[geloof]wat vinden jullie van god?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door mega tuner, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellspawn

Hellspawn Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je mag geloven wat je wilt, maar ik ben van mening dat je wel erg gemakkelijk steeds jouw statement "dat zul je pas begrijpen als je gelooft" gebruikt... Dat is een veralgemenisering van iets wat je zo ongeveer voorstelt als zijnde toch niet te begrijpen als ongelovige(n)... Er wordt mij hier ook soms verweten dat ik "generaliseer", maar ik leg tenminste nog wel uit wat ik bedoel... Met redenen omkleed, om het zo maar te zeggen... En mensen mogen het absoluut oneens met mij zijn, dat is geen probleem...

Het feit echter dat jij automatisch en vrijwel ongefundeerd een bepaald superioriteitsgevoel uit probeert te stralen als "gelovige" werkt niet niet echt motiverend op anderen om op een meer opbouwende manier te reageren op wat je schrijft... Dit klinkt vrij kritisch en zo is het ook bedoeld... Ik ben vroeger ook een gelovige geweest, dus ik weet donders goed wat jij bedoelt als "gelovige"... En dat geldt ook voor Svennies, die heeft ook al aangegeven dat hij in het verleden een gelovige is geweest... Dat ik afstand heb gedaan van het geloof, betekent niet dat ik opeens niks meer zou weten van dat geloof c.q. de bijbel... Dat ik zaken nu anders zie en interpreteer, betekent niet dat ik niet meer zou begrijpen wat zo ongeveer de opvatting is van "gelovigen"...

Het gaat er hier in deze discussie soms stevig aan toe, dat is zo... Maar blijft een discussie en je mag uiteraard ook vinden dat wij je niet begrijpen, maar ik vind het veel te ver gaan dat je beweert dat ik een "gelovige" niet (meer) zou begrijpen omdat ik een ongelovige ben geworden... *)

Laatst bewerkt: 29 okt 2006
  2. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan dat niet beoordelen in jouw geval maar ik kan mij niet voorstellen dat jij bij een waar geloof in God ooit van dit geloof was afgestapt... dan kun je nog zoveel kennis van de bijbel en het (christelijk) geloof hebben maar als je geen 'waar geloof' daar heb je in dat geval niets aan. je voelt er niks bij, het doet je niet zoveel. het geloven heeft ook zn ups en downs maar je moet weten dat je moet zoeken en als je uiteindelijk vind dan weet een gelovige waar hij over praat en een ongelovige ziet en voelt dat niet. zo ervaar/zie ik het nu eenmaal. het gevoel is moeilijk te beschrijven. het is iets wat (voor mij) inhoud in je leven geeft, geen gebakken lucht, maar echt. dat kun je als veralgemenisering zien maar zo wordt het niet bedoeld.

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja,wat dacht je dan,dat mensen zoals Hellspawn en ik zomaar van de ene op de andere dag uit hun geloof wegstappen ,dacht je echt dat het zo eenvoudig is.
    En wat betreft jou, is dat geloof voor jou op zuivere vrijwillige basis gebaseerd , of omdat het zo hoort in jou levensomgeving en je van kleinsafaan door je familie en de sociale levensgemeenschap om je heen als het ware gedwongen wordt om diezelfde weg te bewandelen.( zo was het namelijk bij mij)
    En zo ja, dan ben jij echt het prototype van de ware gelovige,je wéét immers niets beters en dit omdat je ontzegd is om andere horizonten dan de christelijke te verkennen,en bijgevolg ontwikkel je dan een soort supereuriteitsgevoel dat je dank zij dat geloof zoveel beter bent dan iedere andere sterveling.
    Hoogmoed mijn vriend dat is jullie grootste gebrek, jullie wanen je zo dicht bij jullie god dat jullie zich hier nu al verheven voelen boven je medemensen en jullie dan ook maar gaan denken dat jullie hier gemachtigd zijn om jullie regeltjes en gebruiken zomaar aan andere mensen op te dringen, hetgeen jullie zo mooi bekeren noemen.
    Tja ,als kind wéét je niet beter en doe je wat je omgeving van je verlangd ..
    Ooit hebben wij wél gelovig geweest,en was die hele bijbel net zo belangrijk voor ons als voor jou.
    En wie zegt niet dat onze kennis van de bijbel niet relevant genoeg is omdat wij nu niet meer gelovig zijn...weet je wel dat er hier nog altijd een bijbel in huis is...en dat ik daar zo nu en dan nog eens een keertje bepaalde passages uit lees.
    Het enige dat die bijbel je in je leven geeft is een stel oogkleppen...dat jij jouw stel oogkleppen wil ophouden is jouw keuze, maar ga ons niet verwijten dat wij de onze hebben afgeworpen .
    Tja in de bijbel staat toch "zalig zijn de armen van geest" en dat is nu een treffende passage wat de gelovige onderdanen betreft......

Laatst bewerkt: 5 nov 2006
  4. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    even een opmerking: ik vind het jammer dat steeds opvoeding wordt aangehaald als 'argument' tegen de gelovigen hier. Terwijl dat helemaal geen voorbeeld is van hoe het geloof is..hoogstens van een 'slechte' invulling hiervan. Wat in net zoveel gelovie als niet-gelovige gezinnen voorkomt.

mja keeps the conversation going i know.

5. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    @svennies

slap verhaal / beargumentering. hoe kun jij nu over mij oordelen, dat doe ik ook niet over jou. jij weet helemaal niet welke achtergrond ik heb.

denk er nog maar eens goed over na. vooral over de oogkleppen. misschien heb jij dat zo beleefd..... tis een zwaar oordeel wat geen fundering heeft!

6. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Oordeel ik hier soms over jou kerel, ik dacht het lang niet aangezien ik niet de pretentie van het christelijke heir tot mij genomen heb....
    Ik heb jou alleen maar gevraagd of je geloof volledig uit jezelf stamt of dat het is gekomen door je gezinsomgeving en de samenleving waarin je woont.
    Ik heb alleen gezegd dat dit indien dit waar is jij het prototype bent van de ware gelovige bent,en dat is gewoon een feit en dat neem ik je helemaal niet kwalijk aangezien je het produkt bent van de omgeving waarin je bent opgevoed.
    Jouw achtergrond is mij net zo onbekend als mijn achtergrond voor jou is...dus waarom die agressieve aanval tegenover mij,mensen zoals Hellspawn en ik stappen heus niet zomaar uit hun geloof...daar gaat een lange weg aan vertwijfeling aan vooraf....
    Het zinken tot een dieptepunt en de uiteindelijke ervaring en acceptatie van wie jezelf bent met alle sterke en zwakke punten,dit te beseffen dat je vooral nietig en kwetsbaar bent,het besef dat al het goede écht uit jezelf moet komen ,en niet uit een boekje.
    En vervolgens hoop, berusting en aanvaarding van wie je bent,en dit te proberen op je directe omgeving over te zetten.

Wees gerust mijn vriend dat ik daar al langer over nadenk dan dat jij oud bent.
    Het is omdat je oogkleppen ophebt dat je het geheel niet ziet, je doet maar....mij zal het echt worst wezen of je blijft dwalen of niet....je doet maar.

Blijf jij maar leuk in de kudde schaapjes....luister maar vrolijk naar je herder ,en stel vooral géén vragen....je zal wel zien waar de weg naartoe leidt...maar ga mij en Hellspawn hier dan ook absoluut niet verwijten dat onze weg niet de jouwe is.....

7. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    doet hij dat dan... jij bent hier de enige met verwijten svennies... en dat is al een hele tijd zo zonder dat je het door hebt...

8. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    @svennies

...is hellspawn soms jouw broer??

volgens mij kies ik helemaal niet voor de aanval maar voel jij je snel aangevallen. dat is een verschil. voor de rest kan ik er niets aan doen...., weer geen sterk verhaal. het is duidelijk dat wij van mening verschillen en het is in eerste instantie ook niet aan mij om dat te veranderen. die intentie heb ik ook niet. jij suggereert dingen die totaal niet gefundeerd zijn maar 'slechts' een mening zijn, dat mag in deze discussie....laat ze dan ook niet overkomen alszijnde feiten.

9. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    owned

10. Victor

Victor Guest

Geen van jullie beiden zitten goed... De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Chrisvr2000 , Als jij mijn uitleg al gaat zien alsof ik mij persoonlijk aangevallen voel is dit helaas ook jouw mening dat jij hier als een feit wil weergeven.
    Ik geef hier uitsluitend mijn mening gebaseerd op mijn verleden, en op de drukkende invloed van de gelovige gemeenschap waarin ik ben opgegroeid.
    Het spijt me als je het géén sterk verhaal vindt ,maar mij zal het eigenlijk worst wezen wat je er van denkt.
    Ik ben eraan ontsnapt,en das voor mij al méér dan voldoende.

Hahaha ,waar dan...in je dromen misschien .
    Nee ik hoef niets te suggeren als feiten ,dat doen jullie wel in mijn plaats.
    Al wat er in mijn verleden gebeurd is, mijn beste zijn wel degelijk feiten die ik heb meegemaakt en waar het geloof en de gelovige gemeenschap als het ware op zijn smalste kant uitkomt.
    Of je dat nu graag hoort of niet .

Hier vriend om deze zin draaide mijn hele verhaal tegenover jou ,hier laat jij je mening als een feit naar voren komen.
    Je predenteert hier voorwaar dat wij toendertijd géén waar geloof in god hadden....
    Lijkt me dus een nog slapper verhaal van jouw kant,aangezien je ons niet eens kent, noch de gemeenschap waarin wij zijn opgegroeid,ga jij dus maar je conclusie trekken en dit dan ook als een feit stellen....:):

@Nl Eagle, "wie zonder zonde is werpe de eerste steen":emo:

Laatst bewerkt: 7 nov 2006
  12. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    svennies. Je verkondigt telkens dat wij het bij het verkeerde eind hebben, dat wij dwalen, dat wij oogkleppen ophebben. Je verklaart ons in weze voor gek en dat doe je op zo'n directe manier dat het idd op feiten lijkt. Het is zo en daar mee klaar! Het is jou mening, jou overtuiging en niet iets dat als universele waarheid geldt.

Ik zie God als de universele waarheid en dat heb ik duidelijk laten weten hier, maar je kunt niet zeggen dat ik het je op ook maar enige manier opgedrongen hebt. Want ik kan net zo goed gaan roepen dat jij het bij het verkeerde eind hebt, dat jij oogkleppen op hebt en dat jij dwaalt.

13. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, dat is net wat jullie óók van ons denken , ik verklaar niemand voor gek en zet hier uitsluitend mijn eigen mening .
    Wat ikzelf destijds heb meegemaakt is voor mij echter wel een feit, en dit betreft dan de gemeenschap waarin ik ben opgevoed.
    De rest van de wereld valt hier buiten, klaar ja.

Het is je goed recht om god als universele waarheid te zien , als jij je daarbij goed voelt is dat voor mij prima .
    Iedereen doet maar , ok en saluut......

14. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Tja, ga je hier de weg van Nl Eagle op ???

Ik heb géén broer , alleen maar een zus die al 6 jaar dood is, en gelovig als ze was zal ze wel daar zijn waar jij ook graag zal komen , net op de plek waar mijn vader zaliger óók vertoeft.
    Net die twee die ik zo graag gezien heb , en die aan hun einde zijn gekomen door de ziekte met het zesletterwoord én die gestorven zijn in een katholieke ziekenhuis waar men in géén geval de eunathasie-wetgeving toepaste en dit ondanks dat zij beiden in een onomkeerbare terminale fase in hun ziekte beland waren en zij bijgevolg beiden een ellendige dood zijn gestorven ter ere van hun god,en dit terwijl de mens voor zieke dieren véél genadiger kan zijn.......
    mooie god niet,en zijn regeltjes,en de mannetjes die de regeltjes laten opvolgen....nou rest mij ouwe ma nog, die nóg geloviger geworden is dan ervoor, en die steun ik tenvolle hoewel wij geloofsmatig zich ieder aan het eind van zijn spectrum bevindt en dat is mijlenver van elkaar.
    Maar mijn moeder heeft mij op de wereld gezet en opgevoed, iets waar ik haar héél dankbaar voor ben,en wie ik ben heb ik aan haar te danken ,en dat ik qua geloof er anders over denk heeft haar weliswaar pijn gedaan, maar ze accepteert dit tenvolle omdat ik nog altijd haar zoon ben , en omdat ik mijn leven op een bijzonder correcte manier in de praktijk breng.

En als ik dan toch een zelf broer moest kunnen kiezen , tja geef mij dan Hellspawn maar , graag zelfs....

15. NL Eagle

NL Eagle Californication

Leuk Bevonden:
    0
    waarom reageer je 2x op dezelfde quot..

16. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    Citaat:
    Ik kan dat niet beoordelen in jouw geval maar ik kan mij niet voorstellen dat jij bij een waar geloof in God ooit van dit geloof was afgestapt...

Hier vriend om deze zin draaide mijn hele verhaal tegenover jou ,hier laat jij je mening als een feit naar voren komen.
    Je predenteert hier voorwaar dat wij toendertijd géén waar geloof in god hadden....
    Lijkt me dus een nog slapper verhaal van jouw kant,aangezien je ons niet eens kent, noch de gemeenschap waarin wij zijn opgegroeid,ga jij dus maar je conclusie trekken en dit dan ook als een feit stellen....
    ---------------------------------------------------------
    volgens mij kies ik helemaal niet voor de aanval maar voel jij je snel aangevallen. dat is een verschil. voor de rest kan ik er niets aan doen...., weer geen sterk verhaal. het is duidelijk dat wij van mening verschillen en het is in eerste instantie ook niet aan mij om dat te veranderen. die intentie heb ik ook niet.

@Chrisvr2000 , Als jij mijn uitleg al gaat zien alsof ik mij persoonlijk aangevallen voel is dit helaas ook jouw mening dat jij hier als een feit wil weergeven.

Bovenstaande vetgedrukte zinsaanvangen zijn toch echt het kenmerk van een mening volgens de nederlandse taal. Die kun je moeilijk tot feiten bombarderen....

Lijkt me dus een nog slapper verhaal van jouw kant,aangezien je ons niet eens kent, noch de gemeenschap waarin wij zijn opgegroeid,ga jij dus maar je conclusie trekken en dit dan ook als een feit stellen....

dit is dus een mening: IK kan mij niet voorstellen........
    Natuurlijk kan ik niet zien of er sprake was van een waar geloof bij jou. Dat wil ik ook niet zeggen en ook niet pretenderen. (lees zin: ....ik kan dat niet beoordelen in jouw geval...). Ik ken jouw familie en achtergrond niet, dat zeg ik ook niet met deze zin.

Kortom, jouw argumenten zijn weer niet sterk. Lees de zinnen eerst goed alvorens je over gaat tot een tegenargument. Dan is de kans namelijk ook groter dat het argument ergens de plank raakt, wat het nu niet doet.

Discussie verloopt op deze wijze natuurlijk wel stroef.... Verder behoeft de post van shriko geen nadere toelichting.

17. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Is dat soms verboden.......

18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Als jij de boodschap die ik hier zet niet begrijpt ....tja das dan jouw probleem.
    Als ik zeg dat christenen als het ware oogkleppen dragen dan betreft het de gemeenschap waarin ik ben opgegroeid .
    En waar ik zaken heb zien gebeuren die helaas niet te katholiek waren en waar de pastoor het hoofdpersonage was in die gebeurtenissen, en toch was dat schijnbaar normaal,en dat mag ik dan als een feit stellen aangezien ik erbij betrokken ben geweest.....
    Ik heb dat niet veralgemeniseerd , dat doen jullie.....

Ik hoor van jou niets anders dan gezeur over mening of feit ,dit is een vrij forum en als mijn meningsuiting en schrijfwijze ervan je niet aanstaat,heb je je maar bij neer te leggen aangezien immers niemand hier je verplicht om dit te lezen.....

19. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    ja helemaal, alleen.. tis nogsteeds een mening :)

nee die is lekker..
    kan ik zeggen: ja alle turken stinken.
    en dan: nja ik heb een buurman in mijn omgeving die nooit onder de douche gaat.. maar ja ik heb dat niet veralgemeniseerd.

20. Chrisvr2000

Chrisvr2000 Gamer P.S.

Leuk Bevonden:
    0
    @svennies

laten we vooropstellen: ik wil niet beledigend overkomen. deze discussie is mij sinds kort opgevallen. ik heb mij hierin gemengd. nu heb ik vandaag dit forum wat verder doorgelezen. het is mij opgevallen dat vooral de posts van jou totaal nergens op gefundeerd zijn, vind ik. De manier waarop jij ook in je laatste post reageert zegt al voldoende, vind ik. je leest de teksten gewoon niet goed of je begrijpt ze totaal niet. reageer nou eens helder op een quote man en please.... blijf nou eens rustig en lees ze eerst eens goed door voordat je weer met een loze opmerking komt en met emoticons begint te smijten want hier wordt niemand wijzer van.

ik dacht hier een serieuze discussie op een redelijk niveau te gaan voeren maar dat gaat helaas niet lukken als mensen bijna geen (tegen)argument kunnen onderbouwen en het gros verkeerd interpreteren/lezen.... man man

Ps...... ik reageerde op een wat langere post van jou om 23.13 uur..... maar ik zie dat je hem hebt weggehaald.

Laatst bewerkt: 8 nov 2006
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina