[Algemeen] Pokémon

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Cookie, 11 jul 2008.

1. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528

Wat is Pokémon?
    Pokémon is een mediafranchise van het internationale bedrijf Nintendo en werd rond 1995 gecreëerd door Satoshi Tajiri. Oorspronkelijk werd het uitgebracht als een duo Game Boy role playing games die met elkaar verbonden konden worden. Pokémon is sindsdien uitgegroeid tot de op een na meest succesvolle game-franchise ter wereld, na Super Mario.

Het spel is sinds 1999 verkrijgbaar in de Benelux, en is nog steeds zeer populair onder vele lagen van de jeugd.

Alles bij Pokémon draait om de verschillende wezens, die Pokémon genoemd worden. Er zijn 493 verschillende wezens. Dit aantal is in de afgelopen jaren regelmatig gewijzigd. De originele spellen begonnen met 150 (later 151, door de toevoeging van Mew) wezens. Bij het verschijnen van de Metal generation spellen, kwamen hier 100 Pokémon bij, wat het totaal bracht op 251 wezens. Na het verschijnen van de Advanced generation spellen, zijn er nog eens 135 toegevoegd. De 4e generatie, die op 27 juli 2007 in Europa verscheen bracht het totaal op 493 wezens.

In de verschillende Gameboy spellen reis je door een land met een karakter, heb je Pokémongevechten met andere trainers, vang je Pokémon met behulp van Pokéballs. Het is de bedoeling dat je tijdens je reis ook nog enkele tegenstanders uitschakelt, en de 8 gyms (op Gold/Silver/Crystal 16) verslaat. Het eind van je reis wordt voltooid door de Elite Four uit te dagen, en hiervan te winnen. Behalve in Gold/Silver/Crystal; daar moet je de Elite Four uitdagen op het midden van je reis en het eind van je reis wordt voltooid door Red scale te bemachtigen.

De Spellen

Gameboy Spellen
    Er zijn al diverse Pokémon spellen verschenen voor de Gameboy. Deze zijn in te delen in enkele generaties.

Color generation
    Deze serie bestaat uit 4 spellen, die, als ze gespeeld werden op een Game Boy Pocket, slechts in één kleur waren.

Pokémon Red (Pokémon Rood)
    Pokémon Green (Pokémon Groen, Deze versie is de voorloper van de Amerikaanse blue. Amerika dacht dat de kleur blauw beter zou verkopen dan groen. Ook zijn er veel geheimen en legendarische pokémon anders. Pokémon groen was alleen verkrijgbaar in Japan.)
    Pokémon Blue (Pokémon blauw)
    Pokémon Yellow (Pokémon Geel)

Metal generation
    Deze serie bestaat eveneens als de Colour generation uit 3 spellen, die als ze gespeeld werden, volledig in kleur waren. Echter, de manier hoe de omgeving eruit ziet is niet sterk veranderd, maar wel opgeknapt.

Pokémon Gold (Pokémon Goud)
    Pokémon Silver (Pokémon Zilver)
    Pokémon Crystal (Pokémon Kristal)

Advanced Generation
    Deze serie is ook weer te verdelen in twee delen, een aantal nieuwe spellen, en een aantal remakes

Nieuwe spellen
    Deze serie bestaat net zoals voorgaande series weer uit 3 spellen, die grafisch volledig zijn vernieuwd, en waarin veel speltechnieken onder hand zijn genomen.
    Pokémon Ruby (Pokémon Robijn)
    Pokémon Sapphire (Pokémon Saffier)
    Pokémon Emerald (Pokémon Smaragd)

Herziene versies
    Er zijn in de stijl van de nieuwe spellen Ruby, Sapphire en Emerald ook remakes gemaakt van Pokémon Red en Blue. Deze hebben een naamverandering ondergaan en enkele inhoudelijke verandering, en zijn daarna op de markt gebracht.
    Pokémon Fire Red (Pokémon Vuurrood)
    Pokémon Leaf Green (Pokémon Bladgroen)

Semi-3D Generation
    Momenteel zijn er nieuwe spellen uitgebracht, die op 18 september 2006 in Japan uitkwamen, en in Amerika op 22 april 2007. In Europa zijn de spellen op 27 juli uitgekomen maar ze waren tegen de regels in in sommige winkels al verkrijgbaar vanaf midden mei 2007.

Pokémon Diamond (Pokémon Diamant, niet te verwarren met het oudere onofficiële Diamond)
    Pokémon Pearl (Pokémon Parel)
    Pokémon Platinum (Pokémon Platina, komt in Japan uit eind 2008, in Europa waarschijnlijk eind 2009/begin 2010)

De overige Pokémon spellen

DS-spellen
    Pokémon Ranger
    Pokémon Mystery Dungeon: Blue Rescue Team
    Pokémon Link!
    Pokémon Dash
    Pokemon Explorers of Time
    Pokemon Explorers of Darkness

Game Boy- en Game Boy Advance-spellen
    Pokémon Pinball
    Pokémon Pinball Ruby/Sapphire
    Pokémon Trading Card Game
    Pokémon Trading Card Game 2
    Pokémon Puzzle Challenge
    Pokémon Mystery Dungeon Red Rescue Team
    Pokémon Leaf Green/Fire Red
    Pokémon Pikachu

Nintendo 64-spellen
    Pokémon Stadium
    Pokémon Stadium 2
    Pokémon Snap
    Pokémon Puzzle League
    Hey You, Pikachu! (Alleen in Japan en de Verenigde Staten)

GameCube-spellen
    Pokémon Colosseum
    Pokémon XD: Gale of Darkness
    Pokémon Channel
    Pokémon Box

Wii-spellen
    Pokémon Battle Revolution
    Pokémon Ranch

Overige spellen
    Netbattle
    Shoddybattle
    Competitor

De tekenfilmserie
    De Animé van het spel Pokémon, gewoonweg Pokémon genoemd, volgt de avonturen van de jongen Ash Ketchum uit Pallet Town, die Pokémon meester wil worden. Hij was te laat om uit een van de drie starter Pokémon te kiezen (Charmander, Squirtle en Bulbasaur), dus kreeg hij een Pikachu toegewezen.

De tekenfilmserie bestaat al uit veel seizoenen, waarbij Ash reist door de verschillende regio's: Kanto, Johto, Hoenn en Sinnoh. In Kanto en Johto draagt hij dezelfde kleding. In Hoenn heeft hij echter een andere outfit. En in Sinnoh draagt hij weer een andere outfit.

Pokémon is in Nederland te zien op Jetix en in België op VT4.

De serie staat ook bekend onder deze namen:

Pokémon: Indigo League (Seizoen 1)
    Pokémon: Orange Islands (Seizoen 2)
    Pokémon: The Johto Journeys (Seizoen :cool:
    Pokémon: Johto League Championship (Seizoen 4)
    Pokémon: Master Quest (Seizoen 5)
    Pokémon: Advanced (Seizoen 6)
    Pokémon: Advanced Challenge (Seizoen 7)
    Pokémon: Advanced Battle (Seizoen 8)
    Pokémon: Battle Frontier (Seizoen 9)
    Pokémon: Diamond & Pearl (Seizoen 10)

De Films
    Buiten de Animé en de Gameboy- en kaartspellen zijn er nog volledige speelfilms die al uit zijn of nog moeten komen.

Pokémon De Film: Mewtwo tegen Mew (1999) - (Pokémon the First Movie: Mewtwo Strikes Back)
    Pokémon 2: Op Eigen Kracht (2000) - (Pokémon 2000: Power of One)
    De terugkeer van Mewtwo (2000) - (Pokémon: Mewtwo Returns)
    Pokémon 3: In de greep van Unown (2001) - (Pokémon 3: Spell of the Unown)
    Pokémon 4Ever (2002) - (Pokémon 4Ever: Celebi, Voice of the Forest)
    Pokémon 5: Helden (200:cool: - (Pokémon 5: Heroes: Latios and Latias)
    Pokémon 6: Jirachi, Droomtovenaar - (Pokémon 6: Jirachi: Wish Maker)
    Pokémon 7: Doel Deoxys (2005) - (Pokémon 7: Destiny Deoxys)
    Pokémon 8: Lucario en het Mysterie van Mew (Engels: Pokémon 8: Lucario and the Mystery of Mew)
    Pokémon 9: Pokémon Ranger en de Tempel van de Zee (Engels: Pokémon 9: Pokémon Ranger and the Temple of the Sea)
    T.B.A. - (Engels: Pokémon 10: The Rise of Darkrai)

De CD's
    Pokémon 2BA Master
    Pokémon: The First Movie
    Pokémon: The First Movie Original Motion Picture Score
    Pokémon World
    Pokémon The Movie 2000
    Pokémon The Movie 2000 Original Motion Picture Score
    Totally Pokémon
    Pokémon 3: The Ultimate Soundtrack
    Pokémon Christmas Bash
    Pokémon X: Ten Years of Pokémon

De Kaarten
    In 1999 groeide Pokémon, toen al een grote rage, uit tot een wereldwijd geprezen ruilkaartspel dat tot op de dag van vandaag door duizenden mensen verzameld en gespeeld wordt. Het draait om het gevecht met Pokémon om als eerste alle 6 'prijzen' op te pikken. Die zogenaamde prijzen zijn 6 kaarten die face down (voorkant naar onder) neergelegd worden aan het begin van het spel. De speler die als eerste alle 6 prijzen heeft opgepikt wint. Een andere manier om te winnen is door als laatste speler over te blijven met kaarten in je deck. Als een speler geen kaart kan trekken aan het begin van zijn/haar beurt(de 'Draw Fase') dan verliest die speler het spel.

Er zijn 3 soorten kaarten: Pokémon, Energy en Trainer. De Pokémon zijn natuurlijk waar het spel om draait: zij bevechten elkaar en laten je prijzen nemen. De Trainers zijn kaarten die je Pokémon helpen te winnen of die je helpen de juiste kaarten te trekken. Energy zijn de kaarten die je nodig hebt om je Pokémon te laten aanvallen of om ze zich terug te doen trekken. Er zijn daarnaast nog onderverdelingen in ieder van deze 3 types: je hebt geëvolueerde Pokémon en basis Pokémon, je hebt Stadium, Supporter en Item Trainers, je hebt basis Energy en speciale Energy.

Net als in de videospellen zijn de Pokémon onderverdeeld in types, in het kaartspel is dit echter niet zo uitgebreid (bijvoorbeeld: ijs en water zijn 1 type: water). Er zijn zo 9 elementen/soorten: Wit/common, Blauw/water, Bruin/gesteente, Rood/vuur, Geel/elektriciteit, Groen/gras, Paars/Psychic, Grijs/metaal en Zwart/donker. Iedere soort heeft haar eigen sterkten en zwakten tegenover andere soorten ("Weakness" en "Resistance"). Er zijn echter nog 3 soorten energie kaarten, dit zijn: Darkness Energy, Metal Energy en Rainbow Energy. Deze kaarten zijn niet basic en hebben meestal een extra effect.

First generation
    Base Set
    Jungle
    Fossil
    Base Set 2
    Team Rocket
    Gym Heroes
    Gym Challenge

Second generation
    Neo Genesis
    Neo Discovery
    Southern Islands
    Neo Revelation
    Neo Destiny
    Legendary Collection
    Expedition
    Aquapolis
    Skyridge

Third generation
    EX Ruby and Sapphire
    EX Sandstorm
    EX Dragon
    EX Team Magma vs Team Aqua
    EX Hidden Legends
    EX FireRed & LeafGreen
    EX Team Rocket Returns
    EX Deoxys
    EX Emerald
    EX Unseen Forces
    EX Delta Species
    EX Legend Maker
    EX Holon Phantoms
    EX Crystal Guardians
    EX Dragon Frontiers
    EX Power Keepers
    Fourth generation
    Diamond & Pearl
    Mysterious Treasures
    Secret Wonders
    Great Encounters
    Majestic Dawn
    Legends Awakened

Met dank aan Wikipedia

2. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Er was nog geen thread van...

3. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    vraagje ...... als het mag

waarom vind jij het juist helemaal de SHIT ?

4. Gallardo

Gallardo De vrolijke strijder

Leuk Bevonden:
    0
    Shit man ik wil hier niet weer verslaafd aan worden :+ Ik was een paar jaar geleden nog webmaster van een site hierover. En ben er gelukkig helemaal vanaf inmiddels. Speelde de spellen echt elke dag en wel uren lang..

Netbattle en Shoddybattle (en competitor of zoiets..) zouden ook genoemd kunnen worden in de eerste post. Is wel leuk spelen op de pc tegen elkaar via internet.

Laatst bewerkt: 11 jul 2008
  5. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Sommige mensen worden nou éénmaal nooit ouder :) En ik heb nou al in 3 klassen stage gelopen, groep 7,3 en 1/2, en het is nog steeds een hype. Dus voor mij is het ook nooit weggegaan denk ik... De series op tv kijk ik niet meer en dat is nu eindelijk eens saai geworden maar de laatste tijd ben ik weer een beetje bezig met de kaarten en natuurlijk blijven de spellen ook nog steeds opnieuw uitkomen.

6. Metal Mark

Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    454

Loopt dat serieus nog steeds :eek:? Dat had ik echt niet verwacht, dacht dat het nu wel afgelopen zou zijn met Pokemon kaarten. Ik weet wel Cookie dat je jaloers bent op mijn Charizard 8).

Mooiste kaart die ik heb is nog wel de Rainbow Energy ''Special Energy Card'', met holo. Dies de bom :cool:

7. Duke_Jay

Duke_Jay Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Heb Pokemon Blue en Silver echt helemaal grijs gespeeld, letterlijk honderden uren gespeeld. Heb een tijdje geleden Diamond gehaald, maar die heb ik toch wel minder gespeeld in vergelijking met Blue en Silver, maar toch aardig wat tijd in gestoken. (Ongeveer 50 uur) Met de kaarten heb ik alleen geruild, de TV-serie heb ik nooit gekeken, die vond ik maar saai en eentonig, de films waren wel geinig, maar heb er maar een stuk of 3 gekeken.

8. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga mijn pokemon-kaarten ook eens opzoeken... Ben benieuwd welke ik nog heb.

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik keek in 1998 al pokemon 8)

Was geloof ik 1 van de eerste want het was nog totaal onbekend. Als mijn, toen pasgeboren zoon, wakker werd dan gaf ik hem de fles en zette de tv aan waar dan vaak Pokemon op was :9

Mijn zoon speelt nu zelf Pearl op de ds. Kan er zelf niet echt veel mee.

10. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Weet nog wel dat ik als 10 jarige een half uur naar die kaart heb lopen staren toen ik hem uit het pakje haalde :+

Voor diegene die denken dat je verzameling nu 100den dollars waard is. Dan moet ik je helaas teleurstellen :+ De normale kaarten zijn haast niks waard nu.

11. Mr M NL

Mr M NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je vergeet de NDS spellen:

Pokemon Pearl
    Pokemon Diamond
    Pokemon Rangers
    Pokemon Explorers of Time
    Pokemon Explorers of Darkness

Volgens mij heb ik nog ergens een map liggen met alle 251 eerste pokemon kaarten compleet. Straks maar eens zoeken. :cool:

En het mooie is ook dat geen een ouder iets van de kaarten snapt maar de pakjes wel aanschaft voor nog steeds 3.99 per pakje. Ter informatie ik sta in een Intertoys :) En de kaarten vliegen de toonbank over.

Laatst bewerkt: 11 jul 2008
  12. HEMAw0rst NL

HEMAw0rst NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wow cookie jij had tijd te veel:eek:
    Ik zag zelf laatst een flits van pokemon en kwam erachter dat de stemmen van James en Meowth veranderd waren, deed me toch wel pijn:'-(

13. Dark Miracle

Dark Miracle Guest

Hé, die Pichu uit de startpost heb ik nog van vroeger. Glimmend welteverstaan. :+

14. Hezzel

Hezzel Peace in my Panties

Leuk Bevonden:
    1
    ik pokemon niet gewoon voor jongetjes van 7 jaar?

15. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Spellen stonden er al bij. Heb de "hoofd" spellen eerst genoemd en later pas alle extra spellen. En 4 euro? :eek: Dat is dan wel het voordeel dat het destijds nog in guldens was.

Ik ook niet. Ik pokémon alleen voor mezelf :+

Sommige collecties worden trouwens wel eng...

16. Kortestier

Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    121
    Cookie je bent 20 man! Je gaat je toch niet bezig houden met Pokemon. 8) Wat mij betreft, ik ben 8 jaar geleden gestopt met pokemon. :+

17. Marciiano

Marciiano Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Jezus Cookie X die laatste post van je met die collectie van iemand is echt niet normaal gewoon jeetje ik ben weer sinds een maandje terug begonnen met het sparen van kaarten heb al 1 waardevolle ertussen zitten van 20 euro.

18. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Zolang het niks kost is het wel leuk om te doen.

Wat voor soort kaarten? Alleen de Majestic Dawn of ook anderen?

Weet iemand toevallig wat de verschillende "borders" betekenen. Normaal gesproken zijn deze geel maar dit verschilt ook vaak. Hierboven is hij bijvoorbeeld weer Holo...

19. Joene90

Joene90 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Was vroeger 8 gulden ;)

20. Marciiano

Marciiano Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Wat voor soort kaarten? Alleen de Majestic Dawn of ook anderen?

Weet iemand toevallig wat de verschillende "borders" betekenen. Normaal gesproken zijn deze geel maar dit verschilt ook vaak. Hierboven is hij bijvoorbeeld weer Holo...[/QUOTE]

Ik wil van alle soorten gewoon kaarten krijgen en een mooie collectie zien te krijgen. Dus deze is dan van Majesctic Dawn, maar wil ook nog wel de echte begin kaarten van toen het net uit kwam hier in Nederland.

Deel Deze Pagina