Hier kun je terecht voor hulp met The Elder Scrolls IV: Oblivion, een open-ended free roaming role-playing game sinds begin 2002 in ontwikkeling bij Bethesda Softworks. Zit je ergens vast, kom je er niet meer uit of kun je iets niet vinden, vraag het dan hier! Deel 1 van de helpthread vind je hier. Als je een vraag hebt over de vele quests in de game, kan je in het Quest draadje. Voor degene die geen idee hebben waarrond deze game draait: Neem een kijkje in de volgende threads: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=81687 De startpost is voorzien van basic info. http://www.elderscrolls.com Officiële site van de game. Screens, diaries, eerste in-game boeken, skills en attributes. http://www.oblivionicus.org De unofficial Oblivion FAQ. Hier staat alles, weliswaar in het engels, wat over de game geweten is. Er wordt veel gespeculeerd, maar de info die van de werkelijkheid afhaakt, zal ongetwijfeld in de nabije toekomst worden aangepast. http://xbox360achievements.org/content/view/88/107/ Alle 50 Oblivion achievements. Voor degene die in het bezit zijn van Oblivion: Lees diagonaal de volgende FAQ die bestaat uit vragen die vroeger vaak werden gesteld en/of in deze thread al vaak werden gesteld: V: Hoe een skill verhogen? A: Je skill kan je verhogen door hem simpelweg veel te gebruiken, door training te kopen van een trainer of door bepaalde boeken te lezen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Hoe een attribute verhogen? A: Train de skills die van dat attribute afhangen (bv. de skill ‘heavy armor’ hangt af van de attribute ‘endurance’). Als je 10x een skilllevel bent gestegen met willekeurige skills, zal de game teken geven dat je moet slapen om vervolgens wakker te worden met een algemene level-up. Je level zal niet alleen gestegen zijn, maar je mag ook nog eens 3 attributes aanduiden die je wil doen stijgen. Als je bv. 4x ‘heavy armor’ hebt doen stijgen alvorens je level up, krijgt ‘endurance’ nu een ‘extra bonus’, namelijk een ‘2x’ bonus, waarbij hij i.p.v. 1 attribute punt verhoogt, er 2 verhoogt. Train dus veel 1 bepaalde skill, zodat je na je level-up een dikke bonus krijgt op het attribute waaraan die skill vasthangt. (Moeilijk uit te leggen, maar erg simpel in-game) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Hoe werkt het skillsysteem en welke skills moet ik kiezen voor mijn speelstijl? A: In Oblivion is er een kleine wijziging in het skillsysteem. Nu kies je bij character creation 7 ‘major skills’ en worden alle andere skills automatisch ‘minor skills’. Ieder ras heeft vaste skill bonusen in het begin van de game (check goed de stats bij character creation). Als je je dus wil concentreren op marksman (boogschieten), en je hebt geen specifieke raskeuze voor ogen, neem dan een ras dat standaard een bonus heeft in die skill. Je neemt dus het best een Wood Elf (+15 marksman) en in extremis een Dark Elf (+5 marksman). Check de handleiding voor alle skillbonusen. Alleen major skills bepalen je level. Stijg 10 major skilllevels en je zal in het algemeen 1 level stijgen. Jammergenoeg hebben de minor skills niet als gevolg een algemene level-up. Let dus op welke 7 major skills je kiest bij character creation, want dat zijn degene waarop je je logischerwijze zal (moeten) focusen in je avontuur. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Waarom gaat mijn character zo traag vooruit? A: De snelheid van je character hangt af van je speed attribute. Krik deze attribute omhoog door de skills te verhogen die ervan afhangen. (Athletics, Acrobatics en Light Armor) TIP: Als je bijna nooit stealth/sneak gebruikt (linker thumbstick button ingedrukt houden), ga dan naar options en zet ‘always run’ op ‘yes’. Nu zal je i.p.v. stappen altijd lopen. Je maakt weliswaar meer geluid. (Dit was zo bij Morrowind, ik heb geen idee of het ook bij Oblivion mogelijk is) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Hoe werkt het spellsysteem? A: Hoe casten? Cast when used: je cast een spelleffect met een wapen. Cast when strikes: je schiet met je handen/staf het effect af op je vijand, bv: vuurbal. Constant effect: als je een amulet/ring draagt met een spell effect als constant effect, dan zal zolang je het voorwerp draagt, je character voortdurend door een bepaald effect worden beïnvloedt. Bv: resist fire damage constant effect => je zal constant deels immuun zijn tegen vuur aanvallen. Op welke manier kan een spelleffect worden gecast? Cast on touch: je moet recht voor je target staan, en dan je spell casten. Bv: cure common disease on other. On self: de spell heeft alleen effect op jezelf. Bv: restore health 5 pt. on self. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Wat is een guild? A: Een Guild is een school/organisatie van strijders en magiërs. Je kan je bij een Guild aansluiten. Bijvoorbeeld 'The Dark Brotherhood'. Dat is een Assassins Guild. Daar krijg je bijvoorbeeld poisened appels om mensen te vermoorden. Bij de Thieves Guild kun je terecht om je gestolen goederen te verkopen en om je bounty illegaal te laten kwijtschelden. Vanuit een Guild krijg je opdrachten en 'requests', verzoeken van anderen dus. Hoe meer quests je uitvoert, hoe hoger je in de rangen stijgt, des te meer voordelen je krijgt zoals ‘het krijgen van zeldzame wapens/items’. In een guild kun je goedkoop training kopen van de guild members. De skills zijn wel relevant voor de guild. Bv. Sneak kun je laten trainen bij de Thieves Guild. (Met dank aan Willem, Avhaha en Ormagon) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Waarom is mijn fast-travel map bijna helemaal zwart? A: In het begin van de game kan je alleen naar de 9 grootste steden fast-travellen. Om de andere gebieden zichtbaar te maken op de map, zul je eerst naar die gebieden te voet/te paard moeten reizen. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Kan ik dat irritante kompas uitzetten? A: Nee, Bethesda gaat ervan uit dat je sommige quests, waarbij bepaalde NPC’s zich constant verplaatsen, niet kan uitspelen zonder kompas. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vampirism Hoe kan ik een vampier worden? Vecht tegen andere vampieren en je hebt een kleine kans om zelf geïnfecteerd te worden door de common disease die vampirism veroorzaakt. Laat de ziekte zich 3 dagen in je lichaam verspreiden en je zal in de derde nacht ontwaken uit een nachtmerie als kersverse vampier: bleek, rode ogen, statboost. Je moet voortaan het bloed drinken van slapende mensen anders zal je langzamerhand in een monster veranderen. Hoe is de ziekte te genezen? Binnen de 24 uur moet je naar het altaar van de Nine gaan, het activeren en voila. Als je te laat bent, zal je de 'Cure vampire' quest moeten doen. Deze krijg je van 1 van de head mages in de Arcane University van de Imperial City. Voordelen Attribute boosts: +5 Strength, Willpower en Agility. Skill boosts: +5 Acrobatics, Athletics, Destruction, Illusion, Sneak, Mysticism, Hand to Hand. Weerstand tegen ziektes, paralysis en niet-geenchante wapens. Elke dag dat je geen bloed drinkt zal je bovenstaande boosts erbij krijgen. Nadelen Als je een paar dagen geen bloed drinkt zal je in een monster veranderen en zal je personality sterk dalen. Zwakte tegen vuur. Je zal health verliezen als je op klaarlichte dag rondloopt wanneer je 24 uur niets meer hebt gegeten. Het aantal health dat je verliest zal dag na dag verhogen zolang je geen bloed drinkt. Dit effect wordt verminderd als het buiten bewolkt is. Speciale krachten: Hunter Eye: Infravision en Detect Life gedurende 30 seconden. Persuasion of the Vampire: Equivalent aan de spell ‘Charm’ waarbij je de disposition van andere mensen tegenover jou verhoogt. Overigens zal je overtuigingskracht met 100% verhoogt worden. Reign of Terror: Equivalent aan de spell ‘Silence’ waarbij ze suf worden en geen spells kunnen casten. (Bron: strategy guide, gelekte pagina) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Wat houdt “Alchemy” in? A: Het is een discipline of een proces waarbij talloze ingrediënten/materialen geraffineerd worden zodat hun magische effecten aan het daglicht komen om vervolgens verwerkt te worden tot een potion. ‘Alchemy’ is eveneens een skill waarmee je de eigenschappen en effecten kunt herkennen van de vele ingrediënten die te vinden zijn in Cyrodiil. Dus hoe hoger je alchemy skill, des te beter je de eigenschappen van ingrediënten zal kunnen bepalen. Het is de kunst om met de 5 beschikbare apparatus of instrumenten in de game met die ingrediënten potions te brouwen. Je kan je alchemy trainen door ingrediënten te eten waardoor de eigenschappen (1-4) van dat ingrediënt te voorschijn komen naarmate je alchemy skill verbetert. Ook kan je naar een alchemy trainer gaan om dit proces te versnellen of je kan ook zelf potions beginnen brouwen, maar je zal niet altijd het gewenste resultaat bekomen. De eigenschappen van een ingrediënt kan je bekijken door naar je inventory te gaan, op een ingrediënt naar keuze te staan en bij de beschrijving kan je de zichtbare/voorlopig niet-zichtbare eigenschappen bekijken. Eerst en vooral heb je ingrediënten nodig. Die kan je vinden in de natuur (struiken, planten, paddestoelen), maar je kan ze ook bij barters of apothecaries kopen. Ten tweede moet je gebruik maken van minstens 2 instrumenten, de mortar & pestle, maar er zijn ook andere instrumenten: Mortar & Pestle: Deze twee instrumenten zijn noodzakelijk om potions te kunnen brouwen. Hiermee kun je 2 of meer ingrediënten mee ‘mixen’. Retort: Dit is optioneel en verhoogt de grootte/sterkte (magnitude) en de duur (duration) van positieve effecten. Calcinator: Dit is optioneel en verhoogt de grootte/sterkte en de duur van ALLE effecten, zowel positief als negatief. Alembic: Dit is optioneel en verlaagt de grootte/sterkte en de duur van negatieve effecten. Als je dus alleen positieve effecten wilt mixen/bekomen zal je dit instrument niet nodig hebben. Overigens zijn de instrumenten van variërende kwaliteit. Hieronder de verschillende types met ratio: 1. Apprentice’s (bv. mortar&pestle): 0.50 2. Journeyman: 1.00 3. Master: 1.20 4. Grand Master: 1.50 (hoe hoger de kwaliteit, hoe duurder het apparaat, logisch.) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Wat houdt “Enchant” in? A: Een proces waarbij je de ziel van een creature/god in een soulgem ‘vangt’ en die ziel vervolgens gebruikt om een magisch effect op een item/wapen/armor te betoveren. In Morrowind was enchanten een skill, toen kon je zelf dingen betoveren. In Oblivion is het meer een perk dat je unlockt wanneer je een bepaalde rank in de mages guild bereikt. Bepaalde member zullen vanaf dat ogenblik tegen betaling deze service aanbieden. Je hebt hier wel een gevulde soulgem voor nodig. Je hebt 2 manieren om één te bekomen. Gevulde soulgems zijn te vinden in dungeons/caves. Ten tweede heb je de mogelijkheid om zelf een soulgem te vullen. Lege soulgems kan je looten in caves/dungeons, maar je kan ze ook kopen bij de meeste barters. Als je eenmaal je lege soulgem bij je hebt, ga dan eerst naar spellmerchants, want je hebt de spell ‘soultrap’ nodig. Nadat je de lege soulgem en de spell hebt, trek er dan op uit en zoek naar een sterk beest/creature. Hoe sterker je tegenstander en hoe meer hij arcane arts/magie op je gebruikt, hoe groter/beter zijn/haar ziel. Eenmaal je zo’n creature tegenkomt, selecteer je de spell ‘soultrap’. Cast die spell op het beest en versla hem vervolgens. Je hebt nu een gevulde soulgem. Hoe sterker de ziel die in de soulgem zit, hoe duurder de soulgem. Je kan de soulgem uiteraard verkopen, maar daarvoor zijn we hier niet, we willen immers enchanten. Ga met je soulgem en het item/wapen/armor waar je iets op wilt enchanten naar de mages guild (of er enchanters op andere locaties te vinden zijn is onbekend). Zorg ervoor dat je veel geld bij de hand hebt (de service is erg duur) en praat met de enchanter van de guild. Selecteer ‘enchanting’. Je moet nu: Een gevulde soulgem kiezen; het spelleffect kiezen dat je wil enchanten;* en het voorwerp selecteren waarop je het spelleffect wil enchanten. * De termen ‘spell’ en ‘spell effect’ betekenen niet hetzelfde. Er zijn talloze spells die hetzelfde effect hebben, maar die een andere naam hebben en in magnitude en duration verschillen. Zo bestaat er een spell ‘Heart Heal’, het spell effect heet simpelweg ‘Restore health’. Bij enchanting kies je dus in feite een spell effect en niet een spell. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Wie zijn de ‘Nine Divines’ ? A: Het is de belangrijkste religieuze eredienst/orde in Cyrodiil. Zo voorziet ze in Pantheons of tempels de mogelijkheid om hulde te brengen aan de 8 Aedra goden en de hero-godheid Tiber Septim, de grootste keizer van Tamriel a.k.a. the Dragon of the North, Ysmirr. In The Elder Scrolls II: Daggerfall waren er slechts 8: Akatosh, hoofdgodheid, een verpersoonlijking van onoverwinnelijkheid, oneindige rechtmatigheid Arkay, zoon van Akatosh, god van de levenscyclus, geboorte en rituele begrafenissen Dibella, godin van de schoonheid Julianos, god van wijsheid en logica, literatuur, wet, geschiedenis en tegenstrijdigheden Kynareth, godin van de lucht, wind, de elementen, beschermheilige van reizigers en zeevaarders Mara, godin van de liefde en vruchtbaarheid, wordt aanzien als moeder Mara, moeder van Tamriel Stendarr, god van genade of barmhartigheid, hij draagt alle schuld van zijn beschermden op zich Zenithar, god van arbeid, welvaart en communicatie In The Elder Scrolls III: Morrowind werd Tiber Septim aan de 8 toegevoegd om zo de Imperial Cult te vormen. Er waren geen individuele tempels meer, priesters boden de mogelijkheid tot verering van de Aedra en boden verschillende diensten aan in de vele Imperial erediensten in Vvardenfell. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hier nog wat leuke screens: Technische problemen / Bugs V: Waarom stottert en trilt mijn beeld, waarom die lage framerate? A: Zoals DOA: Ultimate en The Outfit runt Oblivion alleen optimaal op 60 Hz. Wanneer een oplossing komt voor degene met een HD op 50 Hz, zal ik het hier plaatsen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Hoe controleer ik of mijn HDTV op 50 en/of 60 Hz werkt? A: Ga naar System Settings op je 360. Console Settings. Display. PAL-Mode en zet hem op 60Hz als je dashboard er dan normaal uitziet dan zal oblivion het ook gewoon doen. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- V: Waarom zo'n lange laadtijden? A: Er is inmiddels een oplossing gevonden voor dit cache probleem. Reboot je console en druk tot aan het laadscherm op de knop 'A'. Je cache geheugen wordt gedefragmenteerd en je krijgt opnieuw korte/normale laadtijden. Deze truuk werkt op zowel premium als core edition, omdat de L2 cache op de CPU chip zit en niet op de harddisk. Bij het heropstarten wordt de L2 Cache dus geleegd. In de L2 Cache haalt de cpu de belangrijkste aanspreekpunten (data) vandaan, die die gebruikt om snel naar bepaalde stukken in het spel te gaan bijvoorbeeld. ------------------------------------------------------------------------------------------------------- Gelieve deze thread overzichtelijk en on-topic te houden. Alleen posten als je een vraag hebt of iemand wil helpen.
oke gelijk maar een vraag die in de vorige niet werd beantwoord. wat gebeurd er met kvatch? wordt het weer opgebouwd onder het spel en kan je er gewoon weer gaan winkellen enz? en kon je er in het begin van de game wel in? vindt het namelijk beetje raar hoe ze het nu hebben gedaan, zeggen dat er 9 major cities zijn, maar geljik 1 ervan laten platbranden.
Na dat deel van de quest is Kvatch gewoon vernield, juist zoals de Oblivion gates weg zijn als je het spel uitspeelt. Nu er zijn geruchten, hoe weinig die ook mogen waard zijn, dat Kvatch eventueel herbouwd wordt in een downloadable content package. Niets van geloven zolang het niet officieel is, maar het idee is in elk geval wel goed.
het is toch dom om te zeggen: "there are 9 major chities in the game". terwijl bij een van de eerste opdrachten 1 van die steden gelijk wordt vernield:{ komen ze beetje goedkoop mee af vindt ik.
Vraag 1: Komt er ook nog gratis content om te downloaden voor deze game? Vraag 2: Kan ik ergens zien hoe lang ik deze game heb gespeeld (in echte uren)? Voor de rest, SUPERGAME
Er is downloadable content in de planning, maar die is tegen betaling (ca. 2 EUR). Ga naar je savemenu. Op de savefiles zie je hoelang je gespeeld hebt.
wat is de merchant met meeste geld? ik heb wat rondgekeken op het net, en 1200 is max ofzo? m'n loot is alleen veel meer waard, en vind 't zonde om maar 1200 per item te krijgen... iemand ideeën? en heb trouwens nog steeds de fence in the imperial city niet gevonden..
Ow ja op de safefiles zie je het Stomme vraag van me. Ik zit na 3 uur spelen(wereld verkennen ) op level 2, is dit acceptabel of moet ik wat vaart maken?
Verhoog je mercantile skill tot expert niveau zodat je in de winkels kan investeren. Je geeft ze geld en vanaf dan zal hun startkapitaal permanent verhoogt zijn.
Ik heb net in de handleiding gelezen dat je maar 500 gold kan investeren...Jezus Christus, waar zijn ze mee bezig. Eerst de hele game verkloten door level scaling en nu mag je AL die loot ook niet deftig verkopen. Ik kom constant dingen van 5000 gold tegen, maar ik kan het niet verkopen.:{
Je blade skill is omhoog gegaan. Hetzelfde geldt voor armor. De armor of damage rating hangt ook af van de condition van je wapen/armor. Dus als je 25/100 condition hebt zal je wapen minder damage doen en minder waard zijn, totdat je hem laat repareren of hem zelf repareert met repair hammers.
ja ik was opnieuw begonnen dus daarom zo laag. maar dit zijn mijn puntjes: Health 108/108 Magicka 160/160 FatiGeu :199/199 ik weet wel dat Fatigeu je conditie is. maar ik kan nergens egt zien hoeveel power ik heb met magicka. want ik wil een spreuk doen maar dan heb ik meer dan 50 power nodig ofzo..
Condition is de staat van je wapen/armor.:{ Ga naar je wapen/armor menu en de condition is dat hartje dat rechts staat. In je magic menu zie je naast de spell hoeveel magicka punten je nodig hebt om de spell te casten, oftewel 'magicka cost'.
ja oke maar ik bedoel met conditie dat groene balkje , dat opgaat als je gaat slaan of springen. ja er staat : Requires Mysticism skill of 50