[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Freeloader

Freeloader Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het hier helemaal met je eens, al is het niet echt een mening wat je hier verkondigt, maar eerder een constatering. In dat geval ben ik het met je constatering eens. En ik denk dat ik me wel kan identificeren met de groep christenen die je beschrijft...

Ik ben namelijk ook christelijk opgevoed, en ik voel mezelf ook christen. Maar dat ik de straten op ga en iedereen ga opdragen te moeten gaan geloven? Nee, dat mag wat mij betreft iedereen voor zichzelf weten. Iedereen is vrij te geloven wat hij of zij wil.
    Wat de bijbel betreft, die neem ik niet zo heel erg letterlijk/serieus. Ik denk dat het meer om de rode draad gaat in de bijbel. Kijk maar naar Jezus, die kon de bijbel al in twee zinnen samenvatten.
    Sommige Christenen zijn zo erg met de bijbel en hun geloof bezig, dat ze overal iets achter zoeken, dat ze niks anders kunnen praten dan over zonde e.d. Die mensen zien volgens mij echt alleen de donkere kant van deze wereld (vandaar dat die mensen ook alleen maar in het zwart zijn gekleed). Echt dat is geen geloven is blij en hoopvol, geloven doe je namelijk met je hart, ziel en je verstand, niet met je logica of wetenschapskennis.

Daarom is het bestaan van god niet iets van een logica of wetenschappelijk constatering (een wezenlijk iemand bijvoorbeeld). Het is voor mij meer een stimulans, een gevoel en overtuiging.

Laatst bewerkt: 18 okt 2006
  2. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mwa, dit slaat in géén geval op de christelijke bijbel,hier ging het om de joodse bijbel die ergens tussen 250 en 100 jaar vóór christus ontstaan is.

http://www.statenvertaling.net/bijbel/

De eerste échte christelijke bijbelvertaling stamt pas van rond de jaren 400 ná christus,aangezien ze er eerst toch nog eventjes over moesten nadenken welke geschriften hiervoor dan wel geschikt waren ( lees de link maar eens door :eek: )
    Aangezien de oudste documenten hiervan zoals Hellspawn al eerder zei in het grieks zijn geschreven worden gebruikt als grondtekst voor de hele huidige bijbel kan je aldus wel zeggen dat dit een grondtekst betreft die uit de tweede hand is aangezien deze eerder uit het hebreeuws naar het grieks zijn vertaald.

In elke bijbel staat bij de inleiding van het nieuwe testament te lezen.
    De taal waarin de evangeliën zijn bewaard gebleven is het grieks.
    "Hoewel de oorspronkelijke handschriften van de gewijde schrijvers zijn verloren gegaan,hebben we zoveel en zulke betrouwbare getuigen,dat we,afgezien van de waarborg van de heilige kerk,zeker zijn van de juiste weergave van de oorspronkelijke tekst".

"Er staat ook nog dat deze evangeliën niet van de hand van de evangelisten zelf zijn,maar ze zijn wél zeer oud"
    Net of dat de waarborg blijkt te zijn dat alle verhalen als correct en waarachtig kunnen gebeurd zijn....
    En daar baseren ze dus een heel geloof op.

Het lijkt mij eerder dat gnostische geschriften zoals het evangelie van thomas en het recent gevonden evangelie van judas dichter bij de bron aanleunen omdat zij letterlijk direct uit de grondteksten zijn vertaald,en dit is dan ook de reden waarom je er een héél ander verhaal in leest aangezien zij destijds ontsnapt zijn aan de kerkelijke censuur en willekeur......

Edit:en de joodse bijbel, wat dat betreft wil de legende dat hij samengesteld is uit de geschriften van 70 joodse geleerden......
    Dus heeft de vroege wetenschap toen destijds als het ware een god geschapen .... of heeft die god nou die geleerden geschapen.

Laatst bewerkt: 20 okt 2006
  3. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mmm... Ik begrijp hieruit dat je mij zo ongeveer beschouwt als iemand die het geloof min of meer "wetenschappelijk" benadert... Maar of het nu constateringen zijn of meningen, ach... Zo zou je het kunnen zien ja... Maar ik ben als jongeling lange tijd geestelijk zwervende geweest, totdat ik bij "toeval" een Boeddhistische meester op mijn pad vond... (Ik schreef daar al eerder uitgebreid over in deze topic). Die heeft mij geprobeerd praktijkervaring op te laten doen met meditatie en dergelijke... Dat heeft wel een tijdje geduurd... Nadat hij me eigenlijk niks meer kon leren, hebben we afscheid genomen en moest ik mijn eigen weg weer gaan, maar dit keer was ik niet meer depressief en wist min of meer waar mijn beperkingen lagen... Dat is meer dan twee decennia geleden en nu ben ik 45 jaar en steun op levenservaring, vandaar dat ik niet in een god geloof, omdat ik voor mezelf weet wat ik ben en wie ik ben... Daar past geen godsbeeld in, omdat ik verantwoordelijk ben voor mijn eigen daden... Dat betekent dat ik niets, maar dan ook niets kan afschuiven op een religieuze achtergrond, hoewel ik veel van religies weet, vooral de Boeddhistisch georienteerde... Ik sta rechtop in deze wereld en kan me nergens achter verschuilen... Dat vereist de moed om al die flauwekulverhaaltjes achter je te laten en met vallen en opstaan te ervaren wat het leven is... Het is een harde weg, maar wel een levende en dynamische...

Mocht er toch een god bestaan, dan zie ik die niet als een persoon, een soort grote paps waartegen je via gebed zit te babbelen, nee... Volgens mij kun je het hele bestaan met alles er in als een soort goddelijkheid beschouwen... Elke bloem, elk leven en het hele heelal is feitelijk "god"... Maar veel mensen zoeken onderdak via een dualisitische godsdienst, terwijl er feitelijk geen permanent onderdak is... Je kunt volgens mij uitsluitend onderdak vinden bij jezelf... En je kunt andere mensen steunen... Niet via godsdiensten, maar gewoon in het dagelijkse leven... Dat is alles... En of er iets "hogers" is, dat zal mogelijk kunnen zijn... Maar dat zien we later dan wel weer... Ik ga me daar nu niet over vermoeien, want je komt er toch niet achter... Net als dat je onmogelijk kunt weten wat er na je dood gebeuren zal... Of er gebeurt niets en je gaat netjes over in stof en wordt door de aarde, de lucht (ingeval van crematie) en het water opgenomen in de aardse levensstroom... Of je ziel (wat dat dan moge zijn, zelfs daar "geloof" ik niet in), zou op een of andere manier voortleven... Maar ik zie het wel... De bijbel en alle andere verklaringen (inclusief reïncarnatie) zijn door mensen vastgelegd in zogenaamde heilige geschriften... En daar geloof ik dus niet in...

Ik ben geen christen, moslim, boeddhist, enzovoort... Er staat wel één goeie en praktische regel in de bijbel, en dat is "wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"... Dat is de enige zin waar ik het roerend mee eens ben, ongeacht of ik een ongelovige ben... Want dat ben ik... :)

Laatst bewerkt: 18 okt 2006
  4. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Ik vind nogsteeds dat dat er maar vanaf hangt. Je kunt toch ook gelovig zijn zonder te geloven wat mensen in een boekje hebben geschreven, maar gewoon puur uit levenservaring en gevoel..zo is het bij mij in iedergeval.
    Er zijn ook mensen die geloven in 'Avalon'.. zegmaar de kracht van de natuur.
    In weze ben je dan ook gelovig.. het valt alleen niet in een hokje te plaatsen.
    Al moet ik zeggen dat ik het wel een mooie gedachte vind, dat je door levenservaring etc het geloof niet meer nodig hebt en echt weet wie/wat je bent. Ik heb zelf ook al veel meegemaakt en heb een tijd gezocht. Maar ik ben er denk ik nog te jong voor om alles compleet van me af te schuiven en te zeggen. ik heb het niet meer nodig. ( misschien wil ik dat ook wel niet ).
    wel intressant though. ik heb eerlijk gezegd niet al je verhalen helemaal gelezen, maar dat was misschien ook niet nodig. ik begrijp wel waar je vandaan komt. Rest alleen nog de juiste balans vinden.

5. Raafie

Raafie GT: Raafie

Leuk Bevonden:
    677
    god bestaat niet:+

6. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    God bestaat wel :+

snap je nu hoe weinig je reactie toevoegt aan de discussie? ;)

7. Raafie

Raafie GT: Raafie

Leuk Bevonden:
    677
    Ik wou ook eigenlijk niets toevoegen aan die discussie, maar wou gewoon ff een antwoord geven op de grote vraag van dit topic: Want vinden jullie van god? :)

8. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Dat kunnen we hier momenteel van jou reacties óók zeggen...:lol:

9. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Mijn vriend, hij heeft immers de juiste balans gevonden,dat is de hele kern van zijn betoog in de post hierboven,en met ieder woord dat daarin staat ben ik het roerend eens.
    En met Hellspawns laatste zin al helemaal aangezien het hele menszijn in deze regels vervat zit.
    Je moet je wijsheid en goedheid niet uit een boekje halen,nee dit moet je volledig uit jezelf halen,en zoals Hellspawn al ettelijke keren gezegd heeft ,daar is moed voor nodig.
    Je moet bereid zijn om jezelf als het ware innerlijk te ontleden en jezelf volledig leren accepteren met alle zwakke en sterke punten.
    En aangezien de mens één en al ego is ,is dit zowat het moeilijkste voor velen onder ons,en gaat men zich liever achter een of ander geloof verschuilen om hun eigen zwakheden te verdoezelen en om verschoning te krijgen voor de fouten die ze in hun leven maken.
    Het is zoveel makkelijker om bij eventuele fouten die je maakt in het leven ,even een biechtje te gaan doen om vervolgens enkele gebeden als straf af te ratelen, en hoppa ze zijn vergeven en hun hemelpoortje staat weer wijd open om dan even later weer vrolijk verder diezelfde fouten te blijven maken omdat ze toch weten dat ze de volgende keer wéér zullen vergeven worden na hun biecht "het staat toch immers in de bijbel , heb oprecht berouw en al uw zonden worden u vergeven".

Zowel voor Hellspawn als voor mij geldt dit niet,aangezien wij bij eventuele fouten dan wel voor de spiegel gaan staan en onszelf kritisch onder de loep nemen .
    Daarbij zullen wij dan ook de volle verantwoording hiervan bij onszelf leggen, en onszelf als het ware onze eigen fouten niet zullen vergeven,en zéér zeker niet zullen vergeten en er alles zullen voor doen om in de toekomst diezelfde fouten nooit meer te maken.
    En wij kijken op de eerste plaats naar het individu ,waar de innerlijke kracht van de goedheid van uitstraalt, mensen die niet te beroerd zijn om zichzelf uiterst kritisch te benaderen en die een positieve uitstraling op hun omgeving hebben.
    Kortom iedere mens die bij zichzelf en zijn eigen geweten en innerlijke moraal te rade gaat of hij nu een of ander geloof aanhangt of totaal ongelovig is doet hier niet ter zake.

Voor ons ongelovigen is het geloof een schaamlapje waarachter de gelovigen hun fouten en zwakheden verbergen in de hoop om later het eeuwige leven te zullen vinden.

Laatst bewerkt: 19 okt 2006
  10. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mooie post svennies, kan me er goed in vinden in wat je zegt :)

11. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    err dat was ook niet tegen hem? :)
    wie zou ik zijn om iemand te zeggen dat hij zijn balans moet vinden :confused: ..

ben nu net op school overigens, en kwam daar vriend van me tegen die wel erg gelovig is, maar dan heel anders. Hij leest er veel over en probeert zo zijn geloof te vinden. Anyway, vandaag zei hij ook weer dat iedereen eigenlijk ( van de gelovigen dan ) gelooft dat Jezus gestorven is voor onze zonden, maar dat daar niks van klopt. Hij bestudeerd ook echt de oude boeken zegmaar en staat daar niks over in. Hij is ook van mening, en daar ben ik het zeker mee eens, dat als mensen iets fout doen ze bij degene moeten zijn waartegen ze onrecht hebben aangedaan om spijt te betuigen, , maar je niet kunt zeggen ach Jezus is gestorven voor onze zonden, dus nu maakt het niet meer uit.

Vind het altijd wel grappig dat hij heel anders denkt, maar toch erg gelovig is. Laat mij ook weer zien dat het om de kern gaat en de bijbel erg onder invloed is geweest van de mens.

12. SPiRiT

SPiRiT lekker scheuren

Leuk Bevonden:
    2
    ik vind dat God best zijn werk iets beter had kunnen doen, want naast een waterleiding kan je toch ook een bierleiding aanleggen dan hoef ik niet elke keer die kratten te sjouwen

13. CasPerZerZ

CasPerZerZ *Sorteert Pallets

Leuk Bevonden:
    0
    Daar heb je een punt.

Ik vind deze hele discussie een beetje loos, laat die mensen die geloven in iets waar absoluut geen bewijs voor is maar lekker aanmodderen.

14. Killionaire

Killionaire Co-op shooter liefhebber

Leuk Bevonden:
    0
    Hype. Ps. mocht ie bestaan zal het wel een overweldigende energie(vorm) zijn maar vooral geen scheidsrechter. Ik ga voor een collectief hoger bewustzijn. That´s the answer!

Laatst bewerkt: 20 okt 2006
  15. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    zou jij een scheidsrechter willen dan die zich met alles wat je deed bemoeide alsof je een of andere marionettenpopje was?

nja je kunt zo'n discussie heel snel afsluiten. een gelooft het wel ander niet klaar. er is geen bewijs voor, maar ook geen bewijs tegen.

16. MissCoupe

MissCoupe Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Schaf al die geloven af en volgens mij is er dan gelijk een stuk minder oorlog in de wereld.

Geloof niet echt in iets, denk wel dat er meer is, maar daar houdt het bij op!

17. Victor

Victor Guest

Dat is al 600356868 keer gezegd, en elke keer in de grond gestampt. Don't go on. :D

18. Killionaire

Killionaire Co-op shooter liefhebber

Leuk Bevonden:
    0
    Moeilijk he lezen!

19. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Djeezes waarom reageer je dan met de uitspraak zoals in de hieronder deels gezette quote staat??

Tja dit slaat toch volledig op de posts van Hellspawn, en nou ontken je dat.:eek:

Eh nee ,zulke discuties kan je nooit afsluiten en wel om de volgende redenen
    Er is inderdaad geen écht bewijs voor , en dit omdat de cruciale verhalen, lees evangelies door de kerk gemanipuleerd zijn,van de circa dertig evangelies die toen in omloop waren hebben zij er 4 ervan uitgekozen die van allemaal nog het beste bij elkaar pasten.( de appocratieve weet je wel,hun waarheid die zij zodanig hebben aangepast in de loop ter tijden,en die de grootste leugen in de hele wereld moet bedekken, das nou eenmaal de hypocritie ten top )
    Zeg maar dat zij toen een selectie maakten onder de populairste versies die er toen de ronde deden, en daarbij komt nog het feit dat zij het echte verhaal van jezus hebben veranderd in wat hun het beste uitkwam zodat zij de figuur Jezus transformeerden van koning-priester en rechtstreekse afstammeling en rechtmatig opvolger van het koningshuis van de koningen David en Salomo in een wezen dat de zoon van een onstoffelijks iets was, god genaamd.

Bewijzen tegen vindt je momenteel al méér dan genoeg,iets wat door de gelovigen wordt ontkend omdat het ten eerste niét in de bijbel staat en ten tweede zogenaamd vanuit gnostische basis is geschreven, en waarbij zij maar al te graag vergeten dat het werkelijke beginpunt van hun geloof óók bij die gnostische basis terug te vinden is aangezien het evangelie van johannes op diezelfde basis is geschreven.
    En dan heb je nog de evangelies van thomas en maria magdalena ,dat van judas en nog vele anderen , die een héél andere inkijk op het geloof geven.

Laatst bewerkt: 21 okt 2006
  20. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ehm nee? lees het anders nog maar een keer. Ik heb het toch echt duidelijk over mezelf. Waarom zou ik ook over iemand anders zijn leven gaan oordelen :{ ( je kunt wel iets eruit pakken, maar een zin verder relativeer ik het weer op mezelf )

maar dat is nogsteeds geen bewijs?
    ik zei ook.. je kúnt het snel afsluiten, wat sommigen hier doen. zo van: nah hij bestaan niet, klaar. wederom anders opgevat. feit is dat er geen bewijzen voor of tegen zijn. ( het is ook een geloof )

Laatst bewerkt: 21 okt 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina