Alonso: 9,5
Weer een perfect resultaat aan het eind van een seizoen. Renault gaf in 2002 aan dat ze van plan zijn om voor de titel te vechten in de jaren 2005 en 2006. Alonso heeft deze woorden helemaal waar gemaakt. Toppertje en door velen onderschat. Als je eens bekijkt dat Fisichella niet de minste namen heeft verslagen als teamgenoot, eigenlijk altijd sneller was. En deze Alonso maakt gehakt van diezelfde Fisichella. Schumacherfans willen er niets van weten, maar ik denk dat Alonso minstens net zo goed is als Schumacher.
M. Schumacher: 9
Hij blijft verbazen, ook afgelopen zondag weer. Afgelopen jaar was hij opnieuw een van de smaakmakers van het seizoen, zoals hij al zo vaak is geweest. Vaak wist hij het dominante team bij te houden, waardoor de spanning erin bleef. Gevechten met Villeneuve, Hakkinen, Raikkonen en Alonso om maar wat te noemen. Hij heeft echter ook een minder leuke kant, maar daar zal ik nu maar even niet dieper op ingaan. Voor mij is Schumacher een coureur met twee gezichten, jammer dat hij er niet meer bij is.
Massa: 8
Toen ik hoorde dat hij naar Ferrari ging, dacht ik dat hij zo ongeveer het lachertje van het seizoen zou worden. Verslagen bij Sauber door Heidfeld, Fisichella en hij was wel wat beter dan Villeneuve, maar niet veel. Toch heeft hij me enorm verrast en positief. Ik denk dat Massa het meeste leert en zich het meest ontwikkeld in een jaar dan wie dan ook. Want bij hem zie je ook steeds dat hij elk jaar maar beter en beter wordt. De terechte nummer 3.
Fisichella: 7
Tja, het doet pijn om te zien hoe hij keer op keer wordt verslagen door Alonso. Maar aan de andere kant denk ik dat er veel coureurs zijn die het onderspit zullen delven tegen Alonso. Als Fisico finisht, pakt hij punten. Hij is in dat opzicht wel een constante coureur. 16 keer in de punten gefinisht van de 18 races, een overwinning gepakt en 4e geworden in het WK, dus al met al toch nog redelijk.
Raikkonen: 8
Knap seizoen gereden. Kon tot aan de laatste race vechten voor de 3e plek in het WK. Knap als je bekijkt dat de McLaren eigenlijk een auto was om de plaatsen 5 en 6 mee te bezetten dit jaar. Daarnaast is Raikkonen ook de man geweest die Montoya de F1 uit heeft gepest met zijn prestaties. Gewoon goed als je dit kunt. Jammer dat hij niet stiekem een overwinning kon meepikken.
Button: 7,5
Daar was ie dan eindelijk: DE OVERWINNING! Verder een redelijk seizoen gehad. Veel punten finishes, eigenlijk wat we vorig jaar ook zagen van Jenson in de 2e helft van het seizoen. Dit jaar kwam hij echter op veel betere puntenposities terecht. Heeft een enorme opmars gemaakt aan het eind van dit seizoen. Is slechts 9 punten achter Raikonen gefinisht en dat terwijl hij na Frankrijk er een stuk of 30 achterstand had.
Barrichello: 6,5
Tja, toch duidelijk de mindere t.o.v. Button. In de kwalificaties kan hij Button toch wel aardig bijhouden, maar in de races blijft hij vaak toch achter. Is wel beter gaan rijden sinds zijn remmen zijn aangepast en was ook een paar races de meerdere over Button, maar uiteindelijk heeft hij toch te weinig punten gehaald.
Montoya: 6,5
Jammer dat hij weg is. Een rijder met emotie en die wat durft te zeggen. Heeft dit jaar toch twee keer op het podium gestaan en ik denk dat hij het toch niet slecht heeft gedaan. Hij is duidelijk beter dan de la Rosa en blijkbaar is Raikkonen nou eenmaal zo goed dat bijna niemand hem kan bijhouden.
Heidfeld: 7
Goed en constant gereden dit jaar. Was vaak in de punten te vinden en door zijn constante rijden, is BMW 5e geworden in het WK. Onbegrijpelijk dat deze man zo enorm onderschat wordt. Ik bedoel Raikkonen, Massa, Frentzen en Villeneuve verslaan, noem ik toch niet niks.
R. Schumacher: 5,5
Gewoon niet constant genoeg gereden dit jaar. Af en toe was er een kleine opleving, zoals zijn derde plek in Melbourne. Maar over het algemeen was het toch huilen met de pet op bij Toyota.
De La Rosa: 5
De la Rosa is toch wel het bewijs dat het geen schande was, wat Montoya liet zien. Wat mistte ik Montoya elke race weer na het zien van de la Rosa's kwaliteiten.
Trulli: 5,5
Ja, een beetje een soort Ralf. Moest wel heel erg lang wachten op zijn eerste punten. Mede door pech, maar ook vaak omdat hij niet snel genoeg was. The Trulli-train is ook weer een aantal keren gevormd, dus zijn racetempo is nog steeds niet goed genoeg.
Coulthard: 6
Toch een hoop punten gepakt, maar hij is echt geen schim meer van de coureur die het ooit was. Hij werd gewoon prima bijgehouden door Klien en Doornbos en dat is gewoon niet des Coulthards.
Webber: 7
Heel veel pech gehad, maar was soms ook gewoon dramatisch bezig in de kwalificaties. Ik denk niet dat Webber ooit nog WK zal worden, dat is na dit jaar voor mij wel duidelijk geworden. Toch heeft hij een paar keer laten zien de snelheid te hebben om in de subtop mee te komen, dus vandaar dit cijfer.
Villeneuve: 6,5
Tja, zo slecht vond ik hem niet. Was soms sneller dan Heidfeld. Jammer dat ie weg is.
Kubica: 7
Toppertje in wording. Toffe prestatie in Monza. Derde race en direct op het podium! Jammer dat dat zijn enige punten waren dit seizoen, maar zat wel 5 van de 6 keer in de top 10 qualifying.
Rosberg: 6,5
Redelijk debuutjaar achter de rug, maar ook hij had te kampen met de onbetrouwbare Williams. Ik hoop dat hij iets minder wild wordt en dan zie ik hem nog wel dezelfde ontwikkeling als Massa meemaken.
Klien: 6
Toch niet veel slechter dan DC vond ik, maarja..., wat zegt dat tegenwoordig nog met de huidige vorm van DC.
Liuzzi: 6
Wist vaak door te glippen tot de tweede kwalficatiesessie, wat toch best knap is.
Speed: 5
Nee, ik vind hem toch niet goed genoeg voor de F1. Neel Jani of Doornbos lijkt mij een betere coureur, maar omdat Speed Amerikaan is en autocoureur, zit hij in dat stoeltje.
Monteiro: 5
Ik had een veel grotere ontwikkeling van hem verwacht. Zijn stijgende lijn van vorig jaar is dit jaar toch duidelijk gestagneerd.
Albers: 7
Goed gereden. Hij heeft zich juist wel heel goed weten te ontwikkelen dit jaar. Ik hoop dat de Spyker volgend jaar goed genoeg is om voor punten te vechten, want dan kan hij zich echt profileren.
Sato: 5
Goede wedstrijd gereden in Brazilië, maar over het gehele jaar gezien heeft hij verder nooit verrast. Heeft vorig jaar wel bewezen de snelheid te hebben, maar heeft toen ook bewezen dat hij behoorlijk onzeker is. Ik denk dat hij alleen maar kan renderen bij een Japans team en anders niet.
Doornbos: 6,5
Nette kwalificaties. 2-1 tegen DC mag er zijn, maar het racen lukte nog niet echt.
Ide: 4
Heeft Japan nou echt niets beters?
Yamamoto: 4,5
Nou blijkbaar toch wel dus. Yamamoto is wel beter dan Ide, maar ook nog duidelijk F1-onwaardig. Reed overigens wel een verrassend snelle ronde in de race van Brazilië.
Montagny: 4,5
Bijna nooit sneller dan Sato en heeft weinig indruk gemaakt.
Laatst bewerkt: 26 okt 2006