Fitness

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Lars, 7 mrt 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grave

Grave Gym Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    520

Train je zeker wel voor kracht. Je kan niet steeds maar alleen zwaardere gewichten nemen, om vooruit te komen moet je ook lichte gewichten doen met veel herhaling en bijna geen pauze tussendoor, zal je zien dat dat goed helpt. Volgende keer dat je weer aan de zware gewichten begint zal je het verschil merken.

Weet niet hoe jij traint, maar losse gewichten helpen meestal veel meer bij het trainen dan machines. Oefeningen voor de schouders die ik doe zijn bijna allemaal met dumbels.

Allemaal voorbeelden voor je shouders met dumbels:

Met plaatjes erbij etc

2. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1

Wat is dit dan voor gelul. Zeg je nu hier dat je elk deel van de schouder op een andere dag moet trainen? Kun je doen ja maar is niet effectief. En btw, schouder bestaat uit 4 delen. Voor, zijkant, achterkant en bovenkant, ook wel de trapecius genoemt.

3. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Je kan gewoon naar de sportschool gaan. Alleen wat ze daar zullen zeggen is dat je nog geen hele zware gewichten mag pakken. Dit komt doordat je botten nog niet volgroeid zijn. Natuurlijk kun je wel lichte gewichten pakken en cardio + machines enz doen. Daarnaast kun je in je vrije tijd ook buiten hardlopen. Hele goede oefening om vet te verbranden. Maximaal een half uur. Als je terug komt gelijk eten, anders ga je spiermassa verbranden. Als je namelijk klaar bent met hardlopen blijft je lichaam nog een half uur tot een uur daarna calorieën verbranden.

4. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet niet hoor. Maar de helft van de oefeningen die je daar geeft zijn oefeningen met een barbell. Dat is een stang en geen dumbell.

Wat je daar zegt over die zware en lichte gewichten is zeker waar. Trainen met lichte gewichten is heel goed omdat je dan veel beter op de oefening kan letten. Doe in plaats van 3 x 8-12 reps eens 3 x 15 reps. Voer de oefening rustig uit. Met bankdrukken, doe er dan 3 sec over om de stang tot helemaal op de borst te laten zakken. Stoot dan weer uit. Je zult zien dat je een stuk sterker wordt en dat je ook veel mooiere en beter uitgelijnde spieren krijgt. Als je hem correct uitvoerd en normaal blijft eten krimp je er ook echt niet van. Ik ben er zelfs alleen maar van gegroeid. Plus, het is gewoon beter voor je gewrichten.

5. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Hoef toch niet uit te gaan leggen dan de oefeningen die daar staan met barbel ook gewoon met 2 dumbels gedaan kunnen worden? ;) Heb al die oefeningen daar wel gedaan met dumbels, tis maar net wat je lekker vindt. De 1 doet het liever met een barbel omdat ze minder goed hun evenwicht kunnen houden, maar voor het beste effect gebruik ik liever dumbels omdat je dan je shouders/armen etc ook in evenwicht moet houden, zie je meteen wel dat je niet even sterk bent aan de ene kant, moet je dat compenseren.

6. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Nou als jullie het zeggen dat met lichte gewichten ook goed is, dan zal ik jullie advies eens opvolgen :)
    Zelf heb ik dat nooit geweten, is me nooit verteld.
    En is het dan de bedoeling dat je een gewicht pakt wat je 15 keer kan herhalen, 10 sec rust, 15 keer herhalen, 10 sec rust en weer 15 keer herhalen, en dat je dan wel echt moeite krijgt, of een lichter gewicht zodat het wat makkelijker blijft.
    En langzaam uitvoeren, snel, of gewoon met een normaal tempo?

7. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Niet altijd met lichte gewichten trainen natuurlijk, beetje afwisselen zodat je spieren niet gewend eraan raken want dan heeft et weinig zin meer. Maar ja gewoon 15 herhalingen maken en dat 3-4x met 10 sec rust ofzo en je moet et dan wel echt moeilijk krijgen bij de 3e of 4e set:) Anders heeft et weinig nut, je moet wel jezelf verzetten. Normaal tempo, iedergeval niet te snel doen, want dat zie ik heel veel mensen doen, sneller is niet beter, dan liever langzamer.

8. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Dus gewoon eens een paar keer tussendoor wat lichtere gewichten pakken en dan daarmee trainen, en dan weer zwaarder. Hmm, zal het vanavond eens doen :)
    Bedankt he ^^

9. NaZ

NaZ X&Y

Leuk Bevonden:
    0
    Trouwens klein vraagje.

Ik zat laatst te cardioën en ik las mijn hartslag "59" na ruim een kwartier.. is dit normaal?
    Meestal heb ik een hartslag rond de 120..

10. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Moet je harder/zwaarder gaan lopen;) Maar waarom zo lang 'cardeoën'?

11. NaZ

NaZ X&Y

Leuk Bevonden:
    0
    Ja, daar dacht ik ook al aan en na een tijdje werd mijn hartslag weer "normaal" (120) maar het feit dat mijn hartslag zo "laag" was vond ik een beetje raar..:confused:

En waarom zo lang? Ik wil mijn conditie opbouwen.. en ik jog zo nu en dan..:)

12. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Heb ik zelf ook wel es, gebruik et alleen voor opwarmen voor het trainen, maar de sensor die op die handgrepen zit, die moet je goed vastpakken, als het soms niet zo is geeft een een verkeerde meting weer. Heb et zelf ook wel es van 65 ineens naar 130 en weer terug.

Voor conditie is het prima zolang je maar geen vetverbranden wil, dan moet je hartslag boven de 140 zitten geloof ik.

13. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    cadio, heb ik ook een tijdje gedaan, maar om eerlijk te zeggen (klinkt misschien stom..) is dat niet nodig bij mij.
    Ik kan heel hard rennen, kan heel lang rennen, en hoef niet af te vallen (eerder aankomen)
    Had voor school iets meer dan 5 km moeten rennen door de bossen, mijn tijd was 20 min. Vind ik zelf wel een aardige tijd :)
    Daarnaast doe ik ook badminton en dat komt ook alleen maar ten goede natuurlijk. Binnekort weer aan taekwondo doen, wat ook een erg bewegelijke sport is waar je veel rent als warming up, dus cardio vind ik wat overbodig :)

Maar heb het wel gedaan, en het gaf ook wel een goed gevoel als je 15 minuten op een behoorlijk hoog rentempo gerent hebt.

Laatst bewerkt: 17 aug 2006
  14. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    aanmelden bij dutchbodybuilding.com en bodynet.nl
    daar haal je ook echt veel info vandaan :)

15. T!jg3rn00tj3

Leuk Bevonden:
    1

Als je het goed doet is trainen met lichte gewichten ook heel zwaar. Alleen het is heel belangrijk hoe je het doet. 95% van alle mensen steggelen tijdens oefeningen. Dan heeft het idd geen zin.

Voorbeeld: Biceps --> barbell curl

Ellebogen tegen de zijkant van je lijf houden ( niet drukken alleen zorgen dat ze daar blijven). Het gaat erom dat de bovenarm stil staat. Rug recht houden en niet bewegen. Goed in de stang knijpen, hierdoor span je de biceps harder aan. Van bovenaf, stang langzaam laten zakken (3sec) tot bijna helemaal beneden. Dan weer naar boven. Niet te zwaar pakken in het begin. Als je het goed doet dan voel je ze echt wel branden bij 15 keer. Mocht je moeite hebben met de ellebogen tegen de zijkant aan te houden dan kun je jezelf dit aanleren door bijvoorbeeld een licht gewichtsschijfje onder je oksels te doen. In dat geval moet je dus wel je ellebogen bij elkaar houden anders vallen ze eronderuit.

Borst --> zowel flat bench press als incline bench press

Stang langzaam laten zakken tot op de borst. Zo rek je de borst op en spreek je de meeste spiervezels aan in de borstspier. Dan weer omhoog. Bij het uitstoten, goed uit ademen.

Rug --> chinning of lat pull down.

Belangrijk is hierbij om niet vanuit je biceps jezelf op te trekken of om de stang naar beneden te trekken. Je moet hem vanuit je ellebogen naar beneden trekken. Zo spreek je de meeste rugspieren aan.

Dit zijn een paar kleine voorbeelden ter algemene informatie.
    Hele gedachte erachter is dus dat je de oefening heel gecontrolleerd gaat uitvoeren. Zo wordt je ook een stuk sterker omdat je niet gaat steggelen met andere spieren om het gewicht omhoog te krijgen.

Ik doe altijd 2 a 3 maanden 'licht' (dat wil zeggen lichte gewichten) en daarna 1 maand zwaar. Dit werkt voor mij het beste. Het is sowieso altijd een beetje kijken wat het beste werkt voor jezelf natuurlijk. De één reageerd het beste op super setjes en de ander weer meer op bijvoorbeeld een hit systeem.

:+

16. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    Dat van een gewichtje onder je oksel doen is wel een grappig idee, zal ik eens proberen morgen :+
    Bij mij zit het namelijk zo dat mijn linkerarmspieren net iets minder sterk zijn dan mijn rechterarmspieren. Als ik zeg maar die oefening de Barbell Curl uitvoer zoals ie voor de Biceps bedoeld is (weet niet hoe dat heet) dan raakt mijn linkerarm wel eens een stukje van het lichaam af. Zal eens kijken of ik dat kan verhelpen met een gewichtje ertussen :)
    Bedankt.

17. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Supersetjes werken bij mij altijd wel goed en dropsets, das toch wel 1 van m'n favoriete dingen, ben je daarna wel helemaal verrot, maar werkt super, vooral voor je beenspieren.

18. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    woojoo, ik ken die termen allemaal niet :eek:
    Wat is een dropset? (*voelt zichzelf nu heel dom)

19. Grave

Leuk Bevonden:
    520
    Een dropset is om het eenvoudig uit te leggen: Je doet bv 4 setjes van 12 herhalingen. De eerste keer set je de gewichten op het maximum van je kunnen, dan meteen zonder pauze zet je de gewichten iets lichter en doet em nog 12 keer, dan weer zonder pauze weer iets lichter zetten en nog es 12 keer herhalen en dan de laatste keer nog weer lichter 12 x herhalen. Dit allemaal doen zonder pauze, helemaal ideaal als iemand anders snel de gewichten lichter kan zetten, het gaat erom dat je dus geen pauze hebt tussendoor. Dan voel je je spieren branden. Echt super om met je bovenbeen spieren te doen, zijn ze helemaal opgezwollen:)

Laatst bewerkt: 17 aug 2006
  20. Azumi

Azumi *

Leuk Bevonden:
    25
    ah nou oke, test ik morgen dan wel even O-)
    En dan train je? Kracht, massa, allebei wat?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina