1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote mondharmonica topic

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door thedutchterror, 28 jun 2005.

  1. thedutchterror

    thedutchterror Noobienoobienoobie

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien er een tijdje geleden een grote gitaartopic was gestart dacht ik laat ik eens een mondharmonicatopic starten aangezien ik er niet zo lang geleden een heb aangeschaft en nog niet echt weet hoe ik moet beginnen:) weet iemand misschien een site zoals powertabs voor de gitaar, waar je mondharmonica kan leren spelen?
     
  2. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    Hmmm dat is lastiger te vinden van tabs. Ik heb zelf 2 mondharmonica's maar ben er al een tijdje niet meer mee bezig. Je kunt zoeken op "mouth harp songs" ofzo, er zijn wel sites van nl.

    edit:
    Oh wacht, dat is een mondharp. Een mondharmonica is een blues harp in het engels! :+
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2005
  3. roedos

    roedos Active Member

    Berichten:
    283
    Leuk Bevonden:
    0
    handig topic, want ik wil zelf binnenkort ook dit stukje kunst leren te bespelen. Alleen kan je ergens in een winkel of op het internet informatie vinden over hoe je zo'n ding moet bespelen, want ik weet niet echt hoe ik dit mezelf kan leren...
     
  4. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Het moet niet gekker worden :9
     
  5. thedutchterror

    thedutchterror Noobienoobienoobie

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja dat vroeg ik me ook af want het is anders denk ik onmogelijk om zon ding te leren bespelen:)
     
  6. Barcode

    Barcode je moet toch wat...

    Berichten:
    1.421
    Leuk Bevonden:
    0
    hahaha zinloze topics te over tegenwoordig:p ook al lijkt het kunnen bespelen van een mondharmonica egt prachtig8)
     
  7. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    De mondharmonica klinkt voor sommigen als een speelgoedding, maar in de bluesmuziek is het toch echt een gerespecteerd dingetje!
    Ik kan er zelf wel een klein beetje mee, na aanwijzingen die ik op internet heb gevonden, ik zal wel weer eens even op zoek gaan. :)

    edit:
    Kijk eens even:
    http://davegage.com/tipsstuf/songs.html
    http://www.harptab.com/bluestab.shtml
    http://www.bigroadblues.com/harp/basics.shtml

    Hier moet je het even mee doen. :+
    Mijn advies is: leer één eenvoudig liedje, en oefen die net zo lang tot je hem zelf kan uitbreiden met leuke loopjes en uithalen en improvisaties enzo.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2005
  8. T!jg3rn00tj3

    T!jg3rn00tj3 Active Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1
  9. thedutchterror

    thedutchterror Noobienoobienoobie

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    THX vo de reacties ik ga ze eens bekijke:) zelf heb ik ook wat gevonden waardoor ik Merily we roll along in 5 minuten heb geleerd:) http://www.bluesharp.ca/lessons/lesson1.html daar staat hoe je CDEFGAB speelt en als je weet dat Merily we roll along E D C D E E E D D D E E E E D C D E E E D D E D C C en als je dan ook het liedje in originele versie kent dan is die heel makkelijk:)
     
  10. Ecnelis

    Ecnelis Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    yeah! Ik had er over nagedacht om een topic over mondharmonica's te starten, maar ik dacht 'lol, dat speelt toch niemand' ^_^
    iig, ik speel ook mondharmonica, maar niet via site's ofzo, leer het mezelf wel aan. Gewoon dingetjes naspelen enzo. What's left of the flag van flogging molly, die melodie is wel makkelijk
     
  11. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Echt niet. Mondharmonica is een van de makkelijkste instrumenten om te leren bespelen, mits je een beetje muziekkennis hebt.

    Ik speel nu denk ik anderhalf jaar mondharmonica en ik heb het mezelf in een paar maanden aangeleerd. Natuurlijk zijn er een aantal technieken en trucjes (zoals het benden van een toon) die wat lastiger zijn om aan te leren, maar over het algemeen is monharmonica leren niet moeilijk.

    Het belangrijkste om te weten als je mee wilt spelen met een nummer is de toonsoort van dat nummer. Voor een blues in G heb je bijvoorbeeld een harp in C nodig, voor een blues in E een harp in A, enz. Kijk je naar het akkoordenschema dan is de opzet van een blues altijd hetzelfde. Een standaardblues in E gaat bijvoorbeeld zo:

    Code:
    | E | E | E | E |
    | A | A | E | E |
    | B | A | E | B |
    Maar drie akkoorden. Een bluesharp is diatonisch, daarmee kunnen slechts bepaalde tonen - in een bepaalde toonsoort - worden geblazen. Bij een harp in A vorm blazen een A-akkoord en zuigen een E-akkoord. Hiermee kun je alle variaties die in een standaard bluesschema voorkomen maken en eigenlijk vrij eenvoudig soleren. Je moet alleen weten wanneer je moet zuigen en wanneer je moet blazen, maar dat is een kwestie van gevoel en veel oefenen.

    Ik zweer zelf trouwens bij het merk Lee Oskar:

    [​IMG]

    Kwalitatief erg goede monharmonica's, profmusikanten zweren er ook bij. Heeft plastic reeds in plaats van hout die makkelijker te vervangen zijn als ze stuk gaan. Ongeveer 30 euro per stuk, en spelen erg fijn.

    Leuk topic :)
     
  12. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Ik heb 1 liedje van ons pap geleerd, daarna heb ik mezelf alles aangeleerd, zonder websites of boeken ofzo. Stelt echt niks voor. Gewoon een simpel deuntje in je kop zetten en net zolang proberen tot je het kan.
    Ik had trouwens meer moeite met sinterklaasliedjes dan andere soort liedjes :+
    We hebben er thuis een stuk of 10, elk formaat (nou, niet elke maar van klein tot groot) en 1 chromatische. Ook een heel kleintje, 1 centimeter groot ofzo. Leuk als sleutelhanger en nog bespeeldbaar ook :D
     
  13. thedutchterror

    thedutchterror Noobienoobienoobie

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een C van hohner of zoiets:) was ook rond de 30 Euro met plastic ipv hout kennen jullie een aantal liedjes waar mondharmonica in voorkomt, want na pianoman en four horsemen houd het bij mij wel zo'n beetje op:)
     
  14. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Skik - Op Fietse :) Erg leuk nummer voor een C harp :)

    Ik heb zelf ook een C van Hohner gehad, maar daarvan zijn de reeds stukgegaan waardoor ik de hele harp kon weggooien :mad:

    Zal binnenkort nog wel eens neuzen door mijn collectie om te kijken of er nog leuke liedjes zijn voor een C-harp :)
     
  15. kippensoepje

    kippensoepje Active Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook aant nadenken om er eentje te gaan kopen, maar welke toonsoort raden jullie aan ?
     
  16. Phantom X

    Phantom X Active Member

    Berichten:
    922
    Leuk Bevonden:
    0
    Awesome zo een wil ik ook alleen weet ik niet waar ik het moet kopen in Rotterdam. Handig dat je hem ook aan je sleutels kan hangen en is die kleine ook zo goed als een grote mondharmonica?
     
  17. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Wow, dit topic heb ik lang niet meer gezien :eek:

    Tja, welke toonsoort is heel erg afhankelijk van welke nummers je wilt gaan spelen. Een harp in C is denk ik wel het meest gebruikt, zit qua toonhoogte ook lekker in het gehoor. Dat betekent echter wel dat je alleen met nummers die in G geschreven zijn (of sommige nummers in C als je er creatief mee om kunt gaan) kunt meespelen. Een harp in A is trouwens ook een redelijk veelgebruikte toonsoort.

    Ik heb nu zelf bluesharps in A, B, Bb, C, D, E en G. In de band waar ik in speel gebruik ik de bluesharp voor twee nummers, in de akoestische formatie waar ik ook in speel voor meerdere nummers. Erg leuk instrument om te bespelen, en niet moeilijk!

    Edit:

    Nee, zo'n kleintje zal alleen voor de lol zijn. Voor een fatsoenlijke mondharmonica heb je gewoon een bepaald formaat nodig, om elk vakje (afzonderlijke tonen) afzonderlijk te kunnen bespelen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2007
  18. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    Hee dit topic leeft ook weer \o/

    Ik kan er nog steeds geen kont van. :cool:
    Maar ben't wel met DW aan dat het behoorlijk makkelijk te leren is.
     
  19. FuriousFreak

    FuriousFreak April 29

    Berichten:
    256
    Leuk Bevonden:
    0
    Lol had dit topic hier nooit verwacht :D


    Mijn vader heeft het jaren lang gespeeld toen hij nog leadzanger was van een Bluesband. Heeft nog een stuk of 15 harps en versterkingsapparatuur liggen.

    Een maand of 2 geleden wou ik het ook wel proberen, heb toen een harp gekregen + een intructieboek. Maar na 2 weken had ik al geen zin meer om te oefenen... :+
     
  20. FRISTY

    FRISTY Active Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0

Deel Deze Pagina