Oh maar ik ben ook zeker wel tevreden over mezelf hoor. Het is absoluut niet zo dat ik mezelf zie als een "zielig" persoon, en dat ik mijn beperking er volledig de schuld van geef dat ik op 23 jarige leeftijd nog niet veel bereikt heb op de maatschappelijke ladder.
Ik wilde met mijn post alleen duidelijk maken dat ik het op school wel moeilijker gehad heb, omdat ik gewoon voelde dat ik "anders" was maar het toen nog niet kon plaatsen. Ik heb op sociaal vlak altijd een achterstand gehad, en sinds vorig jaar heeft het een naam en kan ik zeggen waarom. Niet dat dat mij minder maakt, maar ik denk wel dat het had gescheeld als hierover eerder duidelijkheid bestond in mijn leven zodat er eerder aan de bel getrokken kon worden als het gaat om aangepast onderwijs of iets dergelijks.
Het ironische van het hele verhaal is ook dat mijn ouders in groep 3 van de basischool op het matje zijn geroepen bij de juffrouw omdat zij aan mijn gedrag merkte dat er iets niet in orde was. Ik had de meest vreemde obsessies, welke o.a. van het thema "dood"....ik bleef schijnbaar zeuren om een klasuitje naar een kerkhof
Daarna zijn gesprekken gevolgd met de huisarts, maar die vond het toendertijd niet nodig er iets mee te doen....omdat ik anders vervreemd zou geraken van het leven van een "normaal" kind van die leeftijd.
En dan krijg je dus een soort van "Butterfly Effect" als ik het zo mag noemen : wat als er toen wel ingegrepen was ? Had ik er nu dan beter voorgestaan als het gaat om iets bereiken (qua opleiding e.d.) in het leven ? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op heb, simpelweg omdat de dingen zo niet zijn gelopen.
Autisme is prima mee te leven, daar heb je zeker gelijk in....maar het vergt wel enige aanpassing op bijvoorbeeld school of een werkplek. Allemaal zaken waar rekening mee dient te worden gehouden in mijn zoektocht naar een nieuwe vorm van opleiding/werkplek, om zodoende de kans gering te maken dat ik weer vastloop in het leven en eventueel weer in een depressie terecht kom. Deze zaken vergen tijd, maar uiteindelijk zal ook ik op mijn plaats terecht komen net als ieder ander....daar geloof ik volledig in
Ik denk dat het voor lotgenoten, of andere mensen met een geestelijke handicap, daarom zeker een goede zaak is dat er zoiets bestaat als speciaal onderwijs. Waarbij de aandacht meer uitgaat naar het individu. Ik zou het een zeer spijtige zaak vinden als dit soort zaken zouden worden afgeschaft omdat de regering zonodig ergens op wil bezuinigen. Hiermee laten ze dan in feite alleen maar meer en meer zien dat de wet van de sterkste nog altijd geldt....en dat de zwakkeren uiteindelijk meer het nakijken hebben.
Klik om te vergroten...