1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Discussie] Sinterklaas en zijn gekleurde Pieten

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Matrix, 23 nov 2006.

  1. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Een paar jaar geleden zei ik tegen iemand dat wij in de toekomst nog wel Witte Pieten zouden zien. En ja hoor, een paar maanden geleden is de negerzoen afgeschaft en nu moeten Sinterklaas zijn trouwste helpers, de Zwarte Pieten, ook met hun tijd mee. De Sint heeft nu ook Witte Pieten in dienst! Maar daarnaast ook gele, blauwe, paarse, oranje, groene en rode Pieten. Onze goedheiligman is door een regenboog gevaren, aldus het Sinterklaasjournaal! :eek: Ze waren al te zien bij de intocht en vanaf nu duiken ze elke dag op op tv.


    Is dit terrecht in jullie ogen? Of draaft de politieke correctheid een beetje door, want tegenwoordig gaat het verhaal toch dat Pieten zwart als roet zijn? :confused:


    Het heeft het nieuws niet echt gehaald, maar wikipedia zegt het volgende over Zwarte Pieten:

    Gephotoshopt voorbeeld:

    [​IMG]
     
  2. winnieandbuzz

    winnieandbuzz Active Member

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsjee, dat gezeik elke keer. Al heeft Sinterklaas rode en blauwe pieten dan blijven er nog mensen zeiken dat het 'slaven' zouden zijn.

    Kunnen we nou niet een keer normaal doen en gewoon Sinterklaas vieren?
    Sorry hoor, maar alleen al de gedachte aan mensen die hierover klagen wordt ik al :mad:
     
  3. Victor

    Victor Guest

    Vre-se-lijk dit. Politiek correct my ass, Zwarte Pieten zijn nou eenmaal zo, live with it.. Het zijn verdomme geen slaven, zo behandeld hij ze niet. Bah, ik heb volledig genoeg van het soort mensen die hiertegen zijn.
     
  4. haantje

    haantje Valentino Rossi!!#46

    Berichten:
    757
    Leuk Bevonden:
    1
    Elke keer dat stomme gelul idd!!
    Dat is gewoon al een hele oude traditie wat boeit dat nou!
    Als er ergens niet gediscrimineert wordt is het wel in NL!!!:mad:
     
  5. NaZ

    NaZ X&Y

    Berichten:
    154
    Leuk Bevonden:
    0
    Idd, verklaar dit dan.

    Maar het is wel overdreven dat mensen zodanig gaan zeiken dat geen zwarte pieten mogen meer zijn. Maar aan de andere kant de christendom was ook niet altijd lief geweest tegenover zwarte slaven ( denk maar aan de slavenhandel.. de Paus van toentertijd zag de zwarten als slaven)..
    Dus ergens vergezocht begrijp ik het.
     
  6. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Daar heb je zeker gelijk in, oorspronkelijk was het ook een Piet van Afrikaanse afkomst. Maar ik heb als kind daar nóóit bij stilgestaan. Ik dacht altijd dat het eigenlijk blanke mensen waren. Op tv en in het echt was dat toch ook eigenlijk wel te zien.

    http://www.anno.nl/anno/anno/i001417.html
     
  7. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Toch is sinterklaas en aanhang slecht volkoren (:eek: volklore), naar mijn mening weinig van doen met rascisme of onderwerp van discussie welke costumms men aantrekt.

    'k Heb ook al vele raar gekleurde paashazen in mijn leven de revue zien passeren, maar ik vind ze allen even lekker :9.
     
  8. Leo

    Leo R.I.P. Proof

    Berichten:
    238
    Leuk Bevonden:
    2
    van welke debiel komt dit uiteindelijk nou eigenlijk? ben toch benieuwd wie het in zn achterlijke hoofd haalt om aan Sinterklaas en Zwarte Piet te komen
    mensen die hiertegen zijn moeten echt es goed na gaan denken waar het is fout gegaan
     
  9. Mtthz

    Mtthz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    38
    Niet zeuren is traditie.
     
  10. Victor

    Victor Guest

    Can I Fucking Bitch. :'-(
     
  11. Angelus

    Angelus Active Member

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Kom op dit gaat echt te ver. Het is nou eenmaal traditie dat zwarte pieten zwart zijn ( al dan niet van het roet) wat is het volgende dat blanken gaan klagen dat sinterklaas blank is en een baard heeft en teveel op de paus lijkt qua klederdracht dan krijgen we een jonge sinterklaas van 20 zonder baard met paarse schmink op en een strak truitje aan....Tis traditie en niks aan veranderen. De zwarte pieten worden al lang niet meer als slaven behandeld ook niet in de tv series, ze helpen sint om de kinderen gelukkig te maken. En een regenboog aan pieten is gewoon te gek voor woorden nu zien sommige er uit als orcs en andere als pino. Misschien was vroeger het idee dat de zwarten inderdaad de slaven waren van de blanken, maar dat speelt nu al lang niet meer behalve voor mensen die om alles gaan zeuren.
     
  12. JeePee

    JeePee Guest

    Ik ben 4, geloof in Sinterklaas en zijn hulpjes, en ineens zijn de zwarte pieten geen zwart meer... like, wtf :confused: :9
     
  13. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    De Sint is blank, en de zwarte Pieten zwart. Klaar.
    Iets anders, en het is geen Sinterklaas meer.

    Nee, met dit soort traditie moet je niet lopen kutten.
     
  14. WiresOUTLAW

    WiresOUTLAW ''screw you guyz''

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dat ie het bij zijn zwarte slaven moet houden
     
  15. Biba

    Biba Active Member

    Berichten:
    1.232
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is nog gestoorder dan dat geval met die negerzoenen :| Is Blanke vla trouwens al afgekeurd?

    Oja, de kerstman maakt trouwens gebruik van dwergen ipv zwarte pieten, die dwergen lijken wel verdacht veel op liliputters, wat natuurlijk zeer beledigend is voor die arme kleine ventjes:cool:
     
  16. madison

    madison madison

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom wordt "Het sinterklaasgebeuren" niet als positieve discriminatie gezien: Sinterklaas heeft liever "zwarte" pieten omdat die harder werken, en je ziet ze 's nachts minder goed:+
     
  17. falcon NL

    falcon NL Creatief mens

    Berichten:
    1.225
    Leuk Bevonden:
    53
    Ben ik de enige die nog weet hoe ''zwarte piet'' wordt uitlegt aan kinderen?

    Als je stout bent ga je mee in de zak naar spanje, daar blijf je bij sinterklaas maar je word ''omgeschoolt'' naar zwarte piet.Dus Zwarte pieten zijn witte mensen die dankzij de roet die in de schoorstenen zwart zijn geworden.

    Het gezeik rond dit kleuren iets moet eens afgelopen zijn!Ik kan me hier zo enorm over opwinden.Het is een nederlandse traditie, al op de minst 150 jaar.Je moet met je tengels van sinterklaas afblijven het is een van de laaste nederlandse echte feestdagen.De sint wordt al het land uitgedreven door de almachtige amerikaanse kerstman, maar door de toevoeging van ''gekleurde'' pieten wordt het nog veel erger. En dat brengt mij op mijn volgende punt: Hoe wil je dit uit gaan leggen aan je kind?
    [Voorbeeld]
    Kind: Papa?
    Vader: Ja?
    Kind: Hoe komt het dat zwarte piet ineens rood is?
    Vader: eeuhh nou zwarte piet kwam door de schoonsteen naar beneden zakken en daar een papa met zijn paintball geweer.[/voorbeeld]

    En dan heb je nog dat verschillende papa's verschillende verhalen vertellen. Dank u NPS...weer een stapje dichterbij om het mooiste nederlandse feest te verpesten
     
  18. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    @ Falcon

    Mooi neergezet! :)
    Het is inderdaad zo dat de Pieten zwart van het roet zijn in de schoorsteen.
    Oftewel, totaal niets met negers te maken...

    Althans, ik neem aan dat deze rel daar over gaat.
    Maar het zal toch niet echt gebeuren, dat we straks gekleurde pieten door het land zien rennen?!

    Beetje Jammer...
     
  19. Spinner

    Spinner So it begins....

    Berichten:
    351
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is alleen maar zeiken om wat te zeiken te hebben!
    Het zegt in mijn ogen genoeg over de karakterseigenschappen van de mensen die moeite hebben met zwarte pieten.

    Dit soort shit werkt alleen maar averechts. Koren op de molen voor extreem-rechts.
     
  20. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik snap niet dat je er over kunt zeiken...
    Ze mogen blij zijn dat ze deel uitmaken van deze (mooie) traditie.
    Dat gemierenneuk om woordkeuze en gedrag, bah!
     

Deel Deze Pagina