1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Sport] Hulp bij (Sport) Lessen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door MYSTERY X, 11 apr 2006.

  1. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Hallo mensen,

    Op dit moment doe ik een sportopleiding. Namelijk de Cios opleiding. Ik weet niet of mensen hiermee bekend zijn.
    [​IMG]
    Maar in het algemeen, wordt je hier dus opgeleid om later in de sport wereld te fungeren.
    ZOals:
    - Sport leraar
    - Fysiotherapeut
    - Sport instructeur
    om maar wat voorbeelden te noemen.
    Maar ook het management gebeuren in de sportwereld, zoals bijvoorbeeld het organiseren van toernooien.

    Nu is dit mijn eerste jaar, en is les en leidinggeven een van de vakken die we krijgen.
    Je zult dus aan je klas lessen moeten geven van ongeveer 30 minuten. Van de leraar kreeg je dan een onderwerp waarmee je de les moest voorbereiden.
    Nu we in de laatste periode van het eerste jaar zijn aangekomen mogen we zelf iets verzinnen.

    Ik zou graag met iets verrassends willen komen, aangezien sporten als voetbal, hockey, volleybal, handbal enz. al veel zullen worden gegeven.
    Ik dacht bijvoorbeeld aan Rugby.
    [​IMG]
    Om maar meteen bij mijn vraag aan te komen:

    Ik weet zelf dus vrijweinig tot niets van rugby. Maar zou deze sport toch graag als les willen voorbereiden.
    Zijn er mensen die deze sport beoefenen, of er veel vanaf weten? En meaby hier ideeën kunnen geven, om mij te helpen bij het aanbieden van deze les aan mijn klasgenoten.

    Ik heb een zaal tot mijn beschikking en verder ook rugby ballen enz.
    De bedoeling is dat ik 30 minuten een les ga geven, waarbij de sport Rugby (waarschijnlijk) dus centraal staat.

    Als iemand ideeën heeft + wat simpele en duidelijke regels, die ik ook kan gebruiken, dan hoor ik het graag :)!
    Dus...
    Graag mensen met ideeën voor een les rugby van een half uur. Dus wat oefeningen, een kern, en afsluiting.

    *Als er mensen zijn die nog andere aparte sporten weten, hoor ik het graag.

    Verder kan dit topic gebruikt worden, voor nog meer mensen die bijvoorbeeld aan de PABO studeren en een les moeten voorbereiden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2006
  2. M_Master

    M_Master Active Member

    Berichten:
    659
    Leuk Bevonden:
    3
    Wij deden weleens vage spellen zoals tjoekbal of tamponbal, was wel lachen om te doen, mja voetbal blijft het populairst natuurlijk.
     
  3. tormentor

    tormentor biologisch gevaar

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb in ieder geval een site voor je met de regels van rugby union (rugby league is weliswaar een mooiere sport maar wordt vrijwel alleen in Australië gespeeld terwijl rugby union in europa groot is)

    http://www.scrum.com/rugby_guide/default.asp

    lees dat eerst eens goed door als je tenminste rugby union les wilt geven. Waarschijnlijk doe je sowieso al ideeën op voor bepaalde oefeningen.
    Toch zal het niet meevallen omdat de taken van verschillende spelers zo verschillend zijn.
    Een mooie oefening lijkt me op zich al om altijd achterwaarts te passen, dat is al moeilijk genoeg denk ik. Dan misschien scrum oefenen enzo. Laat maar weten als je wat verder bent.
     
  4. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    andere sporten?

    ehm Lacrosse? kent vast niemand :+

    zelf wil ik graag leren met mijn samuraizwaarden, en andere wapens bijv, vechten. om de sport dan. ik weet niet of dat nou bij aikido, jujitsu, kung-fu of weet ik veel hoort, maar als iemand iets weet hoe of wat of waar je het kan leren. ( of gewoon oefeningen, moet toch trainen dan ) zou ik t graag horen
     
  5. holyboy

    holyboy The one from above

    Berichten:
    256
    Leuk Bevonden:
    0
    honkbal of softbal, deed ik mijn allereerste les aan klasgenoten ook geven, met specifieke gooi oefeningen. Kreeg ik een 8 voor :) (uhh ja ik heb ook het cios gedaan, jaaaaren geleden :p)
     
  6. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Ik zit op dezelfde opleiding en ik heb weleens een paar lessen American Football gegeven, ik zou eerder voor dat kiezen omdat de drempel iets lager ligt en er voor jou heel veel punten zijn waar je qua techniek kunt hameren (denk maar eens aan gooien en vangen).

    Je kan dan denken aan eerst een algemene warming up, daarna een sportspecifieke warming up waarbij je ze laat overgooien en vangen etc etc.

    Daarna kan je een kleine kwartier flag football spelen, een leuke vorm waarbij je geen body pads nodig hebt maar alleen een lintje achter in je broek en een football.

    http://www.admirals.nl/playfootball/flagfootball/NFL_flagfootball.html

    Daar staan de algemene regels.

    Je moet het zelf natuurlijk weten, mischien kan je flagfootball spelen maar dan met een rugby bal.
     
  7. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56

    "Een zwaard is een hulpmiddel om mensen te doden. Maar interessant genoeg, is de training in het gebruiken van het zwaard een hulpmiddel geworden om mensen te polijsten." (Morita sensei)

    het kan in Amersfoort en Zaandam. Iaido heet het. : http://home.tiscali.nl/~xp133972/nl/iaido.html

    Iaido / iai-jitsu alle leeftijden €. 75.00 maar dat is dan weer in wassenaar ofzo.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2006
  8. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Zaandam FTW \o/ :cool:
     
  9. Iris

    Iris psn: Irisistible

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    56
    :cool:

    Hoe gaat het eigenlijk met jou opleiding? nog een survivel gehad? :)
     
  10. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Binnenkort weer een waterkamp, 3 dagen overleven op een eiland ergens in Zeeland. Word wel gaaf denk :cool: Want nu doen we de hike op water en niet als het 12 graden vriest, maar als het zonnetje schijnt.

    Kan maar niet wachten op volgend schooljaar trouwens, heb vandaag de papieren ingeleverd voor mijn ski anwerter. Ga ik volgend jaar elke week een keer skiën in een hal, en dan in december een week naar Oostenrijk voor de examens. Dat is pas big pimpin' :cool:
     
  11. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Ziet er heel interessant uit! :)
    Je doet dezelfde opleiding jah?
    Welke Locatie, en welk jaar?

    Ik denk dat ik nu hierdoor, wel RUGBY ook ga geven als sport. Aangezien het er aantrekkelijk uitziet en volgens mij ook goed is te doen in de zaal.

    *kan ik je altijd even een PM sturen, als ik nog wat vragen zou hebben?:)

    Verder iedereen bedankt voor de reacties!
    Kan er nu wel heel wat mee!
     
  12. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Ik doe dezelfde opleiding, maar dan op het ROC. Ik volg die opleiding in Tilburg. Uiteraard kan je me dingen vragen, maar ik ga niet je huiswerk maken :cool:
     
  13. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk zelf dat rugby meer geschikt is voor buiten. Dat doen wij teminste altijd omdat je daar toch wat 'vrijer' bent en de jongens toch vaak overactief worden het veiliger is om het buiten op het gras te doen. Maargoed, zelf weten natuurlijk
     
  14. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Met goede afspraken kan het goed binnen hoor. Alleen zit je al snel op ruimtegebrek.
     
  15. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    We beschikken in EIndhoven over een erg grote zaal. (als het goed is, hebben we deze ook helemaal tot onze beschikking)

    Dus qua ruimte moet dit te doen zijn.
    Alleen komt het er nu op aan, dat ik een leuke les van ongeveer 20 tot 30 minuutjes in elkaar ga zetten.

    Dus zoals Sostic al aangaf, een warming-up met daarna een specifieke warming-up, een kern, en een leuke partij aan het einde.
    Verder moet ik nog wel wat regels enz. gaan uitwerken aangezien ik niet erg veel over FLAG RUGBY weet (wat ik uiteindelijk dus ga doen).

    @ Sostic

    Is ook niet de bedoeling dat je mijn HW gaat maken :cool:.
     
  16. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Hoo wacht even. Je hebt maar 30 minuten ter beschikking. Dan zal je een paar dingen moeten schrappen, want dat alles past nooit in een half uurtje :+
     
  17. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Mijn Les dus vandaag gehad!
    En jepss, een hele nette voldoende :).

    Dus bedankt voor al jullie reacties...
     
  18. Meanzo

    Meanzo A-Style

    Berichten:
    434
    Leuk Bevonden:
    0
    zelf speel ik nu voor het 2e jaar cricket en ga met alle plezier naar trainingen en wedstrijden. het is in zuid-afrika, australie, engeland, pakistan, west-indie, sri-lanka en nieuw zeeland populair. in nederland (nog) niet.

    het is een vrij uitgebreid spel en ga niet alles uitleggen

    je hebt vrij veel bescherming nodig :
    [​IMG]

    cricinfo
     
  19. Blieb

    Blieb Active Member

    Berichten:
    74
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik speel lacrosse!! Echt een vétte sport!! Alleen wel lastig om tijdens een les te gebruiken.. Wij trainen in emmen! Wanneer je hier in de buurt kan komen met je klas moet je mij maar ff PM'en dan valt er wel wat te regelen met een training.. Over meer info kun je me ook PM'en!

    Sticks up!

    :b:
     
  20. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Nooit van gehoord!
    Actieven, en leuke sport? Met wapens neem ik dus aan uit de vorige post?

    @ Sostic (mocht deze toevallig langs komen :cool:)

    Welke opleiding doe je nu?! Nog altijd Cios?
    Ik ga in elk geval Fitness en Management doen... 3e jaar in Tilburg nadat ik dit jaar succesvol heb afgesloten.
     

Deel Deze Pagina