[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    ........dom?

sorry, maar kon het niet laten zo'n reactie vraagt er gewoon om :p

2. Spartan_117

Spartan_117 bass

Leuk Bevonden:
    0
    when i talk to god....

i say you mother fucker, why have let it come to this

3. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    volgens mij is dat een stemmetje in je hoofd

4. Victor

Victor Guest

Zoooo, goed hoor. Zelf bedacht? Het is namelijk zo diep als een pierenbadje.

5. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    en dan is het ook nog grammaticaal fout.

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mwa,met die kamerhoge keukenkasten is het als opstapje best wel een handig hulpmiddel, kan je nog zeker stellen dat de bijbel in dit geval de mensen toelaat om zich een béétje te verheffen richting god .
    En alle kleine beetjes helpen ,nietwaar..:):

7. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je bedoelt :eek:

Eerst die keukenkasten en een opstapje en daarna de bijbel gebruiken om te verheffen richting God? Explain yourself please :)

8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, het gaat er meer om dat de bijbel al zodanig is geschreven en herschreven dat als je hem naast een originele versie zou leggen je waarschijnlijk een ander verhaal leest.
    De bijbel predenteert een geloof te zijn waar je als mens jezelf naar god moet verheffen wil je aan de hel en verdoemenis ontsnappen,en al die trouw en vooral onderdanigheid je aan een eeuwig leven moet helpen.
    Maar hoe breeddenkend was destijds de kardinaal die al deze verhalen samenzocht.
    Het is bekend dat er destijds toen de christenen nog onderdrukt en voor de leeuwen geworpen werden omdat ze geloofden er dus toen zo'n 30 evangeliën in omloop waren ,en waaruit er 4 min of meer samenlopende verhalen werden gekozen die als basis dienden , en zelfs nu is al bewezen dat sommige van deze evangeliën door de kerk zijn aangepast waarbij er sommige zaken aan werden toegevoegd en andere zaken dan net weer werden uitgelaten.
    Als men dan het thomas-evangelie uit de nag hammadi rollen die in 1945 zijn teruggevonden gaat lezen kan je goed de verschillen zien van deze vrijwel ongecensureerde versie vergeleken met de 4 standaard-evangeliën.

En kan je uit de woorden die jezus sprak ook héél andere betekenissen puren dan die de bijbel wil benadrukken.
    Dit is zelfs het enige evangelie waarin niet over een kruisiging wordt gesproken .

Het gaat er maar om dat in de loop der eeuwen zaken in de bijbel door hun herhaalde ingrepen aan de tekst de feiten volledig uit hun context kunnen worden gerukt zodanig dat je nu er verkeerde interpretaties op kan maken.
    En het boek is geschreven en ettelijke keren herschreven door mensen die vrijwel allemaal hun eigen draai aan het verhaal hebben gegeven.

http://thomasevangelie.fol.nl/

9. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    de bijbel is in 2000 jaar tijd altijd vertaald op de grondtekst, enig idee wat de grondtekst inhoud?
    lang leve het verschil van het indiviu :)
    de 4 evangelien die we nu kennen uit de bijbel wijken óók van elkaar af, omdat ze door verschillende personen geschreven zijn...

Laatst bewerkt: 15 okt 2006
  10. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmm… Jouw bijbel is helemaal in 2000 jaar niet “altijd” vertaald vanuit de grondtekst. Ik zou eerst maar eens een beetje geschiedenis leren in plaats van maar wat ongefundeerds te roepen… Want je zit er wat dat betreft helemaal naast… De grondtekst van het oude testament is namelijk in oorsprong geschreven in het Hebreeuws en Aramees. Het nieuwe testament is uitsluitend in het Grieks geschreven, en zelfs pas na één of twee eeuwen nadat christus gestorven is. Het is niet denkbeeldig dat het nieuwe testament sterk onder Griekse invloed heeft gestaan en er dus zaken in verwerkt zijn die oorspronkelijk afkomstig zijn uit de Griekse dramaspelen. In die tijd werd een theaterstuk opgevoerd met daarin de kruisiging. Het is niet ondenkbeeldig dat een aantal zaken bij elkaar zijn opgeteld, om het nieuwe testament dramatisch kracht bij te zetten. Want mensen zijn gevoelig voor drama... Het versterkt hun emoties... Dus voor hetzelfde geld is christus helemaal niet gekruisigd... Hebben de evangelieschrijvers het er onder invloed van de Griekse dramaspelen aan toegevoegd... Hadden ze dat niet gedaan, dan zou het christendom zonder de aanbidding van het lijden waarschijnlijk niet zo groot zijn geworden als het nu is... Het is echter de vraag of je daadwerkelijk een religieus mens bent, als je je omringt met allerlei religieuze symbolen en boeken…

Maar terug naar de bijbelvertalingen... Er is één uitzondering, namelijk het evangelie naar Mattheüs. Via de zogenaamde Septuaginta is het oude testament ooit in de derde eeuw voor christus vertaald naar het Grieks en deze vertaling lag ooit in de later afgebrande bibliotheek van Alexandrië… Daarna heeft Hiëronymus die teksten weer vertaald naar het Latijn onder de naam Vulgata en deze vertaling was in de Middeleeuwen algemeen gangbaar. Vervolgens werden allerlei vertalingen gemaakt naar het Nederlands alleen bleef men maar vertalingen maken van vertalingen, oftewel: de chaos was compleet…

Rond 1600 had men er genoeg van en in 1637 werd de eerste Nederlandstalige bijbel uitgegeven die direct vertaald werd vanuit de grondteksten (Hebreeuws en Grieks). Dit was de zogenaamde Statenbijbel en deze werd gemaakt in opdracht van de Staten-Generaal. Tussen 1626 en 1637 ging een groep vertalers (onder andere zes predikanten) om de tafel zitten voor deze vertaling en met behulp van Griekse en Hebreeuwse teksten ging men aan de slag. Alleen maakten de vertalers naast de teksten informeel gebruik van het advies van rabbijnen en diverse rabbijnse teksten. Die Statenbijbel was destijds van groot politiek belang, omdat staat en kerk nog verweven waren met elkaar. In die tijd was Nederland ook nog eens in oorlog met Spanje, dus die Statenbijbel diende ook als doel om een nieuwe Nederlandse republikeinse orde mee te ondersteunen.

Erasmus was echter meer wetenschappelijk ingesteld en hij wijdde zich aan zijn vertaling van het nieuwe testament, omdat hij merkte dat de bijbel niet geheel correct vertaald was, er zaten allerlei fouten in. Hij raadpleegde de Griekse teksten, die hij opnieuw naar het Latijn vertaalde en liet de Vulgata geheel buiten beschouwing, de destijds gezaghebbende katholieke Latijnse vertaling waarop alle vertalingen toentertijd werden gebaseerd. Reken maar dat daarover heel wat commotie is ontstaan. Ook de tegenstander van Erasmus, de fanatieke Maarten Luther maakte een zogeheten volksbijbel, een vertaling vanuit het Grieks naar het Duits die hij zoveel mogelijk omzette naar gewone spreektaal.

Later in 1951 verschenen de NBG-bijbelvertaling de Willibrordvertaling ( 1975 ), de Groot Nieuws bijbel ( 1983 ), Het Boek ( 1994 ) en de NBV-vertaling ( 2004 ). De laatstgenoemde vertaling is een hedendaagse vertaling van de bijbel vanuit de grondtekst. Dat is zo’n beetje hoe het gegaan is, en in de afgelopen 2000 jaar is er dus heel wat vertaald en fout vertaald, omdat men vertaling op vertaling uit vertaling maakte…

Het Tomas Evangelie maakt deel uit van de Nag Hammadi geschriften, en veel eerder in deze topic heb ik al verteld dat die niet worden erkend door de gangbare kerk, omdat er zaken in staan die tegenstrijdig lijken met de bijbelteksten... Maar de kerk heeft inderdaad uitgekozen wat hun goed uitkwam... Ik liet hierboven al zien, dat vertalingen zelfs werden gemaakt vanuit een politiek standpunt... Vandaar dat ik vind dat de gnostici gewoon moeten worden toegelaten tot de kerk en de Dode Zee rollen en de Nag Hammadi geschriften net zo goed recht van spreken hebben dan de officieel door de kerk "goedgekeurde" evangeliën...

Er zijn mensen die geloven in een god en er zijn mensen die dat niet doen. Daarmee wordt een kunstmatige scheiding teweeg gebracht door je denken in dualisme… Alsof de ene mens beter zou zijn dan de ander, omdat “de betere mens” zich veiliger waant bij zijn god en gaat oordelen over de ander die niet in die god gelooft… Dat kan natuurlijk nooit de waarheid zijn, omdat het arrogantie en zelfingenomenheid verraadt, en dat zijn bij uitstek de eigenschappen die door het geloof worden veroordeeld… De vlucht naar een geloof is begrijpelijk, we leven in een wereld vol verwarring, geloof is naar mijn idee dus echter niet meer dan een vlucht voor die verwarring… Het lijkt een soort onderdak te bieden, maar voor het begrijpen van de verwarring in de wereld is mijns inziens helemaal geen geloof nodig… Je kunt beter zorgen dat je INZICHT krijgt in de verwarring, want geloof is niets meer dan een afscherming, een wig dat door onszelf gedreven wordt tussen ons en onze problemen… Volgens mij ontwijkt iemand die gelooft één wezenlijk iets in het leven, namelijk: zichzelf onder ogen durven zien…

11. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Hier ben ik het helemaal mee eens, ik heb dit een hele tijd geleden ook in deze thread gezegd. Aan de andere kant geven mensen die zwaar geloven zichzelf maar weinig "credit" voor dingen die ze bereiken in hun leven. Ik geloof dat die "NL Eagle" gast een keer zei dat hij blij was dat "God" ervoor zordge dat hij iedere dag een goede maaltijd had. En nog iemand die "God" bedankte voor z'n goede punten op school. Ik bedoel...dit is toch belachelijk? Mensen zien niet in dat ze deze doelen zelf bereiken door er wat voor te doen en vol te houden. Dit heeft geen reet met "God" te maken. Ik vind het jammer dat zulke mensen niet meer in hunzelf geloven terwijl ze het toch echt allemaal zelf voor elkaar gekregen hebben.

12. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Iemand die gelooft is niet beter dan iemand die dat niet doet. Weet niet wie dat heeft gezegd dan? Dat zou zichzelf ook al enorm tegenspreken omdat 'allen mensen gelijk zijn'. Maargoed wat wil je.. de bijbel zal bol staan van menselijke invloeden door het steeds maar herschrijven en vertalen, laat staan dat men het al begreep. Er staan ook fouten in. Maar.. imo kun je niet zeggen dat er twee groepen zijn: gelovigen en niet gelovigen. Tussen gelovigen zijn er toch ook weer onderscheidingen te maken. Er zijn mensen die de bijbel heel letterlijk nemen, en die hem alleen als richtlijn gebruiken.. de grote punten eruit halen en een zo goed mogelijk leven proberen te leiden.

Mijn punt is eigenlijk.. er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. Je kunt zeggen dat mensen die (zwaar) geloven zichzelf niet onder ogen durven te zien.. maar je kunt het ook zien dat ze gewoon erg dankbaar zijn voor wat ze hebben. ( ookal is het dan zo simpel als een goed cijfer.. heb jij dat wel gedaan maar ook met de hulp van het talent dat je van God gekregen hebt )

13. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het klopt precies wat je zegt, er zijn eigenlijk niet uitsluitend gelovigen en ongelovigen... Er zit een heel spectrum aan grijstinten tussen de tegengestelden wit en zwart... Ik chargeer het in deze topic expres om het contrast helder weer te geven, maar je hebt helemaal gelijk ja... Maar hier wordt regelmatig gepost door strenggelovige stijfkoppen, en ik kan het niet laten om die de mantel uit te vegen... Want wat mij betreft zitten die er helemaal naast...

Ik ken zelf genoeg christenen (en dat heb ik al eerder aangegeven in deze topic) die helemaal niet zo extreem zijn en elk woord uit de bijbel niet zo letterlijk en loepzuiver nemen... Die kijken meer naar wie ze voor zich hebben, proberen niet anderen een zogenaamde geloofswaarheid op te dringen, dat zijn geen heilspredikanten... Sterker nog: ze spreken eigenlijk nooit over hun geloof, behalve als je er om vraagt... Dat zijn mensen die je nemen zoals je bent, en niet allerlei veranderingen zouden willen aanbrengen aan jouw opvattingen; je op je ongelovige fouten willen wijzen... Daar kun je ook gewoon mee lachen, want DAT is waar daadwerkelijke religie mee begint EN eindigt: humor en lachen... Om de menselijke dwaasheden, niet uit leedvermaak, maar omdat we toch wel een heel apart stelletje wezens zijn hier op aarde... Maar er wordt hier in deze topic weinig gelachen, er is erg weinig gevoel voor humor... Dat is één van de redenen dat ik beter met katholieken kan opschieten (ook al ben ik in aanleg Nederlands Hervormd opgevoed, een geloof wat ik dus totaal verwerp, wat mijzelf aangaat) als met protestantse of gereformeerde zuurpruimen... En zelfs bij die laatstgenoemde groepen zitten gelukkig nog wel normale gelovigen... :b:

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Wat het bovenste betreft....foutieve diagnose , ik zal me alzeker niet vergissen als ik stel dat jij net zomin als ik de enige echte grondtekst al onder ogen heb gehad.

Wat het tweede betreft, tja er waren toen circa 30 evangeliën in omloop die als een soort verhaal verteld werden aan de christelijke gelovigen destijds in een periode van vervolging,aangezien er duizenden destijds in de romeinse arena's aan de leeuwen gevoederd zijn.
    Daarvan zijn er 4 min of meer gelijklopende uit geselecteerd die elkaar zelf flink tegenspreken wat de geboorte van Jezus betreft , net zoals ze dat deden bij zijn kruisinging, zowel de datum als zijn laatste woorden...
    Al deze verhalen zijn gefilterd en aangepast door de kerk in de loop der eeuwen.
    Daartegenover staan dan de gnostische evangelies van thomas en judas die nooit in verhaal door de kerk gefilterd zijn omdat ze er geen weet van hadden en die nu door de gelovigen verworpen worden omdat ze op zogenaamde gnostische basis geschreven zijn.... en dan... het evangelie waarop de bijbel het meeste rust ,namelijk dat van johannes is óók op gnostische basis geschreven....alleen willen de meeste gelovigen dit feit niet zien...
    Wat maakt de ene groep gnostici meer geloofwaardiger dan de andere... alleen omdat de kerk het zegt, nou mooi niet aangezien het geloof destijds een versplintering was van diverse gnostische gemeenschappen die allemaal hun boodschap uitbrachten en waaruit die kardinaal destijds zijn 4 evangelies heeft uitgekozen als fundament van zijn bijbel en waarbij hij in één klap het wereldse promoveerde tot een bovenwereldse...interpretaties van toen die nu grote gevolgen hebben voor de christelijke gemeenschap van nu....
    Edit: En waren trouwens deze woorden niet van Jezus "gij zult geen beelden van goden aanbidden" of waren ze van god zelf.... en waar staan in alle delen van de wereld alle kerken mee vol....juist ja...

Laatst bewerkt: 17 okt 2006
  15. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Dat kun je net zo goed andersom stellen, iemand die niet gelooft ontwijkt één wezenlijk iets in het leven, namelijk: God.

Schiet ook niet echt op zo..

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mis dus, iets wat niet wezenlijks is hoef je hoe dan ook niet te ontwijken , of dat nu god heet of klein pierke doet er niet toe.O-)

17. NecroSadistic28

NecroSadistic28 Redeemed In Flames

Leuk Bevonden:
    5
    Haha....dikke misser inderdaad. "god" is niet bepaald "wezenlijk"...maar goed |:-

18. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    we·zen·lijk (bn.)
    2 werkelijk bestaand

Iets wat wij geloven, dus ga daar nou niet zo goedkoop op zeuren :)

19. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Geloven dat iets werkelijk bestaat, wat niemand kan bevestigen?
    Beetje vaag, nietwaar?

Van mij mag je hoor :) Zolang je het anderen niet opdringt ;)

20. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ook mis dan, want jezelf kun je wel ontwijken, maar dat is dan meer een emotie dan je letterlijke lichaam.. dus dat kun je ook niet beetpakken.
    Kun je wel van ontvluchten ( negeren ), maar ontwijken lukt niet.
    Ik kan het gevoel in mijn hart, en mijn gedachten ook God noemen..maar dan zou het niet wezenlijk zijn? Volgens mij heb je het eerst over het 'wezelijke' jezelf onder ogen zien, wat dus niets grijpbaars is, maar daarna geef je als uitleg dat God dat niet kan zijn omdat het niet wezenlijk is. Twee tegengestelde, of iedergeval op een verschillende manier interpreteerbare, dingen dunkt me.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina