Van Wikipedia : Games for Windows is een platform en marketingcampagne van Microsoft om het spelen van computerspellen op het Windows-besturingssysteem beter te ondersteunen. Spellen kunnen het Games for Windows-logo verkrijgen door aan bepaalde eisen te voldoen, zoals goede kwaliteit, makkelijk te installeren en compatibiliteit met Windows XP en Windows Vista.
Een 'Games for Windows'-spel wordt uitgebracht in een stevige verpakking. Op de voorkant staat bovenaan een witte streep met het Games for Windows-logo.
Supreme Commander was een van de eerste spellen met het Games for Windows logo
Kwaliteitseisen : De eisen waar de spellen aan moeten voldoen zijn onder andere:
- een optie om het spel in zo weinig mogelijk stappen en klikken te installeren
- compatibiliteit voor de Windows Vista Spelverkenner (zie hieronder)
- compatibiliteit met de Xbox 360 controller (indien mogelijk)
- kan geïnstalleerd en gespeeld worden op x64 versies van Windows Vista en compatibiliteit met 64-bit processors (het spel zelf kan 32-bit zijn)
- ondersteuning voor normale en breedbeeld resoluties, zoals 4:3 (800*600), 16: 9 (1280*720) en 16:10 (1152*720)
- mogelijkheid om gestart te worden vanuit het Windows Media Center (Windows Vista Home Premium en Windows Vista Ultimate hebben zo'n Media Center)
Sommige Games for Windows spellen zijn speelbaar tijdens de installatie van het spel waardoor PC spellen vergelijkbaar worden met spellen voor spelcomputers; de speler hoeft nu niet meer te wachten tot de installatie van - het spel voltooid is voordat het spel gespeeld kan worden. Deze eigenschap wordt Tray and Play genoemd en is momenteel nog niet vereist voor Games for Windows spellen. Halo 2 for Windows Vista is het eerste spel dat deze mogelijkheid ondersteund.
Windows Vista Spelverkenner : Bij elke versie van Windows Vista wordt de Windows Vista Spelverkenner (Games Explorer in het Engels) meegeleverd waarmee de gebruiker kan zien welke spellen geïnstalleerd zijn. Dit is een speciale map waarin snelkoppelingen naar de spellen staan. Een compatibel spel plaatst een snelkoppeling in die map en download ook andere informatie, zoals de voorkant van de verpakking en de leeftijdsadviezen (b.v. ESRB of PEGI), voor dat spel. Compatibiliteit hangt af van de leeftijd van het spel of de populariteit van het spel, waarbij nieuwere spellen betere compatibiliteit hebben. StarCraft is bijvoorbeeld geheel compatibel maar het is wel een decennium ouder dan Windows Vista zelf.
Als een spel incompatibel is dan kan een gebruiker het spel zelf toevoegen door een snelkoppeling naar het spel naar de map te verplaatsen (de voorkant en leeftijdsadviezen ontbreken dan). De spelverkenner is geheel compatibel met de opties in Windows Vista voor ouderlijk toezicht. Ouders kunnen beperken hoe lang een kind een spel kan spelen en wat voor soort spellen een kind kan spelen (gebaseerd op de leeftijdsadviezen of zelf ingesteld).
Games for Windows website
Catalogus
Ook aankomende PC toppers zoals BioShock en Crysis, en voorheen exclusieve Xbox 360 titels als Lost Planet en Gears of War, zullen uitkomen onder de Games for Windows merknaam
Microsoft heeft plannen bekendgemaakt om het game- en entertainmentnetwerk Xbox ook voor Windows beschikbaar te maken
Windows Vista sleutel tot “Live Anywhere”-visie
Volgens het nieuwe concept "Live Anywhere" van Microsoft zal het krachtige game- en entertainmentnetwerk Xbox Live ook het Windows-platform stormenderhand gaan veroveren. Deze winter komt het concept voor het eerst voor Windows Vista met de introductie van “Shadowrun". “Shadowrun” van Microsoft Game Studios wordt zowel voor Windows Vista als de Xbox 360 uitgebracht, waardoor zogeheten cross-platform gameplay mogelijk is en de kloof tussen consoles en computers nog verder wordt verkleind.
Het nieuwe veilige online netwerk biedt dezelfde game-ervaring voor Windows Vista en Xbox 360 met één gamertag, één set prestaties, één friends-list en spraakcommunicatie tussen alle leden van Xbox Live. Voor de miljoenen gamers over de hele wereld die met consoles en Windows gamen, betekent dat als Windows het cruciale platform wordt voor het "Live Anywhere"-concept, zij altijd toegang hebben tot de beste elementen van Xbox Live, of ze nu op een Xbox 360, een Windows-pc of zelfs een mobiele telefoon spelen.
“We vinden het ontzettend leuk om de beste online innovaties van Xbox Live te combineren met de platforminnovaties van Windows,” aldus Peter Moore, corporate vice-president van Interactive Entertainment Business bij Microsoft.
Draadloze accessoires voor meerdere platforms
Microsoft breidt zijn lijn draadloze Xbox 360 cross-platform game-accessoires uit naar Windows en introduceert de Xbox 360 draadloze gamingontvanger voor Windows. Gamers kunnen deze draadloze USB-ontvanger gebruiken met Windows XP- of Windows Vista-computers en racegames, sportgames en andere games spelen die het best werken met de Xbox 360 draadloze controller, Xbox 360 draadloze headset en het Xbox 360 draadloos racestuur.
Bron
Zie ook dit artikel op XBW
Xbox 360 controllers op de PC gebruiken : Tutorial (met dank aan Kapitein Iglo's openingspost uit het Xbox 360 Controllers topic !)
Een erg leuke bijkomst van deze controller is dat je hem ook kan aansluiten op de PC.
Hieronder staat hoe dat in zijn werk gaat en nog enkele andere tips.
Draad:
Stap 1.
Dit werkt precies hetzelfde als op de Xbox360 echter moet je wel eerst de driver downloaden. Dat kan op de volgende Microsoft site (gewoon de stappen doorlopen en je komt uit op de driver).
Nadat je dit hebt uitgevoerd werkt je gamepad.
Draadloos:
Stap 1
Je kan niet direct je draadloze controllers op je PC aansluiten hiervoor moet een extra accesoires worden aangekocht namelijk de Wireless Gaming Reciever.
Deze reciever is los verkrijgbaar maar wordt echter ook geleverd in het Wireless Controller for Windows pakket, dit pakket houd dus in: de reciever en een controller EXACT hetzelfde als één die je los koopt voor de Xbox360.
Het scheelt je ook nog wat geld als je voor bovenstaand pakket kiest. Je betaalt namelijk maar rond de 6 euro voor de reciever ipv de 20 euro alleen voor de reciever.
(P.S. Met deze wireless reciever kan je ook de Wireless headset en het Xbox360 stuur op de PC aansluiten.)
Stap 2
Als je beschikt over de reciever moet je eerst de software installeren die je op CD erbij krijgt. Deze is redelijk simpel en precies hetzelfde zoals je vaker software installeert.
Stap 3
Sluit de Wireless reciever aan op een van de PC's USBPoorten. Hij herkent de reciever automatisch en geeft na een tijdje aan dat hij geinstalleerd is.
Stap 4
Zet de controller aan, ook hiervoor zal hij software installeren. Hierna kan je ook daadwerkelijk de controller zien in Configuratiescherm -> Spelbesturing.
Helaas is de eXperience op de PC met de controllers niet even vloeiend zoals op de Xbox360. Hieronder wat tips voor gebruikers:
Mijn spellen werken opeens niet meer na het installeren van de software
Dit komt door het programmatje XboxStat.exe wat wordt meegeleverd (die laat je batterijstatus zien zodra je op de guide drukt). Als je in TaskManager het process beeindigd heb je nergens meer last van totdat je opnieuw opstart.
Je kan er ook voor zorgen dat dit programmatje niet meer automatisch opstart door deze in het register te verwijderen.
De Triggers
Helaas worden de triggers van de controller niet herkend als knoppen maar als een soort analoge input net zoals de analog sticks. Hierdoor heb je dus het probleem dat veel (oudere) games deze helaas niet ondersteunen.
Ik wil een spel spelen dat niet goed de controller ondersteunt of helemaal geen controller ondersteunt
Na een tijdje zoeken heb ik daarvoor het programma Joy2Key voor gevonden. Je moet dan instellen welke knop op je Xbox 360 welke knop op het toetsenbord moet voorstellen.
Laat het programmatje draaien terwijl je je spel speelt en je controller werkt!
Onofficieële drivers
Voor de WIRED controller bestaat er ook een driver die door hobbyisten is gemaakt en meer functies bevat als de standaard driver van Microsoft (b.v. je triggers als button laten herkennen).
Deze kan je Hier downloaden.
PC spellen geven alleen maar aan JOY1,JOY2 en niet A of X, dit is erg verwarrend
Gebruik daarvoor het volgend schema (print het uit of iets dergelijks):
Code:
PCButton: XboxCont:
___________________________
JOY1 A
JOY2 B
JOY3 X
JOY4 Y
JOY5 LB
JOY6 RB
JOY7 BACK
JOY8 START
JOY9 LEFTSTICK
JOY10 RIGHTSTICK
Games die Windows Live ondersteunen :
- Shadowrun
- Halo 2
- Gears of War
Het hoesje van een Games for Windows Live spel
Het Windows Live tabblad. De met de Vision Cam geschoten en op Xbox Live ingestelde Personal Gamerpicture is dus ook gewoon netjes zichtbaar op Windows Live
Opzich vrij oud nieuws, maar aangezien ik nog geen centrale thread kon vinden waarin dit onderwerp besproken werd dacht ik er dus bij deze aan om er eentje aan te maken Hierin wil ik dus alle plannen van Microsoft omtrent deze ontwikkeling met jullie bespreken, en alle info die tezijnertijd vrij komt bijhouden. Ik heb deze thread in dit forumgedeelte geplaatst omdat ik de aandacht voornamelijk wil focussen op wat dit gaat betekenen voor de PC gaming community. We weten inmiddels zo'n beetje allemaal wel wat Live voor ons op de Xbox en Xbox 360 heeft kunnen betekenen, maar wat vinden jullie van het idee van een Live Community voor zowel Xbox 360 gamers als PC gamers en het idee dat je straks dus ook bepaalde games cross-platform kunt gaan spelen ? Nieuwe info die bekend wordt gemaakt kun je tevens ook hier kwijt. Barst los zou ik zeggen
Laatst bewerkt: 10 nov 2007