1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

NAS kopen

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Nielesss, 11 nov 2013.

  1. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    OOk ik overweeg een NAS. Zit te denken aan de 413J van Synology. Maar is dat geen overkill aan bays?

    Mijn gewenste situatie:

    1. Streamen vanaf de NAS
    2. Downloaden
    3. Backup (geen mirror, gewoon een wekelijkse backup van mn PC en NAS bestanden)

    tips zijn welkom.

    Ik gebruik nu trouwesn PLEX als mediaplayer tussen PC en Smart TV. Kan ik die blijven gebruiken op de NAS? Of kan PLEX niet op een NAS geinstalleerd worden?
     
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb zelf de 213 met 2x 2TB.
    Gebruik zelf de Chromecast om films te streamen van mijn NAS naar mijn televisie en dat gaat perfect.
    Kan ook streamen van mijn NAS via de iPhone/iPad naar mijn Apple TV via Airplay.

    Via de Package center op de Synology kan je verschillende apps installeren waaronder ook PLEX Media Server.
     
  3. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    En waarvoor gebruik je de 2 hdd's nog verder voor? Ik ben dus nog zoekende of het aantal bays van 4 geen overkill is.
     
  4. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik gebruik de NAS ook als iTunes server en voor de backups van Time Machine.
    De 213 heeft aan de voorkant ook nog een USB- en SD-aansluiting en kan hiermee razend snel mijn foto's naar de HDD kopiëren.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2014
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ik heb een 4bay NAS, waarvan 3x3TB in RAID5 en een losse 2TB ernaast. Alles wat op het RAID volume staat is sowieso veilig voor crashende HDD's want dat kan je opnieuw opbouwen als een schijf vervangen moet worden. Daar staan al mijn downloads en backups op. Op die losse 2TB staat mijn synology installatie en alle andere temp folders.
     
  6. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Leuk om hier te lezen over de aanschaf van een NAS. Had ik eerder moeten doen, voor de aanschaf van mijn Synology DS214 play met 2x WD Red 4TB harde schijven. Ben zelf 2 maanden geleden aan het project begonnen. Voor mij was belangrijk dat ik kon downloaden met de NAS en dat films/audio ook afspeelbaar zouden zijn op laptop (Macbook Pro), Tv (Samsung HU7500) en iPad/Iphone. Ook zou de ideale situatie zijn om mijn iTunes, Rekordbox (Dj) en TimeMachine back-up op de NAS te plaatsen. Ik moet toegeven dat het wat kruim en vooral heel veel tijd heeft gekost om alles werkend te krijgen. Maar dan heb je ook wat :thumbs:

    Wat mij veel heeft geholpen is de volgende tutorial; http://www.snelrennen.nl/synology/#.VAWRSEv2pp8
     
  7. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Als ik je verhaal zo lees Mystery X zouden 4 bays dus geen overbodige luxe zijn?
    Theorietje: zet alles op 1 HDD van ca. 6TB (data, films, downloadcentrale, muziek, etc) en maak daarop softwarematige verschillende schijven (G/H/I/J/etc) en plaats een 2e HDD van eveneens 6GB voor backup. Of is dat niet te adviseren omdat je 1e HDD dan misschien teveel moet draaien/verwerken? In mn PC heb ik immers ook 3 losse HDD's zitten.....
     
  8. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Een 6TB HDD is wel prijzig, maar in principe heb je dan aan een 2bay NAS genoeg.
     
  9. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Op dit moment heb ik aan 4TB ruim voldoende. Eventueel kan ik er nog voor kiezen om er 8TB van te maken maar de optie op dit moment om altijd een back up te hebben is voor mij belangrijker. Je theorietje is voor mij al te technisch, dus daar kan ik je niet bij helpen qua advies.
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Je moet je ook afvragen of je data zo belangrijk is dat je het perse in RAID wilt.

    Mijn NAS staat vol met films en series , belangrijke data word gesynced met de NAS van een vriend van me maar dat is maar een paar GB aan fotos en documenten. Die sync loopt 1 keer per week van mij naar hem en voor zijn fotos van hem naar mij.

    mijn video shares staan dus niet in RAID, ik heb intern 2x3TB en extern nog een 10TB aan USB disks, steeds als de ruimte op raakt prik ik er een USB disk bij

    mocht er eentje uitvallen dan zie ik zo in de XBMC library welke films weg zijn, voeg ik die weer toe aan couchpotato (als ik ze uberhaupt weer wil hebben) en dan lopen ze vanzelf weer binnen

    Belangrijke data syncen naar een externe USB disk is ook altijd nog een optie

    Ik ben zelf gewoon niet zo geneigd om gedownloade zooi zo belangrijk te vinden dat het perse in RAID moet. Imho is het wegwerp data. En wat ik wel echt belangrijk vind back ik niet binnenshuis op, als je huis dan afbrand ben je het immers alsnog kwijt
     
  11. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Heb ook geen RAID. 2TB in m'n NAS en 2TB externe drive eraan gekoppeld (die ik nog had).
    Is al een back-up en die hoef ik niet extra te beveiligen door een RAID opstelling. Dan kun je bezig blijven met HDD's en opstellingen (in huis, buitenshuis etc). Is voor mij ook niet zo belangrijk wat er op staat. Wat foto's, waarvan ik bij anderen of extern nog een back-up heb en wat docs. En mocht ik die toch kwijt raken, dan kan ik er mee leven. Daar hoef ik geen extra HDD voor te hebben.
    2e HDD in m'n NAS zou ik dan eerder gebruiken voor data (films etc). Maar goed, hoe meer je hebt, hoe meer je bewaard. Bewaar alleen de goede films en enkele series. Mocht ik andere series weer opnieuw willen zien (kleine kans), dan download ik die wel opnieuw.
     
  12. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Op dit moment heb ik ruim voldoende aan 4TB geheugen waardoor de RAID opstelling voor mij het veiligste is. Op dit moment zou het ontzettend vervelend zijn als ik mijn Rekordbox data zou kwijt raken aangezien daar een hoop tijd in heeft gezeten. Wanneer de 4TB te weinig lijkt te zijn kan ik misschien ook eens de keuze gaan maken zoals jou Delphiki en 2K. De data is inderdaad niet zo erg van belang dat ik er niet meer mee kan leven. Het scheelt alleen een hoop tijd door de RAID opstelling dit moment bij een eventuele crash van een van de HDD.
     
  13. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Bij mij zijn het veel GB's aan homevideo's en foto's. Die wil ik overal kunnen bekijken en zijnn logischerwijs erg belangrijk, dus een backup. Zelfde geld voor muziek en overige documenten. Dus ja, de backup is voor mij zeker belangrijk! De downloadserver hoeft niet perse gebackupped te worden.

    Nu heb ik ook weinig kennis van RAID enzo. Ik weet dat er RAID 0, 1 en 5 de meest gebruikte zijn. Wie kan mij vertellen wat voor mij dan het handigst is? Een weblinkje naar een site met meer uitleg is ook welkom ;-)
     
  14. [2k]

    [2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.968
    Leuk Bevonden:
    207
    Raid 0 is data verspreiden over meerdere discs, waardoor snelheid prestaties omhoog gaan. Crasht een van de discs, dan ben je alle data kwijt.
    Raid 1 is het maken van een kopie. Data disc 1 staat ook op disc 2. 50% minder ruimte, wel meer veiligheid.
    Raid 5 gebruikt een derde disc en is soort van RAID 1+0. Iets trager omdat data op 3 discs wordt weggeschreven, maar redelijk veel ruimte over en veilig bij uitval disc.
    RAID 10 (RAID 1+0) is combinatie van 1 en 0, maar heb je 40 discs voor nodig. 50% ruimte, maar sneller en veilig.

    Meesten hebben een 2 bay NAS en dan is het kiezen tussen RAID 0, 1 of geen RAID. 1 als je extra zekerheid wil dat bij uitval van een disc je data niet verloren gaat. Zou zelf niet snel voor 0 gaan, iets performance winst is leuk, maar alle data kwijt bij uitval 1 van de 2 discs is niet fijn.

    http://nl.hardware.info/reviews/835/2/raid-0-1-en-5-stap-voor-stap-verschillende-vormen-van-raid
     
  15. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
  16. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Zelfde setup hier maar dan met de ds213
    Echt één van de betere aankopen van de laatste jaren. Alles geautomatiseerd en in combinatie met een F8000 van Samsung met Plex en een pareltje :) Super tevreden
    Draai het in een JBOD achtige opstelling
     

Deel Deze Pagina