Ik heb redelijk wat thuis staan, maar je kan gewoon niet alles trainen thuis. Ik heb een halterbank, 4 losse dumbells, knijpers, 150 kilo aan gewichten en een optrekstang. Het is niet genoeg, de variatie is niet groot genoeg.
Ik ga nu weer naar de sportschool omdat ik graag zo af en toe begeleiding wil. Ik merkte na een tijdje dat mijn schouderspieren niet evenredig waren gegroeid. Dat had ik eerder ontdekt als ik in de sportschool zit. Nu moet ik aangepast die spiergroep trainen.
Toen ik weer begon in de sportschool kreeg ik inderdaad problemen met de bovenborst, de rug en benen. Op de halterbank druk ik gemakkelijk 85kg terwijl ik met de rugoefeningen ontzettend veel moeite had. Dat gaat nu een stuk beter, maar wil je idd goed in evenwicht zijn dan kun je dat niet doen door alleen thuis te trainen (mits je niet alle faceliteiten hebt, en dat hebben de meeste niet).
Ook heb je veel mensen die een halterbank en wat dumbells kopen en zonder ervaring aan die dingen beginnen te trekken en duwen. Resultaat is vaak blessures en scheefgroei. Ik ben vanuit de sportschool thuis gaan trainen en na een ongelukje en een vervelende blessure ben ik na een tijd weer naar de sportschool gegaan. Ik kan het iedereen afraden om thuis te gaan trainen (tenzij je reacreatie fitness doet en gewoon lekker opdrukt thuis of gecombineerd met de sportschool thuis traint), ik had ervaring en het ging toch fout.
Er is niks mis met thuis een beetje trainen om fit te geraken, maar op het moment dat je merkt dat je verslaafd begint te raken (en het kan verslavend werken) en je wil je grenzen verleggen, ga dan naar de sportschool. Combineer het iig want anders kan het zomaar fout gaan.
Laatst bewerkt: 6 okt 2006