Ehum...juist...:{ Ik zou graag de facts ff op een rijtje willen zetten om te zien of ik alles goed heb begrepen, want ik vind dit zo onduidelijk/onoverzichtelijk.
Films
-----------------------------------------------------------------------------
Xbox360: -HD-DVD films (in combinatie met de externe HD-DVD speler) met een native 1080P bron worden uiteraard ook weergegeven als native 1080P (komt geen upscalen aan te pas).
-DVD films met een standaart bron-resolutie (480I geloof ik) worden ge-upcaled naar een 1080P resolutie. Ik neem aan dat dit wordt gedaan voor de Full-HD TV (1080P) bezitters. Uiteraard is er natuurlijk een groot kwaliteits verschil tussen HD-DVD's en DVD's op je 360. Ten eerste omdat de eerst genoemde simpelweg HD-DVD's zijn (hogere opslag-capaciteiten en MPEG4 codec), en ten eerste omdat de eerstgenoemde 'echt' 1080P zijn (met een native 1080P bron-signaal i.p.v. ge-upscaled).
Playstation 3: - Blu-Ray films (intern) met een native 1080P bron worden uiteraard ook weergegeven als native 1080P (komt ook geen upscalen aan te pas).
- DVD films worden niet ge-upscaled? , Al vind ik dat wel raar, schakelt het beeld dan op dat moment van 1080P over naar 480I? Uiteraard kan een 1080P TV dit wel weergeven, maar zou de beeldkwaliteits-verschil dan niet storend zijn? Ik acht de kans dat hier ook word ge-upscaled daarom ook niet klein
Extra vraag: Hoe zit dat (bij 360) dan met de menu's (dashboard)? of de video's en gametrailers op je Harddrive? of je game demo's? worden die dan ook ge-upscaled naar 1080P? of is dat native oftewel; 'echt' 1080P?
Games
Xbox360: DVD Games met een native 1080P bron worden uiteraard ook weergegeven als native 1080P (komt geen upscalen aan te pas). Heben deze games een 720P/1080I bron, dan worden ze ge-upscaled naar 1080P voor Full-HD TV bezitters (dit laatste geld dus ook gelijk voor alle 360 games van dit moment, omdat developers hiervoor niet de mogelijkheid hadden om 1080P games te maken, vanaf nu is dat pas mogelijk).
Playstation 3: Blu-Ray games met een native 1080P bron worden uiteraard ook weergegeven als native 1080P (komt geen upscalen aan te pas). ik zou niet weten of de games met een 720P/1080I bron ook worden ge-upscaled naar 1080P (zelfde verhaal met DVD films op de PS3, ik weet niet of er wordt ge-upscaled naar 1080P als de bron niet 1080P is, lijkt me althans wel zo handig voor de Full-HD-TV-PS3 bezitters).
Extra vraag: Worden de originele Xbox games ook ge-upscaled naar 1080P? Ik heb het over BC natuurlijk.
Conclusie
Als ik dat zo zie staat het helemaal gelijk, hell, Microsoft is zelfs wat aardiger voor de Full-HD TV bezitters om alle 'niet 1080P content' te gaan up-scalen naar een 1080P resolutie. Nou neem ik wel aan dat Sony dit ook gaat doen, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.
Klopt dit ongeveer jongens? heb ik de boel goed begrepen? verbeteringen en/of antwoorden op mijn vragen zijn uiteraard van harte welkom.
Laatste vraag
Ja sorry, ik weet het, ik ben heel iritant met al m'n vragen, maar hier komt de laaste. Ik heb inmiddels vernomen dat het niet geheel onmogelijk is dat er een HDMI kabel voor de 360 verschijnt. Maarmijn vraag is dan, hoe moet dat? er zit toch geen HDMI output op de 360? of is een HDMI output hetzelfde als een component/VGA output?
Laatst bewerkt: 21 sep 2006