Introductie:
Zo!, tijd voor iets nieuws en iets gaafs. Sinds het afstoffen van Project Cars afgelopen vrijdag ben ik weer helemaal 'Hooked' aan het dwangmatig rondjes rijden over het zelfde stukje asfalt. Dus tijd om mijn eerste "Summer Showdown" te organiseren in Project Cars.
Sinds de opkomst van de turbo in de autosport, wordt deze onsmakelijk verbonden aan de geweldige racers die in de jaren 80 en 90 de vele internationale circuits bestormden. Met als hoogtepunt (in mijn ogen) de onvoorspelbare en onmogelijke Group B rallywapens.
Bij het horen van het woord turbo denken jullie allemaal aan het zelfde!:
Omdat lag en online racen niet samengaan, maar Turbolag en online racen wel samengaan, leek het mij leuk om een Summer Showdown te organiseren met de geweldige Zakspeed Ford Capri Group 5 racer. Een auto die met respect bereden moet worden en met zijn brede heupen en grote spoilers de roemruchtige jaren 80 in de autosport perfect uitbeeld.
Datum:
Vanwege de lange radiostilte omtrent cupracen en data waarop er geraced kan worden, sluit ik bij dit onderwerp een poll met 4 mogelijke data om deze Summer Showdown te verrijden.
- Zondag 17 Juli - 20:00 uur
- Woensdag 20 Juli - 20:00 uur
- Zondag 24 Juli - 20:00 uur
- Woensdag 27 Juli - 20:00 uur
De stemming is open en je mag meerdere data kiezen. Daarnaast is te zien wie wat heeft gestemd. De stemming sluit aanstaande zaterdag waarna de datum van de Summer Showdown bekend is. Het liefst zie ik minimaal 6 mensen aan de start.
Opzet Summer Showdown:
Auto: Zakspeed Ford Capri Group 5
Tuning: Toegestaan
Assists: Alles toegestaan
Fuel: Realistic
Bandenslijtage: Realistic
Pits: Niet verplicht
Damage: Cosmetic
Start: Staand
Weer: Helder
Tijdschema:
19:45 - 20:00 : Lobby Open
20:00 - 20:20 : Practice / kwalificatie baan 1
20:20 - 20:40 : Race op baan 1
20:45 - 21:05 : Practice / kwalificatie baan 2
21:05 - 20:25 : Race op baan 2
21:30 - 21:50 : Practice / Kwalificatie baan 3
21:50 - 22:10 : Race op baan 3
Zoals hierboven is te lezen, gaan we op 3 verschillende banen racen. Elke race zijn punten te halen en diegene met de meeste punten aan het einde van race 3, is de kampioen van de 80's en wint de eer*.
*Als de kampioen van de avond, 36 of meer punten van de maximale 39 weet te halen, dan heb ik daar een taart naar keuze voor over op mijn kosten, die uiteraard bezorgd wordt bij je aan de deur.
Banen:
Baan 1: Willow Springs International Raceway (20 minuten)
Een baan die ik in competitieverband nog nooit gereden heb, en met zijn lange doordraaiende bochten en hoge snelheden garant voor veel slipstreamen en inhaalacties.
Baan 2: Laguna Seca (20 minuten)
Behoeft geen introductie. De baan is bij iedereen bekend en ondanks de relatief smalle baan toch erg leuk met deze snelle Ford.
Baan 3: Donington National (20 minuten)
De korte versie van Donington is met zijn rondetijden van rond de 1 minuut verreweg de snelste baan op de zondagavond. Ik heb even getwijfeld om donington te vervangen door Brno, vanwege de vele gevechten die ik er op heb gehad. Donington voelt gevoelsmatig sneller aan en is iets eenvoudiger qua uitloopzones.
Puntentelling:
Kwalificatie:
1. - 3 punten
2. - 2 punten
3. - 1 punt
Race:
1. 10 punten
2. 8 punten
3. 6 punten
4. 4 punten
5. 2 punten
6. 1 punt
Tuningguide Ford Capri Zakspeed:
Er zijn een aantal zaken bij de Ford Capri die aandacht vereisen om de rijdbaarheid van de auto te vergemakkelijken. Vergelijk dit met de RUF GT3 die ook best wat tuning nodig had. Hieronder een aantal dingen die ik heb aangepast.
Differentieel:
De Ford heeft een achteras met sper differentieel. Deze staat standaard op de 90% bij acceleratie. En dat betekend dat als je accelereert, 90% van de krachten gelijk verdeeld wordt over het linker en rechter achterwiel. Wat dus betekend dat als je accelereert uit een bocht de kans op een spin aanzienlijk toeneemt. Om de rijdbaarheid te verhogen heb ik deze voor mijzelf aangepast naar 35% sperwerking onder acceleratie en ook 35% bij deceleratie. Maakt hem in de kont een heel stuk minder zenuwachtig. Als je nu in een bocht gas geeft gaat je binnenste wiel eerder spinnen en spin je dus veel minder snel. Het is uiteraard wel heel ietsjes langzamer als je op de limiet rijdt van de auto.
Wastegate Pressure:
Deze staat standaard op 2.5 bar. Dit betekend dat de auto maximaal 2.5 bar turbodruk opbouwt en alle druk die daarboven komt afblaast. Hoe meer turbodruk, hoe meer vermogen. Dus om maximaal motorvermogen te hebben, kun je deze wastegate pressure opdraaien tot 2.9 bar. Extra vermogen is immers nooit verkeerd. (de reden dat ze deze naar beneden hebben afgesteld is houdbaarheid van de motor, maar wij rijden met enkel cosmetische schade aan, dus fuck de betrouwbaarheid!)
Brake Pressure:
Staat standaard op 80%. ik zelf rijd met 90% brake pressure. Remt hij net wat feller en harder, maar maakt hem wel iets zenuwachtiger bij het aanremmen
Camber front:
Zeker op banen als Doninton en Willow Springs zeker geen verkeerd iets om aan te passen. Deze banen hebben enkele lange doordraaiers en dus is extra grip op de voorwielen wel gewenst. Op Willow Springs reed ik met -2.5 graden camber op mijn linkervoorwiel (alle doordraaiers zijn rechtsom) en dat kwam de grip zeker ten goede. Verder heb ik niet heel veel aangepast aan de banden stand. Op Laguna Seca reed ik met -2.0 op zowel links als rechts.
Aerodynamica:
De achterkant is enkel in te stellen op de Capri. Deze heb ik op de Willowsprings iets verhoogd in verband met de lange doordraaiers. Op Donington en laguna seca iets verlaagd naar 2 ipv de standaard 3.
Gear Ratio's:
Komt op alle banen redelijk goed uit. Je kunt naar eigen wens de 4e versnelling iets langer maken zodat je op sommige baanzones niet hoeft te schakelen naar de 5, maar ik heb op alle 3 de banen het standaard gelaten.
Brandstof:
Lijkt mij duidelijk, gewoon afstemmen op het aantal ronden.
Extra:
Bandenslijtage staat op real, ik weet niet hoe hard de banden slijten bij jullie. Maar willow springs is voornamelijk op de linkervoorband erg zwaar. Misschien is het niet gek om na te denken over een pitstop en het aanmaken van een strategie. Pits is uiteraard niet verplicht.
Overig:
Plezier staat voorop, dus er worden geen replays nagekeken of crashes geanalyseerd. Maar het moet voor iedereen leuk blijven, dus geen gebeuk etc. Maar dat is iets dat ik ook niet verwacht van jullie.
Laat maar weten of jullie meedoen of ideeën hebben. Er is overigens een Liverypack voor deze auto. Zorg dat je deze gedownload hebt voor meer epic livery's. Aanmelden mag hieronder!. Liverynummer hoeft niet vermeld te worden. Ik doe de puntentelling na de race in de lobby.
Laatst bewerkt: 15 jul 2016