Klopt, heb hem destijds ook gehandhaafd, alleen niet zo radicaal als momenteel het geval is. In dit opzicht worden de teugels onnodig hard aangetrokken, terwijl het in mijn ogen juist versoepeld zou kunnen worden.
Neem als voorbeeld het beleid van
GoT, het grootste forum op het gebied van hard- en software. Daar geldt de policy dat er niet
expliciet over warez mag worden gepraat. Dat wil zeggen: topics als "hoe bouw ik mijn xbox om" of "waar kan ik dit spel downloaden" worden niet toegestaan - en compleet terecht. Dat er over een spel wordt gepraat waarvan de herkomst niet kan worden vastgesteld, dat maakt geen ene reet uit, of het nu wel of niet gedownload is. Dit simpele, maar doeltreffende beleid zou hier ook beter toegepast moeten worden.
Want waarom zou de bewijslast bij de bezoeker van de website moeten liggen? Feitelijk gezien is dat onzin. Iemand heeft dat spel, waar ie hem vandaan heeft is voor een partij als xbw volstrekt irrelevant. Het is niet aan xbw om de integriteit van de bezoeker in twijfel te trekken, en al helemaal niet om die persoon vervolgens te eisen met bewijs op tafel te komen.
En dit zeg ik niet om illegaal downloaden goed te praten, want daar gaat het in deze discussie niet over. Het gaat er om dat het niet de taak is van xbw om daar op toe te zien.
Het
beleid van GoT vat dit heel mooi samen in één zin:
Zo zou xbw het ook moeten zien. Kortom: minder krampachtig modereren in deze kwestie.
Klik om te vergroten...