijf bij je leest ..
Laatst bewerkt: 12 jun 2006