[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ik ruik aversie jegens het geloof :cool:

2. TheWalrus

TheWalrus Guest

Wie kent god persoonlijk? Want die kan oordelen ;)

Was het niet 68% kans dat God bestond of zoiets?

Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2006
  3. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, dit heeft niks met aversie te maken... Ik ben er van overtuigd dat bewustzijn en zelfkennis niet via boekies over te brengen is... Ik weet wat ik weet, ik kan het niet in woorden exact overbrengen... Hoe leer je levenservaring? Niet uit een geschrift... Dus ik schrijf bewust geen boeken over religieuze onderwerpen... Ik doe hier mee met de discussie, en that's all... Ik gebruik dan ook woorden, maar dan blijf ik de regisseur over mijn eigen woorden... Als het niet begrepen wordt, kan ik altijd nog corrigerend optreden wat betreft mijn eigen schrijfsels... Dat wordt via het uitgeven van een boek of zo een stuk moeilijker... De massa interesseert me geen moer... Ik vertel hier in deze topic wat over mezelf en mijn ervaringen met het geloof en dat ik zelf ongelovig ben geworden... Daar houd ik het bij... :)

God is niet mathematisch vast te stellen... Enne, volgens mij is het 0,00% kans dat god bestaat...

Laatst bewerkt: 9 okt 2006
  4. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    levenservaring leer je door dingen mee te maken en te ervaren.. in mijn geval dan.anyway, het klonk niet echt lief van steek die dingen in de fik lol. als ik moslims op een brandende deense vlag zie dansen denk ik ook niet: ach die willen op vakantie naar Denemarken 8)
    anyway, geloof is sowieso niet vast te stellen als je het filosofisch gaat zien. Aangezien het voor de een 0,00% kans is, maar voor de ander 100%. God kan voor de een bestaan en voor de ander dood zijn. Dus het is aan jezelf. Even buiten beschouwing gelaten waar je bent opgegroeid etc. Al kun je mathematisch wel zeggen dat het 50% is.. of hij bestaan, of hij bestaat niet. Er is geen, hij bestaat niet, maar..of hij bestaat wel maar..
    Al kun je je ook afvragen of er filosofisch gezien misschien wel geen God kan zijn, aangezien je de vraag moet stellen aan jezelf, maar je jezelf nooit objectief buiten je eigen gedachtenwereld kunt plaatsen en dus de vraag opzich al een twijfel aangeeft..want zou je geloven dan zou je het jezelf niet afvragen of zou het antwoord altijd positief uitvallen omdat je anders jezelf zou ontkennen, en jezelf ontkennen is alles wat je mens en jezelf maakt ontkennen. Dus in principe zou het antwoord 'nee' zijn, tenzij je op zoek bent naar een 'ja', al zal die 'ja' dan altijd gezocht worden op een wetenschappelijke manier..waardoor er nooit bewijzen gevonden kunnen worden, met uitzondering van een manier waarop je op zoek gaat binnen je eigen gevoelswereld.. die weer afhankelijk is van je eigen ervaringen. Maar de 'ja' zal dan alleen gevonden worden wanneer je opzoek gaat naar geloof, dus zou je filosofisch gezien kunnen concluderen dat God alleen bestaat, mits er een wil is in een wezen dat boven ons allen staat te geloven. Dan zou je nog kunnen uitwijden dat de wil alleen ontstaat ten gevolge van onvrede in de huidige wereld óf psychologische onwillendheid door niet met het idee om te kunnen gaan. Is God dan een illusie? Hoeft niet, als je maar de bereidheid hebt om dan de wetenschappelijke wereld te scheiden van de spirituele wereld. Maar dat ligt dan weer aan jezelf, dus kun je hem alleen vinden.. als je op zoek gaat in jezelf. Aan die kant kun je weer zeggen dat Hij dus wel bestaan, aangezien er velen zijn die wel in hem geloven. Ookal zou het er maar één zijn, dan zou dat wel een positief percentage geven.
    Maar het is dus totaal afhankelijk van de manier waarop je ernaar kijkt, dus kun je nooit een antwoord vinden.

* ratelt 8)

edit: bij nader inzien zet ik het maar tussen spoiler want het is best wel een doorratel verhaal mijnerzijds

5. rikkel

rikkel Umm Kulthum

Leuk Bevonden:
    1
    Er zijn een aantal dingen op de wereld waar gewoon niet uit te komen is, en waarbij je mensen moet accepteren en meeleven. Dat soort dingen zijn muziek, politieke opvatting, smaak qua eten en geloof. Natuurlijk kan je er over praten en discusieren. Maar het heeft, bijna, nooit resultaat. Je kan een ander mans verhaal aanluisteren en mee inleven, maar voor de rest heeft het geen zin om te 'bewijzen' wie gelijk heeft. Als geloof je een beter mens maakt, is het toch ok? :) Ik ben moslim hij khatoliek. Ook al ben ik het niet mee eens met zijn opvattingen, we kunnen zeker met elkaar over praten. Maar gewoon het gene waarin in geloof respecten en anderzijds.

Kan me nog herrineren toen ik klein was en in Marokko op vakantie was. Toen zag ik een hele grote kerk in Rabat. Een straat verder op zag ik een moskee. En nog een straat verder een synagoge. Toen vroeg ik aan me tante: 'Hoe kan dat? Hebben wij geen ruzie?' Toen lachte ze en zei ze dat de truc is om vredig met elkaar te leven

6. Elendill2003

Elendill2003 For those who gave

Leuk Bevonden:
    0
    Om weer eens lekker de vlam in de pan te laten slaan: test hier of je naar de hel gaat en zo ja, naar welk lvl.

/salute

Edit: Vind dat ik dan ook maar even zo nodig mijn mening moet geven. Hier komt ie.

Veel mensen zijn een beter iemand dankzij hun geloof, dat vind ik prachtig. Veel mensen halen kracht, hoop en geluk uit hun geloof en ook dat vind ik prachtig.

Waar het bij mij echter begint te kriebelen is als ik het woord religie hoor. Dat komt door 1 simpel ding: ik kan er niet tegen als 1 iemand beweert dichter bij iets te staan of meer te weten van dan de ander. Zoals je bij iedere religie het woord van de leidingevende figuur voor waar aan moet nemen omdat "hij dichter bij god staat". Dit vind IK pure onzin. Ik kan me best voorstellen dat mensen hier vrede uit halen en dat mag van mij ook best. Maar ik zou er zelf nooit aan mee doen, omdat A die leiding geven persoon veel te veel macht krijgt en B deze macht hem zeker corrupt zal maken.

Ook krijg ik de kriebels omdat religie al veel te vaak is gebruikt om mensen onmenselijke dingen te laten doen, dat laat maar weer eens zien hoe gevaarlijk de verkregen macht van de leidinggevenden is.

Geloof is iets persoonlijks voor mij en ik geloof zeker niet in een god in de bijbelse zin van het woord. Wel geloof ik zeker dat er veel meer is dan we nu weten. Het zou arrogant zijn om te denken dat we alles doorhebben, en ook sommige dingen die nu voor onwaar aangezien worden zullen in de toekomst de wetenschap raken en te verklaren zijn.

/salute

Laatst bewerkt: 12 okt 2006
  7. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    die test is nog best grappig en klopt aardig met wat de bijbel wilt hoe je leeft (zoals ik het nu snel kan zien).

8. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Hieronder mijn uitkomst van die test. Had het wel verwacht ;)

9. Beyond The Grave

Beyond The Grave Tasty Epic FailCake!

Leuk Bevonden:
    0
    Tja.. das vervelend ;).

10. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Hm, ik weet dat dit niet de goede plek is om het te vragen maar ik doe het toch maar aangezien er een aantal gelovigen hier zitten. Ik ben op zoek naar het verhaal over Cain en Abel, wat ik mee heb gekregen is dat het chapter 4 is van Genesis (excuses voor mijn slechte verwoording). Als iemand een link met het verhaal kan vinden, het liefst de versie zoals deze in de bijbel staat. Vind de bijbel toch wel interresant geworden, maar dat is om de mooie, sterke verhalen die erin zitten.

11. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen 4&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
    Dat is de Nieuwe Bijbel Vertaling. De andere vertalingen zijn op de site ook te vinden :)

12. Vigil

Vigil Active Member

Leuk Bevonden:
    18
    Dankje! Kom de laatste tijd in lyrics van nummers steeds meer verwijzingen naar bijbelverhalen tegen. Het hele episch historisch aspect van de bijbel doet me wel wat moet ik zeggen.

13. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Neh, ik vat dit niet op als "vervelend". Aangezien ik niet geloof zou het erg hypocriet zijn om wel in de duivel of de hel te geloven. Stel nou dat ik wel gelovig was, dan was deze uitkomst inderdaad vervelend :9

14. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Before long you will know the joys of Paradise as you ascend to the ethereal realm of Heaven.

_O_

trouwens nog een vraagje dan. Vriend van mij, die gelovig is, zegt mij altijd dat de Nieuwe bijbelvertaling niet zo goed is, omdat er dingen worden weggelaten of anders verwoord, en je dus het beste een oude bijbel kunt lezen. is dat zo?
    ik heb de bijbel nog niet gelezen, wil het nog wel doen, maar he liever iets nieuws in mijn handen dan iets waarvan de pagina's al geel zijn geworden 8)

Laatst bewerkt: 12 okt 2006
  15. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Er is altijd wel angst voor een nieuwe bijbelvertaling. Dit is natuurlijk ook logisch als je bedenkt dat zo'n hielig boek dat je al zo lang gewend bent opeens veranderd. Maar zover ik weet gaan ze bij een nieuwe vertaling weer terug naar de bronteksten om het vanuit daar te vertalen. Hierdoor wordt het alleen maar duidelijker voor deze tijd en gaat er niets van de boodschap af.

Ik hoor regelmatig ook in de kerk dominee's zeggen dat er iets beter in de '51 vertaling staat, maar dat is grotendeels puur mening en puur omdat je het gewend bent. Ik zou als ik jou was gewoon de NBV-vertaling pakken. Wel zo duidelijk en leesbaar :)

16. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ok tnxs.. nog aanraders ? :+ ( alsof het een gewoon boek is )

maar ehm je hebt zo'n grote dikke, vind ik niet zo mooi.. ook een wat compactere met deuterocanonieke verhalen. jammer dat er zoveel verschillende uitkomen. dan neem ik wel de dikkere want of er nou nog paar katholieke verhalen instaan maakt ook weinig uit.

17. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    als je gewoon een mooi verhaal wilt lezen zou ik koningen lezen en als je iets wilt leren het nieuwe testament en als je over Jezus wilt lezen ook trouwens ;)

18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Schrijffoutje mijn vriend, of ligt hij net daar waar jij denkt dat hij in mijn en andere ogen dan wel hoeft te liggen.:+

19. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Beetje flauw om op een typfoutje te miepen he? :):

20. Boes

Boes Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik geloof nergens in, ik ben gewoon ongelofelijk.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina