1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/ of onderdelen. [Deel 3]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 18 mrt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Pim,

    Het schijnt dat de Venice core beter is te overclocken dan de Winchester core. Ik heb me er nog niet aan gewaagd, maar als je de berichten op andere fora mag geloven, is ie verder te overclocken O-).

    Ga je de boxed koeler gebruiken, of wil je er een andere opzetten?

    Ik kijk meestal op deze site op de goedkoopste winkels te vinden: Prijsindex.net.

    Het is moeilijk om een winkel te vinden die met alles het goedkoopste is. Vaak kan je in winkel 20 euro besparen op het moederbord, maar is de videokaart 20 euro duurder, en de harde schijf ook.

    Ik heb ooit eens per onderdeel gekocht bij de winkel die hem het goedkoopste kon leveren. Dat was op zich wel aardig te doen, en het scheelde een aardig centje. Maar ik geef toch de voorkeur aan één, of hoogstens twee winkels :cool:. Al die facturen :eek:.

    Die Enermax Noisetaker voeding van 370W is eigenlijk voldoende voor je systeem. Een Tagan 480W is niet veel beter. Maar als je voor een tientje meer een iets betere kan krijgen, zou ik het wel doen. Alle beetje helpen :9, zeker als je gaat overclocken.

    Een WD Raptor als opstartschijf is prijzig, maar wel snel. Ik denk dat het sneller is als je bijvoorbeeld twee schijven in RAID zet voor dat geld. Dat kan één Raptor echt niet bijhouden.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2005
  2. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    ik heb dit moederbord:
    [​IMG]

    Maar nu maakt het koelertje links onderin behoorlijk wat lawaai! Is deze koeler de northbridge koeler? En kan ik deze koeler vervangen voor een passieve koeler?
     
  3. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat is idd de northbride koeler. Je kan deze vervangen voor een passieve koeling. Maar de northbridge wordt over het algemeen erg heet!. Ik geloof dat Zalman een goede passieve northbridge koeling heeft, zo`n blauwe heatsink.
     
  4. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    maar wat is dan precies de northbridge en de southbridge?? hoe loopt die lijn? horizontaal of verticaal?
     
  5. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Dan wordt het de Venice :)
    Ik gooi meteen mijn Zalman erop die nu in mijn andere pc zit. Die AMD64 3200+ dus. Ik koop een zwaar vergelijkbaar systeem met een iets tragere cpu en een wat andere hd-config etc. Ik denk dat met die kleine verschillen de pc uiteindelijk nog een stuk sneller zal zijn. Tevens komt de temperatuur van de cpu als het goed is niet boven de 40-45 graden. :)

    Ik wil een mix hebben tussen internetwinkel en gewone winkel hier in Venlo. Er zit hier een dynabite, Dixons, Vobis en Vicomputer die ook weer wat verschillen in prijzen. Een hd/ram geheugen zijn in de winkel even duur, en ik vind het prettig om ergens naar binnen te kunnen stappen om alles te laten repareren. Geen gedoe met de post ed ;)
    Ik heb nu een Aopen 350w in die 3200+ hangen, en die wil niet verder dan 3500+/3600+. Dit vind ik dus echt niet ver genoeg, aangezien het systeem dan instabiel wordt. SLI gebruik ik niet, dus ik dacht dat een 370w voeding wel genoeg zou moeten zijn. Ik beslis verder wel op de prijs van de producten, aangezien een 370w in principe al genoeg is.

    Probleem is dat ik niet zomaar 2 ATA133 (160gb) schijven van 3 maanden oud de prullenbak in wil mieteren. En om dan nu nog 2x 80-120 gb erbij te kopen...Ik heb die ruimte dus niet nodig :p
    Dan zou ik dus meoten kiezen voor RAID 0 he?

    Tnx voor de reply Arjan :cool:
     
  6. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Bij de nforce chipsets voor AMD cpu`s hebben ze de northbridge en de southbridge in één chip geintregreerd. Er is niet echt een lijn, maar normaal zit de northbridge tussen de cpu en het agp-slot. En de southbridge naast de pci-sloten.

    Er zit sowieso al niet zo veel verschil tussen een 3000+ en een 3200+. De lage temperaturen zijn idd erg prettig, met boxed koeler al. Laat staan dat je er een Zalman op zet, en de boel gaat oc`en :).

    Daar geef ik ook de voorkeur aan ja. Lijkt me niks om het over de post op te sturen voor reparatie. Ik heb geluk gehad dat alles werkte vorige keer, maar ik vind het niks. Dan maar een paar tientjes meer kwijt. Vicomputer en Dynabyte hebben wel een redelijk compleet assortiment volgens mij. Dynabyte heeft wel een internetwinkel, maar Vicomputer niet.

    Ik weet niet wat de specs zijn van die Aopen voeding, maar volgens mij zijn de +12V lijnen niet zo sterk. Dat zou verklaren dat ie instabiel werd.

    Nee dat moet je zeker niet doen 8). Dat zou zonde zijn...
    Dan zou je idd voor raid 0 moeten kiezen ja.
    Alleen worden de twee losse schijven, dan "samengevoegt" tot één. Dus één grote snelle schijf van 320GB :cool:.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2005
  7. Ghost Leader

    Ghost Leader GT Ghost Leader NL

    Berichten:
    759
    Leuk Bevonden:
    4
    ik wilde me dus de gewone asus a8n sli kopen maar niet de deluxe, ik neem aan dat daar dezelfde northbridge koeler op zit, dus ook het aan schaffen van een zalman wel waard is.

    Is dit de geschikte Zalman Northbride koeler die op de asus a8n-sli gaat?

    http://www.alternate.nl//html/shop/productDetails.html?artno=GZZK02&
     
  8. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Daar zit idd dezelfde koeler op ja.

    Jep, dat is de northbridge koeler van Zalman die ik bedoelde ;).
     
  9. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Venice cores zijn koeler, zuiniger en dus beter overklokbaar. Ze lopen op een lager voltage dan hun Winchester broertjes.
     
  10. ill nino

    ill nino me, myself and I

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
  11. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Volgens mij heeft Arjan84 dit allemaal ook al gezegd, alleen al een paar posts terug.

    Maar welk geheugen is beter / sneller. Kingston HyperX of Corsair XMS?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2005
  12. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
  13. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Hij zei alleen maar dat ze beter overclockbaar waren. ;)
     
  14. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Dat hangt deels af van het moederbord waar je het op gebruikt, en de timings van het geheugen zelf. Ik heb van beiden low latency geheugen, en met het Corsair XMS geheugen haal ik betere prestaties. Het Corsair geheugen werkt ook prima op de geclaimde timings i.c.m met m`n MSI moederbord, terwijl het Kingston HyperX geheugen dat niet doet. Waarschijnlijk dat het op een ander moederbord net andersom is :cool:
     
  15. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Mijn nieuwe/geupgrade pc in nu ook eindelijk compleet binnen :). En het eerste wat echt opvalt zijn niet de prestaties, maar de stilte. Damn, mn xbox maakt veel meer lawaai dan mn pc, af en toe moet ik even checken of ie wel aan staat.

    De Specs:
    AMD Athlon 64 3000+ (Venice :))
    Corsair Twinx1024-3200C2 (1 gig)
    Gigabyte K8NF9
    Asus Extreme N6600 silencer (128mb, ga er toch niet op gamen)
    2x200gb Maxtor Diamondmax10

    Naast dat het systeem erg stil is, blijft het ook heel erg koud, mijn processor hangt rond de 30 graden, terwijl mijn vorige (Athlon XP2000+ Palamino) met gemakt de 60 graden aantikte.
     
  16. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Mooi systeem! Is goed op te gamen hoor.
     
  17. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Dank je :), helemaal zelf samengesteld en gebouwd :9.

    Gamen gaat in principe middelmatig ja, maar daarvoor heb ik mijn xbox (360) en volgend jaar is die gpu achterhaald. Maar ik wou toch graag een standalone gpu (al was het maar dat ze van mn memory afblijven) en hij moest passief zijn. En vooral die laatste eis beperkt erg veel :9. Zijn maar 4 of 5 kaarten passief gekoeld. Een X700, die ik nu heb, en een paar x800's (a 350 euro ofzo). Maar de enige fan die verplicht draait is die van mn cpu. Die draait 2500 rpm ofzo. Voor de rest heb ik nog wat casefans voor de airflow, maar die (4) draaien maar 750 rpm, dus die hoor je niet. Zalman voeding is ook noiseless. Ik moet zeggen dat mijn stilte insteek aardig gelukt is.

    *Is trots op zichzelf :)*
     
  18. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Netjes hoor! Alles zelf gedaan. Geeft altijd een goed en trots gevoel als je een nieuwe pc koopt, alles inbouwd en dan alles werkt.

    Veel plezier ermee!
     
  19. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, ik kan alleen nog wel een domme ervaring posten :9 (misschien hebben andere mensen er dan wat aan). Die 2x200 gb schijven staan in een raid opstelling (0/striping, voor betere prestatie). Door het moederbord/bios werden ze keurig herkend, maar de installatie van windows wou maar niet lukken. Hij zag nog 2 verschillende hd's (waarvan de grootte niet klopte) en niet 1 grote. Het installeren liep telkens ook vast op een leesfout (oid).

    Maar het lag dus aan de brakke raid drivers die standaard in windows ingebakken zitten. Na een driverdiskette met de goede drivers liep het als een trein.
     
  20. malak622

    malak622 Active Member

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
    hey gaste is het slim om mijn procesor te vernagen met 1 van 2.8GHz ik heb er nu 1 van 1.7GHz of kan ik beter mijn geheugen verangen dat is maar 265MB??
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina