1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Muziek]Hiphop/Rap [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Modder-Eter, 28 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430

    Hiphop/Rap​


    We zijn inmiddels al weer aanbeland bij deeltje 5. Hier kunnen we lekker praten over alle hiphop die NIET nederhop is, want daar is een ander draadje voor. Veel plezier met het genieten en praten over de DJ Premiers en de Cunninlynguists tot de Kool Keiths en MF Dooms.

    Wat houdt deze muziekstijl in?

    Hiphop (ook wel geschreven als hip hop of hip-hop) is een culturele beweging, vooral bekend als muziekstijl. Ze is ontstaan in de jaren '70 van de twintigste eeuw in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk The Bronx, die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en Latino's.

    Ontstaan

    Hiphop is niet alleen maar een vorm van muziek maken, maar gaat veel dieper dan dat. Het is een manier om de samenleving een spiegel voor te houden (maar niet altijd). De hiphopteksten gaan vaak over dingen die fout gaan op onze aarde (en in de getto's), of over het leven van de hiphopper. Hiphop is een krachtige cultuur en heeft er voor gezorgd dat de onderklasse uit de getto's en andere achterbuurten een eigen stem kregen. Hiphop was onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de getto's, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hiphopcultuur in brede zin.

    Veel mensen denken dat hiphop in de Verenigde Staten is begonnen, maar dat is het niet: in Brazilië werd de basis voor Hiphop al gevormd; dat waaide over naar Jamaica en uiteindelijk naar de Verenigde Staten waar het door pioniers zoals run DMC is overgebracht op tv. Dit heeft ook een grote invloed gehad op de rapmuziek, voorbeelden zijn: Cypress Hill, Beastie Boys, Wu-Tang Clan, Ice T (bodycount)en Jay-Z.

    Op zogeheten 'block parties' (wijkfeesten) in de jaren 1970 mixen dj's, zoals DJ Kool Herc, met twee kopieën van eenzelfde funk of electro-plaat de drumsolo's (of breakdowns) aan elkaar. Als de breakdown (of break) op de eerste plaat eindigt, mixen ze de tweede kopie erdoor enzovoort. Op deze manier ontstaat een nieuw nummer met enkel drums, waar de dj overheen scratcht.

    De MC (Master of Ceremonies) of rapper is de uitvoerende artiest. Veel artiestennamen van rappers beginnen met "MC" (spreek uit: em-sie). De oorsprong van rappen ligt in het toasten, wat een soort of half zingende praten of alleen praten maar dan in rijmachtige manier opspreken, is over een nummer heen.

    Breakdance en graffiti zijn twee ondersteunende kunstvormen. De eerste is een vorm van dans, de tweede is het maken van visuele kunstwerken met behulp van spuitbussen. Graffiti wordt vaak op muren in de openbare ruimte gespoten, waardoor het ook als overlast beschouwd wordt.

    Bij turntablisme zijn strakke overgangen niet voldoende (zoals bij beatmixen). De technieken (zoals cutting, scratching, spinnen en juggling) zijn hier veel belangrijker. Een vertaling van Turntablism is: ‘one who uses the turntable in the spirit of a musical instrument’ ofwel; ‘iemand die een draaitafel gebruikt in de geest van een muziekinstrument’. De huidige dj-generatie: Mix Master Mike, Jean, Erick-E, DCS, Marco V., Hyped Hendriks en DJ Garry die in de DMC mix tijd zijn begonnen zijn met de acrobatiek op de draaitafel.

    Bron: Wikipedia

    Wat zijn enkele artiesten die aan te raden zijn?

    Er zijn natuurlijk hele bekende artiesten als 50 cent en Eminem, maar daar gaat het in dit topic maar weinig over. Waar we hier vooral voor komen zijn de meer onbekendere, underground artiesten die goede muziek maken. Hier wat artiesten op een rij:

    • Masta Ace
    • Cunninlynguists
    • Brother Ali
    • Atmosphere
    • Vakill
    • MF Doom
    • J Dilla
    • Madlib
    • Nujabes
    • Jedi Mind Tricks
    • Heiruspecs
    • RJD2

    Dit is echter een miniem klein deel van het totale aanbod. Zelfs veel grote namen staan hier nog niet tussen, maar het zijn er teveel om op te noemen. Maar daar is juist deze thread voor, om nieuwe namen te ontdekken of over de bekende namen te kletsen!

    Wat voorbeelden:


    Common - The Light


    Vakill - Serpent & The Rainbow


    Brother Ali - Picket Fence


    MF Doom - Hoecakes


    Wu-Tang Clan - Protect Ya Neck

    Nieuwe startpost is M-E powered

    Het werd weer eens tijd voor een nieuwe draad, dus hier gaan we verder :)
     
  2. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    hehe, eindelijk 8)
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Eindelijk ook van de dopeness af, nu is het een waardige muziekthread.

    Hier de laatste post van het vorige deel:

    en dan gelijk een aanrader van M-E kant:

    Cradle Orchestra - Velvet Ballads
    [​IMG]

    Een nieuw Japans producersalbum met de volgende geweldige tracklist!

    01. Talk it Out feat. Nieve & Jean Curley
    02. All I Want In This World feat. CL Smooth
    03. Mountain Top feat. Aloe Blacc
    04. Live Forever feat. Black Thought (of The Roots)
    05. Bubbles feat. Jean Curley
    06. So Fresh feat. Talib Kweli
    07. Nothin For Nothin feat. CL
    08. Only One feat. Need Not Worry
    09. Jag Jam Jazz
    10. The World Outside In feat. Othello
    11. Cheers feat. Asheru
    12. Food For Thoughts feat. O.C.
    13. Yin Stacks feat. Rakaa Iriscience (of Dilated Peoples)
    14. Velvet Ballads
     
  4. Berrie

    Berrie Nakkie d'r bij?

    Berichten:
    2.791
    Leuk Bevonden:
    0
    Deeltje 5\o/

    En damn^

    ziet er goed uit, thanks:thumbs:
     
  5. Dedemsvaart

    Dedemsvaart redonkulous

    Berichten:
    1.261
    Leuk Bevonden:
    24
    Hmm, ik zit er aan te denken om ff het oude album van Eyedea and Ablilities te kopen.
    E&A heet ie volgens mij.

    Is wel een vet album, kan nergens een download vinden.
     
  6. snIz

    snIz PSN: xSn1z

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    2
    Zo, dat is wel een hele mooie tracklist en een japanse producer. Ik ga hem gelijk checken!
     
  7. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    [​IMG]

    Hij is te vinden! _O_
     
  8. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Zijn er eigenlijk mensen die mij kunnen vinden aan wat goede trip-hop acts? Ik ben bekend met Portishead, Tricky en Massive Attack (waarschijnlijk de drie meest bekende), maar zoek natuurlijk nog meer. Wellicht dat het hier enigszins in de smaak valt, vandaar dat ik het hier even neer zet. ;)
     
  9. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Hier alvast de Modder-Eter review van P.O.S. - Never Better na het album nu al een stuk of 5-6 keer geheel geluisterd te hebben.

    [​IMG]

     
  10. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    Die artwork van dit album is wel dopeness. (ik mis het woord nu al in de titel :+)
    Ik ken het werk van P.O.S. en wist ongeveer wat ik moest verwachten toen ik het album een minuut of 20 geleden voor het eerst opzette. Ik moet zeggen dat het niet echt in mijn straatje past. De man is origineel in zijn sound en de lyrics zijn bovengemiddeld. Toch zit er zoals ME al aangeeft door de sound en teksten nogal een zware ondertoon in zijn muziek. Dit is niet precies iets wat ik echt zoek in mijn muziek. Desondanks hoor ik wel kwalitatief goede muziek en zal ik hier zeker geen onvoldoende voor geven. Maar nog heel veel vaker afspelen na mijn eerste luisterbeurt, dat zal niet gebeuren.

    Die Cradle Orchestra - Velvet Ballads bied me waarschijnlijk meer replayability.
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Nieuwe plaat van Cesar Comanche is er!
     
  12. XD-sense

    XD-sense Active Member

    Berichten:
    377
    Leuk Bevonden:
    2
  13. snIz

    snIz PSN: xSn1z

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    2
    Aanrader, nu eentje van mijn kant. (ME heeft 'm misschien al :p)

    [​IMG]

     
  14. jan_tran

    jan_tran Active Member

    Berichten:
    304
    Leuk Bevonden:
    13
    Sneaker Pimps zou je kunnen proberen, na Becoming X en het lozen van de frontzangeres gingen ze steeds meer een donkere kant op richting van pop naar trip-hop. Zeker eens Bloodsport en Splinter proberen van hun.
     
  15. ArtificialFaith

    ArtificialFaith Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.266
    Leuk Bevonden:
    1.540
    Dj krush, dj shadow, unkle, fluke, sneaker pimps..
     
  16. Pascal

    Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

    Berichten:
    2.545
    Leuk Bevonden:
    57
    DJ Shadow. _O_
     
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    [​IMG]

    Produced by Kno and featuring emcees Natti and Deacon The Villain trading verses about the joys of tainted chocolate products, CunninLynguists‘ “Never Come Down (The Brownie Song)” is the official first single from their forthcoming double release.

    Respectively entitled Strange Journey – Volume One and Strange Journey – Volume Two, both full-length discs will be interconnected efforts dropped within months of each other and built around the concept of touring and travel. Both will feature completely new, original material.

    Previously announced guests for the project include Killer Mike, J-Zone, Khujo Goodie and more.

    Additional details are forthcoming as a video for “Never Come Down (The Brownie Song)”, directed by Kno and Matt Hobbs of Vital Films, will be released 02.23.09 and featured exclusively on MySpace.com.



    En de track:
    http://sharebee.com/5a296289

    _O__O__O_

    Ze gaan toch niet de release van het jaar plek inpikken, he? :+


    Michita - Three is trouwens ook uit:
    [​IMG]
     
  18. harXcore

    harXcore Active Member

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    Eindelijk van de dopeness af, haha.
     
  19. Gryphon

    Gryphon FritsmaN

    Berichten:
    1.148
    Leuk Bevonden:
    1
    Van mij mag die Dopeness wel weer terug in de titel. Oké het was eigenlijk best dom, maar het had zijn charme tenminste.
     
  20. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Wat vinden we hier van jongens? Kan het wat worden.

    [yt]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kDDv6pAbN_U&hl=nl&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kDDv6pAbN_U&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/yt]
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina