Ik zou zeer verbaasd zijn als de Wii een rol van betekenis gaat spelen, waar dan ook. (Okay, Japan wel)
In Nederland overigens zullen ze het na Japan waarschijnlijk relatief heel goed doen, omdat Nederland van huis uit altijd zeer Nintendo-minded is geweest. En dat komt weer door het retail kanaal. Buiten Nederland worden consoles vrijwel niet door het speelgoedkanaal verkocht, terwijl dat kanaal van oudsher in Nederland heer en meester is. Ook de Toys 'R Us in de VS verkoopt ze wel en ook wel andere speelgoedwinkels en ook wel in Europa, maar die spelen totaal geen rol in de verkoop van consoles. Kijk al naar Belgie, waar ook de speelgoedjongens niets te vertellen hebben. Vraag maar aan de Belgen hier.
En ja, leuk of niet, Nintendo heeft nou eenmaal een speelgoed, kiddy-image en de Wii zal dat enkel versterken. Ofwel waar wordt dat goed verkocht? Juist, speelgoedkanaal en laten die nou net heel sterk zijn vertegenwoordigd in Nederland.
Neemt niet weg dat ik ook verwacht had dat de PSP over de DS heen zou walsen en dat is dus totaal niet gebeurt. Ik zit niet zo in de handhelds, maar van wat ik er van meekrijg houdt Sony de PSP met moeite in leven. Ik heb zelf een PSP en beleef er erg veel plezier mee. Veel meer high-tech en mogelijkheden dan die cheap ass plastic DS. Maar goed, geschiedenis leert dat de consument toch massaal voor de DS heeft gekozen. Nintendogs, o mijn god, how low can you go als je dat speelt en toch een kaskraker van heb ik jou daar. Respect hoor, heel goed gedaan door Nintendo. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Conclusie: ik heb geen glazen bol en weet dus ook niet wat de toekomst zal brengen. Op dit moment verwacht ik in Nederland: #1 Xbox 360, #2 PS3 (op de hielen van de 360) en #3 Wii (op verre afstand van PS3 ). 45%, 40%, 15% of zo.
Laatst bewerkt: 26 sep 2006