Tja,wat dacht je dan,dat mensen zoals Hellspawn en ik zomaar van de ene op de andere dag uit hun geloof wegstappen ,dacht je echt dat het zo eenvoudig is.
En wat betreft jou, is dat geloof voor jou op zuivere vrijwillige basis gebaseerd , of omdat het zo hoort in jou levensomgeving en je van kleinsafaan door je familie en de sociale levensgemeenschap om je heen als het ware gedwongen wordt om diezelfde weg te bewandelen.( zo was het namelijk bij mij)
En zo ja, dan ben jij echt het prototype van de ware gelovige,je wéét immers niets beters en dit omdat je ontzegd is om andere horizonten dan de christelijke te verkennen,en bijgevolg ontwikkel je dan een soort supereuriteitsgevoel dat je dank zij dat geloof zoveel beter bent dan iedere andere sterveling.
Hoogmoed mijn vriend dat is jullie grootste gebrek, jullie wanen je zo dicht bij jullie god dat jullie zich hier nu al verheven voelen boven je medemensen en jullie dan ook maar gaan denken dat jullie hier gemachtigd zijn om jullie regeltjes en gebruiken zomaar aan andere mensen op te dringen, hetgeen jullie zo mooi bekeren noemen.
Tja ,als kind wéét je niet beter en doe je wat je omgeving van je verlangd ..
Ooit hebben wij wél gelovig geweest,en was die hele bijbel net zo belangrijk voor ons als voor jou.
En wie zegt niet dat onze kennis van de bijbel niet relevant genoeg is omdat wij nu niet meer gelovig zijn...weet je wel dat er hier nog altijd een bijbel in huis is...en dat ik daar zo nu en dan nog eens een keertje bepaalde passages uit lees.
Het enige dat die bijbel je in je leven geeft is een stel oogkleppen...dat jij jouw stel oogkleppen wil ophouden is jouw keuze, maar ga ons niet verwijten dat wij de onze hebben afgeworpen .
Tja in de bijbel staat toch "zalig zijn de armen van geest" en dat is nu een treffende passage wat de gelovige onderdanen betreft......
Laatst bewerkt: 5 nov 2006