zwangerschapsverbod bij zwakbegaafde

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mark145, 1 feb 2005.

1. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    gisteren was bij netwerk dit onderwerp op tv.
    in het kort kwam het er op neer dat zwakbegaafte mensen gesteriliseerd moesten worden omdat ze hun kinderen niet konden verzorgen,en zo naar een pleeggezin moesten.
    en dat het te veel geld aan zorg kost.
    het geeft wel een hoop problemen maar om het verplicht te stellen lijkt me een beetje ver gaan.
    zometeen mogen alleen hoog begaafde nog kinderen krijgen om een suprieure generatie te krijgen.
    dus ik vind dat ze het niet verplicht moeten stellen,maar misschien die mensen beter helpen en uitleggen dat ze het beter geen kinderen kunnen krijgen.
    wat vinden jullie hier van??

2. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Doet me denken aan Nazi-Duitsland.

3. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    mij ook maar het zijn toch echt mensen van uit de tweede kamer hier.

4. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Hihihi, een beetje perspectief is natuurlijk niet misplaatst. Nuance is zo'n schoon begrip :).

Mensen met een iq lager dan 70 worden in onze maatschappij zwakbegaafd genoemd. Deze mensen hebben in het dagelijks leven niet de verantwoordelijkheid die elke volwassene heeft, maar die verantwoordelijkheid ligt bij een voogd (bijvoorbeeld de ouders). Oftewel deze mensen zijn nu al niet beslissingsbevoegd op welke wijze dan ook. Dat geld ook voor kinderen krijgen...het mag maar met toestemming van de voogd. De kans dat je een zwakbegaarfd kind krijgt is aanwezig maar is niet een wet van Meden en Perzen.

Wat verandert jouw stelling dan aan het verhaal? Zwakbegaafde mensen kennenj gewoon affectie, liefde voor andere mensen of gewoon lust. Aangezien een ongelukje in een klein hoekje zit, kan een zwakbegaafd iemand dus best zwanger worden zonder dat daar goedkeuring voor is verleent. Met sterilisatie berijk je precies dit, geen ongelukjes...

5. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Soms kan ik et verschil niet zien hoor en dat meen ik echt.

6. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    In Nazi-Dutsland werden deze mensen ook gesteriliseerd of soms zelfs omgebracht, om precies dezelfde reden als dat ze hier nu voor gebruiken, namelijk geld.
    Ik snap best dat er "ongelukken" gebeuren bij mensen die de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen, maar om het nu te verplichten lijkt me iets te veel van et goede.
    Die mensen in Den Haag zijn echt de kluts kwijt als dit allemaal serieus besproken wordt.

7. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Laten we dan meteen alle politici castreren.
    En Radio 538 dj's.
    Belastinginspecteurs.
    Lelijke mensen.
    Mensen die roken.
    Mensen zonder vaste woon of verblijfplaats.
    Mensen die een hoger level hebben dan ik met Halo 2.
    Jij...

8. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    Zo zwart wit moet je het denk ik niet zien, wat niet wil zeggen dat ik positief sta tov de stelling maar het is naar mijn mening wel een valide discussie die niet perse onder het tapijt moet worden geschoven onder het mom van taboe :).

Sterilisatie kan zowel met medicijnen (tijdelijk) of operatief. Wat is bijvoorbeeld jouw grote probleem om medicinale sterilisatie toe te passen tot iemand een uitdrukkelijke kinderwens uit?

9. Ruud

Ruud Guest

Ik zeg het niet vaak want ik ben d'r zelf niet goed in, maar Glue, zou je je niet ook maar een béétje kunnen nuanceren?

Cole Trickle heeft (op de spelfouten na ;) ) een berg goede punten. Ik denk er zelf toch iets extremer over (ik vind wéten dat je een zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapt kind zult krijgen en toch 't kind nemen egoistisch en wreed) maar dat is de discussie niet.
    Wat ik er van begregen heb vind ik het niet meer dan logisch.

10. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk dat et grote probleem is dat mensen niet gedwongen kunnen worden tot zoiets drastisch. "Baas in eigen buik" was de leus toch? Misschien niet volledig toepasbaar hier, maar het geeft wel weer dat het om het lichaam van een ander gaat waar een wijziging wordt gemaakt en dat kan alleen de persoon in kwestie bepalen imo en niet een ander.
    En natuurlijk een andere discussie is waar ligt de grens zoals High 5 et verwoordt.

Edit

Hierboven genoeg nuance?

Laatst bewerkt: 1 feb 2005
  11. Ruud

Ruud Guest

Als dat persoon niet in staat is om zelf die beslissing te kunnen nemen, wordt die beslissing genomen door iemand die dat wel kan. Het is toch ook mensen beschermen tegen zichzelf?

//edit: jawohl.

12. DesertFox

DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik ben er niet op tegen om het feit dat Zwakbegaafden idd vaak niet kunnen zorgen voor hun kinderen. Keur het wel goed als de voogd er geen bezwaar voor heeft dat zijn/haar zwakbegaafde kind/zorgkind kinderen wil. Het is geen pure dicriminatie maar een voorzorgsmaatregel voor zwakbegaafden die niet snappen wat een kind allemaal met zich meebrengt...

13. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    kleine zijstap ... In Nederland ondergaat bijna elke moeder een vlokkentest als ze zwanger is. Dat is een test om vast te stellen of je eventueel in verwachting bent van een mongolide kind. Als je positief test (wat paradoxaal in de medische wereld altijd slecht is) laat je je aborteren. Dat is in Nederland algemeen aanvaard. Het baas in eigen buik principe.

Waarom aborteren? Omdat wij (de samenleving) van mening zijn dat mongolide (een vorm van zwakbegaafdheid) kinderen/mensen geen kansen maken in deze samenleving. Aborteren wordt gedaan in de eerste maanden zolang het nog een embrio betreft.

Wat Ruud zegt is niet genuanceerd. Een zwakbegaafd iemand hoeft niet een zwakbegaagd kind te krijgen, maar de kans is zeer groot aanwezig. Daarom is kinderen verwekken een zeer lastig onderwerp, wat je misschien maar liever vermijdt. Voor moeder en kind (een zwakbegaafde vader voedt zelden zijn kind op). In die zin is sterillisatie niet zo'n slecht idee. Sex hebben mensen, alle mensen die zich maar niet te zeer lichamelijk of geestelijk beperkt zijn.

Waar het erg lastig wordt is bij grensgevallen. Iemand met een iq van rond de zeventig. Daarbij kan zelfs af en toe de vraag worden gesteld of het vaststellen van een iq wel een beproefde methodiek is. Maar ik wordt erg lang van stof :).

Laatst bewerkt: 1 feb 2005
  14. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Ik gun deze mensen de kans een kind te krijgen als ze daar ook echt in staat voor zijn. En in veel gevallen zijn deze mensen niet in staat. Maar nu vroeg ik me af, als 2 gehandicapten mensen een kind krijgen, is de kans dan niet heel groot dat dit kind ook gehandicapt is? Als dat het geval is wordt het natuurlijk nog moeilijker ':'-( Gedeelde ouderschap lijkt me een beter idee.

15. Glue

Glue The Great Cornholio

Leuk Bevonden:
    2
    Tuurlijk moet je deze mensen beschermen, maar wat is het doel en waar ligt de grens.
    Ik vraag me ook af om hoeveel incidenten het zijn op jaarbasis. Als et echt een enorme probleem is kan ik de discussie wel begrijpen, maar als et iets is wat uit de duim wordt gezogen van een of andere kamerlid, voor redenen die niet echt duidelijk zijn verzet ik mij er wel tegen.

16. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat ze voordat ze een kind krijgen minstens in staat moeten zijn om voor zichzelf te zorgen, als ze dat niet kunnen vind ik ook niet dat ze een kind 'horen' te krijgen.

17. Ruud

Ruud Guest

En nu voeren we een discussie (over details) met nogal beperkte informatie.
    Waar zeg ik dat dan?

Btw, ik las 'in verband met', werd het nogal een kromme zin ;)

18. High 5

High 5 _/_/_/

Leuk Bevonden:
    1
    Het lukt deze samenleving niet eens om mensen te beschermen tegen anderen... Laat staan tegen zichzelf.
    Bovendien is het mijn ervaring dat mensen meestal over zichzelf praten als ze het hebben over "iemand die dat wel kan" en dat vind ik heel eng.

Laten we het eens heel dicht bij huis houden:
    We hebben hier moderatoren die telkens weer beslissen waar de lezers van dit forum tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.
    Opsomtopics, verkeerde draad, draad bestaat al, onderwerp niet serieus, onderwerp niet geschikt, onderwer...zucht.
    Vertel me nu eens of het jou niet eens is overkomen dat je dacht "Hela, leuk onderwerp" bij het zien van de 10 laatste topics op de homepage om er bij het klikken achter te komen dat een moderator de draad heeft gesloten vanwege een of andere -voor jou- suffe reden?
    Welnu, gefeliciteerd! je bent zojuist in bescherming genomen tegen jezelf.

Dan heb ik nog niet eens over de keren dat een gast in dit forum gewoon onheus wordt bejegend door een moderator.
    (Ja ja, het komt echt voor. Moderatoren zijn ook maar gewoon mensen)

In bescherming genomen worden tegen jezelf is soms gewoon verpakte terreur.
    En het ergste is nog wel dat het slachtoffer van al die goede zorgen niet eens recht heeft van spreken.

19. Ruud

Ruud Guest

Waar haal je dat nou weer vandaan? En omdat ze volgens jou niet in staat zijn mensen tegen elkaar te beschermen, moeten ze ook meteen maar niet proberen iemand tegen zichzelf te beschermen? Lekkere redenatie...
    Verder heb ik het helemaal niet over mezelf, flame niet zo.
    Belabberd voorbeeld. We hebben het hier over mensenlevens, hele sterke emoties en véél geld. Niet over een puber die op z'n pik is getrapt dankzij 'n ander z'n menselijke trekjes.
    Al was het waar; wat een nutteloze opmerking. Wat wou je hier mee zeggen/wat is je punt?
    En nu noem je ze al weer 'slachtoffers'. Wie is het slachtoffer wanneer een zwakbegaafte niet in staat is een kind op te voeden?

20. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    Kromme zin inderdaad. Edit _O_ .

@high 5

Geen idee waar jouw vergelijking op gebaseerd is maar problemen kan je altijd melden in het daarvoor bestemde forum :). http://forum.xbw.nl/forumdisplay.php?f=7

De vergelijking begrijp ik niet.

Deel Deze Pagina