Als je het echte voetbalspelletje gaat vergelijken met PES6 en met Fifa07, zul je zien dat er veel meer overeenkomsten zijn tussen PES6 en een echt potje, dan Fifa07 en een echt potje.
Dat heeft te maken met de looprichtingen van de spelers, de kwaliteit van sommige velden, de manier waarop de bal beweegt en spelers bij botsingen op elkaar reageren (physics), kopduels, schoten, passes, het feit dat sommige spelers moeite hebben om bepaalde ballen aan te nemen (skills), er lijnrechters aanwezig zijn, het feit dat elke speler zijn eigen sterke en zwakke punten heeft en dat je dus niet met elke speler alles kunt doen, dat er een scheidsrechter op het veld rondloopt, dat de bal bij een zacht schot in het net blijft liggen, terwijl de bal er bij een hard schot weer rustig uitrolt, het kunnen maken van truckjes, noem maar op. Ik kan nog wel even doorgaan.
Fifa heeft ook een punt dat weer realistischer is dan PES. Het geluid. Bij PES hoorde ik bij een uitwedstrijd tegen Heracles amper geluid van supporters, terwijl Nou Camp toch voor de helft vol zat. Dat is niet echt realistisch, alhoewel ze op die manier het ontbreken van de kleinere stadions hebben proberen op te camoufleren (denk ik).
Maar als je alle punten bij elkaar op gaat noemen die puur met het echte voetbalspelletje te maken hebben, kun je niet anders concluderen dat PES6 het echte voetbalspelletje het beste nabootst. Dus is het een feit geworden. Het is namelijk na te trekken.
Neemt natuurlijk niet weg dat Fifa voor veel mensen een veel leukere game kan zijn om te spelen.
Pff...
Als een bepaald geneesmiddel 90% van de zieken geneest, dan is het een feit dat het betreffende geneesmiddel helpt. Het is eveneens een feit, dat het geneesmiddel 10% van de andere mensen niet geneest. Die hebben een ander geneesmiddel nodig.
Of te wel, dat PES6 realistischer is, is een feit, alleen is PES6 niet voor iedereen de voetbalgame die ze graag spelen (ook dat is een feit). Gelukkig is er voor die mensen Fifa07, of andere voetbalgame.
Laatst bewerkt: 8 nov 2006