1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Digitale vs Fysieke spellen

Discussie in 'Algemeen' gestart door ExquisiteSteez, 29 sep 2014.

?

Wat prefereer jij?

  1. Digitale spellen

    5 stem(men)
    71,4%
  2. Fysieke spellen

    2 stem(men)
    28,6%
  1. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Fysieke kranten lees ik al jaren niet meer, mijn collectie cd's heb ik een paar jaar terug al weg gedaan, zelfde geldt voor mijn dvd/blu-ray collectie.

    Nu ben ik aan het overwegen om ook geen fysieke games meer aan te schaffen. Omdat ik het oa irritant begin te vinden om steeds van game discs te verwisselen. Dat is voor mij persoonlijk toch een handeling te veel. Zeker als je veel multiplayer games speelt (die speel je het meest en wil je het liefst altijd in je console hebben staan).

    Nadelen zijn er natuurlijk ook:
    - PS4/X1 digitale games zijn nog steeds erg duur tov fysieke games
    - Digitale games kan je niet doorverkopen

    Ik ben geen verzamelaar. Al moet ik zeggen dat een kast vol met games natuurlijk wel mooi staat. Je hebt dan toch meer het gevoel dat je al die games echt in je bezit hebt.

    Maar eerlijk gezet boeit dat mij niet meer zo veel. Ik ben geen 14 meer (toen was het nog leuk om op te scheppen hoeveel je games je wel niet had).

    En digitaal games verzamelen moet toch even leuk kunnen zijn als fysieke games verzamelen ? Of zie ik dat nou verkeerd ?

    Wie van jullie koopt games op de consoles 100% digitaal (en waarom) en waarom zou jij nooit 100% digitaal gaan ?

    Wat prefereer jij ?
     
  2. WhiteIce

    WhiteIce Member

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    9
    - PS4/X1 digitale games zijn nog steeds erg duur tov fysieke games

    40-45 euro voor een digitale game bij release. Naar mijn weten kost een fysieke game hier meer in de winkel.


    - Digitale games kan je niet doorverkopen

    Daar heb je wel wat manieren voor (op de x1 althans, op de ps4 weet ik het niet)
     
  3. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Niet doorverkopen is het grootste nadeel voor mij. Een miskoop kan je niet ongedaan maken. Of een game waar je al snel klaar mee bent kan je niks meer mee
     
  4. ExquisiteSteez

    ExquisiteSteez Active Member

    Berichten:
    3.198
    Leuk Bevonden:
    909
    Nog een paar voordelen van 100% digitaal:

    - Remote play; je hoeft niet steeds van disc te swappen...gewoon lekker laid back op bed, alles binnen handbereik
    - Als je console wordt gestolen zijn je games in ieder geval niet weg.
    - Je disc kan niet beschadigen (omdat je er geen één hebt)
    - PS4/X1 consoles blijven stil als er geen cd in zit (volgens mij gaat je console ook minder snel stuk als 100% digitaal gaat)
    - Digitale games kan je in de nacht van de release al spelen.
     
  5. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556
    Toen ik nog volop 360 gebruikte moest ik echt niet denken aan een digital only future. Maar toen ik hoorde over Xbox One en de mogelijkheid om te sharen, plus veel goedkoper games van de US Marketplace halen, veranderde dat al snel. Nu ik er zelf achter ben gekomen hoe gigantisch het qua geld scheelt en hoe super het is om gewoon van game naar game te kunnen springen zonder discs te hoeven swappen.....100% digital hiero. Tenzij ik een keer een titel tegenkom voor een spotprijsje in de winkels. Die hele doosjes plus discs boeien me niets meer. Je gaat ook risico's uit de weg dat je weer disc load errors krijgt. I am lookin at you 360!
     
  6. Rickk

    Rickk Active Member

    Berichten:
    1.329
    Leuk Bevonden:
    128
    Ik ben een verzamelaar, de enige digitale games die ik heb zijn de gratis Playstation plus games.

    Pluspunten:
    + Mooie kastjes vol met games.
    + Mocht ik ooit in geldnood komen dan kan ik altijd nog één en ander verkopen (met pijn in mijn hart, dat wel).
    + Als je slim koopt en op de goede acties wacht ben je even duur uit als digitale games, ik heb nu al zo'n games voor de PS4. De meeste heb ik direct gekocht en ik zit gemiddeld zeker niet boven de 40 euro p.s.

    De minpunten die je aangeeft vind ik persoonlijk niet storend, ik wil best even opstaan om mijn game in mijn console te doen. Ik snap eigenlijk ook niet echt waarom mensen beschadigde discs krijgen, ik heb dat echt nooit, kwestie van zuinig met je spullen omgaan en je discs netjes in het doosje terugdoen? Mijn consoles zijn naar mijn beleving niet echt gehorig, ik game ook vaak zat met een headset op dusja.

    Deze vond ik trouwens wel goed: 'Als je console wordt gestolen zijn je games in ieder geval niet weg.'

    Conclusie, het is maar net wat je zelf relevant vindt. Ik begrijp digitaal gamen wel, er zitten best wat voordelen aan maar voor mij heeft een mooie fysieke collectie toch veel meer waarde. Op naar een ultieme gameroom!
     
  7. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Ik doe het 50/50. Voor games die ik echt graag day one spelen en die ik lang speel, ga ik digitaal voor. SP games waar ik na een uur of 20 klaar mee ben kan beter op disc tenzij er een goede digitale actie is. Scheelt al dat ik niet de behoefte heb om alles gelijk te spelen. Ik wacht wel een jaar of 2 :)
     
  8. xboxz

    xboxz Sinaasappelsap

    Berichten:
    484
    Leuk Bevonden:
    4
    De meeste games koop ik fysiek, omdat ik het mooi vind om een kast vol games te zien. Daarnaast kun je nieuwe games op het internet voor vaak minder dan 50 euro vinden. Daarnaast ben ik erg zuinig op mijn games, dus beschadigingen komen nauwelijks tot niet voor. En ik wil games nog door kunnen verkopen als ik die niet meer wil spelen.

    Hetzelfde geldt eigenlijk voor dvd's/blueray's. Ik heb nu ongeveer 400 films en vele series liggen.
     
  9. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Digitaal only hier nu. Zag het op het einde van de vorige generatie dat ik echt alleen games koop die ik wil spelen en toch niet wil doorverkopen.
    Daarnaast betaal ik nu 44 euro voor games is er preloaden en vind ik het heerlijk om snel te switchen tussen al mijn games. Nu ook met de games with gold games die ook allemaal digitaal zijn. Dan wil ik ook alles hetzelfde hebben. :)
     
  10. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Fysiek. Koop alleen digitaal als het of een digi-only game is, of een mooie aanbieding.
    PSX FF games bv zodat ik ze op de Vita kan spelen=<3

    Maar anders echt fysiek.
    Ik koop vaak games die ik na 1 keer uitspelen wel gezien heb. Die kan ik dan mooi verkopen, en nog iets van terug zie...voor de volgende game.
    Of als een game tegenvalt, levert het nog wat op in de verkoop.

    Er zijn genoeg (web)shops die mooie prijzen hebben voor nieuwe games waardoor het voordeel van digi nihil is.
    Bovendien heb je met fysiek sneller leuke aanbiedingen/deals op games.


    Die reden trouwens dat je console gestolen wordt slaat echt nergens op.|:-
    Daar kun je dan tegenover zetten, wat als je internet eruit ligt....:confused:
     
  11. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Fysiek ook hier. Ruilen, uitlenen, verkopen en het tastbaars hebben vind ik toch wel fijn. Alleen arcade games heb ik digitaal.

    Edit: die poll hierboven kan ik niet gebruiken?
     
  12. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.647
    Leuk Bevonden:
    4.760
    Hangt voor mij volkomen van de prijs af. Als je ziet voor wat voor bedragen games digitaal op steam en de playstation store te vinden zijn tijdens sales... Als de prijs gelijk is ga weliswaar liever voor een fysieke kopie maar ga er niet meer voor betalen :p
     
  13. Conscience

    Conscience Mr. Fahrenheit

    Berichten:
    2.406
    Leuk Bevonden:
    54
    Heb wel een voorkeur voor fysiek. Digitaal (uit US Store) voor MP games waarvan ik weet dat ik ze veel ga spelen. Pre-load, snel opgestart. Voor SP games wel fysiek, als ik die heb uitgespeeld bewaar ik hem (als de game echt goed is) of verkoop ik hem (speel zelden een verhaal op een latere datum weer helemaal opnieuw uit).

    En de prijs inderdaad. Zoals Driveclub die nu digitaal €40 in de EU store kost voor PS+leden.
     
  14. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Digitaal, why?
    • preloaden, dus niet meer wachten op de postbode
    • ik hoef niet meer te disc swappen, wat ervoor zorgt dat ik games vaker ga spelen
    • ''goedkoper'' tsja dit hangt van de situatie af, maar ik had Destiny digitaal voor € 40,- via de HK marketplace
    • game sharing, ik share m'n Xbox met een maat en zodoende kunnen we elkaars games spelen

    Voor m'n WiiU heb ik alles nog wel fysiek omdat die niet zo'n grote hardeschijf heeft en Nintendo games altijd zo belachelijk duur zijn.
     
  15. SoleSurvivorN7

    SoleSurvivorN7 Active Member

    Berichten:
    1.802
    Leuk Bevonden:
    222
    Zat er in het begin wel aan te denken om digitaal te gaan kopen, maar ik weet het gewoon niet met digitaal kopen.

    Kijk met Steam heb ik er weer geen problemen mee, want die hebben zich echt wel met de jaren bewezen dat het super werkt. Maar met de consoles durf ik het nog niet aan. Zeker wat betreft het gebruiken van een US account. Stel ze doen wel ineens wat tegen die praktijken dan ben je straks al je games kwijt. Daar ben ik echt bang voor en het feit dat je toch het gevoel heb dat die games niet echt van jou zijn. Stel dat er wat met je US account is, wie moet je dan om hulp vragen. Volgens mij gaat er dan best moeilijk voer gedaan worden.

    In de Nederlandse Store koop ik zeker nog niks, omdat het daar simpelweg veel te duur is vergeleken met een fysiek exemplaar. Als de prijzen daar normaal zouden zijn dan zou ik het wel echt overwegen. Bedoel ik heb echt niks meer met dvd's of hoesjes, maar het zijn de prijzen waardoor ik nog steeds fysieke games koop. Het leuke aan Steam is als je een game wil dan koop je hem en heb je hem ook echt binnen een paar seconden. Dat is echt een leuk voordeel aan digitaal kopen.

    Eerst moeten de prijzen echt lager worden. Dan wil ik het echt overwegen.
     
  16. SoleSurvivorN7

    SoleSurvivorN7 Active Member

    Berichten:
    1.802
    Leuk Bevonden:
    222
    Dat heb ik juist ook (heb nu alleen TLOU die ik altijd zal houden en Destiny waar ik nog wel over twijfel op de PS4), maar toch houd iets me nog tegen bij dat digitaal kopen.
     
  17. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Ja veel mensen noemen dat uit een mp van een ander land halen een voordeel. Maar scheelt dat echt zoveel met de goedkoopste op BG pakken? En dat disc swappen... zijn jullie ineens zo lui?
     
  18. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Als ik een game op de release voor € 35,- ~ € 45,- digitaal kan kopen, dan zie ik dat wel als een voordeel ja :)
     
  19. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Noem 1 game die 35,- was. 60 dollar is nog steeds iets boven de 45,- toch?
     
  20. Nightbringer

    Nightbringer Wieder geil! XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.896
    Leuk Bevonden:
    556
    Ik had Destiny via de Hong Kong marketplace voor rond die prijs :) inmiddels is het meer rond de € 40,-
     

Deel Deze Pagina