levenservaring leer je door dingen mee te maken en te ervaren.. in mijn geval dan.anyway, het klonk niet echt lief van steek die dingen in de fik lol. als ik moslims op een brandende deense vlag zie dansen denk ik ook niet: ach die willen op vakantie naar Denemarken
anyway, geloof is sowieso niet vast te stellen als je het filosofisch gaat zien. Aangezien het voor de een 0,00% kans is, maar voor de ander 100%. God kan voor de een bestaan en voor de ander dood zijn. Dus het is aan jezelf. Even buiten beschouwing gelaten waar je bent opgegroeid etc. Al kun je mathematisch wel zeggen dat het 50% is.. of hij bestaan, of hij bestaat niet. Er is geen, hij bestaat niet, maar..of hij bestaat wel maar..
Al kun je je ook afvragen of er filosofisch gezien misschien wel geen God kan zijn, aangezien je de vraag moet stellen aan jezelf, maar je jezelf nooit objectief buiten je eigen gedachtenwereld kunt plaatsen en dus de vraag opzich al een twijfel aangeeft..want zou je geloven dan zou je het jezelf niet afvragen of zou het antwoord altijd positief uitvallen omdat je anders jezelf zou ontkennen, en jezelf ontkennen is alles wat je mens en jezelf maakt ontkennen. Dus in principe zou het antwoord 'nee' zijn, tenzij je op zoek bent naar een 'ja', al zal die 'ja' dan altijd gezocht worden op een wetenschappelijke manier..waardoor er nooit bewijzen gevonden kunnen worden, met uitzondering van een manier waarop je op zoek gaat binnen je eigen gevoelswereld.. die weer afhankelijk is van je eigen ervaringen. Maar de 'ja' zal dan alleen gevonden worden wanneer je opzoek gaat naar geloof, dus zou je filosofisch gezien kunnen concluderen dat God alleen bestaat, mits er een wil is in een wezen dat boven ons allen staat te geloven. Dan zou je nog kunnen uitwijden dat de wil alleen ontstaat ten gevolge van onvrede in de huidige wereld óf psychologische onwillendheid door niet met het idee om te kunnen gaan. Is God dan een illusie? Hoeft niet, als je maar de bereidheid hebt om dan de wetenschappelijke wereld te scheiden van de spirituele wereld. Maar dat ligt dan weer aan jezelf, dus kun je hem alleen vinden.. als je op zoek gaat in jezelf. Aan die kant kun je weer zeggen dat Hij dus wel bestaan, aangezien er velen zijn die wel in hem geloven. Ookal zou het er maar één zijn, dan zou dat wel een positief percentage geven.
Maar het is dus totaal afhankelijk van de manier waarop je ernaar kijkt, dus kun je nooit een antwoord vinden.
* ratelt
edit: bij nader inzien zet ik het maar tussen spoiler want het is best wel een doorratel verhaal mijnerzijds