1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

DIY Ambilight

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door MYSTERY X, 14 feb 2015.

  1. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Naar aanleiding van mijn Ambilight project in het televisie topic hier op Xbw, heb ik toch even besloten een nieuw topic aan te maken.
    Zo houden we twee aparte onderwerpen op televisie gebied gescheiden. Gezien de lastigheid van het project is het ook verstandig om de vragen bij elkaar te houden om elkaar zo snel te kunnen helpen.

    Ambilight
    Ambilight staat voor Ambient Lighting Technology. Ambilight is een gepatendeerde techniek van Philips waarmee een bepaalde sfeer tijdens het TV kijken gecreëerd kan worden. Daarom wordt deze techniek ook enkel en alleen op TV’s van Philips aangeboden. Oftewel, erg jammer als je geen Philips televisie hebt en toch graag gebruik zou willen genieten van het lichteffect rondom de televisie.

    Alternatieven
    Gelukkig zijn er alternatieven waarmee de community haar eigen Ambilight rondom de televisie kan bouwen. Opties die er zijn (werk ik bij bij nieuwe suggesties):
    1. Lightberry
    2. Zambilight
    3. Ambivision

    Eigen ervaring
    Zelf ben ik met Lightberry in zee gegaan.
    Wat ik heb gekocht voor mijn Samsung 55HU7500 televisie is:
    - Lightberry HD leds
    - HDMI Premium Kit
    - HDMI Switch
    Daarnaast heb ik gekocht
    - Raspberry Pi B+ start set

    De Raspberry Pi stuurt uiteindelijk het geheel aan.

    Software
    Op de Raspberry Pi installeer je de software. Op de website van Lightberry staan al voor geprogrammeerde IMAGES die je zo op je (mini) SD kaart kunt branden. Voor de rest van de benodigde software verwijs ik naar de tutorial.

    Tutorial
    Een heldere tutorial waarmee je een heel eind komt wanneer je voor Lightberry kiest.
    Tutorial stap 1.

    Tutorial stap 2.


    Ik raad dan ook aan om eerst deze twee filmpjes te bekijken voor je eraan begint.

    Resultaat
    Op dit moment ben ik nog wat aan het tweaken met kleuren en het exact plaatsen van mijn LEDS.
    Maar ik was ontzettend enthousiast en heb direct een filmpje gemaakt van de eerste avond dat het werkte.
    De router die linksonder staat is inmiddels ook verplaatst om het beste licht effect rondom de gehele tv te ervaren.

    RGB test

    Met beeld


    Advies
    Het scheelt misschien dat we nu hier een eigen topic aanmaken voor degene die er ooit aan gaan beginnen. Ik heb veel hulp gehad van uit het Tweakers forum. Heb vooral geduld en neem de tijd. Als noob op het gebied van programmeren is het voor mij een hele klus geweest. Met name het instellen van je Config file komt erg nauw.

    Uiteindelijk is het de moeite waard! Je hebt een prachtig licht rondom de televisie dat perfect weergeeft wat je op je Tv hebt afgebeeld.
    Ik wil nog wel vermelden dat ik dus een absolute noob ben op het gebied van software en dergelijke. Ik kan dus eventueel alleen maar helpen met vragen die ik uiteindelijk heb opgelost op basis van ervaring.
     
    Killamonkey, AnubisNefer en Kevf vinden dit leuk.
  2. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Echt heel gaaf. Voor de zekerheid:

    - de led set is echt puur alleen de leds.
    - de hdmi pack voor als je je pi aansluit via hdmi.
    - de switch voor als je meerdere bronnen hebt naast de pi.

    Dit werkt ook als je je pi aansluit via de receiver? (hmmm anders moet ik eerst het filmpje even kijken. :+)
     
  3. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Nice startpost!

    Ik weet niet of ik de hdmi premium hdmi switch nou tussen mijn receiver en de raspberry pi zou kunnen aansluiten.

    Vind het belangrijk om te kunnen switchen tussen verschillende bronnen daar ik het niet alleen voor 1 bron wil gebruiken. Is het dus dat de rapsberry pi alleen maar software matig ertussenin zit? Ik kan dus niet mijn huidige pi (versie 2 met openelec erop) gebruiken?

    Dit is mijn niet geheel duidelijk, als het wel standalone moet werken, dan heb ik dus nog een Pi nodig puur als aansturing voor de lightberry?

    En dan met nog steeds de vraagteken of ik de switch tussen de 2e pi en receiver kan zetten... Hmm, wellicht gewoon doorsparen voor een Philips Ambilight.... ;-)


    Hmmm, kosten zijn bijna 200 euro. Is mij net iets teveel voor die onzekerheid. ;-)

    Wel heel tof gedaan man!
     
    Kevf vindt dit leuk.
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik hoop eigenlijk dat je die led kit ook direct kan aansluiten op de PI icm, in mijn geval, XBIAN. Want waarvoor heb je de hdmi kit eigenlijk nodig.... (moet nog steeds de vid kijken :+)
     
  5. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    De LED set is puur LEDS met stroom voorziening. De HDMI kit heb je nodig om de Pi op aan te sluiten. Zie vid :+
    Volgens mij werkt het gewoon als je XBIAN hebt. Deze installeer je toch op de Pi met OpenElec?

    @AnubisNefer
    Welke Raspberry Pi is de 2? Gewoon de B versie? Want die werkt gewoon! OpenElec erop knallen zodat je Hyperion daarop kan installeren. Je hebt dus geen extra Pi nodig naar mijn idee.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  6. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Ik heb de allernieuwste pi.

    Dus niet a, b, b+, maar de Pi 2. (quad core, 1gb geheugen).

    Volgens de lightberry site wordt ie niet ondersteunt.

    Er zit ook een andere chip in fan voorgaande pi's.
     
  7. Grave

    Grave Gym Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.035
    Leuk Bevonden:
    520
    Erg cool dit. Destijds voor mn philips tv gekozen vanwege ambilight, wil niet zonder. Maar dit ziet er erg strak uit met je samsung tv.

    Als mn philips tv het ooit begeeft dan zou dit de uitkomst zijn.
     
  8. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Wel een stukkie beter dan Philips! ;)

     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    XBIAN is net zoiets als Openelec en Raspxbmc. Alles bij elkaar best prijzig dan? Want alleen de leds zijn al 110..
     
  10. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Ik ben nu op Tweakers naar informatie aan het vragen voor samenwerking tussen mijn Nas Synology en Raspberry Pi. Dat is namelijk nog het enigste dat ontbreekt. Al mijn films en series staan op mijn NAS die ik via de app Ds Video op mijn televisie afspeel. Werkt perfect maar het signaal komt niet langs mijn Lightberry. Oftewel, geen Ambilight als ik via de Ds Video app films afspeel. Nu schijn je met Plex of Rasplex? dit te kunnen verhelpen door via de Raspberry de NAS te benaderen om films af te spelen.

    Het is inderdaad een investering die je moet willen doen. Maar daardoor heb je wel een hoop mogelijkheden. Je kunt ontzettend veel tweaken en hebt dus ook mogelijkheden zoals ik nodig heb met Nas en Raspberry samenwerking.
    Ook kun je met de Hyperion app een eigen kleur of effect kiezen! Oftewel, eigenlijk heb je een extra lamp zoals de Philips Living Color lampen. Ik had er daarvan een in de hoek staan naast het Tv meubel. Maar die mag mooi naar een ander hoekje in de kamer want met de Lightberry kun je prachtig je muur verlichten in de kleur die jij wilt. Dit doormiddel van die Hyperion app =)
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik speel mijn videobestanden vanaf mijn nas via de pi op mijn tv. Werkt prima, gewoon nfs sharing aanzetten en de pi naar de gedeelde schijf laten zoeken. Jij hebt dan, neem ik aan, een smart tv?

    Hoeveel was jij nou in totaal kwijt voor dit pakket?

    Zelf twijfel ik nog. Mijn tv staat voor een schouw, ik vermoed dus dat het effect nogal zal tegenvallen.
     
    MYSTERY X vindt dit leuk.
  12. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Dan kan jij mij misschien helpen?
    Op dit moment werkt mijn Nas als opslag en deze benader ik inderdaad met mijn Smart Tv doormiddel van de App DS Video.
    Werkt op dit moment ideaal alleen heb ik het probleem dat het signaal niet via Ambilight gepakt wordt. Oftewel, beetje zonde van de films. En om nu iedere film of serie die ik wil zien op de laptop te zetten, deze laptop vervolgens via HDMI aan te sluiten en het zo af te spelen is eigenlijk niet de bedoeling van het NAS idee.

    Je bent uiteindelijk €177,- euro kwijt. Het is ook een heel bedrag maar voor mij is het een project geweest waarvoor ik heb gespaard. Daarmee heb ik de mazzel gehad dat in de tussentijd de nieuwe HD LEDS zijn uitgekomen. Het licht dat daar vanaf komt overtreft echt mijn verwachtingen. Zoals ik al zei is het zelfs prima als mood licht te gebruiken in de woonkamer.

    Hoe heb je nu uiteindelijk dan de NAS met de Raspberry gekoppeld? En kun je vervolgens dan ook via een App ofso de films of series benaderen? Of moet ik daarvoor een muis aan mijn Raspberry gaan hangen? Deze ligt nu namelijk netjes achter de tv meubel weg gewerkt.

    Edit:/
    Het is intussen gelukt om de NAS te benaderen via de Raspberry :D
    Jij moet dan ook van kanaal wisselen @Kevf om vervolgens in het KODI (of iets dergelijks) menu door de de films te bladeren. Alleen nu werkt de Lightberry nog niet maar dat zal aan mijn config file liggen die ik dus nog even moet aanpassen.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2015
  13. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Beetje offtopic maar hoe bevalt die 55HU7500? Game je er ook op en is de input lag merkbaar?

    Hij word voor de rest ontzettend goed gereviewed alleen de input lag staat me een klein beetje tegen. Ik kan de input ook niet naar PC hernoemen omdat ik maar 1 bron gebruik vanaf de receiver.. wil niet voor alle apparaten alle beeldbewerking uitzetten
     
  14. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    @Delphiki

    69ms in gamemode volgens deze uk website. (Zij vinden het nog net acceptabel, maar als je beter zoekt, geven zij aan te zoeken naar een Sony en/of Panasonic 4k toestel)

    KLIK HIER
     
  15. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Sony is echt top qua inputlag! :)
     
  16. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Top?

    Het beste jonguh!

    Laagste inputlag van alle merken!
     
    Lethal AK47 vindt dit leuk.
  17. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Mij bevalt de televisie ontzettend. Werkt perfect en naar wens.
    Input lag heb ik geen last van. Speel dan ook alleen sportspellen als PES en voor de hobby shooters als Call of Duty. Kan dan prima mee zonder dat ik iets storends ervaar vanuit de televisie.
     
  18. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Mja maar kijkhoeken , smartfuncties, beeldkwaliteit etc is dan weer net ietsje minder, en ik doe meer op de tv dan alleen gamen

    heb besloten toch maar voor de Samsung te gaan

    mooi om te horen
     
    Cookie en AnubisNefer vinden dit leuk.
  19. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Beeldkwaliteit vind je?

    Het is uiteraard persoonlijk, maar vind de Sony tv's echt een plaatje neerzetten.

    Smart boeit mij niet zo, gebruik het toch niet. En kijkhoek? Tja, ik zit er recht voor....

    Iig veel plezier met je aankoop. Als ik merk dat je online nog slechter bent dan daarvoor, dan weet ik waar het aan ligt.

    ;-)
     
  20. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Mja het blijft allemaal lastig vergelijken en je moet maar op reviews af gaan en zo maar die Samsung komt gewoon overal net wat beter naar voren

    is ook aanbevolen tv voor 2015 bij whathifi en dat soort dingen

    dus ik ga ervan uit dat ik hiermee een goeie futureproof allrounder in huis haal

    En voor wat je laatste opmerking betreft , ik daag je graag uit voor een potje Battlefield op mijn nieuwe TV :+
     

Deel Deze Pagina